ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE

Ders Bilgi Formu ( MBG 623 )


   Temel bilgiler
Ders adı: Viral Genetik ve Gen Terapi
Ders kodu: MBG 623
Öğretim üyesi: Dr. Öğr. Üyesi Sonay ÖZKAN
AKTS kredisi: 7.5
GTÜ kredisi: 3 (3+0+0)
Yılı, Dönemi: 1/2, Güz ve Bahar
Dersin düzeyi: Yüksek lisans
Dersin tipi: Alan seçmeli
Öğretim dili: İngilizce
Öğretim şekli: Yüz yüze
Ön koşullar: yok
Staj durumu: Yok
Dersin amacı: Virusların tanımı, sınıflandırması, morfolojisi, ve kimyasal özelliklerini; hangi virus grubunun hangi hastalığa neden olduğunu ve hastalık mekanizmasını; virusların meydana getirdiği hastalıkların teşhis ve tedavi yöntemlerini öğretmek
Gen terapi yöntemlerini tanımak.
   Öğrenme çıktıları Yukarı

Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler, şu yetilere sahip olurlar:

  1. Virusların tanımını, sınıflandırmasını, morfolojisini ve kimyasal özelliklerini tanımlamak

    Program Çıktılarına Katkıları

    1. İleri düzey Biyoloji kavramlarını tanımlamak ve uygulamak
    2. Yaşam formları ve çevreleri ile ekosistem arasındaki ilişkileri tanımlamak
    3. Hücre ve organizmalarda yapı-fonksiyon ilişkisini tanımlamak
    4. Organizma ve popülasyonlardaki genetik aktarımını açıklamak
    5. Genetik ve protein mühendisliği, mikrobik tanımlama, enzim teknolojileri, memeli hücre kültürü ve bitki doku kültüründe kullanılan teknikleri bilmek ve uygulamak
    6. Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
    7. Bilimsel bilgiye ulaşmak ve bağımsız çalışmak
    8. Disiplinlerarası etkileşim bulunan araştırma takımlarında etkin şekilde çalışmak
    9. Mevcut bilgiyi geliştirme yöntemleri bulmak
    10. Tez çalışmaları için gerekli yeni araçların ve/veya yazılımların temel prensip ve uygulamalarını anlamak
    11. Araştırma konusu ile ilgili fikir ve bulgularını sözlü ve yazılı olarak etkin şekilde ifade edebilmek
    12. Biyolojik kavramları bireysel, sosyal, ekonomik, teknolojik ve etik konulara uygulamak

    Değerlendirme Tipi

    1. Yazılı sınav
  2. Hangi virus grubunun hangi hastalığa neden olduğunu listelemek ve hastalık mekanizmasını birbirinden ayırmak

    Program Çıktılarına Katkıları

    1. İleri düzey Biyoloji kavramlarını tanımlamak ve uygulamak
    2. Yaşam formları ve çevreleri ile ekosistem arasındaki ilişkileri tanımlamak
    3. Hücre ve organizmalarda yapı-fonksiyon ilişkisini tanımlamak
    4. Organizma ve popülasyonlardaki genetik aktarımını açıklamak
    5. Genetik ve protein mühendisliği, mikrobik tanımlama, enzim teknolojileri, memeli hücre kültürü ve bitki doku kültüründe kullanılan teknikleri bilmek ve uygulamak
    6. Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
    7. Bilimsel bilgiye ulaşmak ve bağımsız çalışmak
    8. Disiplinlerarası etkileşim bulunan araştırma takımlarında etkin şekilde çalışmak
    9. Mevcut bilgiyi geliştirme yöntemleri bulmak
    10. Tez çalışmaları için gerekli yeni araçların ve/veya yazılımların temel prensip ve uygulamalarını anlamak
    11. Araştırma konusu ile ilgili fikir ve bulgularını sözlü ve yazılı olarak etkin şekilde ifade edebilmek
    12. Biyolojik kavramları bireysel, sosyal, ekonomik, teknolojik ve etik konulara uygulamak

    Değerlendirme Tipi

    1. Yazılı sınav
  3. Virusların meydana getirdiği hastalıkların teşhis ve tedavi yöntemlerini listelemek

    Program Çıktılarına Katkıları

    1. İleri düzey Biyoloji kavramlarını tanımlamak ve uygulamak
    2. Araştırma projesi doğrultusunda literatürü dikkatlice gözden geçirip, kendi sonuçları ile önceki literatür arasında bağlantı kurmak
    3. Yaşam formları ve çevreleri ile ekosistem arasındaki ilişkileri tanımlamak
    4. Hücre ve organizmalarda yapı-fonksiyon ilişkisini tanımlamak
    5. Genetik ve protein mühendisliği, mikrobik tanımlama, enzim teknolojileri, memeli hücre kültürü ve bitki doku kültüründe kullanılan teknikleri bilmek ve uygulamak
    6. Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
    7. Bilimsel bilgiye ulaşmak ve bağımsız çalışmak
    8. Disiplinlerarası etkileşim bulunan araştırma takımlarında etkin şekilde çalışmak
    9. Mevcut bilgiyi geliştirme yöntemleri bulmak
    10. Tez çalışmaları için gerekli yeni araçların ve/veya yazılımların temel prensip ve uygulamalarını anlamak
    11. Araştırma konusu ile ilgili fikir ve bulgularını sözlü ve yazılı olarak etkin şekilde ifade edebilmek
    12. Biyolojik kavramları bireysel, sosyal, ekonomik, teknolojik ve etik konulara uygulamak

