Ders Bilgi Formu ( BTEC 564 )
|
Temel bilgiler
|
|
Ders adı: |
Protein Biyoteknolojisi |
Ders kodu: |
BTEC 564 |
Öğretim üyesi: |
Prof. Dr. Işıl KURNAZ
|
AKTS kredisi: |
7,5 |
GTÜ kredisi: |
3 (3+0+0) |
Yılı, Dönemi: |
2017 , Güz |
Dersin düzeyi: |
Yüksek lisans |
Dersin tipi: |
Zorunlu
|
Öğretim dili: |
İngilizce |
Öğretim şekli: |
Yüz yüze
|
Ön koşullar: |
yok |
Staj durumu: |
Yok |
Dersin amacı: |
Protein yapısı ve işlevi; gen anlatımı, protein anlatım sistemleri, protein pürifikasyon; terapötik proteinler ve endüstriyel enzimler, yüksek ölçek protein üretimi, protein ve enzim mühendisliği |
|
|
|
Öğrenme çıktıları
|
|
Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler, şu yetilere sahip olurlar:
-
Rekombinant protein üretimine ilişkin temel biyoteknoloji bilgi ve becerisi
Program Çıktılarına Katkıları
-
Biyoteknolojinin kapsamını, temellerini, uygulama alanlarını ve diğer bilim dallarıyla ilişkilerini kavramış olmak
-
Başta biyoloji olmak üzere ilgili temel bilimlerde ve mühendislik alanlarında sağlam bir altyapıya sahip olmak
-
Tez konusu ile ilgili biyoteknoloji alanında (sağlık biyoteknolojisi, bitki biyoteknolojisi, endüstriyel biyoteknoloji veya sentetik ve sistem biyoteknolojisi) üst düzey ve güncel bilgilere sahip olmak
-
Türkiye’de ve dünyada biyoteknoloji sektörünü tanımak, sektörün ihtiyaçlarını, fırsatlarını ve sorunlarını bilmek
-
Biyoteknoloji alanındaki bilgi ve becerilerini iş dünyasında kullanabilmek
-
Biyoteknoloji alanında girişimci olabilmek ve/veya yeni girişimlere gerek bilimsel ve teknik gerekse yönetsel katkı sağlayabilmek
-
Hem tek başına hem de ekip içerisinde kendisine verilen görev ve sorumlulukları mümkün olan en iyi şekilde ve zamanında yerine getirebilmek
-
Doğru ve güvenilir bilgiye ulaşmanın yollarını bilmek
-
Alana Özgü ve Mesleki Yetkinlik
Değerlendirme Tipi
-
Yazılı sınav
-
Ödev
-
Dönem projesi
-
konu hakkında güncel mevzuat farkındalığı
Program Çıktılarına Katkıları
-
Biyoteknolojinin kapsamını, temellerini, uygulama alanlarını ve diğer bilim dallarıyla ilişkilerini kavramış olmak
-
Başta biyoloji olmak üzere ilgili temel bilimlerde ve mühendislik alanlarında sağlam bir altyapıya sahip olmak
-
Tez konusu ile ilgili biyoteknoloji alanında (sağlık biyoteknolojisi, bitki biyoteknolojisi, endüstriyel biyoteknoloji veya sentetik ve sistem biyoteknolojisi) üst düzey ve güncel bilgilere sahip olmak
-
Biyoteknoloji alanındaki bilgi ve becerilerini iş dünyasında kullanabilmek
-
Biyoteknolojide sektörün ihtiyaçlarını giderebilecek ve sorunlarını çözebilecek yaklaşımlar geliştirebilmek ve Ar-Ge faaliyetleri yürütebilmek
-
Doğru ve güvenilir bilgiye ulaşmanın yollarını bilmek
-
Alana Özgü ve Mesleki Yetkinlik
Değerlendirme Tipi
-
Yazılı sınav
-
Ödev
-
Dönem projesi
-
protein ve enzim mühendisliğine ilişkin yöntem bilgileri
Program Çıktılarına Katkıları
-
Biyoteknolojinin kapsamını, temellerini, uygulama alanlarını ve diğer bilim dallarıyla ilişkilerini kavramış olmak
-
Başta biyoloji olmak üzere ilgili temel bilimlerde ve mühendislik alanlarında sağlam bir altyapıya sahip olmak
-
Tez konusu ile ilgili biyoteknoloji alanında (sağlık biyoteknolojisi, bitki biyoteknolojisi, endüstriyel biyoteknoloji veya sentetik ve sistem biyoteknolojisi) üst düzey ve güncel bilgilere sahip olmak
-
Biyoteknoloji alanındaki bilgi ve becerilerini iş dünyasında kullanabilmek
-
Doğru ve güvenilir bilgiye ulaşmanın yollarını bilmek
-
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Değerlendirme Tipi
-
Yazılı sınav
-
Ödev
-
Dönem projesi
-
yüksek üretim ölçeğine geçişle ilgili temel bilgi ve beceriler
Program Çıktılarına Katkıları
-
Biyoteknolojinin kapsamını, temellerini, uygulama alanlarını ve diğer bilim dallarıyla ilişkilerini kavramış olmak
-
Başta biyoloji olmak üzere ilgili temel bilimlerde ve mühendislik alanlarında sağlam bir altyapıya sahip olmak
-
Türkiye’de ve dünyada biyoteknoloji sektörünü tanımak, sektörün ihtiyaçlarını, fırsatlarını ve sorunlarını bilmek
-
Sanayinin Ar-Ge faaliyetleri için gerekli teorik ve deneysel bilgi birikimine sahip olmak
-
Biyoteknoloji alanındaki bilgi ve becerilerini iş dünyasında kullanabilmek
-
Biyoteknolojide sektörün ihtiyaçlarını giderebilecek ve sorunlarını çözebilecek yaklaşımlar geliştirebilmek ve Ar-Ge faaliyetleri yürütebilmek
-
Doğru ve güvenilir bilgiye ulaşmanın yollarını bilmek
-
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
-
Alana Özgü ve Mesleki Yetkinlik
Değerlendirme Tipi
-
Yazılı sınav
-
Ödev
|
|
İçerik
|
|
1. hafta: |
Derse giriş; proteinlerin biyokimyasal özellikleri; protein sentezi.
