ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE

Ders Bilgi Formu ( KBRN 534 )


   Temel bilgiler
Ders adı: Yüksek Patojen Organizmalarla Çalışmak için Biyogüvenlik Seviyesi 3 Laboratuvar Çalışma Prensipleri
Ders kodu: KBRN 534
Öğretim üyesi: Prof. Dr. Uygar Halis TAZEBAY
AKTS kredisi: 7,5
GTÜ kredisi: 3 (3+0+0)
Yılı, Dönemi: 2018-2019, Güz
Dersin düzeyi: Yüksek lisans
Dersin tipi: Alan seçmeli
Öğretim dili: Türkçe
Öğretim şekli: Yüz yüze
Ön koşullar: yok
Staj durumu: Yok
Dersin amacı: Yüksek patojen mikroorganizmalar ile çalışırken Biyogüvenlik ve biyogüvenlik seviyelerinin belirlenmesi, laboratuarda biyogüvenlik kurallarının oluşturulması, biyogüvenlik uygulamaları ve gereklilikleri, biogüvenlik risk yönetimi, biyogüvenlik atık yönetimi, ulusal ve uluslararası düzenlemeler hakkında bilgi verilmesi.
   Öğrenme çıktıları Yukarı

Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler, şu yetilere sahip olurlar:

  1. Yüksek patojen mikroorganizmalar ile farklı Biyogüvenlik seviyelerinde çalışma kurallarını öğrenirler

    Program Çıktılarına Katkıları

    1. Kimyasal, Biyolojik, Radyolojik ve Nükleer (KBRN) kavramlarını uzmanlık derecesinde açıklamak ve KBRN savunmasında uygulamak
    2. Çalışma alanı ile ilgili araştırma metodolojileri ve teknikleri anlayıp uygulayabilmek
    3. Kendi bulgularını diğerleri ile birlikte detaylı bir şekilde analiz edip, değerlendirebilmek
    4. Çalışmalarındaki ilerlemeleri değerlendirmek, özetlemek ve raporlamak
    5. İlerleme raporlarını yayınlanmış doküman, tez, makalelere dayandırarak yazmak
    6. Disiplinlerarası etkileşim bulunan araştırma takımlarında etkin şekilde çalışmak
    7. Tabii veya insan eliyle üretilmiş KBRN tehditlerinin risklerini değerlendirebilmek
    8. Mevcut bilgiyi geliştirme yöntemleri bulmak
    9. Fikirlerini farklı argümanlar ile destekleyip resmi/gayri resmi şekilde bir grup dinleyiciye çeşitli teknikler kullanarak açık ve net bir biçimde sunmak
    10. Diğer araştırma ve araştırmacıların etik, sahiplik, gizlilik, atıf ve telif gibi haklarının farkında olmak

    Değerlendirme Tipi

    1. Yazılı sınav
    2. Ödev
  2. Learn the rules of working with different biosafety levels with high pathogenic microorganisms

    Program Çıktılarına Katkıları

    1. Kimyasal, Biyolojik, Radyolojik ve Nükleer (KBRN) kavramlarını uzmanlık derecesinde açıklamak ve KBRN savunmasında uygulamak
    2. Çalışma alanı ile ilgili araştırma metodolojileri ve teknikleri anlayıp uygulayabilmek
    3. Orijinal, bağımsız ve kritik düşünme becerisi kazanıp teorik kavram ve araçlar geliştirmek
    4. Disiplinlerarası etkileşim bulunan araştırma takımlarında etkin şekilde çalışmak
    5. Ulusal ve Uluslararası güvenliğe tehdit oluşturan KBRN risklerinin azaltılması için stratejiler ve /veya ürünler geliştirmek
    6. Modern teknolojiyle sürekli öğrenme bilinci geliştirmek
    7. Araştırma konusu ile ilgili fikir ve bulgularını sözlü ve yazılı olarak etkin şekilde ifade edebilmek
    8. İlgili sağlık ve güvenlik konularını anlamak ve çalışmalarında sorumluluk sergilemek
    9. Kimyasal, Biyolojik, Radyolojik ve Nükleer kavramları bireysel, sosyal, ekonomik, teknolojik ve etik konulara uygulamak

    Değerlendirme Tipi

    1. Yazılı sınav
    2. Ödev
  3. BSL3 laboratuarında Dezenfeksiyon/Dekontaminasyon/ Acil durum planları/Risk değerlendirme çalışmaları kurallarını öğrenirler

