Ders Bilgi Formu ( MAT 521 )
|
Temel bilgiler
|
|
Ders adı: |
Sonlu Grup Kuramı |
Ders kodu: |
MAT 521 |
Öğretim üyesi: |
Doç. Dr. Roghayeh HAFEZIEH
|
AKTS kredisi: |
7.5 |
GTÜ kredisi: |
3 (3+0+0) |
Yılı, Dönemi: |
1/2, Güz ve Bahar |
Dersin düzeyi: |
Yüksek lisans |
Dersin tipi: |
Alan seçmeli
|
Öğretim dili: |
İngilizce
|
Öğretim şekli: |
Yüz yüze
|
Ön koşullar: |
Cebir ve Grup Teori |
Staj durumu: |
Yok |
Dersin amacı: |
Sonlu grup teorideki teknikleri ve sonuçları anlamak ve kullanmak. |
|
|
|
Öğrenme çıktıları
|
|
Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler, şu yetilere sahip olurlar:
-
Sonlu grup kuramındaki temel teknikleri öğrenecek ve kullanacak
Program Çıktılarına Katkıları
-
İleri düzey Matematik kavramlarını tanımlamak ve uygulamak
-
Matematik ile diğer disiplinler arasında ilişki kurmak ve disiplinlerarası problemler için matematiksel modeller geliştirmek
-
Araştırma projesi doğrultusunda literatürü dikkatlice gözden geçirip, kendi sonuçları ile önceki literatür arasında bağlantı kurmak
-
Disiplinlerarası etkileşim bulunan araştırma takımlarında etkin şekilde çalışmak
-
Bağımsız olarak araştırma projelerini tasarlamak ve yürütmek
-
Matematik, iletişim, problem çözme ve beyin fırtınası yetilerini geliştirmek
-
Araştırma bulgularını seminer ve konferanslarda savunabilmek
-
Profesyonel ve etik davranış sorumluluğu kazanmak
Değerlendirme Tipi
-
Yazılı sınav
-
Ödev
-
Öğrendiği teknikleri ve sonuçları kullanarak karşılaştığı problemleri çözecek ve diğer alanlarda da uyguluyabilecek.
Program Çıktılarına Katkıları
-
Matematik ile diğer disiplinler arasında ilişki kurmak ve disiplinlerarası problemler için matematiksel modeller geliştirmek
-
Araştırma projesi doğrultusunda literatürü dikkatlice gözden geçirip, kendi sonuçları ile önceki literatür arasında bağlantı kurmak
-
Bilimsel bilgiye ulaşmak ve bağımsız çalışmak
-
Matematik, iletişim, problem çözme ve beyin fırtınası yetilerini geliştirmek
-
Araştırma konusu ile ilgili fikir ve bulgularını sözlü ve yazılı olarak etkin şekilde ifade edebilmek
-
Araştırma bulgularını seminer ve konferanslarda savunabilmek
-
İlerleme raporlarını yayınlanmış doküman, tez, makalelere dayandırarak yazmak.
-
Profesyonel ve etik davranış sorumluluğu kazanmak
Değerlendirme Tipi
-
Yazılı sınav
-
Ödev
-
Bu sayede daha iyi düşünüp organize yetisi gelişecek
Program Çıktılarına Katkıları
-
İleri düzey Matematik kavramlarını tanımlamak ve uygulamak
-
Matematik ile diğer disiplinler arasında ilişki kurmak ve disiplinlerarası problemler için matematiksel modeller geliştirmek
-
Araştırma projesi doğrultusunda literatürü dikkatlice gözden geçirip, kendi sonuçları ile önceki literatür arasında bağlantı kurmak
-
Bilimsel bilgiye ulaşmak ve bağımsız çalışmak
-
Disiplinlerarası etkileşim bulunan araştırma takımlarında etkin şekilde çalışmak
-
Bağımsız olarak araştırma projelerini tasarlamak ve yürütmek
-
Hızla değişen teknolojik çevreye adapte olabilmek için bilgi ve yetilerini sürekli geliştirmek
-
Matematik, iletişim, problem çözme ve beyin fırtınası yetilerini geliştirmek
-
Araştırma konusu ile ilgili fikir ve bulgularını sözlü ve yazılı olarak etkin şekilde ifade edebilmek
-
Araştırma bulgularını seminer ve konferanslarda savunabilmek
-
İlerleme raporlarını yayınlanmış doküman, tez, makalelere dayandırarak yazmak.
