ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE

Ders Bilgi Formu ( HRT 308 )


   Temel bilgiler
Ders adı: Coğrafi Analiz Teknikleri
Ders kodu: HRT 308
Öğretim üyesi: Prof. Dr. Arif Çağdaş AYDINOĞLU
AKTS kredisi: 4
GTÜ kredisi: 3 ()
Yılı, Dönemi: 3, Bahar
Dersin düzeyi: Lisans
Dersin tipi: Zorunlu
Öğretim dili: Türkçe
Öğretim şekli: Yüz yüze , Laboratuvar çalışması
Ön koşullar: yok
Staj durumu: Yok
Dersin amacı: Coğrafi bilgi biliminde analiz teknikleri, vektör ve raster tabanlı iki yolla gerçekleştirilebilir. CBS ile karar destek sağlayan çeşitli haritalar ve istatistiksel raporlar hazırlanabilir. Amaç, afet risk yönetimi ve yüzey analizinden, uygun yer seçimi ve kaynak optimizasyonuna kadar birçok CBS uygulama alanında problemin çözümü için analiz işlem araçlarının belirlenmesidir.
   Öğrenme çıktıları Yukarı

Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler, şu yetilere sahip olurlar:

  1. CBS’de coğrafi veriyi kullanılabilir duruma getirir, coğrafi veri dağılımını anlar, temel sorgu ve vektörel analiz fonksiyonları ile veriyi analiz eder, sonuç çıktıları yorumlar.

    Program Çıktılarına Katkıları

    1. Harita Mühendisliği kavramlarını tanımlamak ve uygulamak
    2. Mühendislik problemlerini formüle edip çözmek,
    3. Yeni teknoloji ve bilgi üretme, bunları değerlendirme, yorumlama, kullanabilme

    Değerlendirme Tipi

    1. Yazılı sınav
    2. Ödev
  2. Çizgisel mühendislik yapılarının CBS ortamında nasıl yönetileceğini anlar, ağ veri modelini kurar, en uygun yol ve kaynak tahsis alanı belirlenmesi gibi uygulamalarda analiz eder ve sonuç çıktıları yorumlar.

    Program Çıktılarına Katkıları

    1. Mühendislik problemlerini formüle edip çözmek,
    2. Yeni teknoloji ve bilgi üretme, bunları değerlendirme, yorumlama, kullanabilme
    3. Tanımlanmış problemleri çözmek için yazılım ve/veya donanım tabanlı sistem, bileşen veya süreçler tasarlamak ve geliştirmek

    Değerlendirme Tipi

    1. Yazılı sınav
    2. Ödev
  3. Sayısal yüzey modeli üretimi fonksiyonlarını anlar, veri kaynağına göre enterpolasyon, yoğunluk ve kümeleme analiz fonksiyonlarının farkını ortaya koyar, ilgili uygulama alanına göre analiz eder ve sonuç çıktıları yorumlar.

    Program Çıktılarına Katkıları

    1. Mühendislik problemlerini formüle edip çözmek,
    2. Yeni teknoloji ve bilgi üretme, bunları değerlendirme, yorumlama, kullanabilme
    3. Tanımlanmış problemleri çözmek için yazılım ve/veya donanım tabanlı sistem, bileşen veya süreçler tasarlamak ve geliştirmek
    4. Mevcut bilgiyi geliştirme yöntemleri bulmak

    Değerlendirme Tipi

    1. Yazılı sınav
    2. Ödev
  4. Çeşitli yüzey analizi ve harita cebri teknikleri ile yer seçimi ve risk analizi gibi uygulamalar gerçekleştirir ve sonuç çıktıları yorumlar.

    Program Çıktılarına Katkıları

    1. Mühendislik problemlerini formüle edip çözmek,
    2. Yeni teknoloji ve bilgi üretme, bunları değerlendirme, yorumlama, kullanabilme
    3. Tanımlanmış problemleri çözmek için yazılım ve/veya donanım tabanlı sistem, bileşen veya süreçler tasarlamak ve geliştirmek
    4. Mevcut bilgiyi geliştirme yöntemleri bulmak

    Değerlendirme Tipi

    1. Yazılı sınav
    2. Ödev
  5. Konumsal problemlerin çözümünde hangi konumsal analiz fonksiyonlarını kullanacağına karar verir, CBS uygulama ortamında analiz eder.

