ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE

Ders Bilgi Formu ( KMB 202 )


   Temel bilgiler
Ders adı: Kimya Mühendisliği için Fizikokimya
Ders kodu: KMB 202
Öğretim üyesi: Prof. Dr. Mehmet MELİKOĞLU
AKTS kredisi: 6
GTÜ kredisi: 4 (3+2+0)
Yılı, Dönemi: 2, Bahar
Dersin düzeyi: Lisans
Dersin tipi: Zorunlu
Öğretim dili: İngilizce
Öğretim şekli: Yüz yüze
Ön koşullar: Yok
Staj durumu: Yok
Dersin amacı: 1. Fiziksel Kimya ve Termodinamik kanunlarını kavrayıp bu kanunları çeşitli proseslere uygulayabilme yeteneğini kazanma,
2. Gazların Kinetik Teorisi, Sıvılaşma, Sıvı özellikleri, Çözelti özellikleri hakkında temel bilgi sahibi olma,
3. Katı ve Yüzey özellikleri hakkında temel bilgi sahibi olma,
4. Gaz, sıvı, katı ve çözeltilerde sıcaklığa ve konsantrasyona bağlı enerji ve iş bakımından gerçekleşen değişiklikler arasındaki ilişkileri inceleyebilme yeteneğini kazanma
5. Kimyasal reaksiyon ve fiziksel dönüşümlerde açığa çıkan veya gereken ısı miktarlarını hesaplayabilme yeteneğini kazanma.
   Öğrenme çıktıları Yukarı

Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler, şu yetilere sahip olurlar:

  1. Öğrenciler, fiziksel kimya ve termodinamik kanunlarını çeşitli kimya mühendisliği problemlerine uygulayabilecektir.

    Program Çıktılarına Katkıları

    1. Karmaşık Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
    2. Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
    3. Karmaşık Kimya Mühendisliği problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.

    Değerlendirme Tipi

    1. Yazılı sınav
    2. Ödev
  2. Öğrenciler, ideal ve gerçek gaz davranışlarını inceleyecek, saf madde ve karışımlar için basınç, hacim ve sıcaklık ve gazların Kinetik Teorisi, ilişkilerini kurabileceklerdir.

    Program Çıktılarına Katkıları

    1. Karmaşık Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
    2. Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
    3. Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.

    Değerlendirme Tipi

    1. Yazılı sınav
    2. Ödev
  3. Öğrenciler, saf sıvı ve sıvı çözelti davranışlarını inceleyecek, saf sıvıların fiziksel özellikleri-buharlaşmaları ve çözeltiler için buharlaşma basınç, konsantrasyon ve sıcaklık ilişkilerini kurabileceklerdir.

    Program Çıktılarına Katkıları

    1. Karmaşık Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
    2. Karmaşık Kimya Mühendisliği problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
    3. Mühendislik problemlerinde disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.

    Değerlendirme Tipi

    1. Yazılı sınav
    2. Ödev
  4. Öğrenciler, katı ve yüzey özellikleri hakkında temel bilgi sahibi olacak ve bunları çeşitli kimya mühendislik problemlerine uygulayabileceklerdir.

    Program Çıktılarına Katkıları

    1. Karmaşık Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
    2. Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
    3. Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.

    Değerlendirme Tipi

    1. Yazılı sınav
    2. Ödev
  5. Öğrenciler, gaz, sıvı, katı ve çözeltilerde sıcaklığa ve konsantrasyona bağlı enerji ve iş bakımından gerçekleşen değişiklikler arasındaki ilişkileri inceleyebilme yeteneğini kazanacaklardır.

    Program Çıktılarına Katkıları

    1. Karmaşık Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
    2. Karmaşık Kimya Mühendisliği problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
    3. Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.

    Değerlendirme Tipi

    1. Yazılı sınav
    2. Ödev
  6. Kimyasal reaksiyon ve fiziksel dönüşümlerde açığa çıkan veya gereken ısı miktarlarını hesaplayabilme yeteneğini kazanacaklardır.

    Program Çıktılarına Katkıları

    1. Karmaşık Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
    2. Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
    3. Mühendislik problemlerinde disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
    4. Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.

    Değerlendirme Tipi

    1. Yazılı sınav
    2. Ödev
   İçerik Yukarı
1. hafta: Giriş, gazların özellikleri.
2. hafta: İdeal gaz, gerçek gazlar, van der Waals eşitliği, gazların kinetik teorisi.
3. hafta: Termodinamiğin 1. yasası, iş, ısı ve enerji, temel konseptler. Ödev 1.
4. hafta: Termokimya.
5. hafta: Hal fonksiyonları ve tam diferansiyeller.
6. hafta: Termodinamiğin 2. yasası, spontan değişimin yönü. Ödev 2.
7. hafta: Termokimya ile ilgili araştırmalar. Ara-Sınav.
8. hafta: Termodinamiğin 3. yasası, sisteme yoğunlaşma, Helmholtz ve Gibbs enerjileri.
9. hafta: 1. ve 2. yasanın bir araya getirilmesi, gerçek gazlar, fugasite. Ödev 3.
10. hafta: Saf maddelerin fiziksel değişimleri, faz diyagramları.
11. hafta: Faz dengesi ve faz geçişleri.
12. hafta: Basit karışımlar, basit karışımların termodinamiği. Ödev 4.
13. hafta: Çözeltilerin özellikleri, aktiviteler.
14. hafta: General tekrar.
15. hafta*: -
16. hafta*: Final Sınavı.
Ders kitapları ve materyaller: Lecture Notes.
P. W. Atkins, Physical Chemistry, Oxford University Press, 8th Ed. (ISBN: 0-7167-8759-8).
Önerilen kaynaklar: Ira N. Levine, Physical Chemistry, Mc Graw Hill International, 6th Ed. (ISBN: 9780071276368).
P. W. Atkins, Physical Chemistry, Oxford University Press, 11th Ed. (ISBN: 9780198769866).
  * 15. ve 16. haftalar arası final sınavına hazırlık haftası bulunmaktadır.
Değerlendirme Yukarı
Değerlendirme tipi Hafta numarası Ağırlık (%)
Ara sınavlar (Vizeler): 7 30
Dönem içi diğer çalışmalar: - 0
Proje: - 0
Ödev: 3, 6, 9, 12 30
Kısa sınav (Quiz): - 0
Final sınavı: 16 40
  Toplam ağırlık:
(%)
   İş yükü Yukarı
Etkinlik Süre (Haftalık saat) Toplam hafta sayısı Dönem boyu toplam iş yükü
Dersler (Yüz yüze öğretme): 3 14
Ders dışı bireysel çalışma: 2 14
Uygulama, Rehberli problem çözme: 2 14
Ödev: 6 4
Dönem projesi: 0 0
Dönem projesi sunumu: 0 0
Kısa sınav (Quiz): 0 0
Ara sınav için bireysel çalışma: 12 1
Ara sınav (Vize): 2 1
Final sınavı için bireysel çalışma: 12 1
Final sınavı: 2 1
    Toplam işyükü:
    Toplam AKTS kredisi:
*
  * AKTS kredisi, toplam iş yükünün 25'e bölümüdür. (1 AKTS = 25 saatlik iş yükü)
-->