-
Profesyonel ve etik davranış sorumluluğu kazanmak
Değerlendirme Tipi
-
Yazılı sınav
-
Ödev
|
|
İçerik
|
|
1. hafta: |
Gruplar, Altgruplar ve eşyapı dönüşümleri, Normal altgruplar, otomorfizmler, devrik gruplar ve komutatörler. |
2. hafta: |
Grupların direk çarpımı. |
3. hafta: |
Değişmeli grupların yapısı |
4. hafta: |
Devrik grupların otomorfizmleri. |
5. hafta: |
Grup Etkileri ve eşlenikler. |
6. hafta: |
Sylow Theoremleri ve uygulamaları |
7. hafta: |
Sonlu Basit Grupların sınıflandırılması |
8. hafta: |
Yarı-direk çarpım, normal alt grupların tümleyenleri. Ara Sınav. |
9. hafta: |
Schur-Zassenhaus Theoremi. |
10. hafta: |
Permütasyon, Geçiş ve Frobenious gruplar |
11. hafta: |
İlkel etki, Simetrik grup |
12. hafta: |
İlkel olmayan gruplar. Grupların çelenk(devrik) çarpımı. |
13. hafta: |
Kompozisyon serileri |
14. hafta: |
Sıfırgüçlü gruplar. Çözülebilir gruplar. |
15. hafta*: |
- |
16. hafta*: |
Final Sınavı. |
Ders kitapları ve materyaller: |
The Theory of Finite Groups, An Introduction by H. Kurzweil and B. Stellmacher. |
Önerilen kaynaklar: |
Finite Group Theory, I. Martin Isaacs. |
|
* 15. ve 16. haftalar arası final sınavına hazırlık haftası bulunmaktadır.
|
|
|
|
Değerlendirme
|
|
|
Değerlendirme tipi |
Hafta numarası |
Ağırlık (%) |
|
Ara sınavlar (Vizeler): |
8 |
30 |
Dönem içi diğer çalışmalar: |
|
0 |
Proje: |
|
0 |
Ödev: |
3,5,7,9,11,13 |
20 |
Kısa sınav (Quiz): |
|
0 |
Final sınavı: |
16 |
50 |
|
Toplam ağırlık: |
(%) |
|
|
|
İş yükü
|
|
|
Etkinlik |
Süre (Haftalık saat) |
Toplam hafta sayısı |
Dönem boyu toplam iş yükü |
|
Dersler (Yüz yüze öğretme): |
3 |
14 |
|
Ders dışı bireysel çalışma: |
4 |
14 |
|
Uygulama, Rehberli problem çözme: |
0 |
0 |
|
Ödev: |
3 |
6 |
|
Dönem projesi: |
0 |
0 |
|
Dönem projesi sunumu: |
0 |
0 |
|
Kısa sınav (Quiz): |
0 |
0 |
|
Ara sınav için bireysel çalışma: |
15 |
2 |
|
Ara sınav (Vize): |
3 |
1 |
|
Final sınavı için bireysel çalışma: |
15 |
2 |
|
Final sınavı: |
3 |
1 |
|
|
|
Toplam işyükü: |
|
|
|
Toplam AKTS kredisi: |
* |
|
* AKTS kredisi, toplam iş yükünün 25'e bölümüdür. (1 AKTS = 25 saatlik iş yükü)
|
|
|
-->