Ders Bilgi Formu ( KMB 431 )
|
Temel bilgiler
|
|
Ders adı: |
Kimya Mühendisleri için Malzeme Bilimi |
Ders kodu: |
KMB 431 |
Öğretim üyesi: |
Dr. M. Taha Demirkan
|
AKTS kredisi: |
6 |
GTÜ kredisi: |
3 () |
Yılı, Dönemi: |
4, Güz |
Dersin düzeyi: |
Lisans |
Dersin tipi: |
Zorunlu
|
Öğretim dili: |
İngilizce
|
Öğretim şekli: |
Yüz yüze
|
Ön koşullar: |
Yok |
Staj durumu: |
Yok |
Dersin amacı: |
Bu ders sonunda, temel malzeme bilimi ve mühendisliği konularının yanısıra kimya mühendisleri için gerekli olan malzeme üretim süreçlerinin anlaşılması amaçlanmaktadır. |
|
|
|
Öğrenme çıktıları
|
|
Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler, şu yetilere sahip olurlar:
-
Malzemelerin sınıflandırması, özellikleri, üretim süreçleri gibi temel düzeyde malzeme bilimi ve mühendisliği konularını açıklayabilirler.
Program Çıktılarına Katkıları
-
Karmaşık Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
-
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
Değerlendirme Tipi
-
Yazılı sınav
-
Ödev
-
Faz diyagramlarını, faz dönüşümlerini, oluşan mikroyapıları ve özelliklerini tanımlayabilirler.
Program Çıktılarına Katkıları
-
Karmaşık Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
-
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
Değerlendirme Tipi
-
Yazılı sınav
-
Ödev
-
Dönem projesi
-
Metal alaşım çeşitleri ve üretim teknikleri konusunda tecrübe kazanırlar.
Program Çıktılarına Katkıları
-
Karmaşık Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
-
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
Değerlendirme Tipi
-
Yazılı sınav
-
Ödev
-
Seminer/sunum
-
Dönem projesi
|
|
İçerik
|
|
1. hafta: |
Malzeme bilimi ve mühendisliği'nin önemi Malzemelerin genel sınıflandırması
|
2. hafta: |
Atomik yapı ve atomlar arası bağlar |
3. hafta: |
Katılarda kristal yapılar
|
4. hafta: |
Katılarda hatalar Ödev-1 |
5. hafta: |
Difuzyon
|
6. hafta: |
Polimerik malzemelerin yapısı
|
7. hafta: |
Malzemelerin mekanik özellikleri Ödev-2 |
8. hafta: |
ARASINAV Komposit malzemeler
|
9. hafta: |
Faz denge diyagramları - Bir bileşenli ve iki bileşenli sistemler Dönem projesi konularının belirlenmesi |
10. hafta: |
Faz denge diyagramları - Ötektik sistemler ve ötektoid ve peritektik reaksiyonlar Demir-karbon sistemi Mikroyapıların incelenmesi |
11. hafta: |
Faz dönüşümlerinin kinetiği Tanelerin çekirdeklenmesi ve büyümesi |
12. hafta: |
Demir-karbon sisteminde faz dönüşümleri Denge dışı mikroyapılar ve özellikleri Ödev-3 |
13. hafta: |
Izotermal dönüşüm diyagramları Sürekli soğutma dönüşüm diyagramları |
14. hafta: |
Metal alaşımları ve üretim süreçleri Metallere uygulanan ısıl işlemler Dönem projesi teslimi ve sunumları |
15. hafta*: |
- |
16. hafta*: |
FİNAL SINAVI |
Ders kitapları ve materyaller: |
Materials Science and Engineering: An Introduction, 9th Edition, William D. Callister and David G. Rethwsch, Wliey, 2014 |
Önerilen kaynaklar: |
Materials and the Environment: Eco-Informed Material Choice, Michael F. Ashby, Butterworth-Henemann, 2009. |
|
* 15. ve 16. haftalar arası final sınavına hazırlık haftası bulunmaktadır.
|
|
|
|
Değerlendirme
|
|
|
Değerlendirme tipi |
Hafta numarası |
Ağırlık (%) |
|
Ara sınavlar (Vizeler): |
8 |
35 |
Dönem içi diğer çalışmalar: |
|
0 |
Proje: |
0 |
0 |
Ödev: |
4,7,12 |
15 |
Kısa sınav (Quiz): |
|
0 |
Final sınavı: |
16 |
50 |
|
Toplam ağırlık: |
(%) |
|
|
|
İş yükü
|
|
|
Etkinlik |
Süre (Haftalık saat) |
Toplam hafta sayısı |
Dönem boyu toplam iş yükü |
|
Dersler (Yüz yüze öğretme): |
3 |
14 |
|
Ders dışı bireysel çalışma: |
3 |
14 |
|
Uygulama, Rehberli problem çözme: |
0 |
0 |
|
Ödev: |
6 |
3 |
|
Dönem projesi: |
5 |
3 |
|
Dönem projesi sunumu: |
1 |
1 |
|
Kısa sınav (Quiz): |
0 |
0 |
|
Ara sınav için bireysel çalışma: |
6 |
2 |
|
Ara sınav (Vize): |
2 |
1 |
|
Final sınavı için bireysel çalışma: |
8 |
2 |
|
Final sınavı: |
2 |
1 |
|
|
|
Toplam işyükü: |
|
|
|
Toplam AKTS kredisi: |
* |
|
* AKTS kredisi, toplam iş yükünün 25'e bölümüdür. (1 AKTS = 25 saatlik iş yükü)
|
|
|
-->