ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE

Ders Bilgi Formu ( BİL 331 )


   Temel bilgiler
Ders adı: Bilgisayar Organizasyonu
Ders kodu: BİL 331
Öğretim üyesi: Dr. Öğr. Üyesi Alp Arslan BAYRAKÇİ
AKTS kredisi: 7
GTÜ kredisi: 4 (3+2+0)
Yılı, Dönemi: 3, Güz
Dersin düzeyi: Lisans
Dersin tipi: Zorunlu
Öğretim dili: Türkçe
Öğretim şekli: Yüz yüze
Ön koşullar: BİL 232
Staj durumu: Yok
Dersin amacı: Bu ders te, MIPS komut mimarisi ve assembly ile programlama, bilgisayar performans analizi, bilgisayar aritmetiği ve ALU tasarımı, tek vuruşlu mimari veri yolu ve kontrol ünitesi tasarımı, çok vuruşlu mimari veriyolu ve kontrol ünitesi tasarımı, Önbellekler, Önbellekli bilgisayar performans hesapları, Sanal bellek metodu ve performansa etkisi, konuları ele alınmaktadır.
   Öğrenme çıktıları Yukarı

Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler, şu yetilere sahip olurlar:

  1. Bilgisayarın bileşenlerini tanımak ve ayırd etmek.

    Program Çıktılarına Katkıları

    1. Temel Bilgisayar Mühendisliği bilgisi edinmek
    2. Gerekli teknik, akademik ve pratik bilgiye ulaşmak

    Değerlendirme Tipi

    1. Yazılı sınav
  2. MIPS tek vuruşlu, çok vuruşlu ve boru hatlı veri yolu ve kontrol ünitesini analiz edebilmek, yeniden inşa edebilmek ve üzerine yeni assembly komutları ekleyerek değiştirebilmek

    Program Çıktılarına Katkıları

    1. Matematik, fen ve matematik bilgilerini kullanarak mühendislik problemlerini tanımlayıp analiz etmek
    2. Tanımlanmış problemleri çözmek için yazılım ve/veya donanım tabanlı sistem, bileşen veya süreçler tasarlamak ve geliştirmek
    3. Verinin analiz ve yorumlanmasının yanı sıra deneyler tasarlayıp yürütmek
    4. Gerekli teknik, akademik ve pratik bilgiye ulaşmak
    5. Profesyonel ve etik davranış sorumluluğu sergilemek

    Değerlendirme Tipi

    1. Laboratuvar uygulamaları/sınavları
    2. Dönem projesi
  3. Bilgisayar performansını etkileyen unsurları hesaba katarak CPU çalıştırma süresini farklı test kodları için hesaplayabilir

    Program Çıktılarına Katkıları

    1. Matematik, fen ve matematik bilgilerini kullanarak mühendislik problemlerini tanımlayıp analiz etmek
    2. Tanımlanmış problemleri çözmek için yazılım ve/veya donanım tabanlı sistem, bileşen veya süreçler tasarlamak ve geliştirmek
    3. Verinin analiz ve yorumlanmasının yanı sıra deneyler tasarlayıp yürütmek

    Değerlendirme Tipi

    1. Yazılı sınav
  4. Önbellek, sanal bellek tasarımı ve analizi yapabilir

    Program Çıktılarına Katkıları

    1. Temel Bilgisayar Mühendisliği bilgisi edinmek
    2. Hızla değişen teknolojik çevreye adapte olabilmek için bilgi ve yetilerini sürekli geliştirmek

    Değerlendirme Tipi

    1. Ödev
  5. Assembly dilinde programlama yeteneği geliştirmek

    Program Çıktılarına Katkıları

    1. Temel Bilgisayar Mühendisliği bilgisi edinmek

    Değerlendirme Tipi

    1. Ödev
    2. Dönem projesi
   İçerik Yukarı
1. hafta: Bilgisayar Teknolojisi
2. hafta: Komutlar: Bilgisayarın Dili
3. hafta: MIPS Komut Mimarisi ve assembly ile programlama
4. hafta: Bilgisayar Performans Analizi
5. hafta: Bilgisayar Aritmetiği ve ALU tasarımı
6. hafta: Tek vuruşlu mimari veri yolu ve kontrol ünitesi tasarımı
7. hafta: Çok vuruşlu mimari veriyolu ve kontrol ünitesi tasarımı
8. hafta: Ara Sınav
9. hafta: Boru hatlı mimariye giriş
10. hafta: Boru hattı mimarisindeki tehlikeler ve çözümleri
11. hafta: Parallelizm
12. hafta: Önbellekler
13. hafta: Önbellekli bilgisayar performans hesapları
14. hafta: Sanal bellek metodu ve performansa etkisi
15. hafta*: Genel tekrar
16. hafta*: Final sınavı
Ders kitapları ve materyaller: David A. Patterson, John L. Hennessy, "Computer Organization and Design: The Hardware/Software Interface", Morgan Kaufmann, 2012
Önerilen kaynaklar: M. Morris Mano, Computer System Architecture, Prentice Hall,1993
  * 15. ve 16. haftalar arası final sınavına hazırlık haftası bulunmaktadır.
Değerlendirme Yukarı
Değerlendirme tipi Hafta numarası Ağırlık (%)
Ara sınavlar (Vizeler): 8 25
Dönem içi diğer çalışmalar: 0
Proje: 16 15
Ödev: 3,6,9,12 20
Kısa sınav (Quiz): 4,12 5
Final sınavı: 16 35
  Toplam ağırlık:
(%)
   İş yükü Yukarı
Etkinlik Süre (Haftalık saat) Toplam hafta sayısı Dönem boyu toplam iş yükü
Dersler (Yüz yüze öğretme): 3 14
Ders dışı bireysel çalışma: 2 14
Uygulama, Rehberli problem çözme: 2 8
Ödev: 6 6
Dönem projesi: 6 2
Dönem projesi sunumu: 0 0
Kısa sınav (Quiz): 1 2
Ara sınav için bireysel çalışma: 8 2
Ara sınav (Vize): 2 1
Final sınavı için bireysel çalışma: 10 2
Final sınavı: 2 1
    Toplam işyükü:
    Toplam AKTS kredisi:
*
  * AKTS kredisi, toplam iş yükünün 25'e bölümüdür. (1 AKTS = 25 saatlik iş yükü)
-->