Ders Bilgi Formu ( FİZ 611 )
|
Temel bilgiler
|
|
Ders adı: |
Yarıiletken Cihazlar Fiziği |
Ders kodu: |
FİZ 611 |
Öğretim üyesi: |
Prof. Dr. Mevlüt KARABULUT
|
AKTS kredisi: |
7.5 |
GTÜ kredisi: |
3 (3+0+0) |
Yılı, Dönemi: |
1/2, Güz ve Bahar |
Dersin düzeyi: |
Yüksek lisans |
Dersin tipi: |
Alan seçmeli
|
Öğretim dili: |
İngilizce
|
Öğretim şekli: |
Yüz yüze
|
Ön koşullar: |
YOK |
Staj durumu: |
Yok |
Dersin amacı: |
Yarıiletken cihazların fiziksel temelleri hakkında bilgiler vermek. |
|
|
|
Öğrenme çıktıları
|
|
Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler, şu yetilere sahip olurlar:
-
Yarıiletken cihazların fiziksel temelleri ve çalışma prensipleri hakkında derin bilgiler edinme.
Program Çıktılarına Katkıları
-
İleri düzey Fizik kavramlarını tanımlamak ve uygulamak
-
Fizik prensiplerini gerçek hayata uygulamak
-
Bilimsel bilgiye ulaşmak
-
Hızla değişen teknolojik çevreye adapte olabilmek için bilgi ve yetilerini sürekli geliştirmek
-
Tez çalışmaları çin gerekli yeni araç ve/veya yazılımların temel prensiplerinin ve uygulamalarını anlamak
-
Araştırma konusu ile ilgili fikir ve bulgularını sözlü ve yazılı olarak etkin şekilde ifade edebilmek
-
Profesyonel ve etik davranış sorumluluğu sergilemek
Değerlendirme Tipi
-
Yazılı sınav
-
Ödev
-
Yarıiletkenlerin temellerini yarıiletken cihazlarına uygulayabilme.
Program Çıktılarına Katkıları
-
İleri düzey Fizik kavramlarını tanımlamak ve uygulamak
-
Fizik prensiplerini gerçek hayata uygulamak
-
Bilimsel bilgiye ulaşmak
-
Hızla değişen teknolojik çevreye adapte olabilmek için bilgi ve yetilerini sürekli geliştirmek
-
Mevcut bilgiyi geliştirme yöntemleri bulmak
-
Tez çalışmaları çin gerekli yeni araç ve/veya yazılımların temel prensiplerinin ve uygulamalarını anlamak
-
Araştırma konusu ile ilgili fikir ve bulgularını sözlü ve yazılı olarak etkin şekilde ifade edebilmek
Değerlendirme Tipi
-
Yazılı sınav
-
Ödev
-
Özel yarıiletken cihaz uygulamaları için uygun malzemeler belirleyebilme becerisi.
Program Çıktılarına Katkıları
-
İleri düzey Fizik kavramlarını tanımlamak ve uygulamak
-
Fizik prensiplerini gerçek hayata uygulamak
-
Bilimsel bilgiye ulaşmak
-
Bağımsız araştırma projelerini tasarlamak ve yürütmek
-
Hızla değişen teknolojik çevreye adapte olabilmek için bilgi ve yetilerini sürekli geliştirmek
-
Mevcut bilgiyi geliştirme yöntemleri bulmak
-
Tez çalışmaları çin gerekli yeni araç ve/veya yazılımların temel prensiplerinin ve uygulamalarını anlamak
-
Araştırma konusu ile ilgili fikir ve bulgularını sözlü ve yazılı olarak etkin şekilde ifade edebilmek
Değerlendirme Tipi
-
Yazılı sınav
-
Ödev
|
|
İçerik
|
|
1. hafta: |
Yarıiletkenlerin temellerinin gözden geçirilmesi |
2. hafta: |
Yarıieltken büyütme yöntemleri |
3. hafta: |
Termiyonik yayınım, Metal-yarıiletken kontaklar
|
4. hafta: |
P-n eklemler: enerji diyagramı, akım türleri, I-V karasteristiği |
5. hafta: |
P-n eklemler: enerji diyagramı, ileri ve geri besleme, kavşak sığası |
6. hafta: |
Schottky diyotlar |
7. hafta: |
Bipolar transistörler, çalışma rejimleri |
8. hafta: |
Arasınav Alan etkili transistörler MOS-FET yapılar |
9. hafta: |
Alan etkili transistörler MOS-FET yapılar |
10. hafta: |
Işık madde etkileşimi, soğurma ve yayınım oranları
|
11. hafta: |
LED: cihaz yapısı, materyaller ve karakteristikleri
|
12. hafta: |
Yarıiletken lazerler, temel yapı ve karakterizasyon
|
13. hafta: |
Fotodiyotlar
|
14. hafta: |
Güneş hücreleri
|
15. hafta*: |
-
|
16. hafta*: |
Final sınavı |
Ders kitapları ve materyaller: |
Streetman- Solid State Electronic Devices, Pierret- Semiconductor device fundamentals, D.A.Neamen- Semiconductor physics and devices |
Önerilen kaynaklar: |
İlgili alanda yayınlanmış bilimsel makaleler.
|
|
* 15. ve 16. haftalar arası final sınavına hazırlık haftası bulunmaktadır.
|
|
|
|
Değerlendirme
|
|
|
Değerlendirme tipi |
Hafta numarası |
Ağırlık (%) |
|
Ara sınavlar (Vizeler): |
8 |
40 |
Dönem içi diğer çalışmalar: |
|
0 |
Proje: |
|
0 |
Ödev: |
|
20 |
Kısa sınav (Quiz): |
|
0 |
Final sınavı: |
16 |
40 |
|
Toplam ağırlık: |
(%) |
|
|
|
İş yükü
|
|
|
Etkinlik |
Süre (Haftalık saat) |
Toplam hafta sayısı |
Dönem boyu toplam iş yükü |
|
Dersler (Yüz yüze öğretme): |
3 |
14 |
|
Ders dışı bireysel çalışma: |
4 |
14 |
|
Uygulama, Rehberli problem çözme: |
0 |
0 |
|
Ödev: |
6 |
10 |
|
Dönem projesi: |
0 |
0 |
|
Dönem projesi sunumu: |
0 |
0 |
|
Kısa sınav (Quiz): |
0 |
0 |
|
Ara sınav için bireysel çalışma: |
10 |
1 |
|
Ara sınav (Vize): |
1 |
1 |
|
Final sınavı için bireysel çalışma: |
15 |
1 |
|
Final sınavı: |
2 |
1 |
|
|
|
Toplam işyükü: |
|
|
|
Toplam AKTS kredisi: |
* |
|
* AKTS kredisi, toplam iş yükünün 25'e bölümüdür. (1 AKTS = 25 saatlik iş yükü)
|
|
|
-->