ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE

Ders Bilgi Formu ( CE 202 )


   Temel bilgiler
Ders adı: Topoğrafya
Ders kodu: CE 202
Öğretim üyesi: Doç. Dr. Cumhur ŞAHİN
AKTS kredisi: 3
GTÜ kredisi: 2 ()
Yılı, Dönemi: 2019-2020, Bahar
Dersin düzeyi: Lisans
Dersin tipi: Zorunlu
Öğretim dili: İngilizce
Öğretim şekli: Yüz yüze
Ön koşullar: YOK
Staj durumu: Yok
Dersin amacı: Yeryüzünün ölçülmesinde yer yüzeyindeki doğal (dere, göl, dağ, orman) ve yapay ayrıntılar (bina, köprü, yol) dikkate alınır. Bu ayrıntılara detay adı verilir. Detayların konumlarını belirlemek için uzunluklar, yükseklik farkları, doğrultular ve düşey açılar ölçülür. Ölçme işleminde özel aletler ve yöntemler
kullanılır. Hesap ve çizim işlerinin ardından haritalar ve planlar elde edilir. Kısaca yeryüzünün biçim ve boyutları gibi özelliklerini tanımlamayı sağlayan verilerin incelenmesi, topoğrafik ölçme ve uygulamalar konusunda beceriler kazandırmak bu dersin temel amacıdır. Bu dersi alan öğrencilerin, temel ölçme yöntemlerini, hesaplamalarını kavramaları ve uygulayabilmeleri amaçlanır.
   Öğrenme çıktıları Yukarı

Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler, şu yetilere sahip olurlar:

  1. Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi.

    Program Çıktılarına Katkıları

    1. Mühendislik, fen bilimleri ve matematik prensipleri uygulanarak karmaşık mühendislik problemlerinin tanımlanması, formülize edilmesi ve çözümlenmesi becerisi
    2. Farklı kitlelerle etkili iletişim kurabilmek
    3. Uygun deneyler geliştirme ve yürütme, veriyi analiz etme ve yorumlama ve sonuçlara ulaşmak için mühendislik yargısını kullanma
    4. Üyeleri liderlik vasfına sahip olan, işbirlikçi ve kapsayıcı bir ortam yaratan, hedefler belirleyen, görevler planlayan ve hedeflere ulaşan bir ekipte etkin biçimde çalışabilme

    Değerlendirme Tipi

    1. Yazılı sınav
  2. Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.

    Program Çıktılarına Katkıları

    1. Mühendislik, fen bilimleri ve matematik prensipleri uygulanarak karmaşık mühendislik problemlerinin tanımlanması, formülize edilmesi ve çözümlenmesi becerisi
    2. Farklı kitlelerle etkili iletişim kurabilmek
    3. Uygun öğrenme stratejilerini kullanarak gerektiğinde yeni bilgileri edinme ve uygulayabilme

    Değerlendirme Tipi

    1. Yazılı sınav
  3. Ölçme tekniği terminolojisini kavrar ve mesleki alanda kullanabilir.

    Program Çıktılarına Katkıları

    1. Mühendislik, fen bilimleri ve matematik prensipleri uygulanarak karmaşık mühendislik problemlerinin tanımlanması, formülize edilmesi ve çözümlenmesi becerisi
    2. Uygun deneyler geliştirme ve yürütme, veriyi analiz etme ve yorumlama ve sonuçlara ulaşmak için mühendislik yargısını kullanma

    Değerlendirme Tipi

    1. Yazılı sınav
    2. Ödev
   İçerik Yukarı
1. hafta: Giriş, Harita Bilgisi, Ölçü Birimleri, Ölçek Kavramı
2. hafta: Hata Kavramı, Ölçme Hataları
3. hafta: Koordinat Sistemleri, Ölçme Alet Ve Sistemleri, Teodolit
4. hafta: Konum Belirleme, Uzunluk Ölçmesi, Yatay Doğrultu Ölçmesi
5. hafta: Açı ve Koordinat Hesap Yöntemleri, Temel Ödevler
6. hafta: Poliganasyon, Poligon Çeşitleri
7. hafta: Yükseklik Ölçmeleri, Geometrik Nivelmanda Kullanılan Araçlar Gereçler, Geometrik Nivelman
8. hafta: ARA SINAV
9. hafta: Düşey Açı Ölçmeleri, Trigonometrik Nivelman
10. hafta: Eşyükselti Eğrileri, Boy Kesit, En Kesit, Ödev
11. hafta: Kareler Ağıyla Yüzey Nivelmanı ve Hacim Hesapları
12. hafta: Üç Boyutlu Konum Belirlemede Modern Teknikler: GNSS
13. hafta: Arazi Çalışması: Uzunluk ve Doğrultu Ölçmesi, Poliganasyon
14. hafta: Arazi Çalışması: Nivelman, Yükseklik Ölçmesi
15. hafta*: ---
16. hafta*: FİNAL SINAVI
Ders kitapları ve materyaller:
Önerilen kaynaklar: Gündoğdu Özgen, Ölçme Bilgisi, İstanbul Teknik Üniversitesi, 1984.
HOFFMAN, WELLENHOFFET, GPS, 2005
SCHOFIELD W., Engineering Surveying, 2005
Elementary Surveying, Elfick, M. H. et all, Longman.
Ölçme Bilgisi, Celal SONGU, Muzaffer ŞERBETÇİ, Engin GÜLAL,
2009
Heribert Kahmen and Wolfgrang Faig, Surveying, Newyork, 1988.
  * 15. ve 16. haftalar arası final sınavına hazırlık haftası bulunmaktadır.
Değerlendirme Yukarı
Değerlendirme tipi Hafta numarası Ağırlık (%)
Ara sınavlar (Vizeler): 8 40
Dönem içi diğer çalışmalar: - 0
Proje: - 0
Ödev: 10 10
Kısa sınav (Quiz): - 0
Final sınavı: 16 50
  Toplam ağırlık:
(%)
   İş yükü Yukarı
Etkinlik Süre (Haftalık saat) Toplam hafta sayısı Dönem boyu toplam iş yükü
Dersler (Yüz yüze öğretme): 3 14
Ders dışı bireysel çalışma: 1 14
Uygulama, Rehberli problem çözme: 0 0
Ödev: 4 1
Dönem projesi: 0 0
Dönem projesi sunumu: 0 0
Kısa sınav (Quiz): 0 0
Ara sınav için bireysel çalışma: 4 1
Ara sınav (Vize): 2 1
Final sınavı için bireysel çalışma: 6 1
Final sınavı: 2 1
    Toplam işyükü:
    Toplam AKTS kredisi:
*
  * AKTS kredisi, toplam iş yükünün 25'e bölümüdür. (1 AKTS = 25 saatlik iş yükü)
-->