ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE

Ders Bilgi Formu ( KMB 411 )


   Temel bilgiler
Ders adı: Kimyasal Proses Tasarım Projesi
Ders kodu: KMB 411
Öğretim üyesi: Prof. Dr. Esra BİLGİN ŞİMŞEK
AKTS kredisi: 7
GTÜ kredisi: 4 ()
Yılı, Dönemi: 4, Güz
Dersin düzeyi: Lisans
Dersin tipi: Zorunlu
Öğretim dili: İngilizce
Öğretim şekli: Yüz yüze
Ön koşullar: yok
Staj durumu: Yok
Dersin amacı: Bu dersin amacı; öğrencilere; kimyasal bir prosesin iyileştirilmesi, buhar ve soğutma çevrimlerinin tasarımı, su ve atıksu sistemlerinin tasarımı, proses ve çevre güvenliğinin geliştirilmesi ve bir tesisin ekonomik analizini yapma becerisini geliştirmektir.
   Öğrenme çıktıları Yukarı

Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler, şu yetilere sahip olurlar:

  1. Kimyasal bir tesisi sağlık, çevre ve güvenlik faktörlerini de göz önünde bulundurarak planlayabilme ve yerleştirebilme becerisi.

    Program Çıktılarına Katkıları

    1. Matematik, fen bilimleri ve Kimya Mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi.
    2. Karmaşık Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
    3. Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi
    4. Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
    5. Mühendislik problemlerinde disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
    6. Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
    7. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
    8. Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve Kimya Mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
    9. Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
    10. Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.

    Değerlendirme Tipi

    1. Yazılı sınav
    2. Ödev
    3. Seminer/sunum
    4. Dönem projesi
  2. Kompleks üretim sistemlerini ekonomik ve teknik olarak analiz etme

    Program Çıktılarına Katkıları

    1. Matematik, fen bilimleri ve Kimya Mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi.
    2. Karmaşık Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
    3. Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi
    4. Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
    5. Mühendislik problemlerinde disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
    6. Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
    7. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
    8. Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve Kimya Mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
    9. Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
    10. Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.

    Değerlendirme Tipi

    1. Yazılı sınav
    2. Ödev
    3. Seminer/sunum
    4. Dönem projesi
  3. Büyük bir projeyi ekip ile yönetme ve çözme becerisi

    Program Çıktılarına Katkıları

    1. Mühendislik problemlerinde disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
    2. Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
    3. Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
    4. Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.

    Değerlendirme Tipi

    1. Seminer/sunum
    2. Dönem projesi
  4. Kimyasal prosesler için buhar ve soğutma sistemlerinin tasarımı

    Program Çıktılarına Katkıları

    1. Matematik, fen bilimleri ve Kimya Mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi.
    2. Karmaşık Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
    3. Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi
    4. Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
    5. Mühendislik problemlerinde disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
    6. Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
    7. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
    8. Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve Kimya Mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
    9. Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
    10. Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.

    Değerlendirme Tipi

    1. Yazılı sınav
    2. Ödev
    3. Dönem projesi
  5. Kimyasal prosesler için atık yönetim yapabilme

    Program Çıktılarına Katkıları

    1. Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
    2. Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve Kimya Mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
    3. Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.

    Değerlendirme Tipi

    1. Yazılı sınav
    2. Ödev
    3. Dönem projesi
  6. Teknik rapor hazırlama ve yazılı ve sözlü iletişim kurma becerisi

    Program Çıktılarına Katkıları

    1. Mühendislik problemlerinde disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
    2. Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
    3. Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
    4. Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.

    Değerlendirme Tipi

    1. Dönem projesi
   İçerik Yukarı
1. hafta: Kimyasal proseslerin iyileştirilmesi: Proses verimi ve ekipman tasarımları
2. hafta: Kimyasal proseslerin iyileştirilmesi: Çevre ve güvenlik faktörleri
Ödev-1
3. hafta: Buhar Sistemleri ve Kojenerasyon
Ödev-2
4. hafta: Soğutma Sistemlerinin Tasarımı
Ödev-3
5. hafta: Su sistemlerinin tasarımı
6. hafta: Proses Güvenliği: Güvenlik ekipmanlarının tasarımları
7. hafta: Proses Güvenliği: Kimyasal kazaların incelenmesi
8. hafta: Proses Güvenliği: Durum incelemeleri
Ödev-4
9. hafta: Atık yönetim sistemleri: Atık su arıtım, sıfır atık ve atık minimizasyonu
Ödev-5

