ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE

Ders Bilgi Formu ( KBRN 543 )


   Temel bilgiler
Ders adı: Toksikoloji
Ders kodu: KBRN 543
Öğretim üyesi: Prof. Dr. Uygar Halis TAZEBAY
AKTS kredisi: 7.5
GTÜ kredisi: 3 (3+0+0)
Yılı, Dönemi: 2018-2019, Güz
Dersin düzeyi: Yüksek lisans
Dersin tipi: Alan seçmeli
Öğretim dili: Türkçe
Öğretim şekli: Yüz yüze
Ön koşullar: yok
Staj durumu: Yok
Dersin amacı: ı) Toksikolojide temel kavramlar ve perensipleri, organ, ıı) hücresel ve moleküler toksik mekanizmalar, ııı) toksik maddelerin etkileşimleri, ıv) kimyasal ve biyolojik ajanlar ve mekanizmaları, v) farmakotoksikoloji, vı) ekotoksikoloji, vıı) nanotoksikoloji, vııı) analitik toksikoloji, ıx) toksisite testleri ve alternatif metodlar, x) maruziyet değerlendirmesi ve risk karakterizasyonu, xı) zehirlenme mekanizmaları, tanı ve tedavileri hakkında temel bilgi edinilmesi
   Öğrenme çıktıları Yukarı

Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler, şu yetilere sahip olurlar:

  1. Toksikolojinin temel kavramları, maddelerin toksik etkileşimleri ve mekanizmaları

    Program Çıktılarına Katkıları

    1. Kimyasal, Biyolojik, Radyolojik ve Nükleer (KBRN) kavramlarını uzmanlık derecesinde açıklamak ve KBRN savunmasında uygulamak
    2. Çalışma alanı ile ilgili araştırma metodolojileri ve teknikleri anlayıp uygulayabilmek
    3. Kendi bulgularını diğerleri ile birlikte detaylı bir şekilde analiz edip, değerlendirebilmek
    4. Çalışmalarındaki ilerlemeleri değerlendirmek, özetlemek ve raporlamak
    5. İlerleme raporlarını yayınlanmış doküman, tez, makalelere dayandırarak yazmak
    6. Sorgulayıcı, yenilikçi yaklaşımlar ortaya koymak
    7. Disiplinlerarası etkileşim bulunan araştırma takımlarında etkin şekilde çalışmak
    8. Tabii veya insan eliyle üretilmiş KBRN tehditlerinin risklerini değerlendirebilmek
    9. Modern teknolojiyle sürekli öğrenme bilinci geliştirmek
    10. Mevcut bilgiyi geliştirme yöntemleri bulmak
    11. Araştırma konusu ile ilgili fikir ve bulgularını sözlü ve yazılı olarak etkin şekilde ifade edebilmek
    12. Fikirlerini farklı argümanlar ile destekleyip resmi/gayri resmi şekilde bir grup dinleyiciye çeşitli teknikler kullanarak açık ve net bir biçimde sunmak
    13. Diğer araştırma ve araştırmacıların etik, sahiplik, gizlilik, atıf ve telif gibi haklarının farkında olmak
    14. Kimyasal, Biyolojik, Radyolojik ve Nükleer kavramları bireysel, sosyal, ekonomik, teknolojik ve etik konulara uygulamak

    Değerlendirme Tipi

    1. Yazılı sınav
    2. Ödev
  2. Toksik ajanların in situ, in vitro ve in vivo metodlar

    Program Çıktılarına Katkıları

    1. Kimyasal, Biyolojik, Radyolojik ve Nükleer (KBRN) kavramlarını uzmanlık derecesinde açıklamak ve KBRN savunmasında uygulamak
    2. Çalışma alanı ile ilgili araştırma metodolojileri ve teknikleri anlayıp uygulayabilmek
    3. Kendi bulgularını diğerleri ile birlikte detaylı bir şekilde analiz edip, değerlendirebilmek
    4. Çalışmalarındaki ilerlemeleri değerlendirmek, özetlemek ve raporlamak
    5. Disiplinlerarası etkileşim bulunan araştırma takımlarında etkin şekilde çalışmak
    6. Tabii veya insan eliyle üretilmiş KBRN tehditlerinin risklerini değerlendirebilmek
    7. Modern teknolojiyle sürekli öğrenme bilinci geliştirmek
    8. Mevcut bilgiyi geliştirme yöntemleri bulmak
    9. Araştırma konusu ile ilgili fikir ve bulgularını sözlü ve yazılı olarak etkin şekilde ifade edebilmek
    10. Fikirlerini farklı argümanlar ile destekleyip resmi/gayri resmi şekilde bir grup dinleyiciye çeşitli teknikler kullanarak açık ve net bir biçimde sunmak
    11. Diğer araştırma ve araştırmacıların etik, sahiplik, gizlilik, atıf ve telif gibi haklarının farkında olmak
    12. İlgili sağlık ve güvenlik konularını anlamak ve çalışmalarında sorumluluk sergilemek
    13. Kimyasal, Biyolojik, Radyolojik ve Nükleer kavramları bireysel, sosyal, ekonomik, teknolojik ve etik konulara uygulamak

