Ders Bilgi Formu ( KBRN 534 )
|
Temel bilgiler
|
|
Ders adı: |
Yüksek Patojen Organizmalarla Çalışmak için Biyogüvenlik Seviyesi 3 Laboratuvar Çalışma Prensipleri |
Ders kodu: |
KBRN 534 |
Öğretim üyesi: |
Prof. Dr. Uygar Halis TAZEBAY
|
AKTS kredisi: |
7,5 |
GTÜ kredisi: |
3 (3+0+0) |
Yılı, Dönemi: |
2018-2019, Güz |
Dersin düzeyi: |
Yüksek lisans |
Dersin tipi: |
Alan seçmeli
|
Öğretim dili: |
Türkçe
|
Öğretim şekli: |
Yüz yüze
|
Ön koşullar: |
yok |
Staj durumu: |
Yok |
Dersin amacı: |
Yüksek patojen mikroorganizmalar ile çalışırken Biyogüvenlik ve biyogüvenlik seviyelerinin belirlenmesi, laboratuarda biyogüvenlik kurallarının oluşturulması, biyogüvenlik uygulamaları ve gereklilikleri, biogüvenlik risk yönetimi, biyogüvenlik atık yönetimi, ulusal ve uluslararası düzenlemeler hakkında bilgi verilmesi. |
|
|
|
Öğrenme çıktıları
|
|
Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler, şu yetilere sahip olurlar:
-
Yüksek patojen mikroorganizmalar ile farklı Biyogüvenlik seviyelerinde çalışma kurallarını öğrenirler
Program Çıktılarına Katkıları
-
Kimyasal, Biyolojik, Radyolojik ve Nükleer (KBRN) kavramlarını uzmanlık derecesinde açıklamak ve KBRN savunmasında uygulamak
-
Çalışma alanı ile ilgili araştırma metodolojileri ve teknikleri anlayıp uygulayabilmek
-
Kendi bulgularını diğerleri ile birlikte detaylı bir şekilde analiz edip, değerlendirebilmek
-
Çalışmalarındaki ilerlemeleri değerlendirmek, özetlemek ve raporlamak
-
İlerleme raporlarını yayınlanmış doküman, tez, makalelere dayandırarak yazmak
-
Disiplinlerarası etkileşim bulunan araştırma takımlarında etkin şekilde çalışmak
-
Tabii veya insan eliyle üretilmiş KBRN tehditlerinin risklerini değerlendirebilmek
-
Mevcut bilgiyi geliştirme yöntemleri bulmak
-
Fikirlerini farklı argümanlar ile destekleyip resmi/gayri resmi şekilde bir grup dinleyiciye çeşitli teknikler kullanarak açık ve net bir biçimde sunmak
-
Diğer araştırma ve araştırmacıların etik, sahiplik, gizlilik, atıf ve telif gibi haklarının farkında olmak
Değerlendirme Tipi
-
Yazılı sınav
-
Ödev
-
Learn the rules of working with different biosafety levels with high pathogenic microorganisms
Program Çıktılarına Katkıları
-
Kimyasal, Biyolojik, Radyolojik ve Nükleer (KBRN) kavramlarını uzmanlık derecesinde açıklamak ve KBRN savunmasında uygulamak
-
Çalışma alanı ile ilgili araştırma metodolojileri ve teknikleri anlayıp uygulayabilmek
-
Orijinal, bağımsız ve kritik düşünme becerisi kazanıp teorik kavram ve araçlar geliştirmek
-
Disiplinlerarası etkileşim bulunan araştırma takımlarında etkin şekilde çalışmak
-
Ulusal ve Uluslararası güvenliğe tehdit oluşturan KBRN risklerinin azaltılması için stratejiler ve /veya ürünler geliştirmek
-
Modern teknolojiyle sürekli öğrenme bilinci geliştirmek
-
Araştırma konusu ile ilgili fikir ve bulgularını sözlü ve yazılı olarak etkin şekilde ifade edebilmek
-
İlgili sağlık ve güvenlik konularını anlamak ve çalışmalarında sorumluluk sergilemek
-
Kimyasal, Biyolojik, Radyolojik ve Nükleer kavramları bireysel, sosyal, ekonomik, teknolojik ve etik konulara uygulamak
Değerlendirme Tipi
-
Yazılı sınav
-
Ödev
-
BSL3 laboratuarında Dezenfeksiyon/Dekontaminasyon/ Acil durum planları/Risk değerlendirme çalışmaları kurallarını öğrenirler
Program Çıktılarına Katkıları
-
Kimyasal, Biyolojik, Radyolojik ve Nükleer (KBRN) kavramlarını uzmanlık derecesinde açıklamak ve KBRN savunmasında uygulamak
