Ders Bilgi Formu ( MBG 413 )
|
Temel bilgiler
|
|
Ders adı: |
Moleküler Bitki Fizyolojisi |
Ders kodu: |
MBG 413 |
Öğretim üyesi: |
Dr. Öğr. Üyesi Ümit Barış KUTMAN
|
AKTS kredisi: |
5 |
GTÜ kredisi: |
3 (3-0-0) |
Yılı, Dönemi: |
2022-2023, Güz |
Dersin düzeyi: |
Lisans |
Dersin tipi: |
Alan seçmeli
|
Öğretim dili: |
İngilizce
|
Öğretim şekli: |
Yüz yüze
|
Ön koşullar: |
Yok |
Staj durumu: |
Yok |
Dersin amacı: |
Dersin amacı öğrencilere her yönüyle bitki fizyolojisini, diğer bir deyişle bitkilerin yaşamına temel teşkil eden biyolojik mekanizmaları ve bitkisel organizmaların işleyişlerini öğretmek, fizyolojik olayların moleküler mekanizmalarını büyük resmi kaçırmadan açıklamak, bitki biyolojisine ve/veya biyoteknolojisine ilgi duyan öğrencilere sağlam bir temel kazandırmaktır. |
|
|
|
Öğrenme çıktıları
|
|
Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler, şu yetilere sahip olurlar:
-
Bitkilerin yapısını anlar ve farklı doku ve organların fizyolojik görevleri ile aralarındaki etkileşimleri açıklayabilir.
Program Çıktılarına Katkıları
-
Moleküler Biyoloji ve Genetik ile ilgili genel kavramları ve problemleri tanımlama ve çözüm yolları üretebilme.
-
Organizmalarda madde ve enerji ilişkisini anlayabilme.
-
Hücre ve organizmalarda yapı-fonksiyon ilişkisini moleküler düzeyde tanımlayabilme.
Değerlendirme Tipi
-
Yazılı sınav
-
Bitkilerde su, enerji ve madde ile ilgili tüm temel metabolik süreçleri ve taşınma olaylarını anlar.
Program Çıktılarına Katkıları
-
Moleküler Biyoloji ve Genetik ile ilgili genel kavramları ve problemleri tanımlama ve çözüm yolları üretebilme.
-
Organizmalarda madde ve enerji ilişkisini anlayabilme.
-
Hücre ve organizmalarda yapı-fonksiyon ilişkisini moleküler düzeyde tanımlayabilme.
Değerlendirme Tipi
-
Yazılı sınav
-
Ödev
-
Bitki hormonlarının ve ışık gibi çevresel faktörlerin bitkilerin büyüme ve gelişmesi nasıl etkilediklerini açıklayabilir.
Program Çıktılarına Katkıları
-
Moleküler Biyoloji ve Genetik ile ilgili genel kavramları ve problemleri tanımlama ve çözüm yolları üretebilme.
-
Organizmalarda madde ve enerji ilişkisini anlayabilme.
-
Hücre ve organizmalarda yapı-fonksiyon ilişkisini moleküler düzeyde tanımlayabilme.
-
Yaşam formları ve çevreleri arasındaki ilişkileri açıklayabilme.
Değerlendirme Tipi
-
Yazılı sınav
-
Dönem projesi
-
Abiyotik stres etmenlerinin bitkilere verdikleri zararları ve bitkilerin bunlara karşı geliştirdikleri adaptasyon ve tolerans mekanizmalarını anlar.
Program Çıktılarına Katkıları
-
Moleküler Biyoloji ve Genetik ile ilgili genel kavramları ve problemleri tanımlama ve çözüm yolları üretebilme.
-
Yaşam formları ve çevreleri arasındaki ilişkileri açıklayabilme.
Değerlendirme Tipi
-
Yazılı sınav
|
|
İçerik
|
|
1. hafta: |
Bitki alemine genel bakış |
2. hafta: |
Bitki hücre biyolojisi |
3. hafta: |
Bitki fizyolojisinde su |
4. hafta: |
Suyun topraktan bitkiye ve atmosfere yolculuğu |
5. hafta: |
Odun borusunun yapısı, odun borusunda translokasyon, terleme ve stoma regülasyonu |
6. hafta: |
Fotosentezin ışık tepkimeleri |
7. hafta: |
Fotosentezin karbon tepkimeleri |
8. hafta: |
Fotorespirasyon, C3, C4 ve CAM metabolizmaları - Ara Sınav |
9. hafta: |
Bitkiler için çevresel bir sinyal olarak ışık |
10. hafta: |
Karbonhidrat metabolizması ve hücre solunumu |
11. hafta: |
Soymuk borusunun yapısı ve soymuk borusunda translokasyon |
12. hafta: |
Bitkilerde hücresel solunum |
13. hafta: |
Bitki beslemeye giriş |
14. hafta: |
Fitohormonlar - Dönem Projesi Teslimi ve Dönem Sunumu |
15. hafta*: |
|
16. hafta*: |
Final sınavı |
Ders kitapları ve materyaller: |
- Taiz L, Murphy A , Moller IM, Zeiger E (2022) Plant Physiology and Development (7th Ed). Sinauer Associates, Inc. |
Önerilen kaynaklar: |
- Lambers H, Chapin III FS, Pons TL (2008) Plant Physiological Ecology. Springer
- Evert RF, Eichhorn SE (2012) Raven Biology of Plants (8th Ed). Freeman
- Buchanan BB, Gruissem W, Jones RL (2015) Biochemistry & Molecular Biology of Plants (2nd Ed). Wiley Blackwell
|
|
* 15. ve 16. haftalar arası final sınavına hazırlık haftası bulunmaktadır.
|
|
|
|
Değerlendirme
|
|
|
Değerlendirme tipi |
Hafta numarası |
Ağırlık (%) |
|
Ara sınavlar (Vizeler): |
9 |
35 |
Dönem içi diğer çalışmalar: |
14 |
10 |
Proje: |
14 |
10 |
Ödev: |
|
0 |
Kısa sınav (Quiz): |
|
0 |
Final sınavı: |
16 |
45 |
|
Toplam ağırlık: |
(%) |
|
|
|
İş yükü
|
|
|
Etkinlik |
Süre (Haftalık saat) |
Toplam hafta sayısı |
Dönem boyu toplam iş yükü |
|
Dersler (Yüz yüze öğretme): |
3 |
14 |
|
Ders dışı bireysel çalışma: |
2 |
14 |
|
Uygulama, Rehberli problem çözme: |
0 |
0 |
|
Ödev: |
0 |
0 |
|
Dönem projesi: |
10 |
1 |
|
Dönem projesi sunumu: |
10 |
1 |
|
Kısa sınav (Quiz): |
0 |
0 |
|
Ara sınav için bireysel çalışma: |
10 |
1 |
|
Ara sınav (Vize): |
3 |
1 |
|
Final sınavı için bireysel çalışma: |
15 |
1 |
|
Final sınavı: |
3 |
1 |
|
|
|
Toplam işyükü: |
|
|
|
Toplam AKTS kredisi: |
* |
|
* AKTS kredisi, toplam iş yükünün 25'e bölümüdür. (1 AKTS = 25 saatlik iş yükü)
|
|
|
-->