Ders Bilgi Formu ( DYB 587 )
|
Temel bilgiler
|
|
Ders adı: |
Deprem Bölgelerinde Yerleşme |
Ders kodu: |
DYB 587 |
Öğretim üyesi: |
Dr. Betül KONUKÇU
|
AKTS kredisi: |
7.5 |
GTÜ kredisi: |
3 (3+0+0) |
Yılı, Dönemi: |
1/2/3/4, Güz ve Bahar |
Dersin düzeyi: |
Yüksek lisans |
Dersin tipi: |
Alan seçmeli
|
Öğretim dili: |
İngilizce
|
Öğretim şekli: |
Yüz yüze
|
Ön koşullar: |
Yok |
Staj durumu: |
Yok |
Dersin amacı: |
Deprem tehlikesi bulunan bölgelerin yerleşimlerinin planlanması veya mevcut yerleşimlerin geoteknik tehlikeleriyle birlikte risk analizi uygulamalarının kazandırılması |
|
|
|
Öğrenme çıktıları
|
|
Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler, şu yetilere sahip olurlar:
-
Deprem tehlikesi bulunan bölgelerdeki yerleşimleri planlayabilme
Program Çıktılarına Katkıları
-
İleri düzey Deprem ve Yapı Mühendisliği kavramlarını tanımlamak ve uygulamak
-
Sismik tasarım kodları, yapısal dinamikler, geoteknik deprem mühendisliği, deprem direnci tasarımı, sismik veri elde etme ve işleme, deprem tehlikesi ve risk analizi ile ilgili temel bilgiler edinmek
-
Araştırma projesi doğrultusunda literatürü dikkatlice gözden geçirip, kendi sonuçları ile önceki literatür arasında bağlantı kurmak
-
Bilimsel bilgiye ulaşmak ve bağımsız çalışmak
-
Disiplinlerarası etkileşim bulunan araştırma takımlarında etkin şekilde çalışmak
-
Bağımsız olarak araştırma projeleri tasarlamak ve yürütmek
-
Modern teknolojiyle sürekli öğrenme bilinci geliştirmek
-
Mevcut bilgiyi geliştirme yöntemleri bulmak
-
Tez çalışmaları için gerekli yeni araçların ve/veya yazılımların temel prensip ve uygulamalarını anlamak
-
Profesyonel ve etik davranış sorumluluğu sergilemek
Değerlendirme Tipi
-
Yazılı sınav
-
Mevcut yerleşimlerin risk analizini yapılabilme
Program Çıktılarına Katkıları
-
İleri düzey Deprem ve Yapı Mühendisliği kavramlarını tanımlamak ve uygulamak
-
Sismik tasarım kodları, yapısal dinamikler, geoteknik deprem mühendisliği, deprem direnci tasarımı, sismik veri elde etme ve işleme, deprem tehlikesi ve risk analizi ile ilgili temel bilgiler edinmek
-
Araştırma projesi doğrultusunda literatürü dikkatlice gözden geçirip, kendi sonuçları ile önceki literatür arasında bağlantı kurmak
-
Bilimsel bilgiye ulaşmak ve bağımsız çalışmak
-
Disiplinlerarası etkileşim bulunan araştırma takımlarında etkin şekilde çalışmak
-
Bağımsız olarak araştırma projeleri tasarlamak ve yürütmek
-
Modern teknolojiyle sürekli öğrenme bilinci geliştirmek
-
Mevcut bilgiyi geliştirme yöntemleri bulmak
-
Tez çalışmaları için gerekli yeni araçların ve/veya yazılımların temel prensip ve uygulamalarını anlamak
-
Profesyonel ve etik davranış sorumluluğu sergilemek
Değerlendirme Tipi
-
Ödev
-
Dönem projesi
-
Mevcut yerleşimlerin geoteknik tehlikelerini belirleyebilme
Program Çıktılarına Katkıları
-
İleri düzey Deprem ve Yapı Mühendisliği kavramlarını tanımlamak ve uygulamak
-
Sismik tasarım kodları, yapısal dinamikler, geoteknik deprem mühendisliği, deprem direnci tasarımı, sismik veri elde etme ve işleme, deprem tehlikesi ve risk analizi ile ilgili temel bilgiler edinmek
-
