Ders Bilgi Formu ( MBG 423 )
|
Temel bilgiler
|
|
Ders adı: |
Epigenetiğin Moleküler Mekanizmaları |
Ders kodu: |
MBG 423 |
Öğretim üyesi: |
Dr. Öğr. Üyesi Abu Musa Md Talimur REZA
|
AKTS kredisi: |
5 |
GTÜ kredisi: |
3 (3-0-0) |
Yılı, Dönemi: |
4, Bahar |
Dersin düzeyi: |
Lisans |
Dersin tipi: |
Seçmeli
|
Öğretim dili: |
İngilizce
|
Öğretim şekli: |
Yüz yüze
|
Ön koşullar: |
Genetics (MBG 221), Genetics Laboratory (MBG 223), Molecular Genetics I ( MBG 222), Molecular Genetics II (MBG 324) |
Staj durumu: |
Yok |
Dersin amacı: |
Epigenetik dersi, epigenetik (DNA dizisinde değişiklik olmaksızın stabil fenotipik değişiklikler) alanında sağlam bir temel sağlayacaktır |
|
|
|
Öğrenme çıktıları
|
|
Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler, şu yetilere sahip olurlar:
-
Genetik kalıtım ve epigenetik kalıtım arasında ayrım yapabilir
Program Çıktılarına Katkıları
-
Moleküler Biyoloji ve Genetik ile ilgili genel kavramları ve problemleri tanımlama ve çözüm yolları üretebilme.
-
Organizma ve popülasyonlardaki genetik aktarımını açıklayabilme.
-
Bilimsel düşüncenin tarihçesini ve doğasını kavramak ve alanındaki problemlere uygulayabilme.
Değerlendirme Tipi
-
Yazılı sınav
-
Ödev
-
Kromatinin organizasyonu ve yapısında epigenetiğin rolünü açıklayabilir.
Program Çıktılarına Katkıları
-
Moleküler Biyoloji ve Genetik ile ilgili genel kavramları ve problemleri tanımlama ve çözüm yolları üretebilme.
-
Organizma ve popülasyonlardaki genetik aktarımını açıklayabilme.
-
Mevcut bilgiyi kullanarak hipotez üretebilmek ve problem çözümüne yönelik deney tasarlayıp yürüterek elde edilen sonuçları yorumlayabilme.
Değerlendirme Tipi
-
Yazılı sınav
-
Ödev
-
Epigenetik düzenlemede yer alan farklı moleküler faktörlerin rolünü açıklayabilir
Program Çıktılarına Katkıları
-
Moleküler Biyoloji ve Genetik ile ilgili genel kavramları ve problemleri tanımlama ve çözüm yolları üretebilme.
-
Hücre ve organizmalarda yapı-fonksiyon ilişkisini moleküler düzeyde tanımlayabilme.
-
Organizma ve popülasyonlardaki genetik aktarımını açıklayabilme.
Değerlendirme Tipi
-
Yazılı sınav
-
Ödev
-
Yeniden programlamada epigenetiğin rolünü tanımlayabilir
Program Çıktılarına Katkıları
-
Moleküler Biyoloji ve Genetik ile ilgili genel kavramları ve problemleri tanımlama ve çözüm yolları üretebilme.
-
Hücre ve organizmalarda yapı-fonksiyon ilişkisini moleküler düzeyde tanımlayabilme.
-
Organizma ve popülasyonlardaki genetik aktarımını açıklayabilme.
Değerlendirme Tipi
-
Yazılı sınav
-
Ödev
-
Morfogenez ve doku spesifikasyonunun düzenlenmesinde epigenetiğin rolünü açıklayabilir.
Program Çıktılarına Katkıları
-
Moleküler Biyoloji ve Genetik ile ilgili genel kavramları ve problemleri tanımlama ve çözüm yolları üretebilme.
-
Hücre ve organizmalarda yapı-fonksiyon ilişkisini moleküler düzeyde tanımlayabilme.
