Ders Bilgi Formu ( ENM 101 )
|
Temel bilgiler
|
|
Ders adı: |
Endüstri Mühendisliğine Giriş ve Kariyer Planlama |
Ders kodu: |
ENM 101 |
Öğretim üyesi: |
Dr. Öğr. Üyesi Figen ÖZTOPRAK TOPKAYA
|
AKTS kredisi: |
4 |
GTÜ kredisi: |
3 (3+0+0) |
Yılı, Dönemi: |
1, Güz |
Dersin düzeyi: |
Lisans |
Dersin tipi: |
Zorunlu
|
Öğretim dili: |
İngilizce
|
Öğretim şekli: |
Yüz yüze
|
Ön koşullar: |
yok |
Staj durumu: |
Yok |
Dersin amacı: |
Bu dersin amacı endüstri mühendisliği ve yöneylem araştırmasının tanımı, tarihi ve temel konularının kavranması, çeşitli uygulama alanları ve sektörlerin tanınması ve kariyer planlamasının önemini anlamaktır. |
|
|
|
Öğrenme çıktıları
|
|
Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler, şu yetilere sahip olurlar:
-
Endüstri mühendisliği ve yöneylem araştırmasının temel konu, kavram ve tekniklerini açıklayabilme
Program Çıktılarına Katkıları
-
Mühendislik ve matematik bilim dallarına ilişkin kavramları anlamak, uygulamak ve yorumlamak
-
Yaşam boyu öğrenme ilkesini benimsemek ve öğrenmeyi öğrenmek
Değerlendirme Tipi
-
Yazılı sınav
-
Ödev
-
Endüstri mühendisliği bölümü programını, müfredatını ve konularını tanımlayabilme
Program Çıktılarına Katkıları
-
Mühendislik ve matematik bilim dallarına ilişkin kavramları anlamak, uygulamak ve yorumlamak
-
Yaşam boyu öğrenme ilkesini benimsemek ve öğrenmeyi öğrenmek
Değerlendirme Tipi
-
Yazılı sınav
-
Ödev
-
Karar problemlerini tanımlayabilme ve uygun endüstri mühendisliği veya yöneylem araştırması araç ve teknikleriyle çözebilme
Program Çıktılarına Katkıları
-
Mühendislik ve matematik bilim dallarına ilişkin kavramları anlamak, uygulamak ve yorumlamak
-
Endüstri mühendisliği uygulamalarında gerekli matematiksel modelleme, istatistiksel uygulamalar, analiz gibi yöntem ve teknikleri ve sistem düşüncesini kullanmak
-
İyileştirilmesi gereken bir problem tespit etmek, formüle etmek ve çözüm modeli geliştirmek
-
Yaşam boyu öğrenme ilkesini benimsemek ve öğrenmeyi öğrenmek
Değerlendirme Tipi
-
Yazılı sınav
-
Ödev
-
Yöneylem araştırması modelleri kurabilme ve temel çözüm yöntemleriyle bu modelleri çözebilme
Program Çıktılarına Katkıları
-
Mühendislik ve matematik bilim dallarına ilişkin kavramları anlamak, uygulamak ve yorumlamak
-
Endüstri mühendisliği uygulamalarında gerekli matematiksel modelleme, istatistiksel uygulamalar, analiz gibi yöntem ve teknikleri ve sistem düşüncesini kullanmak
-
Bilimsel deney tasarlamak, yürütmek, süreci ve sonuçları analiz etmek ve çıktılardan anlamlı neticeye ulaşmak
-
Yaşam boyu öğrenme ilkesini benimsemek ve öğrenmeyi öğrenmek
Değerlendirme Tipi
-
Yazılı sınav
-
Ödev
-
Endüstri mühendisliği ve yöneylem araştırmasının uygulama alanlarından haberdar olma ve güncel konularını takip edebilme
Program Çıktılarına Katkıları
-
Mühendislik ve matematik bilim dallarına ilişkin kavramları anlamak, uygulamak ve yorumlamak
-
Endüstri mühendisliği uygulamalarında gerekli matematiksel modelleme, istatistiksel uygulamalar, analiz gibi yöntem ve teknikleri ve sistem düşüncesini kullanmak
-
İyileştirilmesi gereken bir problem tespit etmek, formüle etmek ve çözüm modeli geliştirmek
-
Belirli ihtiyaçlara hizmet edecek bir sistem, bileşen veya süreci tasarlamak. Bu süreçte sosyal, politik, çevresel, etik ve diğer mevcut kısıtları göz önünde bulundurmak. Sonuçta ekonomik, verimliliği yüksek ve sürdürülebilir çözümler üretmek
-
Sistem tasarımı, problem tespiti ve çözüm önerisi aşamalarında eleştirel bakışa, sorgulama ve yaratıcılık niteliklerine sahip olmak
-
Yaşam boyu öğrenme ilkesini benimsemek ve öğrenmeyi öğrenmek
