ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE

Ders Bilgi Formu ( MBM 535 )


   Temel bilgiler
Ders adı: İyonik Katılar
Ders kodu: MBM 535
Öğretim üyesi: Doç. Dr. Aligül BÜYÜKAKSOY
AKTS kredisi: 7,5
GTÜ kredisi: 3 (3+0+0)
Yılı, Dönemi: 2016, Güz
Dersin düzeyi: Yüksek lisans
Dersin tipi: Alan seçmeli
Öğretim dili: Türkçe
Öğretim şekli: Yüz yüze
Ön koşullar: yok
Staj durumu: Yok
Dersin amacı: Bu dersin amacı iyonik katılardaki noktasal hatalar ile difüzyon ve iyonik iletkenlik arasında ilişki kurulabilmesi için gereken temel bilgilerin verilmesi ve bu kavramları temel alan teknolojik cihazların nasıl çalıştığının açıklanmasıdır.
   Öğrenme çıktıları Yukarı

Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler, şu yetilere sahip olurlar:

  1. Malzemelerin bulunduğu koşullara ve malzemeye yapılan katkılandırmalara bağlı olarak malzemede meydana gelebilecek noktasal hata türlerini açıklar

    Program Çıktılarına Katkıları

    1. İleri düzey Malzeme Bilimi ve Mühendisliği kavramlarını tanımlamak ve uygulamak
    2. Gelişmiş mühendislik problemlerini formüle edip çözmek
    3. Araştırma projesi doğrultusunda literatürü dikkatlice gözden geçirip, kendi sonuçları ile önceki literatür arasında bağlantı kurmak
    4. Malzeme bilimi ve mühendisliği alanındaki modern yöntem ve araçları kullanmak
    5. Bilimsel bilgiye ulaşmak

    Değerlendirme Tipi

    1. Yazılı sınav
    2. Ödev
    3. Dönem projesi
  2. Katılardaki noktasal hataların elektriksel iletkenlik ile ilgisini kurabilir.

    Program Çıktılarına Katkıları

    1. İleri düzey Malzeme Bilimi ve Mühendisliği kavramlarını tanımlamak ve uygulamak
    2. Gelişmiş mühendislik problemlerini formüle edip çözmek
    3. Araştırma projesi doğrultusunda literatürü dikkatlice gözden geçirip, kendi sonuçları ile önceki literatür arasında bağlantı kurmak
    4. Malzeme bilimi ve mühendisliği alanındaki modern yöntem ve araçları kullanmak

    Değerlendirme Tipi

    1. Yazılı sınav
    2. Ödev
    3. Dönem projesi
  3. Malzemenin kompozisyonuna göre hangi tür noktasal hatalara sahip olabileceğini öngörebilir ve bunu göz önünde bulundurarak malzemenin hangi teknolojik cihazlarda kullanılmak üzere uygun olabileceğini belirleyebilir.

    Program Çıktılarına Katkıları

    1. İleri düzey Malzeme Bilimi ve Mühendisliği kavramlarını tanımlamak ve uygulamak
    2. Gelişmiş mühendislik problemlerini formüle edip çözmek
    3. Araştırma projesi doğrultusunda literatürü dikkatlice gözden geçirip, kendi sonuçları ile önceki literatür arasında bağlantı kurmak
    4. Malzeme bilimi ve mühendisliği alanındaki modern yöntem ve araçları kullanmak
    5. Bilimsel bilgiye ulaşmak
    6. Bağımsız olarak araştırma projelerini tasarlamak ve yürütmek
    7. Modern teknolojiyle sürekli öğrenme bilinci geliştirmek
    8. İlerleme raporlarını yayınlanmış doküman, tez, makalelere dayandırarak yazmak.

    Değerlendirme Tipi

    1. Yazılı sınav
    2. Dönem projesi
   İçerik Yukarı
1. hafta: Malzemelerin bağ yapıları
2. hafta: Hata kimyası - Katılarda Frenkel ve Schottky hataları
3. hafta: Hata kimyası - Kroger - Vink notasyonu ve tepkime denklemleri
4. hafta: Hata kimyası - Tepkime denklemleri - örnek durumler
5. hafta: Hata kimyası - Tepkime denklemleri - örnek durumler
6. hafta: Hata kimyası - Brouwer diagramları
7. hafta: Hata kimyası - Brouwer diagramları
8. hafta: Vize sınavı
9. hafta: Kütle ve yük taşınımı - Difüzyon türleri
10. hafta: Kütle ve yük taşınımı - Difüzyon - iyonik iletkenlik ilişkisi
11. hafta: Kütle ve yük taşınımı - İyonik katılarda elektronik iletkenlik
12. hafta: Elektrokimyasal potansiyel ve katı elektrolitler
13. hafta: Katı elektrolitleri temel alan cihazlar - sensörler
14. hafta: Katı elektrolitleri temel alan cihazlar - yakıt hücreleri
15. hafta*: Katı elektrolitleri temel alan cihazlar - Li - iyon piller
16. hafta*: Final sınavı
Ders kitapları ve materyaller: Lecture notes and the textbooks mentioned in the recommended readings part
Önerilen kaynaklar: Introduction to Solid State Ionics: Phenomenology and Applications, C. S. Sunandana, CRC Press, 2016

Introduction to Ceramics, W. David Kingery, H. K. Bowen, Donald R. Uhlmann, Wiley, 1976

Physical Ceramics: Principles for Ceramic Science and Engineering , Yet-Ming Chiang, Dunbar P. Birnie, W. David Kingery, Wiley, 1997
  * 15. ve 16. haftalar arası final sınavına hazırlık haftası bulunmaktadır.
Değerlendirme Yukarı
Değerlendirme tipi Hafta numarası Ağırlık (%)
Ara sınavlar (Vizeler): 8 30
Dönem içi diğer çalışmalar: 0
Proje: 6-15 20
Ödev: 6-15 10
Kısa sınav (Quiz): 0
Final sınavı: 16 40
  Toplam ağırlık:
(%)
   İş yükü Yukarı
Etkinlik Süre (Haftalık saat) Toplam hafta sayısı Dönem boyu toplam iş yükü
Dersler (Yüz yüze öğretme): 3 14
Ders dışı bireysel çalışma: 4 14
Uygulama, Rehberli problem çözme: 0 0
Ödev: 4 10
Dönem projesi: 2 10
Dönem projesi sunumu: 1 2
Kısa sınav (Quiz): 0 0
Ara sınav için bireysel çalışma: 10 1
Ara sınav (Vize): 3 1
Final sınavı için bireysel çalışma: 10 1
Final sınavı: 3 1
    Toplam işyükü:
    Toplam AKTS kredisi:
*
  * AKTS kredisi, toplam iş yükünün 25'e bölümüdür. (1 AKTS = 25 saatlik iş yükü)
-->