Araştırma projesi doğrultusunda literatürü dikkatlice gözden geçirip, kendi sonuçları ile önceki literatür arasında bağlantı kurmak
-
Bilimsel bilgiye ulaşmak ve bağımsız çalışmak
-
Disiplinlerarası etkileşim bulunan araştırma takımlarında etkin şekilde çalışmak
-
Bağımsız olarak araştırma projeleri tasarlamak ve yürütmek
-
Modern teknolojiyle sürekli öğrenme bilinci geliştirmek
-
Mevcut bilgiyi geliştirme yöntemleri bulmak
-
Tez çalışmaları için gerekli yeni araçların ve/veya yazılımların temel prensip ve uygulamalarını anlamak
-
Profesyonel ve etik davranış sorumluluğu sergilemek
Değerlendirme Tipi
-
Ödev
-
Dönem projesi
|
|
İçerik
|
|
1. hafta: |
Deprem riski ve tehlikesi Depremlerin belirsizliği Deprem şiddeti ve büyüklüğü Ölçek sistemleri Yerleşim yöntemleri Tasarım depremi |
2. hafta: |
Yer hareketi özellikleri Deprem şiddeti ve yer hareketi parametreleri arasındaki korelasyonlar Yer hareketi karekteristiklerine etki eden değişkenler |
3. hafta: |
Deprem tehlikesinin belirlenmesi Deprem tehlikesi analiz yöntemleri (kesinsel ve olasılıksal) |
4. hafta: |
Azalım ilişkileri Bölgelerin sismik parametrelerinin hesaplanması |
5. hafta: |
Yüzeysel faylanma ve tektonik hareketler Yer sarsıntısı şiddeti |
6. hafta: |
Gerekli verinin toplanması için yapılan arazi ve laboratuvar çalışmaları |
7. hafta: |
Saha (zemin) davranış analizleri (doğrusal olmayan davranış) Yer hareketi özelliklerine göre bölgeleme Yerel büyütme |
8. hafta: |
Ara sınav |
9. hafta: |
Yer hareketi özelliklerine göre bölgeleme |
10. hafta: |
Sıvılaşma olasılığına göre bölgeleme |
11. hafta: |
Oturmalar ve yanal yayılmalar |
12. hafta: |
Şev kaymalarına göre bölgeleme |
13. hafta: |
Depremle ilişkili su baskınları |
14. hafta: |
Veri toplama, değerlendirme, analizler ve mikrobölgeleme haritalarının oluşturulması - 1 |
15. hafta*: |
Veri toplama, değerlendirme, analizler ve mikrobölgeleme haritalarının oluşturulması - 2 |
16. hafta*: |
Dönem sonu sınavı |
Ders kitapları ve materyaller: |
|
Önerilen kaynaklar: |
1. Kramer, S. L., Geotechnical Earthquake Engineering, Prentice Hall, 1996. 2. TC4, ISSMFE. |
|
* 15. ve 16. haftalar arası final sınavına hazırlık haftası bulunmaktadır.
|
|
|
|
Değerlendirme
|
|
|
Değerlendirme tipi |
Hafta numarası |
Ağırlık (%) |
|
Ara sınavlar (Vizeler): |
8 |
20 |
Dönem içi diğer çalışmalar: |
|
0 |
Proje: |
12 |
20 |
Ödev: |
3,6,9 |
20 |
Kısa sınav (Quiz): |
|
0 |
Final sınavı: |
16 |
40 |
|
Toplam ağırlık: |
(%) |
|
|
|
İş yükü
|
|
|
Etkinlik |
Süre (Haftalık saat) |
Toplam hafta sayısı |
Dönem boyu toplam iş yükü |
|
Dersler (Yüz yüze öğretme): |
3 |
15 |
|
Ders dışı bireysel çalışma: |
3 |
15 |
|
Uygulama, Rehberli problem çözme: |
0 |
0 |
|
Ödev: |
10 |
6 |
|
Dönem projesi: |
10 |
2 |
|
Dönem projesi sunumu: |
1 |
1 |
|
Kısa sınav (Quiz): |
0 |
0 |
|
Ara sınav için bireysel çalışma: |
10 |
1 |
|
Ara sınav (Vize): |
1 |
1 |
|
Final sınavı için bireysel çalışma: |
8 |
1 |
|
Final sınavı: |
2 |
1 |
|
|
|
Toplam işyükü: |
|
|
|
Toplam AKTS kredisi: |
* |
|
* AKTS kredisi, toplam iş yükünün 25'e bölümüdür. (1 AKTS = 25 saatlik iş yükü)
|
|
|
-->