Ders Bilgi Formu ( CE 454 )
|
Temel bilgiler
|
|
Ders adı: |
Tünel Mühendisliği |
Ders kodu: |
CE 454 |
Öğretim üyesi: |
Dr. Öğr. Üyesi Ali Sercan KESTEN
|
AKTS kredisi: |
6 |
GTÜ kredisi: |
4 () |
Yılı, Dönemi: |
4, Bahar |
Dersin düzeyi: |
Lisans |
Dersin tipi: |
Bölüm seçmeli
|
Öğretim dili: |
İngilizce
|
Öğretim şekli: |
Yüz yüze
|
Ön koşullar: |
yok |
Staj durumu: |
Yok |
Dersin amacı: |
Tünel mühendisliğinin temel prensiplerinin kazandırılması, kazı, tasarım ve inşaat teknikleri açısından tanımlanması. Kaya kütlelerinin sınıflandırılması, duvar yer değiştirmesi, tutma basıncı ve gerilim dağılımının hesaplanması, stabilite analizinin yapılması. Zemin iyileştirme yöntemleri, tünel kazı makinelerinin seçimi, havalandırma ve su geliri değerlendirmesi. İnşaat zorluklarının ele alınması ve tünel tasarımında bilgi birikiminin öneminin vurgulanması. Gerçek dünya uygulamaları için teknik raporlama, sunum ve ekip çalışması becerilerinin geliştirilmesi. |
|
|
|
Öğrenme çıktıları
|
|
Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler, şu yetilere sahip olurlar:
-
Tünel etüdü, tasarımı ve inşaatı hakkında bilgi edinebilme.
Program Çıktılarına Katkıları
-
Temel İnşaat Mühendisliği bilgisi edinmek
-
Mühendislik, fen bilimleri ve matematik prensipleri uygulanarak karmaşık mühendislik problemlerinin tanımlanması, formülize edilmesi ve çözümlenmesi becerisi
-
Mühendislik vakalarında etik ve profesyonel sorumlulukları tanıma becerisi ve mühendislik çözümlerinin küresel, ekonomik, çevresel ve toplumsal alandaki etkisini dikkate alan bilinçli kararlar verebilme
Değerlendirme Tipi
-
Yazılı sınav
-
Dönem projesi
-
Tüneller için kaya kütlelerini sınıflandırabilme.
Program Çıktılarına Katkıları
-
Temel İnşaat Mühendisliği bilgisi edinmek
-
Mühendislik, fen bilimleri ve matematik prensipleri uygulanarak karmaşık mühendislik problemlerinin tanımlanması, formülize edilmesi ve çözümlenmesi becerisi
Değerlendirme Tipi
-
Yazılı sınav
-
Cidar Yer değiştirme ve İksa Basıncı hesaplayabilme.
Program Çıktılarına Katkıları
-
Temel İnşaat Mühendisliği bilgisi edinmek
-
Mühendislik, fen bilimleri ve matematik prensipleri uygulanarak karmaşık mühendislik problemlerinin tanımlanması, formülize edilmesi ve çözümlenmesi becerisi
Değerlendirme Tipi
-
Yazılı sınav
-
Tünel gerilme dağılımı, hacim kaybı hesabı ve stabilite analizi yapabilme.
Program Çıktılarına Katkıları
-
Temel İnşaat Mühendisliği bilgisi edinmek
-
Mühendislik, fen bilimleri ve matematik prensipleri uygulanarak karmaşık mühendislik problemlerinin tanımlanması, formülize edilmesi ve çözümlenmesi becerisi
Değerlendirme Tipi
-
Yazılı sınav
-
Tünelcilikte kullanılan zemin iyileştirme yöntemlerini seçebilme.
Program Çıktılarına Katkıları
-
Temel İnşaat Mühendisliği bilgisi edinmek
-
Mühendislik, fen bilimleri ve matematik prensipleri uygulanarak karmaşık mühendislik problemlerinin tanımlanması, formülize edilmesi ve çözümlenmesi becerisi
Değerlendirme Tipi
-
Yazılı sınav
-
Tünel açma yöntem ve makinalarını seçebilme.
Program Çıktılarına Katkıları
-
Temel İnşaat Mühendisliği bilgisi edinmek
-
Mühendislik, fen bilimleri ve matematik prensipleri uygulanarak karmaşık mühendislik problemlerinin tanımlanması, formülize edilmesi ve çözümlenmesi becerisi
-
Mühendislik vakalarında etik ve profesyonel sorumlulukları tanıma becerisi ve mühendislik çözümlerinin küresel, ekonomik, çevresel ve toplumsal alandaki etkisini dikkate alan bilinçli kararlar verebilme
Değerlendirme Tipi
-
Yazılı sınav
-
Tünellerde havalandırma ve su geliri hesabı yapabilme.
Program Çıktılarına Katkıları
-
Temel İnşaat Mühendisliği bilgisi edinmek
-
Mühendislik, fen bilimleri ve matematik prensipleri uygulanarak karmaşık mühendislik problemlerinin tanımlanması, formülize edilmesi ve çözümlenmesi becerisi
-
Uygun öğrenme stratejilerini kullanarak gerektiğinde yeni bilgileri edinme ve uygulayabilme
Değerlendirme Tipi
-
Yazılı sınav
-
Teknik rapor yazabilir, etkin sunum yapabilir ve grup içinde çalışabilme.