    Değerlendirme Tipi

    1. Yazılı sınav
    2. Ödev
  3. Toksik kimyasal ve biyolojik ajanlar ve mekanizmaları

    Program Çıktılarına Katkıları

    1. Kimyasal, Biyolojik, Radyolojik ve Nükleer (KBRN) kavramlarını uzmanlık derecesinde açıklamak ve KBRN savunmasında uygulamak
    2. Çalışma alanı ile ilgili araştırma metodolojileri ve teknikleri anlayıp uygulayabilmek
    3. Kendi bulgularını diğerleri ile birlikte detaylı bir şekilde analiz edip, değerlendirebilmek
    4. Disiplinlerarası etkileşim bulunan araştırma takımlarında etkin şekilde çalışmak
    5. Ulusal ve Uluslararası güvenliğe tehdit oluşturan KBRN risklerinin azaltılması için stratejiler ve /veya ürünler geliştirmek
    6. Mevcut bilgiyi geliştirme yöntemleri bulmak
    7. Araştırma konusu ile ilgili fikir ve bulgularını sözlü ve yazılı olarak etkin şekilde ifade edebilmek
    8. Diğer araştırma ve araştırmacıların etik, sahiplik, gizlilik, atıf ve telif gibi haklarının farkında olmak
    9. Kimyasal, Biyolojik, Radyolojik ve Nükleer kavramları bireysel, sosyal, ekonomik, teknolojik ve etik konulara uygulamak

    Değerlendirme Tipi

    1. Yazılı sınav
    2. Ödev
   İçerik Yukarı
1. hafta: Toksikolojinin temel kavramları ve prensipleri
2. hafta: Hücresel ve moleküler toksisite mekanizmaları
3. hafta: Toksisiteyi etkileyen biyolojik ve kimyasal faktörler
4. hafta: Toksik maddelerin biotransformasyonu
5. hafta: Organ toksisitesi
6. hafta: Toksik kimyasal ve biyolojik ajanlar ve mekanizmaları
7. hafta: Farmakotoksikoloji
8. hafta: Ara Sınav
9. hafta: Ekotoksikoloji
10. hafta: Nanotoksikoloji
11. hafta: Analitik toksikoloji
12. hafta: Toksisite testleri ve alternatif metodlar
13. hafta: Maruziyet değerlendirmesi ve risk karakterizasyonu
14. hafta: Zehirlenme mekanizmaları, tanı ve tedavileri
15. hafta*: Seminer sunum
16. hafta*: Final Exam
Ders kitapları ve materyaller: Casarett & Doull's Toxicology: The Basic Science of Poisons, 7th Edition, 2008. Curtis D. Klaassen
A Textbook of Modern Toxicology, 4th Edition, 2010. Ernest Hodgson, John Wiley & Sons, Inc., Hoboken, New Jersey
Molecular & Biochemical Toxicology – 4th edition, 2008. Smart. John Wiley & Sons, Inc., Hoboken, New Jersey
Önerilen kaynaklar: Toksikoloj i, Nevin Vural
Zehirlenmeler, Selim Kurtoğlu
Goldfrank’s Toxicologic Emergencies, L.R. Goldfrank, N.E. Flomenbaum, N.E. Lewin, R.S. Weisman, M.A. Howland, R.S. Hoffman.
European Medical Agency, ICH Standarts
* Between 15th and 16th weeks is there a free week for students to prepare for final exam.
  * 15. ve 16. haftalar arası final sınavına hazırlık haftası bulunmaktadır.
Değerlendirme Yukarı
Değerlendirme tipi Hafta numarası Ağırlık (%)
Ara sınavlar (Vizeler): 8 40
Dönem içi diğer çalışmalar: 0
Proje: 15,16 5
Ödev: 4 5
Kısa sınav (Quiz): 2,4,6,10,12,14 10
Final sınavı: 16 40
  Toplam ağırlık:
(%)
   İş yükü Yukarı
Etkinlik Süre (Haftalık saat) Toplam hafta sayısı Dönem boyu toplam iş yükü
Dersler (Yüz yüze öğretme): 4 16
Ders dışı bireysel çalışma: 11 4
Uygulama, Rehberli problem çözme: 2 10
Ödev: 1 2
Dönem projesi: 1 10
Dönem projesi sunumu: 1 4
Kısa sınav (Quiz): 1 16
Ara sınav için bireysel çalışma: 1 10
Ara sınav (Vize): 2 1
Final sınavı için bireysel çalışma: 2 5
Final sınavı: 2 1
    Toplam işyükü:
    Toplam AKTS kredisi:
*
  * AKTS kredisi, toplam iş yükünün 25'e bölümüdür. (1 AKTS = 25 saatlik iş yükü)
-->