Ders Bilgi Formu ( MAK 528 )
|
Temel bilgiler
|
|
Ders adı: |
Aşınma ve Sürtünme Mekanizmaları |
Ders kodu: |
MAK 528 |
Öğretim üyesi: |
Prof. Dr. Fevzi BEDİR
|
AKTS kredisi: |
7.5 |
GTÜ kredisi: |
3 (3+0+0) |
Yılı, Dönemi: |
2017, Güz ve Bahar |
Dersin düzeyi: |
Yüksek lisans |
Dersin tipi: |
Alan seçmeli
|
Öğretim dili: |
Türkçe
|
Öğretim şekli: |
Yüz yüze
|
Ön koşullar: |
yok |
Staj durumu: |
Yok |
Dersin amacı: |
Tribolojinin tanımı ve mühendislikteki önemi. Tribolojik sistem yapısı ve tiribosistem parametelerinin tanıtılması. Yüzey bölgesinin gerçek yapısı ve yüzey pürüzlülüğünün tribolojideki önem. Yüzey pürüzlülüğü ölçüm yöntemler ve yüzey pürüzlülük değerlerinin tanımlanması. Sürtünme ve aşınma mekanizmaları ve sınıflandırılması. Tribolojik model sistemlerin tanıtılması ve oluşturulması, sürtünme ve aşınma deneyler. Sürtünme ve aşınma ölçüm yöntemler. Aşınmadan korunma (en aza indirme) yöntemler. Kuru ve yarı sıvı sürtünme bölgesinde çalışan sistemler. Yağlayıcılar ve yağlama tekniği. Tribolojik uygulama örnekler |
|
|
|
Öğrenme çıktıları
|
|
Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler, şu yetilere sahip olurlar:
-
Triboloji hakkında temel bilgileri kavramak
Program Çıktılarına Katkıları
-
İleri düzey Makine Mühendisliği kavramlarını tanımlamak ve uygulamak
-
Araştırma projesi doğrultusunda literatürü dikkatlice gözden geçirip, kendi sonuçları ile önceki literatür arasında bağlantı kurmak
-
Kendi çalışma alanında bilimsel araştırmalar aracılığıyla ayrıntılı bilgi edinmek; sonuçları karşılaştırmak, değerlendirmek ve uygulamak
-
Bağımsız araştırma projelerini tasarlamak ve yürütmek
-
Mevcut bilgiyi geliştirme yöntemleri bulmak
-
Profesyonel ve etik davranış sorumluluğu sergilemek
Değerlendirme Tipi
-
Yazılı sınav
-
Sözlü sınav
-
Ödev
-
Tribolojik amaçlı kullanılan malzeme ve kaplamaları tanımlayabilme ve karşılaştırabilmek
Program Çıktılarına Katkıları
-
İleri düzey Makine Mühendisliği kavramlarını tanımlamak ve uygulamak
-
Araştırma projesi doğrultusunda literatürü dikkatlice gözden geçirip, kendi sonuçları ile önceki literatür arasında bağlantı kurmak
-
Kendi çalışma alanında bilimsel araştırmalar aracılığıyla ayrıntılı bilgi edinmek; sonuçları karşılaştırmak, değerlendirmek ve uygulamak
-
Bağımsız araştırma projelerini tasarlamak ve yürütmek
-
Mevcut bilgiyi geliştirme yöntemleri bulmak
Değerlendirme Tipi
-
Yazılı sınav
-
Sözlü sınav
-
Ödev
-
Tribolojinin endüstriyel uygulamalarını tanımlayabilme ve karşılaştırabilmek.
Program Çıktılarına Katkıları
-
İleri düzey Makine Mühendisliği kavramlarını tanımlamak ve uygulamak
-
Araştırma projesi doğrultusunda literatürü dikkatlice gözden geçirip, kendi sonuçları ile önceki literatür arasında bağlantı kurmak
-
Kendi çalışma alanında bilimsel araştırmalar aracılığıyla ayrıntılı bilgi edinmek; sonuçları karşılaştırmak, değerlendirmek ve uygulamak
-
Bağımsız araştırma projelerini tasarlamak ve yürütmek
-
Mevcut bilgiyi geliştirme yöntemleri bulmak
-
Profesyonel ve etik davranış sorumluluğu sergilemek
Değerlendirme Tipi
-
Yazılı sınav
-
Sözlü sınav
-
Ödev
|
|
İçerik
|
|
1. hafta: |
Aşınma ve sürtünmenin tanımı |
2. hafta: |
Basit aşınma mekanizması |
3. hafta: |
Metaller, polimerler ve seramiklerde sürtünme (ödev) |
4. hafta: |
Sürtünme eğrilerinin açıklanması |
5. hafta: |
Aşınma mekanizmaları sınıflandırılması |
6. hafta: |
Abrazif aşınma (ödev) |
7. hafta: |
Uygulamalar-Ara Sınav |
8. hafta: |
Adhezif aşınma |
9. hafta: |
Yorulma aşınması |
10. hafta: |
Aşınma yüzeylerinin analizi (ödev) |
11. hafta: |
Devam |
12. hafta: |
Adezif aşınmaya karşı malzeme seçimi (ödev) |
13. hafta: |
Mikro yapının malzeme aşınmasına etkisi |
14. hafta: |
Nano malzemelerde aşınma |
15. hafta*: |
- |
16. hafta*: |
- |
Ders kitapları ve materyaller: |
Ders notları |
Önerilen kaynaklar: |
A.BOZACI Ders Notları 2009 2. KRAGELSKY, I. V. ? M. N. DOBYCHIN? V. S. KOMBOLOV. 1 982. Frcton and Wear Calculaton Methods. Pergamen, Mew York. |
|
* 15. ve 16. haftalar arası final sınavına hazırlık haftası bulunmaktadır.
|
|
|
|
Değerlendirme
|
|
|
Değerlendirme tipi |
Hafta numarası |
Ağırlık (%) |
|
Ara sınavlar (Vizeler): |
7 |
30 |
Dönem içi diğer çalışmalar: |
0 |
0 |
Proje: |
3 |
20 |
Ödev: |
3, 6, 10, 12 |
10 |
Kısa sınav (Quiz): |
0 |
0 |
Final sınavı: |
16 |
40 |
|
Toplam ağırlık: |
(%) |
|
|
|
İş yükü
|
|
|
Etkinlik |
Süre (Haftalık saat) |
Toplam hafta sayısı |
Dönem boyu toplam iş yükü |
|
Dersler (Yüz yüze öğretme): |
3 |
14 |
|
Ders dışı bireysel çalışma: |
3 |
15 |
|
Uygulama, Rehberli problem çözme: |
0 |
0 |
|
Ödev: |
4 |
8 |
|
Dönem projesi: |
3 |
12 |
|
Dönem projesi sunumu: |
3 |
1 |
|
Kısa sınav (Quiz): |
3 |
1 |
|
Ara sınav için bireysel çalışma: |
8 |
1 |
|
Ara sınav (Vize): |
1 |
2 |
|
Final sınavı için bireysel çalışma: |
10 |
1 |
|
Final sınavı: |
3 |
1 |
|
|
|
Toplam işyükü: |
|
|
|
Toplam AKTS kredisi: |
* |
|
* AKTS kredisi, toplam iş yükünün 25'e bölümüdür. (1 AKTS = 25 saatlik iş yükü)
|
|
|
-->