Program Çıktılarına Katkıları
-
Mühendislik, fen bilimleri ve matematik prensipleri uygulanarak karmaşık mühendislik problemlerinin tanımlanması, formülize edilmesi ve çözümlenmesi becerisi
-
Evrensel, kültürel, sosyal ve çevresel faktörlerin yanında halk sağlığı, iş güvenliği ve refah unsurlarının gözetilerek belirli ihtiyaçları karşılayacak çözümlerin üretilmesinde mühendislik tasarımını uygulama becerisi
-
Farklı kitlelerle etkili iletişim kurabilmek
-
Mühendislik vakalarında etik ve profesyonel sorumlulukları tanıma becerisi ve mühendislik çözümlerinin küresel, ekonomik, çevresel ve toplumsal alandaki etkisini dikkate alan bilinçli kararlar verebilme
-
Üyeleri liderlik vasfına sahip olan, işbirlikçi ve kapsayıcı bir ortam yaratan, hedefler belirleyen, görevler planlayan ve hedeflere ulaşan bir ekipte etkin biçimde çalışabilme
-
Uygun öğrenme stratejilerini kullanarak gerektiğinde yeni bilgileri edinme ve uygulayabilme
Değerlendirme Tipi
-
Seminer/sunum
-
Dönem projesi
|
|
İçerik
|
|
1. hafta: |
Giriş |
2. hafta: |
Tünellerin Etüdü, Jeolojik Koşulların Tünel İnşaatı ve Tasarımındaki Etkileri |
3. hafta: |
Kaya Kütlelerinin Fiziksel, Mekanik Ve Mühendislik Özellikleri |
4. hafta: |
Tüneller İçin Kaya Kütle Sınıflama Yöntemleri |
5. hafta: |
Yenilme Kriterleri |
6. hafta: |
Kemerlenme, Tünel Stabilite Analizleri |
7. hafta: |
Cidar Yer değiştirme ve İksa Basınç Karakteristikleri |
8. hafta: |
Dairesel Kesitli Tünellerde Gerilme Dağılımı, Tünellerde Arın Basıncının ve Hacim Kaybının Belirlenmesi (AraSınav) |
9. hafta: |
Tünellerde Zemin İyileştirmeleri |
10. hafta: |
Tünel Açma Makineleri |
11. hafta: |
Tünellerde Havalandırma |
12. hafta: |
Tünellerde Su Geliri Hesabı |
13. hafta: |
Tünellerde Yangın |
14. hafta: |
Tünellerde Titreşim ve Gürültü |
15. hafta*: |
- |
16. hafta*: |
Final Sınavı |
Ders kitapları ve materyaller: |
Kuesel, Thomas R., Elwyn H. King, and John O. Bickel. Tunnel engineering handbook. Springer Science & Business Media, 2012. |
Önerilen kaynaklar: |
1- Maidl, Bernhard, Markus Thewes, and Ulrich Maidl. Handbook of Tunnel Engineering, Vol. 1 and Vol. II. Ernst, Wilhelm & Sohn, 2013. 2- Garry, Dosemeci, ed. Handbook of Tunnel Engineering: Design, Construction & Risk Assessment. Auris Reference, 2012. 3- Hoek, Evert, Peter K. Kaiser, and William Frederick Bawden. Support of underground excavations in hard rock. CRC Press, 2000.
|
|
* 15. ve 16. haftalar arası final sınavına hazırlık haftası bulunmaktadır.
|
|
|
|
Değerlendirme
|
|
|
Değerlendirme tipi |
Hafta numarası |
Ağırlık (%) |
|
Ara sınavlar (Vizeler): |
8 |
25 |
Dönem içi diğer çalışmalar: |
13, 14 |
25 |
Proje: |
|
0 |
Ödev: |
|
0 |
Kısa sınav (Quiz): |
|
0 |
Final sınavı: |
16 |
50 |
|
Toplam ağırlık: |
(%) |
|
|
|
İş yükü
|
|
|
Etkinlik |
Süre (Haftalık saat) |
Toplam hafta sayısı |
Dönem boyu toplam iş yükü |
|
Dersler (Yüz yüze öğretme): |
5 |
14 |
|
Ders dışı bireysel çalışma: |
2 |
14 |
|
Uygulama, Rehberli problem çözme: |
0 |
0 |
|
Ödev: |
0 |
0 |
|
Dönem projesi: |
20 |
1 |
|
Dönem projesi sunumu: |
1 |
1 |
|
Kısa sınav (Quiz): |
0 |
0 |
|
Ara sınav için bireysel çalışma: |
10 |
1 |
|
Ara sınav (Vize): |
2 |
1 |
|
Final sınavı için bireysel çalışma: |
16 |
1 |
|
Final sınavı: |
3 |
1 |
|
|
|
Toplam işyükü: |
|
|
|
Toplam AKTS kredisi: |
* |
|
* AKTS kredisi, toplam iş yükünün 25'e bölümüdür. (1 AKTS = 25 saatlik iş yükü)
|
|
|
-->