Ders Bilgi Formu ( MAK 668 )
|
Temel bilgiler
|
|
Ders adı: |
Mühendislik Problemlerinde Bulanık Mantık Uygulamaları ve Çözüm Yaklaşımları |
Ders kodu: |
MAK 668 |
Öğretim üyesi: |
Prof. Dr. Fevzi BEDİR
|
AKTS kredisi: |
7,5 |
GTÜ kredisi: |
3 (3+0+0) |
Yılı, Dönemi: |
2016, Güz ve Bahar |
Dersin düzeyi: |
Doktora |
Dersin tipi: |
Alan seçmeli
|
Öğretim dili: |
Türkçe
|
Öğretim şekli: |
Yüz yüze
|
Ön koşullar: |
yok |
Staj durumu: |
Yok |
Dersin amacı: |
Bulanik mantık uygulamaları ile mühendislik problemlerine farklı bir çözüm yöntemi uygulamak ve temel bilgiler vermek. |
|
|
|
Öğrenme çıktıları
|
|
Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler, şu yetilere sahip olurlar:
-
Bulanık mantığın temellerini anlamak,
Program Çıktılarına Katkıları
-
İleri düzey Makine Mühendisliği kavramlarını tanımlamak ve uygulamak
-
Gelişmiş mühendislik problemlerini formüle edip çözmek
-
Kendi çalışma alanında bilimsel araştırmalar aracılığıyla ayrıntılı bilgi edinmek; sonuçları karşılaştırmak, değerlendirmek ve uygulamak
-
İleri düzey mühendislik uygulamasında modern teknik, beceri ve ekipmandan faydalanmak
-
Sorgulayıcı, yenilikçi yaklaşımlar ortaya koymak
-
Bağımsız araştırma projelerini tasarlamak ve yürütmek
-
Disiplinlerarası etkileşim bulunan araştırma takımlarında etkin şekilde çalışmak
-
Modern teknolojiyle sürekli öğrenme bilinci geliştirmek
-
Mevcut bilgiyi geliştirme yöntemleri bulmak
-
Fikirlerini farklı argümanlar ile destekleyip resmi/gayri resmi şekilde bir grup dinleyiciye çeşitli teknikler kullanarak açık ve net bir biçimde sunmak
-
Araştırma konusu ile ilgili fikir ve bulgularını sözlü ve yazılı olarak etkin şekilde ifade edebilmek
-
İlerleme raporlarını yayınlanmış doküman, tez, makalelere dayandırarak yazmak.
-
Bilgiyi makine mühendisliğinin özel bir uzmanlık alanına uygulamak ve çeşitli CAD/CAM/CAE araçlarından faydalanmak
-
Diğer araştırma ve araştırmacıların etik, sahiplik, gizlilik, atıf ve telif gibi haklarının farkında olmak
Değerlendirme Tipi
-
Yazılı sınav
-
Ödev
-
Mühendislik problemlerinde bulanık düşünebilmek,
Program Çıktılarına Katkıları
-
İleri düzey Makine Mühendisliği kavramlarını tanımlamak ve uygulamak
-
Gelişmiş mühendislik problemlerini formüle edip çözmek
-
Araştırma projesi doğrultusunda literatürü dikkatlice gözden geçirip, kendi sonuçları ile önceki literatür arasında bağlantı kurmak
-
Dinamik sistemlerin modelleme, simulasyon ve tasarımını yapmak
-
Kendi çalışma alanında bilimsel araştırmalar aracılığıyla ayrıntılı bilgi edinmek; sonuçları karşılaştırmak, değerlendirmek ve uygulamak
-
İleri düzey mühendislik uygulamasında modern teknik, beceri ve ekipmandan faydalanmak
-
Sorgulayıcı, yenilikçi yaklaşımlar ortaya koymak
-
Bağımsız araştırma projelerini tasarlamak ve yürütmek
-
Disiplinlerarası etkileşim bulunan araştırma takımlarında etkin şekilde çalışmak
-
Modern teknolojiyle sürekli öğrenme bilinci geliştirmek
-
Mevcut bilgiyi geliştirme yöntemleri bulmak
-
Fikirlerini farklı argümanlar ile destekleyip resmi/gayri resmi şekilde bir grup dinleyiciye çeşitli teknikler kullanarak açık ve net bir biçimde sunmak
-
Araştırma konusu ile ilgili fikir ve bulgularını sözlü ve yazılı olarak etkin şekilde ifade edebilmek
-
İlerleme raporlarını yayınlanmış doküman, tez, makalelere dayandırarak yazmak.
