Ders Bilgi Formu ( MAT 561 )
|
Temel bilgiler
|
|
Ders adı: |
Matematiksel Mantık |
Ders kodu: |
MAT 561 |
Öğretim üyesi: |
Doç. Dr. Selçuk TOPAL
|
AKTS kredisi: |
7.5 |
GTÜ kredisi: |
3 (3+0+0) |
Yılı, Dönemi: |
2/1, Güz ve Bahar |
Dersin düzeyi: |
Yüksek lisans |
Dersin tipi: |
Alan seçmeli
|
Öğretim dili: |
İngilizce
|
Öğretim şekli: |
Yüz yüze
|
Ön koşullar: |
Yok |
Staj durumu: |
Yok |
Dersin amacı: |
Değişik formal teoriler geliştirmesi için, formal düşüncelerin matematik temellerine giriş ve pratik bilgileri vermek. |
|
|
|
Öğrenme çıktıları
|
|
Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler, şu yetilere sahip olurlar:
-
Türetim kurallarını edinir ve bunları kullanarak türetim yapar
Program Çıktılarına Katkıları
-
İleri düzey Matematik kavramlarını tanımlamak ve uygulamak
Değerlendirme Tipi
-
Yazılı sınav
-
Ödev
-
Yüklemler mantığının temel teoremlerini ve ispatlarını kavrar.
Program Çıktılarına Katkıları
-
Araştırma projesi doğrultusunda literatürü dikkatlice gözden geçirip, kendi sonuçları ile önceki literatür arasında bağlantı kurmak
-
Bilimsel bilgiye ulaşmak ve bağımsız çalışmak
Değerlendirme Tipi
-
Yazılı sınav
-
Mantık modelleri geliştirir ve uygular.
Program Çıktılarına Katkıları
-
Matematik ile diğer disiplinler arasında ilişki kurmak ve disiplinlerarası problemler için matematiksel modeller geliştirmek
-
Bağımsız olarak araştırma projelerini tasarlamak ve yürütmek
-
İlerleme raporlarını yayınlanmış doküman, tez, makalelere dayandırarak yazmak.
Değerlendirme Tipi
-
Yazılı sınav
-
Ödev
|
|
İçerik
|
|
1. hafta: |
Giriş: Matematiksel mantık matematiğin dili olarak. Onun sentaksı ve anlamı |
2. hafta: |
Gerçek sayılar kümesi üstündeki indüksiyon ve özyineleme (recürsyion) . Açıklayıcı örnekler. Polonyalı simgeleme |
3. hafta: |
Önermesel mantık: sentaks, standart ve Polonyalı simgeleme, özyineli tanımlaması. |
4. hafta: |
Doğruluk ataması ve anlambilimsel içerme. Boolean fonksiyonlar ve bağlaçları. |
5. hafta: |
Sözdizimine ait içerme. Dedüksiyon örnekleri. Model kavramı ve özellikleri. |
6. hafta: |
Doğruluk ve tamlık teoremleri. Kompaktlık theorem |
7. hafta: |
Birinci derecede mantıklar. Onların sentakslar ve anlamları Yapılar ve arasındaki ilişkiler. Değişmeler. |
8. hafta: |
Ara sınav |
9. hafta: |
Yüklemler. Nicemleme simgeleri. Prenex normal şekiller |
10. hafta: |
Nicemleme simgelerin defetme: güdü ve tanımlaması. |
11. hafta: |
Formal teoriler ve onların örnekleri. 1. Belitsel küme teorisine giriş |
12. hafta: |
2. Formal aritmetik ve onun için bir belit kümesi. |
13. hafta: |
Aritmetik fonksiyonlar ve ilişkileri. |
14. hafta: |
Temel küme teorisine giriş. Kartezien çarpım. Ilışkiler ve fonksiyonlar. Düzenler. |
15. hafta*: |
Gerçek sayılar ve doğuşturu (indüksiyon). Kümeler (sonlu / sonsuz) ve sınıflar. |
16. hafta*: |
Final sınavı |
Ders kitapları ve materyaller: |
1. Joseph N.Mileti, “Mathematical logic for mathematicians”, 2. E.Mendelson, “Introduction to Mathematical logic” |
Önerilen kaynaklar: |
Makaleler, Internet kaynakları |
|
* 15. ve 16. haftalar arası final sınavına hazırlık haftası bulunmaktadır.
|
|
|
|
Değerlendirme
|
|
|
Değerlendirme tipi |
Hafta numarası |
Ağırlık (%) |
|
Ara sınavlar (Vizeler): |
8 |
20 |
Dönem içi diğer çalışmalar: |
|
0 |
Proje: |
|
0 |
Ödev: |
3, 5, 7, 9, 11,13 |
30 |
Kısa sınav (Quiz): |
4,12 |
20 |
Final sınavı: |
16 |
30 |
|
Toplam ağırlık: |
(%) |
|
|
|
İş yükü
|
|
|
Etkinlik |
Süre (Haftalık saat) |
Toplam hafta sayısı |
Dönem boyu toplam iş yükü |
|
Dersler (Yüz yüze öğretme): |
3 |
14 |
|
Ders dışı bireysel çalışma: |
3 |
14 |
|
Uygulama, Rehberli problem çözme: |
0 |
0 |
|
Ödev: |
5 |
6 |
|
Dönem projesi: |
0 |
0 |
|
Dönem projesi sunumu: |
0 |
0 |
|
Kısa sınav (Quiz): |
2 |
2 |
|
Ara sınav için bireysel çalışma: |
16 |
2 |
|
Ara sınav (Vize): |
2 |
1 |
|
Final sınavı için bireysel çalışma: |
16 |
2 |
|
Final sınavı: |
2 |
1 |
|
|
|
Toplam işyükü: |
|
|
|
Toplam AKTS kredisi: |
* |
|
* AKTS kredisi, toplam iş yükünün 25'e bölümüdür. (1 AKTS = 25 saatlik iş yükü)
|
|
|
-->