-
Organizma ve popülasyonlardaki genetik aktarımını açıklayabilme.
-
Sürekli öğrenme bilinciyle bilimsel ve teknolojik yenilikleri takip ederek alanına uygulayabilme.
Değerlendirme Tipi
-
Yazılı sınav
-
Ödev
-
Epigenetik anıların sonraki nesillere nasıl aktarıldığını açıklayabilir.
Program Çıktılarına Katkıları
-
Moleküler Biyoloji ve Genetik ile ilgili genel kavramları ve problemleri tanımlama ve çözüm yolları üretebilme.
-
Hücre ve organizmalarda yapı-fonksiyon ilişkisini moleküler düzeyde tanımlayabilme.
-
Yaşam formları ve çevreleri arasındaki ilişkileri açıklayabilme.
-
Organizma ve popülasyonlardaki genetik aktarımını açıklayabilme.
Değerlendirme Tipi
-
Yazılı sınav
-
Ödev
-
Epigenetik değişiklikler ve hastalıklar arasındaki bağlantıyı açıklayabilir
Program Çıktılarına Katkıları
-
Moleküler Biyoloji ve Genetik ile ilgili genel kavramları ve problemleri tanımlama ve çözüm yolları üretebilme.
-
Hücre ve organizmalarda yapı-fonksiyon ilişkisini moleküler düzeyde tanımlayabilme.
-
Organizma ve popülasyonlardaki genetik aktarımını açıklayabilme.
-
Bireysel olarak çalışabilmek, bağımsız karar alabilmek ve farklı disiplinleri de içeren grup çalışmalarına etkin olarak katılabilme.
-
Biyolojik kavramları bireysel, toplumsal, ekonomik, teknolojik ve çevresel konulara uygulayabilme ve sorun çözümüne yönelik sürdürülebilir yaklaşımlar geliştirebilme.
Değerlendirme Tipi
-
Yazılı sınav
-
Ödev
-
Epigenetik belirteçlerin hastalıkların tanı ve tedavisinde nasıl kullanılabileceğini tanımlayabilir
Program Çıktılarına Katkıları
-
Moleküler Biyoloji ve Genetik ile ilgili genel kavramları ve problemleri tanımlama ve çözüm yolları üretebilme.
-
Organizma ve popülasyonlardaki genetik aktarımını açıklayabilme.
-
Sürekli öğrenme bilinciyle bilimsel ve teknolojik yenilikleri takip ederek alanına uygulayabilme.
-
Mevcut bilgiyi kullanarak hipotez üretebilmek ve problem çözümüne yönelik deney tasarlayıp yürüterek elde edilen sonuçları yorumlayabilme.
-
Biyolojik kavramları bireysel, toplumsal, ekonomik, teknolojik ve çevresel konulara uygulayabilme ve sorun çözümüne yönelik sürdürülebilir yaklaşımlar geliştirebilme.
Değerlendirme Tipi
-
Yazılı sınav
-
Ödev
-
Epigenetik çalışmalarda kullanılan temel teknikleri tanımlayabilir
Program Çıktılarına Katkıları
-
Moleküler Biyoloji ve Genetik ile ilgili genel kavramları ve problemleri tanımlama ve çözüm yolları üretebilme.
-
Bireysel olarak çalışabilmek, bağımsız karar alabilmek ve farklı disiplinleri de içeren grup çalışmalarına etkin olarak katılabilme.
-
Sürekli öğrenme bilinciyle bilimsel ve teknolojik yenilikleri takip ederek alanına uygulayabilme.
-
Mevcut bilgiyi kullanarak hipotez üretebilmek ve problem çözümüne yönelik deney tasarlayıp yürüterek elde edilen sonuçları yorumlayabilme.
-
Biyolojik kavramları bireysel, toplumsal, ekonomik, teknolojik ve çevresel konulara uygulayabilme ve sorun çözümüne yönelik sürdürülebilir yaklaşımlar geliştirebilme.