10. hafta: Kimyasal Proseslerin Ekonomik Analizi – Ekipman maliyetleri

11. hafta: Kimyasal Proseslerin Ekonomik Analizi – Tesis Toplam Maliyet Kestirimi
12. hafta: Kimyasal Proseslerin Ekonomik Analizi – Amortisman Hesaplamaları
Ödev-6
13. hafta: Kimyasal Tesis Yerleşim Planlaması
14. hafta: Kimyasal Tesis Yer Seçimi : Çevresel Etki Analizi, Güvenlik ve Sağlık Etkenleri
Ödev-7

15. hafta*: -
16. hafta*: Final sınavı
Ders kitapları ve materyaller: Process Design Lecture Notes.
2. Towler, Sinnott, Chemical Engineering Design Principles Practice, and Economics of Plant and Process Design
3. Turton, R., Bailie, R.C., Whiting, W.B., Shaeiwitz, J.A.., Analysis, Synthesis and Design of Chemical Processes, Prentice Hall, lnc., New Jersey, 2002.
4. Biegler, L.T., Grossmann, I.E., Westerberg, A.W., Systematic Methods of Chemical Process Design, Prentice Hall, Inc., New Jersey, 1997.
5. Peters, M.S., Timmerhaus, K.D., Plant Design and Economics for Chemical Engineers, McGraw-Hill Book Company, Inc., Singapore, 2003.
6. Coulson J.M., Richardson J.F. and Sinnot R.K., 1999, Chemical Engineering, Vol 6, Design, 3 rd ed., Butterworth-Heinmann, Oxford.
7. W.D. Seider, J.D. Seader, D.R. Lewin, S. Widagdo, Product and Process Design Principles, John Wiley & Sons, Inc., 2010
Önerilen kaynaklar: 2. Towler, Sinnott, Chemical Engineering Design Principles Practice, and Economics of Plant and Process Design
3. Turton, R., Bailie, R.C., Whiting, W.B., Shaeiwitz, J.A.., Analysis, Synthesis and Design of Chemical Processes, Prentice Hall, lnc., New Jersey, 2002.
4. Biegler, L.T., Grossmann, I.E., Westerberg, A.W., Systematic Methods of Chemical Process Design, Prentice Hall, Inc., New Jersey, 1997.
5. Peters, M.S., Timmerhaus, K.D., Plant Design and Economics for Chemical Engineers, McGraw-Hill Book Company, Inc., Singapore, 2003.
6. Coulson J.M., Richardson J.F. and Sinnot R.K., 1999, Chemical Engineering, Vol 6, Design, 3 rd ed., Butterworth-Heinmann, Oxford.
7. W.D. Seider, J.D. Seader, D.R. Lewin, S. Widagdo, Product and Process Design Principles, John Wiley & Sons, Inc., 2010
  * 15. ve 16. haftalar arası final sınavına hazırlık haftası bulunmaktadır.
Değerlendirme Yukarı
Değerlendirme tipi Hafta numarası Ağırlık (%)
Ara sınavlar (Vizeler): 0
Dönem içi diğer çalışmalar: 0
Proje: 2-14 50
Ödev: 2,3,4,8,12,14 10
Kısa sınav (Quiz): 0
Final sınavı: 1 40
  Toplam ağırlık:
(%)
   İş yükü Yukarı
Etkinlik Süre (Haftalık saat) Toplam hafta sayısı Dönem boyu toplam iş yükü
Dersler (Yüz yüze öğretme): 3 14
Ders dışı bireysel çalışma: 4 14
Uygulama, Rehberli problem çözme: 2 14
Ödev: 2 7
Dönem projesi: 2 14
Dönem projesi sunumu: 1 1
Kısa sınav (Quiz): 0 0
Ara sınav için bireysel çalışma: 1 2
Ara sınav (Vize): 0 0
Final sınavı için bireysel çalışma: 1 1
Final sınavı: 3 1
    Toplam işyükü:
    Toplam AKTS kredisi:
*
  * AKTS kredisi, toplam iş yükünün 25'e bölümüdür. (1 AKTS = 25 saatlik iş yükü)
-->