ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE

Ders Bilgi Formu ( MAK 668 )


   Temel bilgiler
Ders adı: Mühendislik Problemlerinde Bulanık Mantık Uygulamaları ve Çözüm Yaklaşımları
Ders kodu: MAK 668
Öğretim üyesi: Prof. Dr. Fevzi BEDİR
AKTS kredisi: 7,5
GTÜ kredisi: 3 (3+0+0)
Yılı, Dönemi: 2016, Güz ve Bahar
Dersin düzeyi: Doktora
Dersin tipi: Alan seçmeli
Öğretim dili: Türkçe
Öğretim şekli: Yüz yüze
Ön koşullar: yok
Staj durumu: Yok
Dersin amacı: Bulanik mantık uygulamaları ile mühendislik problemlerine farklı bir çözüm yöntemi uygulamak ve temel bilgiler vermek.
   Öğrenme çıktıları Yukarı

Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler, şu yetilere sahip olurlar:

  1. Bulanık mantığın temellerini anlamak,

    Program Çıktılarına Katkıları

    1. İleri düzey Makine Mühendisliği kavramlarını tanımlamak ve uygulamak
    2. Gelişmiş mühendislik problemlerini formüle edip çözmek
    3. Kendi çalışma alanında bilimsel araştırmalar aracılığıyla ayrıntılı bilgi edinmek; sonuçları karşılaştırmak, değerlendirmek ve uygulamak
    4. İleri düzey mühendislik uygulamasında modern teknik, beceri ve ekipmandan faydalanmak
    5. Sorgulayıcı, yenilikçi yaklaşımlar ortaya koymak
    6. Bağımsız araştırma projelerini tasarlamak ve yürütmek
    7. Disiplinlerarası etkileşim bulunan araştırma takımlarında etkin şekilde çalışmak
    8. Modern teknolojiyle sürekli öğrenme bilinci geliştirmek
    9. Mevcut bilgiyi geliştirme yöntemleri bulmak
    10. Fikirlerini farklı argümanlar ile destekleyip resmi/gayri resmi şekilde bir grup dinleyiciye çeşitli teknikler kullanarak açık ve net bir biçimde sunmak
    11. Araştırma konusu ile ilgili fikir ve bulgularını sözlü ve yazılı olarak etkin şekilde ifade edebilmek
    12. İlerleme raporlarını yayınlanmış doküman, tez, makalelere dayandırarak yazmak.
    13. Bilgiyi makine mühendisliğinin özel bir uzmanlık alanına uygulamak ve çeşitli CAD/CAM/CAE araçlarından faydalanmak
    14. Diğer araştırma ve araştırmacıların etik, sahiplik, gizlilik, atıf ve telif gibi haklarının farkında olmak

    Değerlendirme Tipi

    1. Yazılı sınav
    2. Ödev
  2. Mühendislik problemlerinde bulanık düşünebilmek,

    Program Çıktılarına Katkıları

    1. İleri düzey Makine Mühendisliği kavramlarını tanımlamak ve uygulamak
    2. Gelişmiş mühendislik problemlerini formüle edip çözmek
    3. Araştırma projesi doğrultusunda literatürü dikkatlice gözden geçirip, kendi sonuçları ile önceki literatür arasında bağlantı kurmak
    4. Dinamik sistemlerin modelleme, simulasyon ve tasarımını yapmak
    5. Kendi çalışma alanında bilimsel araştırmalar aracılığıyla ayrıntılı bilgi edinmek; sonuçları karşılaştırmak, değerlendirmek ve uygulamak
    6. İleri düzey mühendislik uygulamasında modern teknik, beceri ve ekipmandan faydalanmak
    7. Sorgulayıcı, yenilikçi yaklaşımlar ortaya koymak
    8. Bağımsız araştırma projelerini tasarlamak ve yürütmek
    9. Disiplinlerarası etkileşim bulunan araştırma takımlarında etkin şekilde çalışmak
    10. Modern teknolojiyle sürekli öğrenme bilinci geliştirmek
    11. Mevcut bilgiyi geliştirme yöntemleri bulmak
    12. Fikirlerini farklı argümanlar ile destekleyip resmi/gayri resmi şekilde bir grup dinleyiciye çeşitli teknikler kullanarak açık ve net bir biçimde sunmak
    13. Araştırma konusu ile ilgili fikir ve bulgularını sözlü ve yazılı olarak etkin şekilde ifade edebilmek
    14. İlerleme raporlarını yayınlanmış doküman, tez, makalelere dayandırarak yazmak.
    15. Bilgiyi makine mühendisliğinin özel bir uzmanlık alanına uygulamak ve çeşitli CAD/CAM/CAE araçlarından faydalanmak
    16. Diğer araştırma ve araştırmacıların etik, sahiplik, gizlilik, atıf ve telif gibi haklarının farkında olmak

