ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE

Ders Bilgi Formu ( MAT 452 )


   Temel bilgiler
Ders adı: Matematik Tarihi
Ders kodu: MAT 452
Öğretim üyesi: Prof. Dr. Mansur İSGENDEROĞLU (İSMAİLOV)
AKTS kredisi: 4
GTÜ kredisi: 3 (3+0+0)
Yılı, Dönemi: 4, Bahar
Dersin düzeyi: Lisans
Dersin tipi: Zorunlu
Öğretim dili: İngilizce
Öğretim şekli: Yüz yüze
Ön koşullar: Yok
Staj durumu: Yok
Dersin amacı: Matematiğin tarihsel gelişimi hakkında bilgi vermek
   Öğrenme çıktıları Yukarı

Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler, şu yetilere sahip olurlar:

  1. Matematiğin gelişimi hakkında bakış açısı edinmek

    Program Çıktılarına Katkıları

    1. Matematiğin kapsamı, uygulamaları, tarihi, problemleri, metotları hakkında insanlığa hem bilimsel hem de entelektüel disiplin olarak faydalı olacak bilgilere sahip olma.
    2. Literatürün takip edilmesi, teknik projelerin sunulması ve makale yazımı yapabilecek düzeyde akıcı bir İngilizce bilgisine sahip olma.
    3. Profesyonel ve etik değerler sergileme.

    Değerlendirme Tipi

    1. Yazılı sınav
  2. Matematiğe katkı yapmış uygarlıkları tanımak

    Program Çıktılarına Katkıları

    1. Matematiğin kapsamı, uygulamaları, tarihi, problemleri, metotları hakkında insanlığa hem bilimsel hem de entelektüel disiplin olarak faydalı olacak bilgilere sahip olma.
    2. Disiplinlerarası etkileşim bulunan araştırma takımlarında etkin şekilde çalışma.

    Değerlendirme Tipi

    1. Yazılı sınav
    2. Ödev
  3. Yakınçağ matematiği hakkında bilgi vermek

    Program Çıktılarına Katkıları

    1. Matematiğin kapsamı, uygulamaları, tarihi, problemleri, metotları hakkında insanlığa hem bilimsel hem de entelektüel disiplin olarak faydalı olacak bilgilere sahip olma.
    2. Matematik ile diğer disiplinler arasında ilişki kurma ve disiplinler arası problemler için matematiksel modeller geliştirme.

    Değerlendirme Tipi

    1. Yazılı sınav
    2. Ödev
   İçerik Yukarı
1. hafta: Çok Kültürlülük ve Matematik Tarihi.
Başlangıç olarak Eskiçağ.
2. hafta: Eski Doğu Dönemi.
Mısır, Mezopotamya, Babil Matematiği.
3. hafta: Hint,Çin Matematiği.
4. hafta: Akdeniz bölgesindeki büyük iktisadi ve siyasi değişiklikler sonucu Doğu Matematiğinin zayıflaması ve Eski Yunan Dönemi.
5. hafta: Plato,Öklit,Arşimet,Apolloni Dönemlerinin incelenmesi.
6. hafta: Yunan Toplum Düzeninin Çöküşünden Sonra Doğu.
7. hafta: İran Matematiği, Ömer Hayyam, El-Harezmi, Cemşit El-Kaşi.
8. hafta: İslamın Matematik Üzerindeki Etkisi. Ara sınav
9. hafta: Batı Avrupadaki Başlangıçlar.İtalyada Doğan İlk Güçlü Ticaret Merkezlerinin Matematiğe Etkisi.Fibonacci.
10. hafta: 17.Yüzyıl.
Astronomide Kopernik, Tycho Brahe ve Kepler,Galileo.
11. hafta: Klasik Geometriyi Cebircilerin Alanına Sokan Descartes.
Diferansiyel ve İntegral Hesabın Gelişmesi.
12. hafta: Leibniz, Cavalieri,Wallis, Fermat,Pascal,Newton.
13. hafta: 18.Yüzyıl.
Leibniz, Bernoulli Kardeşler, Euler, Lagrange,Laplace.
14. hafta: 19.Yüzyıl.
Gauss,Klein,Fourier,Balzano,Cauchy,Ahel,Weierstrass,Jakobi,
Dirichlet,Cantor-Riemann,Kronecker-20.Yüzyıl Değerlendirmesi.Hilbertİn problemleri.
15. hafta*: -
16. hafta*: Final Sınavı
Ders kitapları ve materyaller: History of Mathematics Uta C. Merzbach and Carl B. Boyer
History of Mathematics D.E. Smith
Dünya matematikçileri Prof. Dr. Yavuz Aksoy
Önerilen kaynaklar: Matematik Tarihi:Mezopotamyadan Günümüze, Yazar: Luke HODGKIN
Kısa Matematik Tarihi, Yazar:Dirk J. STRUIK
  * 15. ve 16. haftalar arası final sınavına hazırlık haftası bulunmaktadır.
Değerlendirme Yukarı
Değerlendirme tipi Hafta numarası Ağırlık (%)
Ara sınavlar (Vizeler): 8 40
Dönem içi diğer çalışmalar: - 0
Proje: - 0
Ödev: 10-11-12-13-14 20
Kısa sınav (Quiz): - 0
Final sınavı: 16 40
  Toplam ağırlık:
(%)
   İş yükü Yukarı
Etkinlik Süre (Haftalık saat) Toplam hafta sayısı Dönem boyu toplam iş yükü
Dersler (Yüz yüze öğretme): 3 14
Ders dışı bireysel çalışma: 2 14
Uygulama, Rehberli problem çözme: 0 0
Ödev: 2 5
Dönem projesi: 0 0
Dönem projesi sunumu: 0 0
Kısa sınav (Quiz): 0 0
Ara sınav için bireysel çalışma: 10 1
Ara sınav (Vize): 1 1
Final sınavı için bireysel çalışma: 10 1
Final sınavı: 2 1
    Toplam işyükü:
    Toplam AKTS kredisi:
*
  * AKTS kredisi, toplam iş yükünün 25'e bölümüdür. (1 AKTS = 25 saatlik iş yükü)
-->