Ders Bilgi Formu ( KBRN 532 )
|
|
Temel bilgiler
|
|
| Ders adı: |
Radyasyonun Biyolojik Etkileri |
| Ders kodu: |
KBRN 532 |
| Öğretim üyesi: |
Prof. Dr. Tamer YAĞCI
|
| AKTS kredisi: |
7,5 |
| GTÜ kredisi: |
3 (3+0+0) |
| Yılı, Dönemi: |
2018-2019, Güz |
| Dersin düzeyi: |
Yüksek lisans |
| Dersin tipi: |
Alan seçmeli
|
| Öğretim dili: |
Türkçe
|
| Öğretim şekli: |
Yüz yüze
|
| Ön koşullar: |
yok |
| Staj durumu: |
Yok |
| Dersin amacı: |
Ders içeriği ile, lisansüstü öğrencilerin genel hücre biyolojisi, radyasyonun canlıya somatik ve genetik etkileri ve radyasyondan korunma yöntemlerinin öğretilmesi amaçlanmıştır. |
|
|
|
Öğrenme çıktıları
|
|
Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler, şu yetilere sahip olurlar:
-
Radyasyonun biyolojik etkilerini kavrar.
Program Çıktılarına Katkıları
-
Kimyasal, Biyolojik, Radyolojik ve Nükleer (KBRN) kavramlarını uzmanlık derecesinde açıklamak ve KBRN savunmasında uygulamak
-
Çalışma alanı ile ilgili araştırma metodolojileri ve teknikleri anlayıp uygulayabilmek
-
Kendi bulgularını diğerleri ile birlikte detaylı bir şekilde analiz edip, değerlendirebilmek
-
Çalışmalarındaki ilerlemeleri değerlendirmek, özetlemek ve raporlamak
-
Disiplinlerarası etkileşim bulunan araştırma takımlarında etkin şekilde çalışmak
-
Modern teknolojiyle sürekli öğrenme bilinci geliştirmek
-
Araştırma konusu ile ilgili fikir ve bulgularını sözlü ve yazılı olarak etkin şekilde ifade edebilmek
-
Diğer araştırma ve araştırmacıların etik, sahiplik, gizlilik, atıf ve telif gibi haklarının farkında olmak
Değerlendirme Tipi
-
Yazılı sınav
-
Ödev
-
Radyasyondan korunmanın radyobiyolojik temelini tanımlar
Program Çıktılarına Katkıları
-
Kimyasal, Biyolojik, Radyolojik ve Nükleer (KBRN) kavramlarını uzmanlık derecesinde açıklamak ve KBRN savunmasında uygulamak
-
Çalışma alanı ile ilgili araştırma metodolojileri ve teknikleri anlayıp uygulayabilmek
-
Kendi bulgularını diğerleri ile birlikte detaylı bir şekilde analiz edip, değerlendirebilmek
-
Disiplinlerarası etkileşim bulunan araştırma takımlarında etkin şekilde çalışmak
-
Tabii veya insan eliyle üretilmiş KBRN tehditlerinin risklerini değerlendirebilmek
-
Modern teknolojiyle sürekli öğrenme bilinci geliştirmek
-
Araştırma konusu ile ilgili fikir ve bulgularını sözlü ve yazılı olarak etkin şekilde ifade edebilmek
-
Diğer araştırma ve araştırmacıların etik, sahiplik, gizlilik, atıf ve telif gibi haklarının farkında olmak
Değerlendirme Tipi
-
Yazılı sınav
-
Ödev
-
Radyasyonun tanı ve tedavi amaçlı kullanımlarını açıklar
Program Çıktılarına Katkıları
-
Kimyasal, Biyolojik, Radyolojik ve Nükleer (KBRN) kavramlarını uzmanlık derecesinde açıklamak ve KBRN savunmasında uygulamak
