Ders Bilgi Formu ( BSB 615 )
|
Temel bilgiler
|
|
Ders adı: |
Biyoistatistik |
Ders kodu: |
BSB 615 |
Öğretim üyesi: |
Dr. Öğr. Üyesi Pınar PİR
|
AKTS kredisi: |
7.5 |
GTÜ kredisi: |
3 (3+0+0) |
Yılı, Dönemi: |
3, Güz |
Dersin düzeyi: |
Yüksek lisans |
Dersin tipi: |
Zorunlu
|
Öğretim dili: |
İngilizce
|
Öğretim şekli: |
Yüz yüze
|
Ön koşullar: |
Yok |
Staj durumu: |
Yok |
Dersin amacı: |
Biyoistatistik dersinin iki temel amacı bulunmaktadır (a) öğrencilerin istatistiğin temellerini öğrenmeleri (b) biyoinformatik ve sistem biyolojisinin temellerini oluşturan istatistik gereçleriyle donanmaları. |
|
|
|
Öğrenme çıktıları
|
|
Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler, şu yetilere sahip olurlar:
-
Olasılık ve istatistiğin temellerinin tam anlaşılması
Program Çıktılarına Katkıları
-
Biyoinformatik ve Sistem Biyolojisi alanlarındaki temel ve ileri düzey kavramları tanımlamak ve uygulamak
-
Hücrenin çalışma prensiplerini anlamada biyoinformatik ve sistem biyolojisi bakış açısının önemini kavramak
Değerlendirme Tipi
-
Yazılı sınav
-
Ödev
-
Hipotez sınamalarının çeşitlerinin öğrenilmesi ve yaşam bilimlerindeki kullanım alanlarının anlaşılması
Program Çıktılarına Katkıları
-
Biyoinformatik ve Sistem Biyolojisi alanlarındaki temel ve ileri düzey kavramları tanımlamak ve uygulamak
-
Farklı disiplinlere ait kavramlar arasında bağlantı kurarak bu alanlardaki bilimsel araştırmaları yorumlayıp analiz etmek
-
Bilimsel bilgiye ulaşmak ve bağımsız çalışmak
-
Hücrenin çalışma prensiplerini anlamada biyoinformatik ve sistem biyolojisi bakış açısının önemini kavramak
Değerlendirme Tipi
-
Yazılı sınav
-
Ödev
-
Biyoinformatiğin ve sistem biyolojisinin temelini oluşturan biyoistatistik gereçlerine hakim olma.
Program Çıktılarına Katkıları
-
Biyoinformatik ve Sistem Biyolojisi alanlarındaki temel ve ileri düzey kavramları tanımlamak ve uygulamak
-
Genom ölçekli biyolojik verileri istatistiksel yöntemlerle ve veri madenciliği yöntemleriyle analiz ederek anlamlandırılmak
-
Farklı disiplinlere ait kavramlar arasında bağlantı kurarak bu alanlardaki bilimsel araştırmaları yorumlayıp analiz etmek
-
Bilimsel bilgiye ulaşmak ve bağımsız çalışmak
-
Mevcut bilgiyi geliştirme yöntemleri bulmak
Değerlendirme Tipi
-
Yazılı sınav
-
Ödev
-
Biyoistatistiğin literatürde yanlı kullanımlarının farkında olma
Program Çıktılarına Katkıları
-
Biyoinformatik ve Sistem Biyolojisi alanlarındaki temel ve ileri düzey kavramları tanımlamak ve uygulamak
-
Araştırma projesi doğrultusunda literatürü dikkatlice gözden geçirip, kendi sonuçları ile önceki literatür arasında bağlantı kurmak
-
Bilimsel bilgiye ulaşmak ve bağımsız çalışmak
-
Mevcut bilgiyi geliştirme yöntemleri bulmak
