ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE

Ders Bilgi Formu ( ÇMB 627 )


   Temel bilgiler
Ders adı: Çevre Mühendisliğinde Coğrafi Bilgi Sistemleri ve Uygulamaları
Ders kodu: ÇMB 627
Öğretim üyesi: Prof. Dr. Ebubekir YÜKSEL
AKTS kredisi: 7.5
GTÜ kredisi: 3 (3+0+0)
Yılı, Dönemi: 2017-2018, Güz ve Bahar
Dersin düzeyi: Doktora
Dersin tipi: Alan seçmeli
Öğretim dili: Türkçe
Öğretim şekli: Yüz yüze
Ön koşullar: Yok
Staj durumu: Yok
Dersin amacı: Coğrafi Bilgi Sistemi, grafik ve sözel bilgilerin konumsal hassasiyetli olarak birbirleriyle bağlantılı çalıştığı bilgi sistemini ifade etmektedir. Coğrafi bilgi sisteminde sözel bilgiler veritabanında depolanırken, bu sözel bilgilere karşılık gelen harita, resim vb bilgilerle birlikte konumsal olarak grafik ortamda bulunurlar. Bu ders kapsamında, çevre mühendisliğinde ve çevresel problemlerin çözümünde coğrafi bilginin önemi, neden bu bilgiye ihtiyaç duyulduğu, Coğrafi Bilgi Sistemi teknolojilerinin bu problemlerin çözümünde nasıl kullanılacağının uygulamalı olarak öğretilmesi hedeflenmiştir.
   Öğrenme çıktıları Yukarı

Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler, şu yetilere sahip olurlar:

  1. 1. Çevre mühendisliğinde ve Çevre yönetiminde coğrafi bilginin önemi kavrar, şimdiye kadar yapılmış önemli CBS uygulamaları çerçevesinde pratiğini öğrenir. Dersin sonunda, Coğrafi veri toplama yöntemleri ve araçları ile ilgili temel bilgilere sahip olacak ve yapılan uygulamalarla bu araçların kullanımına yönelik gerekli beceriyi kazanacaktır.

    Program Çıktılarına Katkıları

    1. Çevre Mühendisliği kavramlarını uzmanlık derecesinde açıklamak ve uygulamak
    2. Çalışma alanı ile ilgili problemleri tespit edip, vurgulamak
    3. Orijinal, bağımsız ve kritik düşünme becerisi kazanıp teorik kavram ve araçlar geliştirmek
    4. Çalışma alanı ile ilgili araştırma metodolojileri ve tekniklerini anlayıp uygulayabilmek
    5. Bilimsel bilgiye ulaşmak
    6. Bağımsız olarak araştırma projelerini tasarlamak ve yürütmek
    7. Disiplinlerarası etkileşim bulunan araştırma takımlarında etkin şekilde çalışmak
    8. Modern teknolojiyle sürekli öğrenme bilinci geliştirmek
    9. Mevcut bilgiyi geliştirme yöntemleri bulmak
    10. Fikirlerini farklı argümanlar ile destekleyip resmi/gayri resmi şekilde bir grup dinleyiciye çeşitli teknikler kullanarak açık ve net bir biçimde sunmak

    Değerlendirme Tipi

    1. Yazılı sınav
    2. Seminer/sunum
  2. 2. Çevre ve su yönetiminde CBS veri analizi ve görselleştirme araçları ile ilgili temel bilgilere sahip olacak ve bu araçların kullanımına yönelik temel beceriyi kazanacaktır.

    Program Çıktılarına Katkıları

    1. Çevre Mühendisliği kavramlarını uzmanlık derecesinde açıklamak ve uygulamak
    2. Orijinal, bağımsız ve kritik düşünme becerisi kazanıp teorik kavram ve araçlar geliştirmek
    3. Çalışma alanı ile ilgili araştırma metodolojileri ve tekniklerini anlayıp uygulayabilmek
    4. İleri seviye çevresel problemleri çözmek için yöntem ve deneyler tasarlamak, oluşturmak, kullanmak ve sonuçları yorumlayıp, sentezlemek
    5. Bilimsel bilgiye ulaşmak
    6. Bağımsız olarak araştırma projelerini tasarlamak ve yürütmek
    7. Modern teknolojiyle sürekli öğrenme bilinci geliştirmek
    8. Mevcut bilgiyi geliştirme yöntemleri bulmak
    9. Fikirlerini farklı argümanlar ile destekleyip resmi/gayri resmi şekilde bir grup dinleyiciye çeşitli teknikler kullanarak açık ve net bir biçimde sunmak

    Değerlendirme Tipi

    1. Yazılı sınav
  3. 3. Atık yönetimi ve havza yönetimi konularında CBS ortamında yapılacak örnek uygulamalar ile çevre yönetiminde CBS’nin kullanımına yönelik temel becerinin arttırılması sağlanacaktır.

