ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE

Ders Bilgi Formu ( CE 351 )


   Temel bilgiler
Ders adı: Ulaşım ve Demiryolu Mühendisliği
Ders kodu: CE 351
Öğretim üyesi: Dr. Öğr. Üyesi Ali Sercan KESTEN
AKTS kredisi: 5
GTÜ kredisi: 3 ()
Yılı, Dönemi: 3, Güz
Dersin düzeyi: Lisans
Dersin tipi: Zorunlu
Öğretim dili: İngilizce
Öğretim şekli: Yüz yüze
Ön koşullar: yok
Staj durumu: Yok
Dersin amacı: Öğrenciler ders kapsamında ulaştırma mühendisliğinin temellerini, trafik kavramını, toprak işi, karayolu ve demir yolu tasarımı ile ilgili prensipleri öğrenirler.
   Öğrenme çıktıları Yukarı

Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler, şu yetilere sahip olurlar:

  1. Ulaştırmanın çok disiplinli ve geniş kapsamlı kavramlarını tanımlayabilmek.

    Program Çıktılarına Katkıları

    1. Temel İnşaat Mühendisliği bilgisi edinmek
    2. Evrensel, kültürel, sosyal ve çevresel faktörlerin yanında halk sağlığı, iş güvenliği ve refah unsurlarının gözetilerek belirli ihtiyaçları karşılayacak çözümlerin üretilmesinde mühendislik tasarımını uygulama becerisi
    3. Mühendislik vakalarında etik ve profesyonel sorumlulukları tanıma becerisi ve mühendislik çözümlerinin küresel, ekonomik, çevresel ve toplumsal alandaki etkisini dikkate alan bilinçli kararlar verebilme

    Değerlendirme Tipi

    1. Yazılı sınav
    2. Dönem projesi
  2. Karayollarının hizmet düzeyi ve kapasitesini hesaplayabilmek.

    Program Çıktılarına Katkıları

    1. Temel İnşaat Mühendisliği bilgisi edinmek
    2. Mühendislik, fen bilimleri ve matematik prensipleri uygulanarak karmaşık mühendislik problemlerinin tanımlanması, formülize edilmesi ve çözümlenmesi becerisi
    3. Uygun deneyler geliştirme ve yürütme, veriyi analiz etme ve yorumlama ve sonuçlara ulaşmak için mühendislik yargısını kullanma

    Değerlendirme Tipi

    1. Yazılı sınav
    2. Dönem projesi
  3. Karayollarında düşey dönemeç, yatay dönemeç, dever ve birleştirme eğrisi tasarlayabilmek.

    Program Çıktılarına Katkıları

    1. Temel İnşaat Mühendisliği bilgisi edinmek
    2. Mühendislik, fen bilimleri ve matematik prensipleri uygulanarak karmaşık mühendislik problemlerinin tanımlanması, formülize edilmesi ve çözümlenmesi becerisi
    3. Uygun deneyler geliştirme ve yürütme, veriyi analiz etme ve yorumlama ve sonuçlara ulaşmak için mühendislik yargısını kullanma
    4. Üyeleri liderlik vasfına sahip olan, işbirlikçi ve kapsayıcı bir ortam yaratan, hedefler belirleyen, görevler planlayan ve hedeflere ulaşan bir ekipte etkin biçimde çalışabilme
    5. Uygun öğrenme stratejilerini kullanarak gerektiğinde yeni bilgileri edinme ve uygulayabilme

    Değerlendirme Tipi

    1. Yazılı sınav
    2. Dönem projesi
  4. Kavşaklar ve drenaj ile ilgili önemli hususları tanımlayabilmek.

    Program Çıktılarına Katkıları

    1. Temel İnşaat Mühendisliği bilgisi edinmek
    2. Mühendislik, fen bilimleri ve matematik prensipleri uygulanarak karmaşık mühendislik problemlerinin tanımlanması, formülize edilmesi ve çözümlenmesi becerisi
    3. Mühendislik vakalarında etik ve profesyonel sorumlulukları tanıma becerisi ve mühendislik çözümlerinin küresel, ekonomik, çevresel ve toplumsal alandaki etkisini dikkate alan bilinçli kararlar verebilme

    Değerlendirme Tipi

    1. Yazılı sınav
    2. Dönem projesi
  5. Demiryolunda çekiş-direnim ilişkilerini analiz etmek.

    Program Çıktılarına Katkıları

    1. Temel İnşaat Mühendisliği bilgisi edinmek
    2. Mühendislik, fen bilimleri ve matematik prensipleri uygulanarak karmaşık mühendislik problemlerinin tanımlanması, formülize edilmesi ve çözümlenmesi becerisi
    3. Evrensel, kültürel, sosyal ve çevresel faktörlerin yanında halk sağlığı, iş güvenliği ve refah unsurlarının gözetilerek belirli ihtiyaçları karşılayacak çözümlerin üretilmesinde mühendislik tasarımını uygulama becerisi

    Değerlendirme Tipi

    1. Yazılı sınav
    2. Dönem projesi
  6. Eksik ve fazla dever, birleştirme eğrisi uzunluğu ve kuvvetler dengesini hesaplayabilirler ve demiryolu hat kapasitesini incelemek.

