Ders Bilgi Formu ( MAT 115 )
|
Temel bilgiler
|
|
Ders adı: |
Ayrık Matematik |
Ders kodu: |
MAT 115 |
Öğretim üyesi: |
Doç. Dr. Selçuk TOPAL
|
AKTS kredisi: |
6 |
GTÜ kredisi: |
3 (3+0+0) |
Yılı, Dönemi: |
1, Güz |
Dersin düzeyi: |
Lisans |
Dersin tipi: |
Zorunlu
|
Öğretim dili: |
İngilizce
|
Öğretim şekli: |
Yüz yüze
|
Ön koşullar: |
Yok |
Staj durumu: |
Yok |
Dersin amacı: |
Bu dersin amacı öğrencileri ayrık yapıların temelleriyle tanıştırmaktır. Ayrık matematik, matematiksel düşüncede, bilgi teknolojilerinde ve bilgisayar bilimlerinde esastır. Derste, Mantık, İspat yeknikleri, Kümeler, Bağıntılar, Fonksiyonlar, Sayma ve Çizge teorisi gibi konular işlenecektir. |
|
|
|
Öğrenme çıktıları
|
|
Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler, şu yetilere sahip olurlar:
-
Temel düzeyde ispatlar yapabilme ve mantık kurallarını uygulayabilme
Program Çıktılarına Katkıları
-
Matematiğin kapsamı, uygulamaları, tarihi, problemleri, metotları hakkında insanlığa hem bilimsel hem de entelektüel disiplin olarak faydalı olacak bilgilere sahip olma.
-
Hızla değişen teknolojik çevreye adapte olabilmek için bilgi ve becerilerini sürekli geliştirme.
Değerlendirme Tipi
-
Yazılı sınav
-
Kümeler kuramıyla ilgili konuları tartışabilme
Program Çıktılarına Katkıları
-
Matematiğin kapsamı, uygulamaları, tarihi, problemleri, metotları hakkında insanlığa hem bilimsel hem de entelektüel disiplin olarak faydalı olacak bilgilere sahip olma.
-
Matematik, iletişim kurma, problem çözme ve beyin fırtınası yapabilme.
-
Teknolojiyi matematiğin anlaşılıp uygulanması için etkin bir araç olarak kullanabilme.
-
Profesyonel ve etik değerler sergileme.
Değerlendirme Tipi
-
Yazılı sınav
-
Ödev
-
Kombinatorik alanında permütasyon, kombinasyon ve saymayla ilgili sorular çözebilme
Program Çıktılarına Katkıları
-
Matematiğin kapsamı, uygulamaları, tarihi, problemleri, metotları hakkında insanlığa hem bilimsel hem de entelektüel disiplin olarak faydalı olacak bilgilere sahip olma.
-
Matematik, iletişim kurma, problem çözme ve beyin fırtınası yapabilme.
-
Teknolojiyi matematiğin anlaşılıp uygulanması için etkin bir araç olarak kullanabilme.
Değerlendirme Tipi
-
Yazılı sınav
-
Bağıntı ve fonksiyonlarla ilgili işlemler yapabilme
Program Çıktılarına Katkıları
-
Matematiğin kapsamı, uygulamaları, tarihi, problemleri, metotları hakkında insanlığa hem bilimsel hem de entelektüel disiplin olarak faydalı olacak bilgilere sahip olma.
-
Matematik, iletişim kurma, problem çözme ve beyin fırtınası yapabilme.
-
Teknolojiyi matematiğin anlaşılıp uygulanması için etkin bir araç olarak kullanabilme.
-
Profesyonel ve etik değerler sergileme.
Değerlendirme Tipi
-
Yazılı sınav
-
Çizge kuramıyla ilgili temel kavramları kavrayabilme ve kullanabilme
Program Çıktılarına Katkıları
-
Matematiğin kapsamı, uygulamaları, tarihi, problemleri, metotları hakkında insanlığa hem bilimsel hem de entelektüel disiplin olarak faydalı olacak bilgilere sahip olma.
-
Teknolojiyi matematiğin anlaşılıp uygulanması için etkin bir araç olarak kullanabilme.
Değerlendirme Tipi
-
Yazılı sınav
-
Ödev
|
|
İçerik
|
|
1. hafta: |
Önermeler mantığı |
2. hafta: |
Yüklemler ve Niteleyiciler |
3. hafta: |
İspat Teknikleri |
4. hafta: |
Kümeler; Küme İşlemleri ve Fonksiyonlar |
5. hafta: |
Tam sayılar ve Bölünebilme |
6. hafta: |
Tümevarımsal İspatlar |
7. hafta: |
Sayma’nın Temelleri; Güvercin Yuvası Prensibi |
8. hafta: |
Permütasyonlar, Kombinasyonlar, İçerme-Dışarma prensibi, Arasınav |
9. hafta: |
Bağıntılar ve Özellikleri |
10. hafta: |
Bağıntıların gösterimleri, Tekrarlayan bağıntılar |
11. hafta: |
Denklik Bağıntıları |
12. hafta: |
Reel sayıların aksiyomatik yapıları |
13. hafta: |
Grup, Halka ve Cisimler'e Giriş |
14. hafta: |
Çizgeler ve Çizge Terminolojisi, Çizge izomorfizmaları, Ağaç çizgeler |
15. hafta*: |
- |
16. hafta*: |
Final Sınavı |
Ders kitapları ve materyaller: |
|
Önerilen kaynaklar: |
1. Kenneth H. Rosen, Discrete Mathematics and Its Applications, Fifth Edition, McGraw-Hill. 2. George Polya, How to Solve It, Princeton University Press. 3. R.P. Grimaldi, Discrete and Combinatorial Mathematics, Addison-Wesley. 4. E.G. Goodaire and M.M. Parmenter, Discrete Mathematics, Prentice Hall |
|
* 15. ve 16. haftalar arası final sınavına hazırlık haftası bulunmaktadır.
|
|
|
|
Değerlendirme
|
|
|
Değerlendirme tipi |
Hafta numarası |
Ağırlık (%) |
|
Ara sınavlar (Vizeler): |
8 |
30 |
Dönem içi diğer çalışmalar: |
|
0 |
Proje: |
|
0 |
Ödev: |
|
0 |
Kısa sınav (Quiz): |
3,5,7,9,11,13 |
20 |
Final sınavı: |
16 |
50 |
|
Toplam ağırlık: |
(%) |
|
|
|
İş yükü
|
|
|
Etkinlik |
Süre (Haftalık saat) |
Toplam hafta sayısı |
Dönem boyu toplam iş yükü |
|
Dersler (Yüz yüze öğretme): |
3 |
14 |
|
Ders dışı bireysel çalışma: |
4 |
14 |
|
Uygulama, Rehberli problem çözme: |
0 |
0 |
|
Ödev: |
1 |
6 |
|
Dönem projesi: |
0 |
0 |
|
Dönem projesi sunumu: |
0 |
0 |
|
Kısa sınav (Quiz): |
1 |
6 |
|
Ara sınav için bireysel çalışma: |
15 |
1 |
|
Ara sınav (Vize): |
2 |
1 |
|
Final sınavı için bireysel çalışma: |
20 |
1 |
|
Final sınavı: |
2 |
1 |
|
|
|
Toplam işyükü: |
|
|
|
Toplam AKTS kredisi: |
* |
|
* AKTS kredisi, toplam iş yükünün 25'e bölümüdür. (1 AKTS = 25 saatlik iş yükü)
|
|
|
-->