-
Çalışma alanı ile ilgili araştırma metodolojileri ve teknikleri anlayıp uygulayabilmek
-
Orijinal, bağımsız ve kritik düşünme becerisi kazanıp teorik kavram ve araçlar geliştirmek
-
Disiplinlerarası etkileşim bulunan araştırma takımlarında etkin şekilde çalışmak
-
Modern teknolojiyle sürekli öğrenme bilinci geliştirmek
-
Mevcut bilgiyi geliştirme yöntemleri bulmak
-
Araştırma konusu ile ilgili fikir ve bulgularını sözlü ve yazılı olarak etkin şekilde ifade edebilmek
-
İlgili sağlık ve güvenlik konularını anlamak ve çalışmalarında sorumluluk sergilemek
Değerlendirme Tipi
-
Yazılı sınav
-
Ödev
-
Seminer/sunum
|
|
İçerik
|
|
| 1. hafta: |
Radyasyonun tanımı ve tarihçesi |
| 2. hafta: |
Hücre Biyolojisi |
| 3. hafta: |
Radyasyonun Hücre Düzeyindeki Etkisi |
| 4. hafta: |
Hücre Düzeyinde Radyasyona Yanıt |
| 5. hafta: |
Radyasyonun Stokastik ve Non-Stokastik Etkileri |
| 6. hafta: |
Radyasyonun Somatik Etkileri
|
| 7. hafta: |
Radyasyonun Genetik Etkileri
|
| 8. hafta: |
Vize Sınavı
|
| 9. hafta: |
Dokuların Radyasyona Duyarlılığı
|
| 10. hafta: |
Radyasyonun Tümörlere Etkisi
|
| 11. hafta: |
Radyofarmasötikler
|
| 12. hafta: |
Radyasyon Güvenliği
|
| 13. hafta: |
Radyasyondan Korunma
|
| 14. hafta: |
Öğrenci Ödev Sunumları
|
| 15. hafta*: |
Genel Tekrar
|
| 16. hafta*: |
Final Sınavı |
| Ders kitapları ve materyaller: |
Essentials of Radiation, Biology and Protection, Steve Forshier, 2nd Ed., Delmar, 2009 |
| Önerilen kaynaklar: |
Basic Clinical Radiobiology, Michael Joiner and Albert Van Der Kogel 4th ed., Edward Arnold, 2009. |
|
|
* 15. ve 16. haftalar arası final sınavına hazırlık haftası bulunmaktadır.
|
|
|
|
Değerlendirme
|
|
|
| Değerlendirme tipi |
Hafta numarası |
Ağırlık (%) |
|
| Ara sınavlar (Vizeler): |
8 |
35 |
| Dönem içi diğer çalışmalar: |
|
0 |
| Proje: |
|
0 |
| Ödev: |
14 |
15 |
| Kısa sınav (Quiz): |
|
0 |
| Final sınavı: |
16 |
50 |
| |
Toplam ağırlık: |
(%) |
|
|
|
İş yükü
|
|
|
| Etkinlik |
Süre (Haftalık saat) |
Toplam hafta sayısı |
Dönem boyu toplam iş yükü |
|
| Dersler (Yüz yüze öğretme): |
3 |
14 |
|
| Ders dışı bireysel çalışma: |
6 |
14 |
|
| Uygulama, Rehberli problem çözme: |
0 |
0 |
|
| Ödev: |
0 |
0 |
|
| Dönem projesi: |
15 |
1 |
|
| Dönem projesi sunumu: |
1 |
1 |
|
| Kısa sınav (Quiz): |
0 |
0 |
|
| Ara sınav için bireysel çalışma: |
20 |
1 |
|
| Ara sınav (Vize): |
2 |
1 |
|
| Final sınavı için bireysel çalışma: |
20 |
1 |
|
| Final sınavı: |
2 |
1 |
|
| |
|
Toplam işyükü: |
|
| |
|
Toplam AKTS kredisi: |
* |
|
|
* AKTS kredisi, toplam iş yükünün 25'e bölümüdür. (1 AKTS = 25 saatlik iş yükü)
|
|
|
-->