|
2. hafta: |
Ökaryotik ve prokaryotik protein sentez mekanizmaları arasındaki farklılıkların hatırlanması
|
3. hafta: |
Protein katlanması, 3 boyutlu yapı oluşması; şaperonlar. Katlanma problemleri ve protein katlanma hastalıkları |
4. hafta: |
Proteinlerin ayrıştırılması ve hedeflenmesi; proteinlerin translasyon sonrası modifikasyonları ve bunların incelenmesi |
5. hafta: |
Biyolojik effektörler olarak proteinler (immunoglobinler, protein hormonlar, enzimler vs) |
6. hafta: |
Recombinant protein teknolojisi -I |
7. hafta: |
Recombinant protein teknolojisi -II |
8. hafta: |
Heterolog anlatım sistemleri; protein pürifikasyonu ve analizi |
9. hafta: |
İnsan terapötik proteinlerinin ve enzimlerinin üretimi |
10. hafta: |
Yüksek ölçekli endüstriyel protein üretimi; hücre bankaları; GLP ve GMP |
11. hafta: |
Protein iyileştirmesi: Protein mühendisliği ve daha efektif protein tasarımı |
12. hafta: |
Protein iyileştirmesi: Protein mühendisliği ve daha efektif protein tasarımı - devam |
13. hafta: |
Protein iyileştirmesi: Sentetik biyoloji-1 |
14. hafta: |
Protein iyileştirmesi: Sentetik biyoloji-2 |
15. hafta*: |
REVİZYON - makale incelemeleri |
16. hafta*: |
REVİZYON - makale incelemeleri |
Ders kitapları ve materyaller: |
Lecture notes |
Önerilen kaynaklar: |
Recommended Reading : Fundamentals of Protein Biotechnology, Stein. CRC press (1990) Proteins: Biotechnology and Biochemistry; Gary Walsh. Wiley (2202)
|
|
* 15. ve 16. haftalar arası final sınavına hazırlık haftası bulunmaktadır.
|
|
|
|
Değerlendirme
|
|
|
Değerlendirme tipi |
Hafta numarası |
Ağırlık (%) |
|
Ara sınavlar (Vizeler): |
6 |
35 |
Dönem içi diğer çalışmalar: |
2,4,8,10,12 |
15 |
Proje: |
|
0 |
Ödev: |
|
0 |
Kısa sınav (Quiz): |
|
0 |
Final sınavı: |
16 |
50 |
|
Toplam ağırlık: |
(%) |
|
|
|
İş yükü
|
|
|
Etkinlik |
Süre (Haftalık saat) |
Toplam hafta sayısı |
Dönem boyu toplam iş yükü |
|
Dersler (Yüz yüze öğretme): |
3 |
16 |
|
Ders dışı bireysel çalışma: |
4 |
15 |
|
Uygulama, Rehberli problem çözme: |
0 |
0 |
|
Ödev: |
8 |
5 |
|
Dönem projesi: |
0 |
0 |
|
Dönem projesi sunumu: |
0 |
0 |
|
Kısa sınav (Quiz): |
3 |
5 |
|
Ara sınav için bireysel çalışma: |
8 |
1 |
|
Ara sınav (Vize): |
2 |
1 |
|
Final sınavı için bireysel çalışma: |
8 |
1 |
|
Final sınavı: |
2 |
1 |
|
|
|
Toplam işyükü: |
|
|
|
Toplam AKTS kredisi: |
* |
|
* AKTS kredisi, toplam iş yükünün 25'e bölümüdür. (1 AKTS = 25 saatlik iş yükü)
|
|
|
-->