-
Profesyonel ve etik davranış sorumluluğu sergilemek
Değerlendirme Tipi
-
Yazılı sınav
|
|
İçerik
|
|
1. hafta: |
Betimsel İstatistik: Hastalardan toplanan verilerin sunumu |
2. hafta: |
Olasılığın temelleri: Hastalık olasılıklarının incelenmesi
|
3. hafta: |
Olasılığın temelleri: Koşullu olasılıklar Sınıf Çalışması - 1 |
4. hafta: |
Kesikli Olasılık Dağılımları - binomial - Poisson - Eksi binomial dağılım |
5. hafta: |
Kesikli Olasılık Dağılımları - hipergeometrik ve diğer dağılımlar Sınıf Çalışması - 2 |
6. hafta: |
Sürekli Olasılık Dağılımları: Klinik deneme çalışmalarının tasarımı Sınıf Çalışması - 3 |
7. hafta: |
Öngörü Yöntemleri - Sürekli dağılımlar Ara sınav - 1 |
8. hafta: |
Öngörü Yöntemleri - Kesikli dağılımlar Sınıf Çalışması - 4
|
9. hafta: |
Hipotez Sınamaları: Tek örneklemli öngörüler - z ve t-testleri |
10. hafta: |
Hipotez Sınamaları: Tek örneklemli öngörüler - kikare testleri, kesikli dağılımlarda testler Sınıf Çalışması - 5 |
11. hafta: |
Hipotez Sınamaları: İki örneklemli öngörüler - t-testleri Vize Sınavı 2 |
12. hafta: |
Hipotez Sınamaları: İki örneklemli öngörüler - kikare ve F testleri Sınıf Çalışması - 6
|
13. hafta: |
Parametrik Olmayan Yöntemler: Dağılımı Bilinmeyen Omik Verilerinin İncelenmesi Sınıf Çalışması - 7 |
14. hafta: |
Bilimsel ve popüler dergilerde bioistatistiğin yanlı kullanımı |
15. hafta*: |
- |
16. hafta*: |
Final Sınavı |
Ders kitapları ve materyaller: |
B. Rosner, "Fundamentals of Biostatistics", Brooks/Cole, Boston, 2010 |
Önerilen kaynaklar: |
RE. Walpole, RH. Myers, SL. Myers, K. Ye, "Probability and Statistics for Engineers and Scientists", Prentice Hall, Boston, 2012. |
|
* 15. ve 16. haftalar arası final sınavına hazırlık haftası bulunmaktadır.
|
|
|
|
Değerlendirme
|
|
|
Değerlendirme tipi |
Hafta numarası |
Ağırlık (%) |
|
Ara sınavlar (Vizeler): |
6 and 12 |
30 |
Dönem içi diğer çalışmalar: |
|
0 |
Proje: |
|
0 |
Ödev: |
2-13 |
20 |
Kısa sınav (Quiz): |
2-13 |
20 |
Final sınavı: |
16 |
30 |
|
Toplam ağırlık: |
(%) |
|
|
|
İş yükü
|
|
|
Etkinlik |
Süre (Haftalık saat) |
Toplam hafta sayısı |
Dönem boyu toplam iş yükü |
|
Dersler (Yüz yüze öğretme): |
3 |
15 |
|
Ders dışı bireysel çalışma: |
4 |
16 |
|
Uygulama, Rehberli problem çözme: |
0 |
0 |
|
Ödev: |
3 |
12 |
|
Dönem projesi: |
0 |
0 |
|
Dönem projesi sunumu: |
0 |
0 |
|
Kısa sınav (Quiz): |
0.5 |
12 |
|
Ara sınav için bireysel çalışma: |
10 |
2 |
|
Ara sınav (Vize): |
2 |
2 |
|
Final sınavı için bireysel çalışma: |
10 |
1 |
|
Final sınavı: |
3 |
1 |
|
|
|
Toplam işyükü: |
|
|
|
Toplam AKTS kredisi: |
* |
|
* AKTS kredisi, toplam iş yükünün 25'e bölümüdür. (1 AKTS = 25 saatlik iş yükü)
|
|
|
-->