Ders Bilgi Formu ( KBRN 543 )
|
Temel bilgiler
|
|
Ders adı: |
Toksikoloji |
Ders kodu: |
KBRN 543 |
Öğretim üyesi: |
Prof. Dr. Uygar Halis TAZEBAY
|
AKTS kredisi: |
7.5 |
GTÜ kredisi: |
3 (3+0+0) |
Yılı, Dönemi: |
2018-2019, Güz |
Dersin düzeyi: |
Yüksek lisans |
Dersin tipi: |
Alan seçmeli
|
Öğretim dili: |
Türkçe
|
Öğretim şekli: |
Yüz yüze
|
Ön koşullar: |
yok |
Staj durumu: |
Yok |
Dersin amacı: |
ı) Toksikolojide temel kavramlar ve perensipleri, organ, ıı) hücresel ve moleküler toksik mekanizmalar, ııı) toksik maddelerin etkileşimleri, ıv) kimyasal ve biyolojik ajanlar ve mekanizmaları, v) farmakotoksikoloji, vı) ekotoksikoloji, vıı) nanotoksikoloji, vııı) analitik toksikoloji, ıx) toksisite testleri ve alternatif metodlar, x) maruziyet değerlendirmesi ve risk karakterizasyonu, xı) zehirlenme mekanizmaları, tanı ve tedavileri hakkında temel bilgi edinilmesi |
|
|
|
Öğrenme çıktıları
|
|
Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler, şu yetilere sahip olurlar:
-
Toksikolojinin temel kavramları, maddelerin toksik etkileşimleri ve mekanizmaları
Program Çıktılarına Katkıları
-
Kimyasal, Biyolojik, Radyolojik ve Nükleer (KBRN) kavramlarını uzmanlık derecesinde açıklamak ve KBRN savunmasında uygulamak
-
Çalışma alanı ile ilgili araştırma metodolojileri ve teknikleri anlayıp uygulayabilmek
-
Kendi bulgularını diğerleri ile birlikte detaylı bir şekilde analiz edip, değerlendirebilmek
-
Çalışmalarındaki ilerlemeleri değerlendirmek, özetlemek ve raporlamak
-
İlerleme raporlarını yayınlanmış doküman, tez, makalelere dayandırarak yazmak
-
Sorgulayıcı, yenilikçi yaklaşımlar ortaya koymak
-
Disiplinlerarası etkileşim bulunan araştırma takımlarında etkin şekilde çalışmak
-
Tabii veya insan eliyle üretilmiş KBRN tehditlerinin risklerini değerlendirebilmek
-
Modern teknolojiyle sürekli öğrenme bilinci geliştirmek
-
Mevcut bilgiyi geliştirme yöntemleri bulmak
-
Araştırma konusu ile ilgili fikir ve bulgularını sözlü ve yazılı olarak etkin şekilde ifade edebilmek
-
Fikirlerini farklı argümanlar ile destekleyip resmi/gayri resmi şekilde bir grup dinleyiciye çeşitli teknikler kullanarak açık ve net bir biçimde sunmak
-
Diğer araştırma ve araştırmacıların etik, sahiplik, gizlilik, atıf ve telif gibi haklarının farkında olmak
-
Kimyasal, Biyolojik, Radyolojik ve Nükleer kavramları bireysel, sosyal, ekonomik, teknolojik ve etik konulara uygulamak
Değerlendirme Tipi
-
Yazılı sınav
-
Ödev
-
Toksik ajanların in situ, in vitro ve in vivo metodlar
Program Çıktılarına Katkıları
-
Kimyasal, Biyolojik, Radyolojik ve Nükleer (KBRN) kavramlarını uzmanlık derecesinde açıklamak ve KBRN savunmasında uygulamak
-
Çalışma alanı ile ilgili araştırma metodolojileri ve teknikleri anlayıp uygulayabilmek
-
Kendi bulgularını diğerleri ile birlikte detaylı bir şekilde analiz edip, değerlendirebilmek
-
Çalışmalarındaki ilerlemeleri değerlendirmek, özetlemek ve raporlamak
-
Disiplinlerarası etkileşim bulunan araştırma takımlarında etkin şekilde çalışmak
-
Tabii veya insan eliyle üretilmiş KBRN tehditlerinin risklerini değerlendirebilmek
-
Modern teknolojiyle sürekli öğrenme bilinci geliştirmek
-
Mevcut bilgiyi geliştirme yöntemleri bulmak
-
Araştırma konusu ile ilgili fikir ve bulgularını sözlü ve yazılı olarak etkin şekilde ifade edebilmek
-
Fikirlerini farklı argümanlar ile destekleyip resmi/gayri resmi şekilde bir grup dinleyiciye çeşitli teknikler kullanarak açık ve net bir biçimde sunmak
-
Diğer araştırma ve araştırmacıların etik, sahiplik, gizlilik, atıf ve telif gibi haklarının farkında olmak
-
İlgili sağlık ve güvenlik konularını anlamak ve çalışmalarında sorumluluk sergilemek
-
