Ders Bilgi Formu ( BİL 531 )
|
Temel bilgiler
|
|
Ders adı: |
Bilgisayar Mimarisinde İleri Konular |
Ders kodu: |
BİL 531 |
Öğretim üyesi: |
Dr. Öğr. Üyesi Alp Arslan BAYRAKÇİ
|
AKTS kredisi: |
7.5 |
GTÜ kredisi: |
3 (3+0+0) |
Yılı, Dönemi: |
1/2, Güz ve Bahar |
Dersin düzeyi: |
Yüksek lisans |
Dersin tipi: |
Alan seçmeli
|
Öğretim dili: |
Türkçe |
Öğretim şekli: |
Yüz yüze , Grup çalışması
|
Ön koşullar: |
yok |
Staj durumu: |
Yok |
Dersin amacı: |
Tek ve Çok çevrimli işlemciler ve Boru hattı mimarisini anlamak. Boru hattı mimarisinde ortaya çıkan sorunların çözümü, süper scalar ve çoklu mesele yaklaşımı ile aynı anda birden çok komut çalıştırmaya yarayan işlemci tasarımlarının anlaşılması, çarpma bölme ve ondalık sayı aritmetiği için geliştirilen donanımların tasarımının öğrenilmesi, önbellek ve sanal bellek mimarilerinin öğrenilmesi, bilgi saklama ve koruma yöntemlerinin öğrenilmesi. |
|
|
|
Öğrenme çıktıları
|
|
Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler, şu yetilere sahip olurlar:
-
İleri düzeyde Bilgisayar mimarisi bilgisi sayesinde bilgisayar performansını etkileyen faktörleri göz önünde bulundurarak program geliştirmek
Program Çıktılarına Katkıları
-
İleri düzey Bilgisayar Mühendisliği kavramlarını tanımlamak ve uygulamak
-
Gelişmiş mühendislik problemlerini formüle edip çözmek
Değerlendirme Tipi
-
Yazılı sınav
-
Dönem projesi
-
Farklı bilgisayar mimarilerini tasarlayacak düzeyde öğrenmek, onların problemlerini anlamak ve bunlara çözüm geliştirmek, ve bunları dikkate alarak işlemci tasarımı yapabilmek.
Program Çıktılarına Katkıları
-
İleri düzey Bilgisayar Mühendisliği kavramlarını tanımlamak ve uygulamak
-
Gelişmiş mühendislik problemlerini formüle edip çözmek
-
İleri düzey matematik, fen ve mühendislik bilgisi kullanmak
-
Hızla değişen teknolojik çevreye adapte olabilmek için bilgi ve yetilerini sürekli geliştirmek
Değerlendirme Tipi
-
Yazılı sınav
-
Ödev
-
Dönem projesi
-
İleri düzey bellek mimarilerini kavramak, tasarımları analiz edebilmek, sorunları ve çözümleri inceleyip çözümleri tasarlayacak hale gelmek.Depolama sistemlerini ve veriyi koruma yöntemlerini öğrenip uygulayabilmek.
Program Çıktılarına Katkıları
-
İleri düzey Bilgisayar Mühendisliği kavramlarını tanımlamak ve uygulamak
-
Gelişmiş mühendislik problemlerini formüle edip çözmek
-
İleri düzey matematik, fen ve mühendislik bilgisi kullanmak
-
Hızla değişen teknolojik çevreye adapte olabilmek için bilgi ve yetilerini sürekli geliştirmek
-
Araştırma konusu ile ilgili fikir ve bulgularını sözlü ve yazılı olarak etkin şekilde ifade edebilmek
Değerlendirme Tipi
-
Yazılı sınav
-
Ödev
-
Dönem projesi
|
|
İçerik
|
|
1. hafta: |
Bilgisayar Performansını etkileyen unsurlar |
2. hafta: |
MIPS (Microprocessor without Interlocked Pipeline Stages) işlemcisi komutları |
3. hafta: |
Tam sayı ve ondalıklı sayı aritmetiği |
4. hafta: |
Tek çevrimli ve çok çevrimli MIPS mimarisi |
5. hafta: |
Boru hattı mimarisi |
6. hafta: |
Boru hattı mimarisindeki tehditler ve çözümleri |
7. hafta: |
İleri düzey mimariler: Çoklu sorun (multiple issue) sistemler, Süper skalar ve Çok uzun komut kelimesi (VLIW- Very Long Instruction Word) mimariler, Tek işlem çok data (SIMD - Single Instruction Multiple Data) mimariler |
8. hafta: |
Ara sınav |
9. hafta: |
Spekülasyon, dallanma tahmini |
10. hafta: |
Önbellek mimarileri |
11. hafta: |
Sanal bellek mimarisi |
12. hafta: |
Depolama sitemleri |
13. hafta: |
Depolama sistemleri güvenilirliği |
14. hafta: |
Proje |
15. hafta*: |
Tekrarlar |
16. hafta*: |
Final sınavı |
Ders kitapları ve materyaller: |
David A. Patterson, John L. Hennessy, "Computer Architecture: A Quantitative Approach", Morgan Kaufmann, 2011
|
Önerilen kaynaklar: |
David A. Patterson, John L. Hennessy, "Computer Organization and Design: The Hardware/Software Interface", Morgan Kaufmann, 2012 |
|
* 15. ve 16. haftalar arası final sınavına hazırlık haftası bulunmaktadır.
|
|
|
|
Değerlendirme
|
|
|
Değerlendirme tipi |
Hafta numarası |
Ağırlık (%) |
|
Ara sınavlar (Vizeler): |
8 |
30 |
Dönem içi diğer çalışmalar: |
|
0 |
Proje: |
6, 9, 15 |
20 |
Ödev: |
4, 8, 12 |
5 |
Kısa sınav (Quiz): |
|
0 |
Final sınavı: |
16 |
45 |
|
Toplam ağırlık: |
(%) |
|
|
|
İş yükü
|
|
|
Etkinlik |
Süre (Haftalık saat) |
Toplam hafta sayısı |
Dönem boyu toplam iş yükü |
|
Dersler (Yüz yüze öğretme): |
3 |
14 |
|
Ders dışı bireysel çalışma: |
3 |
16 |
|
Uygulama, Rehberli problem çözme: |
0 |
0 |
|
Ödev: |
3 |
8 |
|
Dönem projesi: |
4 |
8 |
|
Dönem projesi sunumu: |
3 |
2 |
|
Kısa sınav (Quiz): |
0 |
0 |
|
Ara sınav için bireysel çalışma: |
8 |
2 |
|
Ara sınav (Vize): |
2 |
1 |
|
Final sınavı için bireysel çalışma: |
10 |
2 |
|
Final sınavı: |
2 |
1 |
|
|
|
Toplam işyükü: |
|
|
|
Toplam AKTS kredisi: |
* |
|
* AKTS kredisi, toplam iş yükünün 25'e bölümüdür. (1 AKTS = 25 saatlik iş yükü)
|
|
|
-->