Ders Bilgi Formu ( ENM 202 )
|
Temel bilgiler
|
|
Ders adı: |
Ayrık Optimizasyon |
Ders kodu: |
ENM 202 |
Öğretim üyesi: |
Dr. Öğr. Üyesi Figen ÖZTOPRAK TOPKAYA
|
AKTS kredisi: |
6 |
GTÜ kredisi: |
3 () |
Yılı, Dönemi: |
2, Bahar |
Dersin düzeyi: |
Lisans |
Dersin tipi: |
Zorunlu
|
Öğretim dili: |
İngilizce
|
Öğretim şekli: |
Yüz yüze
|
Ön koşullar: |
Yok |
Staj durumu: |
Yok |
Dersin amacı: |
Bu dersin amacı, hem teorik bilgi hem de uygulama becerilerini geliştirerek ayrık optimizasyonun temel kavramlarını öğretmektir |
|
|
|
Öğrenme çıktıları
|
|
Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler, şu yetilere sahip olurlar:
-
Çeşitli problemler için ayrı optimizasyon modelleri (doğrusal ve tamsayı) tasarlama
Program Çıktılarına Katkıları
-
Mühendislik ve matematik bilim dallarına ilişkin kavramları anlamak, uygulamak ve yorumlamak
-
Endüstri mühendisliği uygulamalarında gerekli matematiksel modelleme, istatistiksel uygulamalar, analiz gibi yöntem ve teknikleri ve sistem düşüncesini kullanmak
-
İyileştirilmesi gereken bir problem tespit etmek, formüle etmek ve çözüm modeli geliştirmek
-
Yaşam boyu öğrenme ilkesini benimsemek ve öğrenmeyi öğrenmek
Değerlendirme Tipi
-
Yazılı sınav
-
Ödev
-
Dönem projesi
-
Ayrık optimizasyon yöntemlerini kullanarak mühendislik problemlerini tanımlayabilme, formülize edebilme ve çözebilme
Program Çıktılarına Katkıları
-
Mühendislik ve matematik bilim dallarına ilişkin kavramları anlamak, uygulamak ve yorumlamak
-
Endüstri mühendisliği uygulamalarında gerekli matematiksel modelleme, istatistiksel uygulamalar, analiz gibi yöntem ve teknikleri ve sistem düşüncesini kullanmak
-
İyileştirilmesi gereken bir problem tespit etmek, formüle etmek ve çözüm modeli geliştirmek
-
Yaşam boyu öğrenme ilkesini benimsemek ve öğrenmeyi öğrenmek
Değerlendirme Tipi
-
Yazılı sınav
-
Ödev
-
Dönem projesi
-
Optimizasyon problemlerini optimizasyon yazılımı ile çözebilme
Program Çıktılarına Katkıları
-
Mühendislik ve matematik bilim dallarına ilişkin kavramları anlamak, uygulamak ve yorumlamak
-
Endüstri mühendisliği uygulamalarında gerekli matematiksel modelleme, istatistiksel uygulamalar, analiz gibi yöntem ve teknikleri ve sistem düşüncesini kullanmak
-
İyileştirilmesi gereken bir problem tespit etmek, formüle etmek ve çözüm modeli geliştirmek
-
Liderlik becerileri edinmek ve inisiyatif almak
Değerlendirme Tipi
-
Yazılı sınav
-
Ödev
-
Dönem projesi
|
|
İçerik
|
|
1. hafta: |
Doğrusal Programlama |
2. hafta: |
Ayrık optimizasyona giriş: Sürekli ve ayrık optimizasyonun teorik ve pratik karşılaştırması |
3. hafta: |
Hesaplama karmaşıklığına giriş: P ve NP |
4. hafta: |
Tamsayılı programlama |
5. hafta: |
Dal ve sınır yöntemi - Ödev 1 |
6. hafta: |
Mantığa giriş, ispat yöntemleri |
7. hafta: |
Karışık tamsayı, ikili Programlama - Ödev 2 |
8. hafta: |
Sırt çantası, Kutu istifleme ve levha kesme problemleri |
9. hafta: |
Kesme düzlemi yöntemleri - Vize |
10. hafta: |
Uygulamalar: optimizasyon yazılımı aracılığıyla tamsayı programlama problemlerini modelleme ve çözme - Ödev 3 |
11. hafta: |
Ağ Modelleri: notasyon, en düşük maliyetli akış problemi, en küçük kapsayan ağaç problemi |
12. hafta: |
Hamilton döngüsü, gezgin satıcı problemi - Ödev 4 |
13. hafta: |
Ağ simpleks yöntemi |
14. hafta: |
Uygulamalar: optimizasyon yazılımı aracılığıyla ağ problemlerini modelleme ve çözme - Ödev 5 |
15. hafta*: |
-- |
16. hafta*: |
Final sınavı |
Ders kitapları ve materyaller: |
Introduction to Operations Research, Hillier and Lieberman McGraw-Hill, 7th Edition, 2002. Logic and Integer Programming, Williams, Springer, 2009th edition, 2009.
|
Önerilen kaynaklar: |
-
|
|
* 15. ve 16. haftalar arası final sınavına hazırlık haftası bulunmaktadır.
|
|
|
|
Değerlendirme
|
|
|
Değerlendirme tipi |
Hafta numarası |
Ağırlık (%) |
|
Ara sınavlar (Vizeler): |
9 |
35 |
Dönem içi diğer çalışmalar: |
|
0 |
Proje: |
|
0 |
Ödev: |
5,7,10,12,14 |
30 |
Kısa sınav (Quiz): |
|
0 |
Final sınavı: |
16 |
35 |
|
Toplam ağırlık: |
(%) |
|
|
|
İş yükü
|
|
|
Etkinlik |
Süre (Haftalık saat) |
Toplam hafta sayısı |
Dönem boyu toplam iş yükü |
|
Dersler (Yüz yüze öğretme): |
3 |
14 |
|
Ders dışı bireysel çalışma: |
2 |
14 |
|
Uygulama, Rehberli problem çözme: |
0 |
0 |
|
Ödev: |
6 |
6 |
|
Dönem projesi: |
10 |
1 |
|
Dönem projesi sunumu: |
0 |
0 |
|
Kısa sınav (Quiz): |
0 |
0 |
|
Ara sınav için bireysel çalışma: |
13 |
1 |
|
Ara sınav (Vize): |
2 |
1 |
|
Final sınavı için bireysel çalışma: |
15 |
1 |
|
Final sınavı: |
4 |
1 |
|
|
|
Toplam işyükü: |
|
|
|
Toplam AKTS kredisi: |
* |
|
* AKTS kredisi, toplam iş yükünün 25'e bölümüdür. (1 AKTS = 25 saatlik iş yükü)
|
|
|
-->