Değerlendirme Tipi
-
Yazılı sınav
-
Ödev
-
Öz farkındalığın artması
Program Çıktılarına Katkıları
-
Liderlik becerileri edinmek ve inisiyatif almak
-
Kolektif, disiplinlerarası ve takım çalışmaları yürütmek
-
Meslek hayatında etkin iletişim kurmak
-
Mesleki ve sosyal sorumluluk ve etik davranış ilkelerine uygun hareket etmek
Değerlendirme Tipi
-
Ödev
-
Dönem projesi
-
Kariyer seçeneklerini sıralayabilme
Program Çıktılarına Katkıları
-
Meslek hayatında etkin iletişim kurmak
-
Mesleki ve sosyal sorumluluk ve etik davranış ilkelerine uygun hareket etmek
Değerlendirme Tipi
-
Ödev
-
Dönem projesi
|
|
İçerik
|
|
1. hafta: |
Endüstri mühendisliği tanımı ve tarihçesi. Yöneylem araştırması tanımı ve tarihçesi. Endüstri mühendisliğinin temel konuları ve uygulama alanları. |
2. hafta: |
Yöneylem araştırması tekniklerinin tanıtımı ve sınıflandırılması. Sistem kavramı ve sistem yaklaşımı. Endüstri mühendisliği bölümünün ve ders programının tanıtımı. |
3. hafta: |
Optimizasyon problemi. Doğrusal programlama modelleri. |
4. hafta: |
Doğrusal programlara - Grafik yöntem ve yazılım ile çözüm. |
5. hafta: |
Üretim sistemleri - İşlem ve yerleşim tipi seçimi. - Ödev 1 |
6. hafta: |
Envanter yönetimi - Ekonomik sipariş miktarı modelleri. |
7. hafta: |
Karar analizi - Karar problemi ve karar ağaçları. - Ara sınav 1 |
8. hafta: |
Endüstri mühendisliği ve yöneylem araştırmasında rassallığın ettikleri. Temel olasılık kavramları. Koşullu olasılık ve toplam olasılık teoremi. - Ödev 2 |
9. hafta: |
Olasılık - Rassal değişkenler Beklenen değer ve standart sapma hesapları. Gazete satıcısı modeli. |
10. hafta: |
Lojistik - Ağ modelleri. Gezgin satıcı problemi. |
11. hafta: |
Operasyon çizelgeleme - Ödev 3 |
12. hafta: |
Kariyer Nedir? Beceri, yetenek, yetkinlik, kariyer ve kariyer yönetimi kavramları. Değişim Programları ve eğitim bursları hakkında bilgilendirme. - Ara sınav 2 |
13. hafta: |
Akademik kariyer ve özel sektör tanıtımları:
Endüstri mühendisliğinde akademik kariyer düşünen öğrencileri bilinçlendirmek ve hizmet, finans, üretim vb. kamu/özel sektördeki farklı alanların günümüz koşullarında yeni mezunlardan beklentileri ve bu sektörlerdeki kariyer fırsatları hakkında seminerler. |
14. hafta: |
Özgeçmiş hazırlama eğitimi. - Ödev 4 Ders projesi sunumları |
15. hafta*: |
- |
16. hafta*: |
Final sınavı. |
Ders kitapları ve materyaller: |
- |
Önerilen kaynaklar: |
Introduction to Operations Research. F. S. Hillier, G. J. Lieberman. McGraw-Hill, 7th Edition, 2002. Production and Operations Analysis. S. Nahmias, Irwin/McGraw-Hill, 7th Edition, 2015. |
|
* 15. ve 16. haftalar arası final sınavına hazırlık haftası bulunmaktadır.
|
|
|
|
Değerlendirme
|
|
|
Değerlendirme tipi |
Hafta numarası |
Ağırlık (%) |
|
Ara sınavlar (Vizeler): |
7,12 |
50 |
Dönem içi diğer çalışmalar: |
|
0 |
Proje: |
14 |
30 |
Ödev: |
5,8,11,14 |
20 |
Kısa sınav (Quiz): |
|
0 |
Final sınavı: |
|
0 |
|
Toplam ağırlık: |
(%) |
|
|
|
İş yükü
|
|
|
Etkinlik |
Süre (Haftalık saat) |
Toplam hafta sayısı |
Dönem boyu toplam iş yükü |
|
Dersler (Yüz yüze öğretme): |
3 |
14 |
|
Ders dışı bireysel çalışma: |
2 |
10 |
|
Uygulama, Rehberli problem çözme: |
0 |
0 |
|
Ödev: |
5 |
4 |
|
Dönem projesi: |
10 |
1 |
|
Dönem projesi sunumu: |
3 |
1 |
|
Kısa sınav (Quiz): |
0 |
0 |
|
Ara sınav için bireysel çalışma: |
5 |
1 |
|
Ara sınav (Vize): |
2 |
2 |
|
Final sınavı için bireysel çalışma: |
0 |
0 |
|
Final sınavı: |
0 |
0 |
|
|
|
Toplam işyükü: |
|
|
|
Toplam AKTS kredisi: |
* |
|
* AKTS kredisi, toplam iş yükünün 25'e bölümüdür. (1 AKTS = 25 saatlik iş yükü)
|
|
|
-->