Değerlendirme Tipi
-
Yazılı sınav
-
Ödev
|
|
İçerik
|
|
1. hafta: |
Giriş ve genel bakış: mutasyona karşı epigenetik modifikasyon, genomda epigenetik modifikasyonlarını etkileyen faktörler |
2. hafta: |
Epigenetik hafıza ve epigenetik durumlar |
3. hafta: |
DNA’nın kovalent modifikasyonları |
4. hafta: |
Histon modifikasyonları |
5. hafta: |
Kodlayıcı olmayan RNA’lar
|
6. hafta: |
Polycomb grubu proteinler (PcG proteinler) ve Trithorax kompleks (TrxG) |
7. hafta: |
Vize sınavı ve X-inaktivasyonu |
8. hafta: |
X-inaktivasyonu (X kromozomu inaktivasyonu) (devam) |
9. hafta: |
Yüksek oranda farklılaşmış sperm ve yumurta çekirdeklerinin totipotensiye yeniden programlanması: epigenetik bilginin işlevi |
10. hafta: |
Morfogenez ve doku spesifikasyonunun düzenlenmesinde epigenetiğin işlevi |
11. hafta: |
Nesiller arası epigenetik kalıtım ve epigenetik heterojenlik |
12. hafta: |
İnsan hastalıklarındaki epigenetik modifikasyonlar |
13. hafta: |
Tanı ve ilaç geliştirilmesi için epigenetik belirteçler
|
14. hafta: |
Epigenetik çalışmalarda kullanılan temel teknikler, Ödev sunumları |
15. hafta*: |
- |
16. hafta*: |
Final sınavı |
Ders kitapları ve materyaller: |
Handbook of Epigenetics: The New Molecular and Medical Genetics, 3rd Edition, 2022, Edited by Trygve Tollefsbol, ISBN: 9780323919098, Academic Press Publications, Elsevier Inc.
|
Önerilen kaynaklar: |
1. Epigenetics (2014) by Lyle Armstrong; Published by Garland Science, Taylor & Francis Group (ISBN-13: 978-0815365112; ISBN-10: 081536511X) 2. Handbook of Epigenetics: The New Molecular and Medical Genetics, 3rd Edition, 2022, Edited by Trygve Tollefsbol, ISBN: 9780323919098, Academic Press Publications, Elsevier Inc.
|
|
* 15. ve 16. haftalar arası final sınavına hazırlık haftası bulunmaktadır.
|
|
|
|
Değerlendirme
|
|
|
Değerlendirme tipi |
Hafta numarası |
Ağırlık (%) |
|
Ara sınavlar (Vizeler): |
7 |
30 |
Dönem içi diğer çalışmalar: |
0 |
0 |
Proje: |
0 |
0 |
Ödev: |
14 |
20 |
Kısa sınav (Quiz): |
0 |
0 |
Final sınavı: |
16 |
50 |
|
Toplam ağırlık: |
(%) |
|
|
|
İş yükü
|
|
|
Etkinlik |
Süre (Haftalık saat) |
Toplam hafta sayısı |
Dönem boyu toplam iş yükü |
|
Dersler (Yüz yüze öğretme): |
3 |
14 |
|
Ders dışı bireysel çalışma: |
2 |
14 |
|
Uygulama, Rehberli problem çözme: |
0 |
0 |
|
Ödev: |
8 |
1 |
|
Dönem projesi: |
0 |
0 |
|
Dönem projesi sunumu: |
0 |
0 |
|
Kısa sınav (Quiz): |
0 |
0 |
|
Ara sınav için bireysel çalışma: |
8 |
2 |
|
Ara sınav (Vize): |
2 |
1 |
|
Final sınavı için bireysel çalışma: |
2 |
12 |
|
Final sınavı: |
2 |
1 |
|
|
|
Toplam işyükü: |
|
|
|
Toplam AKTS kredisi: |
* |
|
* AKTS kredisi, toplam iş yükünün 25'e bölümüdür. (1 AKTS = 25 saatlik iş yükü)
|
|
|
-->