Ders Bilgi Formu ( MBM 535 )
|
Temel bilgiler
|
|
Ders adı: |
İyonik Katılar |
Ders kodu: |
MBM 535 |
Öğretim üyesi: |
Doç. Dr. Aligül BÜYÜKAKSOY
|
AKTS kredisi: |
7,5 |
GTÜ kredisi: |
3 (3+0+0) |
Yılı, Dönemi: |
2016, Güz |
Dersin düzeyi: |
Yüksek lisans |
Dersin tipi: |
Alan seçmeli
|
Öğretim dili: |
Türkçe
|
Öğretim şekli: |
Yüz yüze
|
Ön koşullar: |
yok |
Staj durumu: |
Yok |
Dersin amacı: |
Bu dersin amacı iyonik katılardaki noktasal hatalar ile difüzyon ve iyonik iletkenlik arasında ilişki kurulabilmesi için gereken temel bilgilerin verilmesi ve bu kavramları temel alan teknolojik cihazların nasıl çalıştığının açıklanmasıdır. |
|
|
|
Öğrenme çıktıları
|
|
Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler, şu yetilere sahip olurlar:
-
Malzemelerin bulunduğu koşullara ve malzemeye yapılan katkılandırmalara bağlı olarak malzemede meydana gelebilecek noktasal hata türlerini açıklar
Program Çıktılarına Katkıları
-
İleri düzey Malzeme Bilimi ve Mühendisliği kavramlarını tanımlamak ve uygulamak
-
Gelişmiş mühendislik problemlerini formüle edip çözmek
-
Araştırma projesi doğrultusunda literatürü dikkatlice gözden geçirip, kendi sonuçları ile önceki literatür arasında bağlantı kurmak
-
Malzeme bilimi ve mühendisliği alanındaki modern yöntem ve araçları kullanmak
-
Bilimsel bilgiye ulaşmak
Değerlendirme Tipi
-
Yazılı sınav
-
Ödev
-
Dönem projesi
-
Katılardaki noktasal hataların elektriksel iletkenlik ile ilgisini kurabilir.
Program Çıktılarına Katkıları
-
İleri düzey Malzeme Bilimi ve Mühendisliği kavramlarını tanımlamak ve uygulamak
-
Gelişmiş mühendislik problemlerini formüle edip çözmek
-
Araştırma projesi doğrultusunda literatürü dikkatlice gözden geçirip, kendi sonuçları ile önceki literatür arasında bağlantı kurmak
-
Malzeme bilimi ve mühendisliği alanındaki modern yöntem ve araçları kullanmak
Değerlendirme Tipi
-
Yazılı sınav
-
Ödev
-
Dönem projesi
-
Malzemenin kompozisyonuna göre hangi tür noktasal hatalara sahip olabileceğini öngörebilir ve bunu göz önünde bulundurarak malzemenin hangi teknolojik cihazlarda kullanılmak üzere uygun olabileceğini belirleyebilir.
Program Çıktılarına Katkıları
-
İleri düzey Malzeme Bilimi ve Mühendisliği kavramlarını tanımlamak ve uygulamak
-
Gelişmiş mühendislik problemlerini formüle edip çözmek
-
Araştırma projesi doğrultusunda literatürü dikkatlice gözden geçirip, kendi sonuçları ile önceki literatür arasında bağlantı kurmak
-
Malzeme bilimi ve mühendisliği alanındaki modern yöntem ve araçları kullanmak
-
Bilimsel bilgiye ulaşmak
-
Bağımsız olarak araştırma projelerini tasarlamak ve yürütmek
-
Modern teknolojiyle sürekli öğrenme bilinci geliştirmek
-
İlerleme raporlarını yayınlanmış doküman, tez, makalelere dayandırarak yazmak.
Değerlendirme Tipi
-
Yazılı sınav
-
Dönem projesi
|
|
İçerik
|
|
1. hafta: |
Malzemelerin bağ yapıları |
2. hafta: |
Hata kimyası - Katılarda Frenkel ve Schottky hataları |
3. hafta: |
Hata kimyası - Kroger - Vink notasyonu ve tepkime denklemleri |
4. hafta: |
Hata kimyası - Tepkime denklemleri - örnek durumler |
5. hafta: |
Hata kimyası - Tepkime denklemleri - örnek durumler |
6. hafta: |
Hata kimyası - Brouwer diagramları |
7. hafta: |
Hata kimyası - Brouwer diagramları |
8. hafta: |
Vize sınavı |
9. hafta: |
Kütle ve yük taşınımı - Difüzyon türleri |
10. hafta: |
Kütle ve yük taşınımı - Difüzyon - iyonik iletkenlik ilişkisi |
11. hafta: |
Kütle ve yük taşınımı - İyonik katılarda elektronik iletkenlik |
12. hafta: |
Elektrokimyasal potansiyel ve katı elektrolitler |
13. hafta: |
Katı elektrolitleri temel alan cihazlar - sensörler |
14. hafta: |
Katı elektrolitleri temel alan cihazlar - yakıt hücreleri |
15. hafta*: |
Katı elektrolitleri temel alan cihazlar - Li - iyon piller |
16. hafta*: |
Final sınavı |
Ders kitapları ve materyaller: |
Lecture notes and the textbooks mentioned in the recommended readings part |
Önerilen kaynaklar: |
Introduction to Solid State Ionics: Phenomenology and Applications, C. S. Sunandana, CRC Press, 2016
Introduction to Ceramics, W. David Kingery, H. K. Bowen, Donald R. Uhlmann, Wiley, 1976
Physical Ceramics: Principles for Ceramic Science and Engineering , Yet-Ming Chiang, Dunbar P. Birnie, W. David Kingery, Wiley, 1997 |
|
* 15. ve 16. haftalar arası final sınavına hazırlık haftası bulunmaktadır.
|
|
|
|
Değerlendirme
|
|
|
Değerlendirme tipi |
Hafta numarası |
Ağırlık (%) |
|
Ara sınavlar (Vizeler): |
8 |
30 |
Dönem içi diğer çalışmalar: |
|
0 |
Proje: |
6-15 |
20 |
Ödev: |
6-15 |
10 |
Kısa sınav (Quiz): |
|
0 |
Final sınavı: |
16 |
40 |
|
Toplam ağırlık: |
(%) |
|
|
|
İş yükü
|
|
|
Etkinlik |
Süre (Haftalık saat) |
Toplam hafta sayısı |
Dönem boyu toplam iş yükü |
|
Dersler (Yüz yüze öğretme): |
3 |
14 |
|
Ders dışı bireysel çalışma: |
4 |
14 |
|
Uygulama, Rehberli problem çözme: |
0 |
0 |
|
Ödev: |
4 |
10 |
|
Dönem projesi: |
2 |
10 |
|
Dönem projesi sunumu: |
1 |
2 |
|
Kısa sınav (Quiz): |
0 |
0 |
|
Ara sınav için bireysel çalışma: |
10 |
1 |
|
Ara sınav (Vize): |
3 |
1 |
|
Final sınavı için bireysel çalışma: |
10 |
1 |
|
Final sınavı: |
3 |
1 |
|
|
|
Toplam işyükü: |
|
|
|
Toplam AKTS kredisi: |
* |
|
* AKTS kredisi, toplam iş yükünün 25'e bölümüdür. (1 AKTS = 25 saatlik iş yükü)
|
|
|
-->