    Değerlendirme Tipi

    1. Yazılı sınav
    2. Ödev
  3. Mühendislik problemlerinde çözüm önerilerini kavramak,

    Program Çıktılarına Katkıları

    1. İleri düzey Makine Mühendisliği kavramlarını tanımlamak ve uygulamak
    2. Gelişmiş mühendislik problemlerini formüle edip çözmek
    3. Araştırma projesi doğrultusunda literatürü dikkatlice gözden geçirip, kendi sonuçları ile önceki literatür arasında bağlantı kurmak
    4. Dinamik sistemlerin modelleme, simulasyon ve tasarımını yapmak
    5. İleri düzey mühendislik uygulamasında modern teknik, beceri ve ekipmandan faydalanmak
    6. Sorgulayıcı, yenilikçi yaklaşımlar ortaya koymak
    7. Bağımsız araştırma projelerini tasarlamak ve yürütmek
    8. Modern teknolojiyle sürekli öğrenme bilinci geliştirmek
    9. Mevcut bilgiyi geliştirme yöntemleri bulmak
    10. Araştırma konusu ile ilgili fikir ve bulgularını sözlü ve yazılı olarak etkin şekilde ifade edebilmek
    11. İlerleme raporlarını yayınlanmış doküman, tez, makalelere dayandırarak yazmak.
    12. Bilgiyi makine mühendisliğinin özel bir uzmanlık alanına uygulamak ve çeşitli CAD/CAM/CAE araçlarından faydalanmak
    13. Diğer araştırma ve araştırmacıların etik, sahiplik, gizlilik, atıf ve telif gibi haklarının farkında olmak

    Değerlendirme Tipi

    1. Yazılı sınav
    2. Ödev
   İçerik Yukarı
1. hafta: Bulanıklılık kavramı
2. hafta: Bulanık kümeler
3. hafta: Bulanık üyelik fonksiyonları (ödev)
4. hafta: Bulanık kümelerin özellikleri
5. hafta: Bulanık kümelerde teorik işlemler
6. hafta: Bulanık ilişkiler (ödev)
7. hafta: Belirsizliğin bulanık modeli-Ara Sınav
8. hafta: Bulanık kural tabanlı sistemler ve bulanık karar verme
9. hafta: Bulanık sistem modelleme (ödev)
10. hafta: Bulanık kümeleme
11. hafta: Bulanık çıkartım sistemlerine sinir ağı yaklaşımı
12. hafta: Matlab FIS ve ANFIS uygulamaları (ödev)
13. hafta: Matlab FIS ve ANFIS uygulamaları
14. hafta: Proje Sunumları
15. hafta*: -
16. hafta*: -
Ders kitapları ve materyaller: 1. Neuro-Fuzzy and Soft Computing: A Computational Approach to Learning and Machine Intelligence,'' by J.S.R. Jang, C.T. Sun, and E. Mizutani, Prentice Hall, 1996
2. Foundations on Neuro-Fuzzy Systems, D. Nauck, F. Klawonn, R. Kruse, Wiley, Chichester, 1997
3. Fuzzy Logic with Engineering Applications by T.J. Ross, McGraw-Hill Book Company, 1995.
Önerilen kaynaklar: 1. Fuzzy Control, K.M. Passino, S.Yurkovich, Addison-Wesley-Longman, 1998.
2. Neural Fuzzy Systems: A Neuro-Fuzzy Synergism., by Lin, (1996) , Prentice Hall.
3. Fuzzy Sets, Uncertainity, and Information by G.J. Klir and T.A. Folger, Prentice Hall, Inc.
  * 15. ve 16. haftalar arası final sınavına hazırlık haftası bulunmaktadır.
Değerlendirme Yukarı
Değerlendirme tipi Hafta numarası Ağırlık (%)
Ara sınavlar (Vizeler): 7 30
Dönem içi diğer çalışmalar: 0
Proje: 15 20
Ödev: 3,6, 9,12 10
Kısa sınav (Quiz): 0
Final sınavı: 16 40
  Toplam ağırlık:
(%)
   İş yükü Yukarı
Etkinlik Süre (Haftalık saat) Toplam hafta sayısı Dönem boyu toplam iş yükü
Dersler (Yüz yüze öğretme): 3 14
Ders dışı bireysel çalışma: 3 15
Uygulama, Rehberli problem çözme: 0 0
Ödev: 4 9
Dönem projesi: 3 12
Dönem projesi sunumu: 3 1
Kısa sınav (Quiz): 0 0
Ara sınav için bireysel çalışma: 8 1
Ara sınav (Vize): 1 2
Final sınavı için bireysel çalışma: 10 1
Final sınavı: 2 1
    Toplam işyükü:
    Toplam AKTS kredisi:
*
  * AKTS kredisi, toplam iş yükünün 25'e bölümüdür. (1 AKTS = 25 saatlik iş yükü)
-->