    Program Çıktılarına Katkıları

    1. Temel İnşaat Mühendisliği bilgisi edinmek
    2. Mühendislik, fen bilimleri ve matematik prensipleri uygulanarak karmaşık mühendislik problemlerinin tanımlanması, formülize edilmesi ve çözümlenmesi becerisi
    3. Mühendislik vakalarında etik ve profesyonel sorumlulukları tanıma becerisi ve mühendislik çözümlerinin küresel, ekonomik, çevresel ve toplumsal alandaki etkisini dikkate alan bilinçli kararlar verebilme

    Değerlendirme Tipi

    1. Yazılı sınav
    2. Dönem projesi
  7. Boyuna taşıma için genel yöntem ve Brückner yöntemini kullanabilmek.

    Program Çıktılarına Katkıları

    1. Temel İnşaat Mühendisliği bilgisi edinmek
    2. Mühendislik, fen bilimleri ve matematik prensipleri uygulanarak karmaşık mühendislik problemlerinin tanımlanması, formülize edilmesi ve çözümlenmesi becerisi
    3. Mühendislik vakalarında etik ve profesyonel sorumlulukları tanıma becerisi ve mühendislik çözümlerinin küresel, ekonomik, çevresel ve toplumsal alandaki etkisini dikkate alan bilinçli kararlar verebilme
    4. Üyeleri liderlik vasfına sahip olan, işbirlikçi ve kapsayıcı bir ortam yaratan, hedefler belirleyen, görevler planlayan ve hedeflere ulaşan bir ekipte etkin biçimde çalışabilme

    Değerlendirme Tipi

    1. Yazılı sınav
    2. Dönem projesi
   İçerik Yukarı
1. hafta: Ulaştırmaya Giriş
2. hafta: Yolu Kullananların Özellikleri-Taşıt Özellikleri Taşıt Hareketleri, Trafiğin Özellikleri – Kapasite, Karayollarının Sınıflandırılması Ve Geometrik Standartları

3. hafta: Topoğrafik haritalar, geçki araştırması, sıfır poligonu, geçki elemanları ve geçki ekseni; Plan, boykesit, geçit yerinin tanımı ve enkesit çizimleri, Enkesit elemanları, şevler, zeminlerin sınıflandırılması, zeminlerin kabarması ve oturması
4. hafta: Enkesit alanları, alan hesapları ve uygulamaları, toprak hacim hesapları uygulamaları, Hacimler Tablosu (örnekle anlatım)
5. hafta: Kütleler Diyagramı ve özellikleri, maliyet denklemleri, KTU-M diyagramı, Birinci ve İkinci Derece Dengeleme ve Maliyet Hesapları
6. hafta: Kavşakların Planlanması

7. hafta: Karayollarında Drenaj - Ara Sınav
8. hafta: Demiryolu mühendisliğine giriş
Demiryolu taşıtlarının ve elemanlarının tanıtılması

9. hafta: Genel hareket denklemi ve yuvarlanma hareketi, Direnim kuvvetleri, çekim; Direnim kuvvetleri diyagramı
10. hafta: Katarın hareket evreleri: Hızlanma, sabit hızlı hareket ve yavaşlama; Belirli koşullarda hesaplanabilecek büyüklükler, Boyuna eğimler
11. hafta: Yatay kurplar, teorik dever, uygulama deveri, Dever türleri, deverin uygulanması; Belirli koşullarda hesaplanabilecek büyüklükler
12. hafta: Birleştirme eğrileri, enkesit tipleri; Trafiğin gerektirdiği yolcu ve yük katarı sayılarının hesabı
13. hafta: Demiryolu üstyapısının elemanları, üstyapının boyutlandırılması, dinamik etki katsayısı,
14. hafta: Demiryolu Üstyapısı boyutlandırması, Ray, travers, balast ve zemin hesapları ve tahkikleri
15. hafta*: -
16. hafta*: Final Sınavı
Ders kitapları ve materyaller: Lecture notes.
Highway Capacity Manual (HCM 2000), Transportation Research Board, 2000.
Highway Design and Traffic Safety Engineering Handbook, R. Lamm, B. Psarianos, T. Mailaender, McGraw-Hill, 1999.
Introduction to Transportation Engineering, James K. Banks, McGraw-Hill, 2002.
A Policy on Geometric Design of Highways and Streets, AASHTO, 2001.
Önerilen kaynaklar: Karayolu Mühendisliğine Giriş (Karayolu Ders Notları) Dr. Mustafa Sinan Yardım, 2012.
Karayolu Mühendisliği, Nadir Yayla, Birsen Yayınevi, 2002.
Karayolu İnşaatında Uygulama ve Projelendirme, İlhan Sütaş, Güven Öztaş, 1986
İlgili araştırma makaleleri ve internet siteleri
  * 15. ve 16. haftalar arası final sınavına hazırlık haftası bulunmaktadır.
Değerlendirme Yukarı
Değerlendirme tipi Hafta numarası Ağırlık (%)
Ara sınavlar (Vizeler): 8 40
Dönem içi diğer çalışmalar: 0
Proje: 2,8 20
Ödev: 0
Kısa sınav (Quiz): 0
Final sınavı: 16 40
  Toplam ağırlık:
(%)
   İş yükü Yukarı
Etkinlik Süre (Haftalık saat) Toplam hafta sayısı Dönem boyu toplam iş yükü
Dersler (Yüz yüze öğretme): 2 14
Ders dışı bireysel çalışma: 2 14
Uygulama, Rehberli problem çözme: 2 14
Ödev: 0 0
Dönem projesi: 2 16
Dönem projesi sunumu: 0 0
Kısa sınav (Quiz): 0 0
Ara sınav için bireysel çalışma: 0 0
Ara sınav (Vize): 4 1
Final sınavı için bireysel çalışma: 0 0
Final sınavı: 5 1
    Toplam işyükü:
    Toplam AKTS kredisi:
*
  * AKTS kredisi, toplam iş yükünün 25'e bölümüdür. (1 AKTS = 25 saatlik iş yükü)
-->