-
Çalışma alanı ile ilgili araştırma metodolojileri ve teknikleri anlayıp uygulayabilmek
-
Kendi bulgularını diğerleri ile birlikte detaylı bir şekilde analiz edip, değerlendirebilmek
-
Orijinal, bağımsız ve kritik düşünme becerisi kazanıp teorik kavram ve araçlar geliştirmek
-
Disiplinlerarası etkileşim bulunan araştırma takımlarında etkin şekilde çalışmak
-
Modern teknolojiyle sürekli öğrenme bilinci geliştirmek
-
Fikirlerini farklı argümanlar ile destekleyip resmi/gayri resmi şekilde bir grup dinleyiciye çeşitli teknikler kullanarak açık ve net bir biçimde sunmak
-
Diğer araştırma ve araştırmacıların etik, sahiplik, gizlilik, atıf ve telif gibi haklarının farkında olmak
Değerlendirme Tipi
-
Yazılı sınav
-
Ödev
|
|
İçerik
|
|
1. hafta: |
Biyogüvenliğe Giriş |
2. hafta: |
BSL3 Eğitim - Sağlık ve Medikal Gözetim |
3. hafta: |
Biyogüvenlik Seviye 1-2-3-4 (BSL 1-2-3-4) Laboratuvar özellikleri ve Kullanımı |
4. hafta: |
Biyogüvenlik Seviye 3 Laboratuvar Cihazları ve Kullanılan Malzemeler |
5. hafta: |
GMBE BSL 3 Laboratuvarı Giriş - Çıkış Kuralları ve Kişisel Koruyucu Ekipman Kullanımı |
6. hafta: |
Dezenfeksiyon,/Dekontaminasyon |
7. hafta: |
Atık Taşıma ve Bertaraf İşlemleri / Hayvan Biyogüvenlik Seviyesi 3 (ABSL 3) Laboratuvarı çalışmaları |
8. hafta: |
Ara sınav |
9. hafta: |
Acil Durum Planları |
10. hafta: |
BSL-3 Risk Değerlendirme Çalışmaları |
11. hafta: |
Biyogüvenlik Seviye 3 Laboratuvarı’nda Yapılan Mikrobiyolojik İzleme/ Validasyon |
12. hafta: |
BSL3 Alt yapı performans testleri |
13. hafta: |
Laboratuvarın sürdürülebilirliği için hazırlanması Gereken Çizelgeler |
14. hafta: |
BSL3 Uygulama çalışmaları |
15. hafta*: |
Dönem ödevi ve BSL3 Uygulama çalışmaları |
16. hafta*: |
Final sınavı |
Ders kitapları ve materyaller: |
WHO Laboratory biosafety manual,Third edition, 2004, Biosafety in Microbiological and Biomedical Laboratories,U.S. Department of Health and Human Services Public Health Service Centers for Disease Control and Prevention and National Institutes of Health, 5th Edition 2009, The Laboratory Biosafety Guidelines 3th Edition, Minister of Health Population and Public Health Branch Centre for Emergency Preparedness and Response, 2004, Veterinary Containment Facilities, Design & Construction, Handbook, International Veterinary Biosafety Working Group,2006,
|
Önerilen kaynaklar: |
TS and EU standards on clean room technology |
|
* 15. ve 16. haftalar arası final sınavına hazırlık haftası bulunmaktadır.
|
|
|
|
Değerlendirme
|
|
|
Değerlendirme tipi |
Hafta numarası |
Ağırlık (%) |
|
Ara sınavlar (Vizeler): |
8 |
40 |
Dönem içi diğer çalışmalar: |
|
0 |
Proje: |
|
0 |
Ödev: |
15 |
10 |
Kısa sınav (Quiz): |
|
0 |
Final sınavı: |
16 |
50 |
|
Toplam ağırlık: |
(%) |
|
|
|
İş yükü
|
|
|
Etkinlik |
Süre (Haftalık saat) |
Toplam hafta sayısı |
Dönem boyu toplam iş yükü |
|
Dersler (Yüz yüze öğretme): |
3 |
14 |
|
Ders dışı bireysel çalışma: |
6 |
14 |
|
Uygulama, Rehberli problem çözme: |
0 |
0 |
|
Ödev: |
0 |
0 |
|
Dönem projesi: |
15 |
1 |
|
Dönem projesi sunumu: |
1 |
1 |
|
Kısa sınav (Quiz): |
1 |
1 |
|
Ara sınav için bireysel çalışma: |
20 |
1 |
|
Ara sınav (Vize): |
2 |
1 |
|
Final sınavı için bireysel çalışma: |
20 |
1 |
|
Final sınavı: |
2 |
1 |
|
|
|
Toplam işyükü: |
|
|
|
Toplam AKTS kredisi: |
* |
|
* AKTS kredisi, toplam iş yükünün 25'e bölümüdür. (1 AKTS = 25 saatlik iş yükü)
|
|
|
-->