Ders Bilgi Formu ( MBG 438 )
|
Temel bilgiler
|
|
Ders adı: |
İmmünopatoloji |
Ders kodu: |
MBG 438 |
Öğretim üyesi: |
Prof. Dr. Tamer YAĞCI
|
AKTS kredisi: |
5 |
GTÜ kredisi: |
3 (3+0+0) |
Yılı, Dönemi: |
4, Bahar |
Dersin düzeyi: |
Lisans |
Dersin tipi: |
Bölüm seçmeli
|
Öğretim dili: |
İngilizce
|
Öğretim şekli: |
Yüz yüze
|
Ön koşullar: |
MBG 432 Moleküler İmmünoloji |
Staj durumu: |
Yok |
Dersin amacı: |
Kalıtsal ve edinsel bağışıklık yetmezliği hastalıklarını öğretmek. Allerji ve aşırı duyarlılık reaksiyonlarının hücresel ve moleküler mekanizmalarını tanıtmak. Otoimmün hastalıklara yol açan patojenik mekanizmaları, çevresel ve genetik faktörleri anlatmak. Doku reddine yol açan bağışıksal reaksiyonları öğretmek. Bağışık yanıtın istenmeyen etkilerinin ilaçlarla düzenlenerek engellenmesi, etkin aşılama stratejilerinin geliştirilmesi ve tümörlere karşı bağışıklık sisteminin kullanılması hakkında bilgi vermek. |
|
|
|
Öğrenme çıktıları
|
|
Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler, şu yetilere sahip olurlar:
-
Herediter ve edinsel immün yetmezlik hastalıklarının nedenlerini açıklar
Program Çıktılarına Katkıları
-
Moleküler Biyoloji ve Genetik ile ilgili genel kavramları ve problemleri tanımlama ve çözüm yolları üretebilme.
-
Hücre ve organizmalarda yapı-fonksiyon ilişkisini moleküler düzeyde tanımlayabilme.
-
Yaşam formları ve çevreleri arasındaki ilişkileri açıklayabilme.
-
Mevcut bilgiyi kullanarak hipotez üretebilmek ve problem çözümüne yönelik deney tasarlayıp yürüterek elde edilen sonuçları yorumlayabilme.
-
Biyolojik kavramları bireysel, toplumsal, ekonomik, teknolojik ve çevresel konulara uygulayabilme ve sorun çözümüne yönelik sürdürülebilir yaklaşımlar geliştirebilme.
Değerlendirme Tipi
-
Yazılı sınav
-
Allerjik ve aşırı duyarlılık reaksiyonlarındaki farklı moleküler ve hücresel mekanizmaları ayırt edebilir.
Program Çıktılarına Katkıları
-
Hücre ve organizmalarda yapı-fonksiyon ilişkisini moleküler düzeyde tanımlayabilme.
-
Mevcut bilgiyi kullanarak hipotez üretebilmek ve problem çözümüne yönelik deney tasarlayıp yürüterek elde edilen sonuçları yorumlayabilme.
-
Biyolojik kavramları bireysel, toplumsal, ekonomik, teknolojik ve çevresel konulara uygulayabilme ve sorun çözümüne yönelik sürdürülebilir yaklaşımlar geliştirebilme.
Değerlendirme Tipi
-
Yazılı sınav
-
Transplantasyon, tümör immünolojisi ve aşılama stratejileri hakkındaki bilgilerini yaratıcı projeler ve deney tasarımlarının oluşturulmasında kullanabilir
Program Çıktılarına Katkıları
-
Moleküler Biyoloji ve Genetik ile ilgili genel kavramları ve problemleri tanımlama ve çözüm yolları üretebilme.
-
Hücre ve organizmalarda yapı-fonksiyon ilişkisini moleküler düzeyde tanımlayabilme.
-
Mevcut bilgiyi kullanarak hipotez üretebilmek ve problem çözümüne yönelik deney tasarlayıp yürüterek elde edilen sonuçları yorumlayabilme.
-
Biyolojik kavramları bireysel, toplumsal, ekonomik, teknolojik ve çevresel konulara uygulayabilme ve sorun çözümüne yönelik sürdürülebilir yaklaşımlar geliştirebilme.
Değerlendirme Tipi
-
Yazılı sınav
|
|
İçerik
|
|
1. hafta: |
İmmunolojik tolerans ve otoimmünitenin mekanizmaları |
2. hafta: |
Mikroplara karşı bağışık yanıtlar |
3. hafta: |
Aşı geliştirme stratejileri |
4. hafta: |
Organ nakli ve bağışıklık sistemi |
5. hafta: |
Kan grupları; kan nakli. Hematopoetik kök hücre nakli |
6. hafta: |
Tümör immünolojisi. |
7. hafta: |
Kanserde immünoterapi stratejileri |
8. hafta: |
Ara sınav |
9. hafta: |
Aşırı duyarlılık reaksiyonları. IgE dışı antikor ve T hücre bağımlı aşırı duyarlılıklar |
10. hafta: |
İmmünolojik hastalıkların patogenezi ve tedavi stratejileri: SLE, romatoid artrit, Tip I diyabet, MS |
11. hafta: |
Allerjik hastalıklar: genetik yatkınlık, patogenez ve tedavi |
12. hafta: |
Konjenital immün yetmezlikler |
13. hafta: |
HIV biyolojisi ve AIDS problemi |
14. hafta: |
Final konularının gözden geçirilmesi |
15. hafta*: |
Genel değerlendirme |
16. hafta*: |
Final sınavı |
Ders kitapları ve materyaller: |
Abul K. Abbas, Andrew H. Lichtman, & Shiv Pillai. Cellular and Molecular Immunology, 10th. edition Elsevier (2022) ISBN: 978-0-323-75749-2
|
Önerilen kaynaklar: |
Murphy K, Travers P, Walport M. Immunobiology 9th edition Garland Science (2016) ISBN 978-0-8153-4551-0 |
|
* 15. ve 16. haftalar arası final sınavına hazırlık haftası bulunmaktadır.
|
|
|
|
Değerlendirme
|
|
|
Değerlendirme tipi |
Hafta numarası |
Ağırlık (%) |
|
Ara sınavlar (Vizeler): |
8 |
40 |
Dönem içi diğer çalışmalar: |
|
0 |
Proje: |
|
0 |
Ödev: |
|
0 |
Kısa sınav (Quiz): |
|
0 |
Final sınavı: |
16 |
60 |
|
Toplam ağırlık: |
(%) |
|
|
|
İş yükü
|
|
|
Etkinlik |
Süre (Haftalık saat) |
Toplam hafta sayısı |
Dönem boyu toplam iş yükü |
|
Dersler (Yüz yüze öğretme): |
3 |
14 |
|
Ders dışı bireysel çalışma: |
3 |
14 |
|
Uygulama, Rehberli problem çözme: |
0 |
0 |
|
Ödev: |
0 |
0 |
|
Dönem projesi: |
0 |
0 |
|
Dönem projesi sunumu: |
0 |
0 |
|
Kısa sınav (Quiz): |
0 |
0 |
|
Ara sınav için bireysel çalışma: |
15 |
1 |
|
Ara sınav (Vize): |
3 |
1 |
|
Final sınavı için bireysel çalışma: |
15 |
1 |
|
Final sınavı: |
3 |
1 |
|
|
|
Toplam işyükü: |
|
|
|
Toplam AKTS kredisi: |
* |
|
* AKTS kredisi, toplam iş yükünün 25'e bölümüdür. (1 AKTS = 25 saatlik iş yükü)
|
|
|
-->