ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE

Ders Bilgi Formu ( ENM 202 )


   Temel bilgiler
Ders adı: Ayrık Optimizasyon
Ders kodu: ENM 202
Öğretim üyesi: Dr. Öğr. Üyesi Figen ÖZTOPRAK TOPKAYA
AKTS kredisi: 6
GTÜ kredisi: 3 ()
Yılı, Dönemi: 2, Bahar
Dersin düzeyi: Lisans
Dersin tipi: Zorunlu
Öğretim dili: İngilizce
Öğretim şekli: Yüz yüze
Ön koşullar: Yok
Staj durumu: Yok
Dersin amacı: Bu dersin amacı, hem teorik bilgi hem de uygulama becerilerini geliştirerek ayrık optimizasyonun temel kavramlarını öğretmektir
   Öğrenme çıktıları Yukarı

Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler, şu yetilere sahip olurlar:

  1. Çeşitli problemler için ayrı optimizasyon modelleri (doğrusal ve tamsayı) tasarlama

    Program Çıktılarına Katkıları

    1. Mühendislik ve matematik bilim dallarına ilişkin kavramları anlamak, uygulamak ve yorumlamak
    2. Endüstri mühendisliği uygulamalarında gerekli matematiksel modelleme, istatistiksel uygulamalar, analiz gibi yöntem ve teknikleri ve sistem düşüncesini kullanmak
    3. İyileştirilmesi gereken bir problem tespit etmek, formüle etmek ve çözüm modeli geliştirmek
    4. Yaşam boyu öğrenme ilkesini benimsemek ve öğrenmeyi öğrenmek

    Değerlendirme Tipi

    1. Yazılı sınav
    2. Ödev
    3. Dönem projesi
  2. Ayrık optimizasyon yöntemlerini kullanarak mühendislik problemlerini tanımlayabilme, formülize edebilme ve çözebilme

    Program Çıktılarına Katkıları

    1. Mühendislik ve matematik bilim dallarına ilişkin kavramları anlamak, uygulamak ve yorumlamak
    2. Endüstri mühendisliği uygulamalarında gerekli matematiksel modelleme, istatistiksel uygulamalar, analiz gibi yöntem ve teknikleri ve sistem düşüncesini kullanmak
    3. İyileştirilmesi gereken bir problem tespit etmek, formüle etmek ve çözüm modeli geliştirmek
    4. Yaşam boyu öğrenme ilkesini benimsemek ve öğrenmeyi öğrenmek

    Değerlendirme Tipi

    1. Yazılı sınav
    2. Ödev
    3. Dönem projesi
  3. Optimizasyon problemlerini optimizasyon yazılımı ile çözebilme

    Program Çıktılarına Katkıları

    1. Mühendislik ve matematik bilim dallarına ilişkin kavramları anlamak, uygulamak ve yorumlamak
    2. Endüstri mühendisliği uygulamalarında gerekli matematiksel modelleme, istatistiksel uygulamalar, analiz gibi yöntem ve teknikleri ve sistem düşüncesini kullanmak
    3. İyileştirilmesi gereken bir problem tespit etmek, formüle etmek ve çözüm modeli geliştirmek
    4. Liderlik becerileri edinmek ve inisiyatif almak

    Değerlendirme Tipi

    1. Yazılı sınav
    2. Ödev
    3. Dönem projesi
   İçerik Yukarı
1. hafta: Doğrusal Programlama
2. hafta: Ayrık optimizasyona giriş: Sürekli ve ayrık optimizasyonun teorik ve pratik karşılaştırması
3. hafta: Hesaplama karmaşıklığına giriş: P ve NP
4. hafta: Tamsayılı programlama
5. hafta: Dal ve sınır yöntemi - Ödev 1
6. hafta: Mantığa giriş, ispat yöntemleri
7. hafta: Karışık tamsayı, ikili Programlama - Ödev 2
8. hafta: Sırt çantası, Kutu istifleme ve levha kesme problemleri
9. hafta: Kesme düzlemi yöntemleri - Vize
10. hafta: Uygulamalar: optimizasyon yazılımı aracılığıyla tamsayı programlama problemlerini modelleme ve çözme - Ödev 3
11. hafta: Ağ Modelleri: notasyon, en düşük maliyetli akış problemi, en küçük kapsayan ağaç problemi
12. hafta: Hamilton döngüsü, gezgin satıcı problemi - Ödev 4
13. hafta: Ağ simpleks yöntemi
14. hafta: Uygulamalar: optimizasyon yazılımı aracılığıyla ağ problemlerini modelleme ve çözme - Ödev 5
15. hafta*: --
16. hafta*: Final sınavı
Ders kitapları ve materyaller: Introduction to Operations Research, Hillier and Lieberman McGraw-Hill, 7th Edition, 2002.
Logic and Integer Programming, Williams, Springer, 2009th edition, 2009.
Önerilen kaynaklar: -
  * 15. ve 16. haftalar arası final sınavına hazırlık haftası bulunmaktadır.
Değerlendirme Yukarı
Değerlendirme tipi Hafta numarası Ağırlık (%)
Ara sınavlar (Vizeler): 9 35
Dönem içi diğer çalışmalar: 0
Proje: 0
Ödev: 5,7,10,12,14 30
Kısa sınav (Quiz): 0
Final sınavı: 16 35
  Toplam ağırlık:
(%)
   İş yükü Yukarı
Etkinlik Süre (Haftalık saat) Toplam hafta sayısı Dönem boyu toplam iş yükü
Dersler (Yüz yüze öğretme): 3 14
Ders dışı bireysel çalışma: 2 14
Uygulama, Rehberli problem çözme: 0 0
Ödev: 6 6
Dönem projesi: 10 1
Dönem projesi sunumu: 0 0
Kısa sınav (Quiz): 0 0
Ara sınav için bireysel çalışma: 13 1
Ara sınav (Vize): 2 1
Final sınavı için bireysel çalışma: 15 1
Final sınavı: 4 1
    Toplam işyükü:
    Toplam AKTS kredisi:
*
  * AKTS kredisi, toplam iş yükünün 25'e bölümüdür. (1 AKTS = 25 saatlik iş yükü)
-->