    Program Çıktılarına Katkıları

    1. Mevcut bilgiyi geliştirme yöntemleri bulmak

    Değerlendirme Tipi

    1. Yazılı sınav
    2. Ödev
    3. Laboratuvar uygulamaları/sınavları
   İçerik Yukarı
1. hafta: Coğrafi analiz kavramlarına giriş.
2. hafta: Uzay Geometrisi, Coğrafi veri yapıları ve raster/vektör temsili.
3. hafta: Topoloji kavramı ve coğrafi ilişkiler- 4IM, 9IM.
4. hafta: Coğrafi analiz işlem modeli ile problem çözme uygulamaları. Ödev.
5. hafta: Kümeler kuramı ve boolean cebri, Vektör tabanlı bindirme analizleri- birleşim, kesişim, fark.
6. hafta: Graf teorisi ve CBS’de ağ veri yapısının yönetimi. Ödev.
7. hafta: Ağ Analizleri- ağ yapılarında akış, en kısa yol ve servis alanı.
8. hafta: Coğrafi dağılımların ölçülmesi- Ortalama merkez, orta merkez, merkez detay, standart uzaklık, ağırlıklı standart uzaklık. Arasınav. Ödev.
9. hafta: Yoğunluk analizleri- doğrusal, kernel.
10. hafta: Düzensiz Üçgen Ağları (DÜA) veri yapısı ve Sayısal Yüzel Modeli (SYM) oluşturma.Ödev.
11. hafta: Enterpolasyon Metodları- IDW, Spline, Natural Neighbor, Kriging.

12. hafta: Yüzey Analizleri- eğim, bakı, görünürlük, kabartma rölyef. Ödev.
13. hafta: Harita cebri, coğrafi ağırlık ve komşuluk işlemleri.
14. hafta: Analiz ve istatistik teknikler genel değerlendirme.
Ödev ve uygulamalı sunumu.
15. hafta*: -
16. hafta*: Final Sınavı.
Ders kitapları ve materyaller: Ders eğitim platformları ( http://arifcagdas.com/dersler/ )
- Ders online eğitimi ve materyalleri (MS Teams)
- Ders materyalleri ve değerlendirme ortamı (Moodle)


Değerlendirme Notu: 6 ödev/uygulamanın en az 3'ünü teslim etmek ders yükümlülüğüdür /(VF) ve derse katılım esaslarına uyulmalıdır (NA)
Evaluation Note: Submitting at least 3 of 6 assignments/applications is a course obligation (VF) and class participation principles must be followed (NA).
Önerilen kaynaklar: - Worboys, M, Duckham, M., GIS : A Computing Perspective, Second Edition, CRC Press, 2004.Diestel, R., 2006. Graph Theory- Graduate Texts in Mathematics, Springer, ISBN-10 3-540-26183-4, NY, USA.
- Kainz, W., The Mathematics of GIS, V.2.1, Textbook, University of Vienna, 2010.
- Smith, M. J de, Goodchild, M.F., Longley, P.A., Geospatial Analysis: A Comprehensive Guide to Principles, Techniques and Software Tools, Second Edition, British Library Catalogue, 2007.
- Anselin, L., Rey, S. J., Perspectives on Spatial Data Analysis, Springer, ISBN: 978-3642019753, 2010.
- Lloyd, C., Spatial Data Analysis: An Introduction to GIS Users, Oxford University Press, ISBN: 978-0199554324, 2010.
- Robert P. Haining, Spatial data analysis: theory and practice.
- Sullivan, D., Unwin, D. J., 2010. Geographic Information Analysis, Wiley, ISBN: 978-0470288573
  * 15. ve 16. haftalar arası final sınavına hazırlık haftası bulunmaktadır.
Değerlendirme Yukarı
Değerlendirme tipi Hafta numarası Ağırlık (%)
Ara sınavlar (Vizeler): 0
Dönem içi diğer çalışmalar: 0
Proje: 0
Ödev: 4-6-8-10-12-14 60
Kısa sınav (Quiz): 0
Final sınavı: 16 40
  Toplam ağırlık:
(%)
   İş yükü Yukarı
Etkinlik Süre (Haftalık saat) Toplam hafta sayısı Dönem boyu toplam iş yükü
Dersler (Yüz yüze öğretme): 2 14
Ders dışı bireysel çalışma: 1.5 14
Uygulama, Rehberli problem çözme: 1 14
Ödev: 5 6
Dönem projesi: 0 0
Dönem projesi sunumu: 0 0
Kısa sınav (Quiz): 0 0
Ara sınav için bireysel çalışma: 0 0
Ara sınav (Vize): 0 0
Final sınavı için bireysel çalışma: 9 1
Final sınavı: 2 1
    Toplam işyükü:
    Toplam AKTS kredisi:
*
  * AKTS kredisi, toplam iş yükünün 25'e bölümüdür. (1 AKTS = 25 saatlik iş yükü)
-->