    Program Çıktılarına Katkıları

    1. Çevre Mühendisliği kavramlarını uzmanlık derecesinde açıklamak ve uygulamak
    2. Çalışma alanı ile ilgili problemleri tespit edip, vurgulamak
    3. Orijinal, bağımsız ve kritik düşünme becerisi kazanıp teorik kavram ve araçlar geliştirmek
    4. Çalışma alanı ile ilgili araştırma metodolojileri ve tekniklerini anlayıp uygulayabilmek
    5. İleri seviye çevresel problemleri çözmek için yöntem ve deneyler tasarlamak, oluşturmak, kullanmak ve sonuçları yorumlayıp, sentezlemek
    6. İleri düzey problemlere sunulan çözümlerin sosyal etkilerinin farkında olmak
    7. Bilimsel bilgiye ulaşmak
    8. Bağımsız olarak araştırma projelerini tasarlamak ve yürütmek
    9. Disiplinlerarası etkileşim bulunan araştırma takımlarında etkin şekilde çalışmak
    10. Modern teknolojiyle sürekli öğrenme bilinci geliştirmek
    11. Mevcut bilgiyi geliştirme yöntemleri bulmak
    12. Fikirlerini farklı argümanlar ile destekleyip resmi/gayri resmi şekilde bir grup dinleyiciye çeşitli teknikler kullanarak açık ve net bir biçimde sunmak

    Değerlendirme Tipi

    1. Yazılı sınav
   İçerik Yukarı
1. hafta: Coğrafi veri, Coğrafi Bilgi ve Harita Kavramı
2. hafta: Koordinat Sistemleri ve Datum
3. hafta: CBS’de Veri Yönetimi - Veri Toplama Yöntemleri (Uygulamalı)
4. hafta: CBS’de veri Yönetimi – Veri Modelleri (Uygulamalı)
5. hafta: CBS’de Veri Yönetimi – Veri İşleme ve Analizi (Uygulamalı)
6. hafta: CBS’de Veri Yönetimi – Veri İşleme ve Analizi (Uygulamalı)
7. hafta: CBS’de Veri Yönetimi - Veri Görselleştirme (Uygulamalı)
8. hafta: Sınav
9. hafta: Çevre Yönetiminde Örnek CBS Uygulamaları - Atık Yönetimi
10. hafta: Çevre Yönetiminde Örnek CBS Uygulamaları - Atık Yönetimi (Uygulamalı)
11. hafta: Ödev, sunumlar
12. hafta: Çevre Yönetiminde Örnek CBS Uygulamaları - Havza ve Su Yönetimi – Su Çerçeve Direktifi (SÇD)
13. hafta: Çevre Yönetiminde Örnek CBS Uygulamaları - Havza ve Su Kalitesi Yönetimi – SÇD (Uygulamalı)
14. hafta: Çevre Yönetiminde Örnek CBS Uygulamaları – Modelleme
15. hafta*: Dersin Değerlendirilmesi
16. hafta*: Final Sınavı
Ders kitapları ve materyaller:
Önerilen kaynaklar: Önerilen kaynaklar: 1. Tchobanoglous, G.,Theisen, H., Eliassen, R., Integrated Solid Waste Management, Engineering, Principels and Management Issues , Mc.Graw Hill, 1993.
2. LaGrega, M.D., Buckingham, P.L., Evans, J.C., "Hazardous Waste Management", Mc Graw-Hill, N.Y.,1994. 3. White, P., Franke, M., Hindle, P., Integrated Solid Waste Management: A lifecycle Inventory , London, Chapman & Hall,1995
4. Metcalf and Eddy, Wastewater engineering: treatment, disposal and reuse, McGraw Hill, 1991
  * 15. ve 16. haftalar arası final sınavına hazırlık haftası bulunmaktadır.
Değerlendirme Yukarı
Değerlendirme tipi Hafta numarası Ağırlık (%)
Ara sınavlar (Vizeler): 8 30
Dönem içi diğer çalışmalar: 0
Proje: 11 10
Ödev: 1-4-6-9-12 20
Kısa sınav (Quiz): 0
Final sınavı: 16 40
  Toplam ağırlık:
(%)
   İş yükü Yukarı
Etkinlik Süre (Haftalık saat) Toplam hafta sayısı Dönem boyu toplam iş yükü
Dersler (Yüz yüze öğretme): 3 14
Ders dışı bireysel çalışma: 3 14
Uygulama, Rehberli problem çözme: 0 0
Ödev: 5 10
Dönem projesi: 8 3
Dönem projesi sunumu: 3 1
Kısa sınav (Quiz): 0 0
Ara sınav için bireysel çalışma: 10 1
Ara sınav (Vize): 2 1
Final sınavı için bireysel çalışma: 10 1
Final sınavı: 2 1
    Toplam işyükü:
    Toplam AKTS kredisi:
*
  * AKTS kredisi, toplam iş yükünün 25'e bölümüdür. (1 AKTS = 25 saatlik iş yükü)
-->