Ders Bilgi Formu ( MBG 426 )
|
|
Temel bilgiler
|
|
| Ders adı: |
Protein Hedeflenmesi |
| Ders kodu: |
MBG 426 |
| Öğretim üyesi: |
Doç. Dr. F. İnci ÖZDEMİR
|
| AKTS kredisi: |
5 |
| GTÜ kredisi: |
3 (3+0+0) |
| Yılı, Dönemi: |
4, Bahar |
| Dersin düzeyi: |
Lisans |
| Dersin tipi: |
Alan seçmeli
|
| Öğretim dili: |
İngilizce
|
| Öğretim şekli: |
Yüz yüze
|
| Ön koşullar: |
yok |
| Staj durumu: |
Yok |
| Dersin amacı: |
Bu dersin amacı, protein sentezi sonrasında proteinlerin ökaryotik ve prokaryotik hücreler içersinde doğru hedef bölgelere gitmek için izledikleri yollar hakkında detaylı bilginin anlaşılmasını sağlamaktır. |
|
|
|
Öğrenme çıktıları
|
|
Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler, şu yetilere sahip olurlar:
-
Ökaryotik ve prokaryotik hücrelerde protein translasyonunun açıklar.
Program Çıktılarına Katkıları
-
Moleküler Biyoloji ve Genetik ile ilgili genel kavramları ve problemleri tanımlama ve çözüm yolları üretebilme.
-
Organizmalarda madde ve enerji ilişkisini anlayabilme.
Değerlendirme Tipi
-
Yazılı sınav
-
Proteinlerin bir dizi kompartmanlara hedeflenme mekanizmalarının, salgı yolağı boyunca oluşan temel posttranslasyonel modifikasyonların ve veziküler transportun moleküler özgüllüğünün esalarının kavrar.
Program Çıktılarına Katkıları
-
Moleküler Biyoloji ve Genetik ile ilgili genel kavramları ve problemleri tanımlama ve çözüm yolları üretebilme.
-
Hücre ve organizmalarda yapı-fonksiyon ilişkisini moleküler düzeyde tanımlayabilme.
Değerlendirme Tipi
-
Yazılı sınav
-
Farklı protein yıkım mekanizmaları hakkında bilgi sahibi olur
Program Çıktılarına Katkıları
-
Moleküler Biyoloji ve Genetik ile ilgili genel kavramları ve problemleri tanımlama ve çözüm yolları üretebilme.
-
Organizmalarda madde ve enerji ilişkisini anlayabilme.
-
Hücre ve organizmalarda yapı-fonksiyon ilişkisini moleküler düzeyde tanımlayabilme.
Değerlendirme Tipi
-
Yazılı sınav
-
Belirli ökaryotik proteinlerin plazma membranına, hücre dışı matrixe veya hücre duvarı, ER, vakuol, golgi, kloroplast, mitokondri, nukleus ve sitoplazmaya nasıl hedeflendiği konusunda bilgi sahibi olur.
Program Çıktılarına Katkıları
-
Moleküler Biyoloji ve Genetik ile ilgili genel kavramları ve problemleri tanımlama ve çözüm yolları üretebilme.
-
Organizmalarda madde ve enerji ilişkisini anlayabilme.
Değerlendirme Tipi
-
Yazılı sınav
|
|
İçerik
|
|
| 1. hafta: |
Ökaryotlarda Protein Sentezi |
| 2. hafta: |
Prokaryotlarda Protein Sentezi |
| 3. hafta: |
Protein Katlanması: Şaperon Sistemleri |
| 4. hafta: |
Lizozomal ve Membran Proteinlerinin Sentezi ve Lokalizasyonu |
| 5. hafta: |
Endoplasmic Reticulumda Protein Modifikasyonları ve Kalite Kontrol. |
| 6. hafta: |
Vesikülar Transport Mekanizması |
| 7. hafta: |
Ara Sınav |
| 8. hafta: |
Bakterilerde Protein Transportu |
| 9. hafta: |
Mitokondriyal ve Kloroplast Proteinlerin Taşınımı ve Lokalizsyonu |
| 10. hafta: |
Proteinlerin Nükleusa Giriş ve Çıkışı |
| 11. hafta: |
Proteinlerin Peroksizoma Taşınımı |
| 12. hafta: |
Ubiquitin Yolu ile Proteinlerin Yıkımı: Ubiquitinasyon, Ubiquitinlenmiş Proteinleri Yıkımı, Proteazomlar |
| 13. hafta: |
Protein Yıkımı: Proteazlar |
| 14. hafta: |
Dönem Ödev Sunumları |
| 15. hafta*: |
Genel tekrar |
| 16. hafta*: |
Final sınavı |
| Ders kitapları ve materyaller: |
Protein targeting, transport & translocation edited by Ross E. Dalbey, Gunnar von Heijne. |
| Önerilen kaynaklar: |
1.Protein biotechnology / Gary Walsh, Denis R. Headon 2.Structure and mechanism in protein science : a guide to enzyme catalysis and protein folding ,1999 / Alan Fersht. 3.Guidebook to the molecular chaperones and protein-folding catalysts,1997 / edited by Mary-Jane Gething 4.Molecular Cell Biology ,1995/ Lodish, et al. 5.Introduction to protein structure,1999 / Carl Branden, John Tooze |
|
|
* 15. ve 16. haftalar arası final sınavına hazırlık haftası bulunmaktadır.
|
|
|
|
Değerlendirme
|
|
|
| Değerlendirme tipi |
Hafta numarası |
Ağırlık (%) |
|
| Ara sınavlar (Vizeler): |
7 |
25 |
| Dönem içi diğer çalışmalar: |
12 |
25 |
| Proje: |
0 |
0 |
| Ödev: |
14 |
10 |
| Kısa sınav (Quiz): |
0 |
0 |
| Final sınavı: |
16 |
40 |
| |
Toplam ağırlık: |
(%) |
|
|
|
İş yükü
|
|
|
| Etkinlik |
Süre (Haftalık saat) |
Toplam hafta sayısı |
Dönem boyu toplam iş yükü |
|
| Dersler (Yüz yüze öğretme): |
3 |
14 |
|
| Ders dışı bireysel çalışma: |
1 |
14 |
|
| Uygulama, Rehberli problem çözme: |
0 |
0 |
|
| Ödev: |
1 |
1 |
|
| Dönem projesi: |
1 |
1 |
|
| Dönem projesi sunumu: |
1 |
1 |
|
| Kısa sınav (Quiz): |
0 |
0 |
|
| Ara sınav için bireysel çalışma: |
6 |
2 |
|
| Ara sınav (Vize): |
2 |
1 |
|
| Final sınavı için bireysel çalışma: |
4 |
14 |
|
| Final sınavı: |
2 |
1 |
|
| |
|
Toplam işyükü: |
|
| |
|
Toplam AKTS kredisi: |
* |
|
|
* AKTS kredisi, toplam iş yükünün 25'e bölümüdür. (1 AKTS = 25 saatlik iş yükü)
|
|
|
-->