-
Bilgiyi makine mühendisliğinin özel bir uzmanlık alanına uygulamak ve çeşitli CAD/CAM/CAE araçlarından faydalanmak
-
Diğer araştırma ve araştırmacıların etik, sahiplik, gizlilik, atıf ve telif gibi haklarının farkında olmak
Değerlendirme Tipi
-
Yazılı sınav
-
Ödev
-
Mühendislik problemlerinde çözüm önerilerini kavramak,
Program Çıktılarına Katkıları
-
İleri düzey Makine Mühendisliği kavramlarını tanımlamak ve uygulamak
-
Gelişmiş mühendislik problemlerini formüle edip çözmek
-
Araştırma projesi doğrultusunda literatürü dikkatlice gözden geçirip, kendi sonuçları ile önceki literatür arasında bağlantı kurmak
-
Dinamik sistemlerin modelleme, simulasyon ve tasarımını yapmak
-
İleri düzey mühendislik uygulamasında modern teknik, beceri ve ekipmandan faydalanmak
-
Sorgulayıcı, yenilikçi yaklaşımlar ortaya koymak
-
Bağımsız araştırma projelerini tasarlamak ve yürütmek
-
Modern teknolojiyle sürekli öğrenme bilinci geliştirmek
-
Mevcut bilgiyi geliştirme yöntemleri bulmak
-
Araştırma konusu ile ilgili fikir ve bulgularını sözlü ve yazılı olarak etkin şekilde ifade edebilmek
-
İlerleme raporlarını yayınlanmış doküman, tez, makalelere dayandırarak yazmak.
-
Bilgiyi makine mühendisliğinin özel bir uzmanlık alanına uygulamak ve çeşitli CAD/CAM/CAE araçlarından faydalanmak
-
Diğer araştırma ve araştırmacıların etik, sahiplik, gizlilik, atıf ve telif gibi haklarının farkında olmak
Değerlendirme Tipi
-
Yazılı sınav
-
Ödev
|
|
İçerik
|
|
1. hafta: |
Bulanıklılık kavramı |
2. hafta: |
Bulanık kümeler |
3. hafta: |
Bulanık üyelik fonksiyonları (ödev) |
4. hafta: |
Bulanık kümelerin özellikleri |
5. hafta: |
Bulanık kümelerde teorik işlemler |
6. hafta: |
Bulanık ilişkiler (ödev) |
7. hafta: |
Belirsizliğin bulanık modeli-Ara Sınav |
8. hafta: |
Bulanık kural tabanlı sistemler ve bulanık karar verme |
9. hafta: |
Bulanık sistem modelleme (ödev) |
10. hafta: |
Bulanık kümeleme |
11. hafta: |
Bulanık çıkartım sistemlerine sinir ağı yaklaşımı |
12. hafta: |
Matlab FIS ve ANFIS uygulamaları (ödev) |
13. hafta: |
Matlab FIS ve ANFIS uygulamaları |
14. hafta: |
Proje Sunumları |
15. hafta*: |
- |
16. hafta*: |
- |
Ders kitapları ve materyaller: |
1. Neuro-Fuzzy and Soft Computing: A Computational Approach to Learning and Machine Intelligence,'' by J.S.R. Jang, C.T. Sun, and E. Mizutani, Prentice Hall, 1996 2. Foundations on Neuro-Fuzzy Systems, D. Nauck, F. Klawonn, R. Kruse, Wiley, Chichester, 1997 3. Fuzzy Logic with Engineering Applications by T.J. Ross, McGraw-Hill Book Company, 1995. |
Önerilen kaynaklar: |
1. Fuzzy Control, K.M. Passino, S.Yurkovich, Addison-Wesley-Longman, 1998. 2. Neural Fuzzy Systems: A Neuro-Fuzzy Synergism., by Lin, (1996) , Prentice Hall. 3. Fuzzy Sets, Uncertainity, and Information by G.J. Klir and T.A. Folger, Prentice Hall, Inc. |
|
* 15. ve 16. haftalar arası final sınavına hazırlık haftası bulunmaktadır.
|
|
|
|
Değerlendirme
|
|
|
Değerlendirme tipi |
Hafta numarası |
Ağırlık (%) |
|
Ara sınavlar (Vizeler): |
7 |
30 |
Dönem içi diğer çalışmalar: |
|
0 |
Proje: |
15 |
20 |
Ödev: |
3,6, 9,12 |
10 |
Kısa sınav (Quiz): |
|
0 |
Final sınavı: |
16 |
40 |
|
Toplam ağırlık: |
(%) |
|
|
|
İş yükü
|
|
|
Etkinlik |
Süre (Haftalık saat) |
Toplam hafta sayısı |
Dönem boyu toplam iş yükü |
|
Dersler (Yüz yüze öğretme): |
3 |
14 |
|
Ders dışı bireysel çalışma: |
3 |
15 |
|
Uygulama, Rehberli problem çözme: |
0 |
0 |
|
Ödev: |
4 |
9 |
|
Dönem projesi: |
3 |
12 |
|
Dönem projesi sunumu: |
3 |
1 |
|
Kısa sınav (Quiz): |
0 |
0 |
|
Ara sınav için bireysel çalışma: |
8 |
1 |
|
Ara sınav (Vize): |
1 |
2 |
|
Final sınavı için bireysel çalışma: |
10 |
1 |
|
Final sınavı: |
2 |
1 |
|
|
|
Toplam işyükü: |
|
|
|
Toplam AKTS kredisi: |
* |
|
* AKTS kredisi, toplam iş yükünün 25'e bölümüdür. (1 AKTS = 25 saatlik iş yükü)
|
|
|
-->