Kimyasal, Biyolojik, Radyolojik ve Nükleer kavramları bireysel, sosyal, ekonomik, teknolojik ve etik konulara uygulamak
Değerlendirme Tipi
-
Yazılı sınav
-
Ödev
-
Toksik kimyasal ve biyolojik ajanlar ve mekanizmaları
Program Çıktılarına Katkıları
-
Kimyasal, Biyolojik, Radyolojik ve Nükleer (KBRN) kavramlarını uzmanlık derecesinde açıklamak ve KBRN savunmasında uygulamak
-
Çalışma alanı ile ilgili araştırma metodolojileri ve teknikleri anlayıp uygulayabilmek
-
Kendi bulgularını diğerleri ile birlikte detaylı bir şekilde analiz edip, değerlendirebilmek
-
Disiplinlerarası etkileşim bulunan araştırma takımlarında etkin şekilde çalışmak
-
Ulusal ve Uluslararası güvenliğe tehdit oluşturan KBRN risklerinin azaltılması için stratejiler ve /veya ürünler geliştirmek
-
Mevcut bilgiyi geliştirme yöntemleri bulmak
-
Araştırma konusu ile ilgili fikir ve bulgularını sözlü ve yazılı olarak etkin şekilde ifade edebilmek
-
Diğer araştırma ve araştırmacıların etik, sahiplik, gizlilik, atıf ve telif gibi haklarının farkında olmak
-
Kimyasal, Biyolojik, Radyolojik ve Nükleer kavramları bireysel, sosyal, ekonomik, teknolojik ve etik konulara uygulamak
Değerlendirme Tipi
-
Yazılı sınav
-
Ödev
|
|
İçerik
|
|
1. hafta: |
Toksikolojinin temel kavramları ve prensipleri |
2. hafta: |
Hücresel ve moleküler toksisite mekanizmaları |
3. hafta: |
Toksisiteyi etkileyen biyolojik ve kimyasal faktörler |
4. hafta: |
Toksik maddelerin biotransformasyonu |
5. hafta: |
Organ toksisitesi |
6. hafta: |
Toksik kimyasal ve biyolojik ajanlar ve mekanizmaları
|
7. hafta: |
Farmakotoksikoloji |
8. hafta: |
Ara Sınav |
9. hafta: |
Ekotoksikoloji
|
10. hafta: |
Nanotoksikoloji |
11. hafta: |
Analitik toksikoloji |
12. hafta: |
Toksisite testleri ve alternatif metodlar |
13. hafta: |
Maruziyet değerlendirmesi ve risk karakterizasyonu |
14. hafta: |
Zehirlenme mekanizmaları, tanı ve tedavileri |
15. hafta*: |
Seminer sunum
|
16. hafta*: |
Final Exam |
Ders kitapları ve materyaller: |
Casarett & Doull's Toxicology: The Basic Science of Poisons, 7th Edition, 2008. Curtis D. Klaassen A Textbook of Modern Toxicology, 4th Edition, 2010. Ernest Hodgson, John Wiley & Sons, Inc., Hoboken, New Jersey Molecular & Biochemical Toxicology – 4th edition, 2008. Smart. John Wiley & Sons, Inc., Hoboken, New Jersey
|
Önerilen kaynaklar: |
Toksikoloj i, Nevin Vural Zehirlenmeler, Selim Kurtoğlu Goldfrank’s Toxicologic Emergencies, L.R. Goldfrank, N.E. Flomenbaum, N.E. Lewin, R.S. Weisman, M.A. Howland, R.S. Hoffman. European Medical Agency, ICH Standarts * Between 15th and 16th weeks is there a free week for students to prepare for final exam.
|
|
* 15. ve 16. haftalar arası final sınavına hazırlık haftası bulunmaktadır.
|
|
|
|
Değerlendirme
|
|
|
Değerlendirme tipi |
Hafta numarası |
Ağırlık (%) |
|
Ara sınavlar (Vizeler): |
8 |
40 |
Dönem içi diğer çalışmalar: |
|
0 |
Proje: |
15,16 |
5 |
Ödev: |
4 |
5 |
Kısa sınav (Quiz): |
2,4,6,10,12,14 |
10 |
Final sınavı: |
16 |
40 |
|
Toplam ağırlık: |
(%) |
|
|
|
İş yükü
|
|
|
Etkinlik |
Süre (Haftalık saat) |
Toplam hafta sayısı |
Dönem boyu toplam iş yükü |
|
Dersler (Yüz yüze öğretme): |
4 |
16 |
|
Ders dışı bireysel çalışma: |
11 |
4 |
|
Uygulama, Rehberli problem çözme: |
2 |
10 |
|
Ödev: |
1 |
2 |
|
Dönem projesi: |
1 |
10 |
|
Dönem projesi sunumu: |
1 |
4 |
|
Kısa sınav (Quiz): |
1 |
16 |
|
Ara sınav için bireysel çalışma: |
1 |
10 |
|
Ara sınav (Vize): |
2 |
1 |
|
Final sınavı için bireysel çalışma: |
2 |
5 |
|
Final sınavı: |
2 |
1 |
|
|
|
Toplam işyükü: |
|
|
|
Toplam AKTS kredisi: |
* |
|
* AKTS kredisi, toplam iş yükünün 25'e bölümüdür. (1 AKTS = 25 saatlik iş yükü)
|
|
|
-->