    Program Çıktılarına Katkıları

    1. Kimyasal, Biyolojik, Radyolojik ve Nükleer (KBRN) kavramlarını uzmanlık derecesinde açıklamak ve KBRN savunmasında uygulamak
    2. Çalışma alanı ile ilgili araştırma metodolojileri ve teknikleri anlayıp uygulayabilmek
    3. Kendi bulgularını diğerleri ile birlikte detaylı bir şekilde analiz edip, değerlendirebilmek
    4. Orijinal, bağımsız ve kritik düşünme becerisi kazanıp teorik kavram ve araçlar geliştirmek
    5. Disiplinlerarası etkileşim bulunan araştırma takımlarında etkin şekilde çalışmak
    6. Modern teknolojiyle sürekli öğrenme bilinci geliştirmek
    7. Fikirlerini farklı argümanlar ile destekleyip resmi/gayri resmi şekilde bir grup dinleyiciye çeşitli teknikler kullanarak açık ve net bir biçimde sunmak
    8. Diğer araştırma ve araştırmacıların etik, sahiplik, gizlilik, atıf ve telif gibi haklarının farkında olmak

    Değerlendirme Tipi

    1. Yazılı sınav
    2. Ödev
   İçerik Yukarı
1. hafta: Biyogüvenliğe Giriş
2. hafta: BSL3 Eğitim - Sağlık ve Medikal Gözetim
3. hafta: Biyogüvenlik Seviye 1-2-3-4 (BSL 1-2-3-4) Laboratuvar özellikleri ve Kullanımı
4. hafta: Biyogüvenlik Seviye 3 Laboratuvar Cihazları ve Kullanılan Malzemeler
5. hafta: GMBE BSL 3 Laboratuvarı Giriş - Çıkış Kuralları ve Kişisel Koruyucu Ekipman Kullanımı
6. hafta: Dezenfeksiyon,/Dekontaminasyon
7. hafta: Atık Taşıma ve Bertaraf İşlemleri / Hayvan Biyogüvenlik Seviyesi 3 (ABSL 3) Laboratuvarı çalışmaları
8. hafta: Ara sınav
9. hafta: Acil Durum Planları
10. hafta: BSL-3 Risk Değerlendirme Çalışmaları
11. hafta: Biyogüvenlik Seviye 3 Laboratuvarı’nda Yapılan Mikrobiyolojik İzleme/ Validasyon
12. hafta: BSL3 Alt yapı performans testleri
13. hafta: Laboratuvarın sürdürülebilirliği için hazırlanması Gereken Çizelgeler
14. hafta: BSL3 Uygulama çalışmaları
15. hafta*: Dönem ödevi ve BSL3 Uygulama çalışmaları
16. hafta*: Final sınavı
Ders kitapları ve materyaller: WHO Laboratory biosafety manual,Third edition, 2004,
Biosafety in Microbiological and Biomedical Laboratories,U.S. Department
of Health and Human Services Public Health Service Centers for Disease Control and Prevention and National Institutes of Health, 5th Edition 2009,
The Laboratory Biosafety Guidelines 3th Edition, Minister of Health Population and Public Health Branch Centre for Emergency Preparedness and Response, 2004,
Veterinary Containment Facilities, Design & Construction, Handbook, International Veterinary Biosafety Working Group,2006,
Önerilen kaynaklar: TS and EU standards on clean room technology
  * 15. ve 16. haftalar arası final sınavına hazırlık haftası bulunmaktadır.
Değerlendirme Yukarı
Değerlendirme tipi Hafta numarası Ağırlık (%)
Ara sınavlar (Vizeler): 8 40
Dönem içi diğer çalışmalar: 0
Proje: 0
Ödev: 15 10
Kısa sınav (Quiz): 0
Final sınavı: 16 50
  Toplam ağırlık:
(%)
   İş yükü Yukarı
Etkinlik Süre (Haftalık saat) Toplam hafta sayısı Dönem boyu toplam iş yükü
Dersler (Yüz yüze öğretme): 3 14
Ders dışı bireysel çalışma: 6 14
Uygulama, Rehberli problem çözme: 0 0
Ödev: 0 0
Dönem projesi: 15 1
Dönem projesi sunumu: 1 1
Kısa sınav (Quiz): 1 1
Ara sınav için bireysel çalışma: 20 1
Ara sınav (Vize): 2 1
Final sınavı için bireysel çalışma: 20 1
Final sınavı: 2 1
    Toplam işyükü:
    Toplam AKTS kredisi:
*
  * AKTS kredisi, toplam iş yükünün 25'e bölümüdür. (1 AKTS = 25 saatlik iş yükü)
-->