    Değerlendirme Tipi

    1. Yazılı sınav
  4. Gen terapi yöntemlerini uygulamak

    Program Çıktılarına Katkıları

    1. İleri düzey Biyoloji kavramlarını tanımlamak ve uygulamak
    2. Araştırma projesi doğrultusunda literatürü dikkatlice gözden geçirip, kendi sonuçları ile önceki literatür arasında bağlantı kurmak
    3. Yaşam formları ve çevreleri ile ekosistem arasındaki ilişkileri tanımlamak
    4. Hücre ve organizmalarda yapı-fonksiyon ilişkisini tanımlamak
    5. Organizma ve popülasyonlardaki genetik aktarımını açıklamak
    6. Genetik ve protein mühendisliği, mikrobik tanımlama, enzim teknolojileri, memeli hücre kültürü ve bitki doku kültüründe kullanılan teknikleri bilmek ve uygulamak
    7. Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
    8. Bilimsel bilgiye ulaşmak ve bağımsız çalışmak
    9. Disiplinlerarası etkileşim bulunan araştırma takımlarında etkin şekilde çalışmak
    10. Mevcut bilgiyi geliştirme yöntemleri bulmak
    11. Tez çalışmaları için gerekli yeni araçların ve/veya yazılımların temel prensip ve uygulamalarını anlamak
    12. Araştırma konusu ile ilgili fikir ve bulgularını sözlü ve yazılı olarak etkin şekilde ifade edebilmek
    13. Profesyonel ve etik davranış sorumluluğu sergilemek
    14. Biyolojik kavramları bireysel, sosyal, ekonomik, teknolojik ve etik konulara uygulamak

    Değerlendirme Tipi

    1. Laboratuvar uygulamaları/sınavları
   İçerik Yukarı
1. hafta: Virusların tanımı, sınıflandırılması, morfolojisi ve kimyasına giriş.
2. hafta: Virusların replikasyon stratejileri
Hayvan DNA viruslarının replikasyon stratejileri.
Hayvan RNA viruslarının replikasyon stratejileri
3. hafta: Hayvan viruslarının genetiğine giriş.
Onkogenik viruslar, DNA kanser virusları (polyoma, herpes, papilloma, hepatitis ve adenovirus).
RNA kanser virusları (retroviruses)
HIV (human ımmunodeficiency virus): AIDS nedeni virusun biyolojisi
4. hafta: Viral aşıların gelişimi için moleküler denemeler:özellikle çocuk felci ve çiçek aşılarının tarihçesi.
Aşılar için yeni metodlar: subunit aşılarıs, anti-idiotype ve DNA aşıları
Viral kemoterapi: Viruslara karşı kullanılan ilaçlar: nukelosid analogları, reverse transkriptaz inhibitorleri, proteaz inhibitorleri
5. hafta: Picornaviruses: enterovirusler ve rhinovirusler: sindirim sisteminde enfeksiyonlara neden olan küçük RNA virusleri: solunum yolunda ve sindirim sisteminde enfeksiyon yapan polio ve rinovirus dahil.
6. hafta: Polio ve diğer pikornovirusların replikasyonu
7. hafta: Herpes viruslarının yapısı: herpes simplex types 1 and 2, cytomegalovirus, varicella-zoster viruslarının meydana getirdiği enfeksiyonlar, EPSTEİN-BARR virusu ve diğer herpes tipleri.
8. hafta: Ara Sınav
9. hafta: Virus-host interaksiyonları: viral enfeksiyonlarda interferonun rolü.
10. hafta: Influenza virusunun yapısı ve özellikleri. Viral patojenitesi ve hastalığı, genetiği, epidemiyolojisi, önleme ve tedavisi
11. hafta: Mumps ve Measles viruslarının yapısı ve özellikleri. Viral patojenitesi ve hastalığı, genetiği, epidemiyolojisi, önleme ve tedavisi.
Rubella virusunun yapısı ve özellikleri. Viral patojenitesi ve hastalığı, genetiği, epidemiyolojisi, önleme ve tedavisi
Solunum yolu hastalıklarına neden olan viruslar: parainfluenza, respiratory syncytial, adeno virus.
12. hafta: Viral gastroenteritis ajanı olan rotaviruslar.
Hepatit virusları tarafından meydana getirilen hastalıklar.
Rhabdoviruslerin meydana getirdiği hastalık.
Arbovirusların meydana getirdiği hastalıklar.
Vertebratlar tarafından taşınan viral hastalıklar: Konvansiyonel ve konvansiyonel ajanlar tarafından meydana gelen hastalıklar sinir sitemi hastalıkları.
Prion hastalıkları: kuru, creutzfeld-jakob disease.
13. hafta: Soğuk algınlığı yapan Coronoviruslar ve SARS
Çocukluk döneminde kaşıntıya neden olan Parvovirusler
14. hafta: Bakteriyofajların yapısı. Litik ve lizojenik siklusları
Arasınav II
15. hafta*: Bitki virusları
16. hafta*: Final sınavı
Ders kitapları ve materyaller: Ders notları
Course handouts
Önerilen kaynaklar: 1. Recent Advances in Plant Virology. Publisher: Caister Academic Press Editors: Carole Caranta1, Miguel A. Aranda2, Mark Tepfer3 and J.J. Lopez-Moya4 Publication date: February 2011
ISBN: 978-1-904455-75-2

2. Animal Viruses: Molecular Biology. Publisher: Caister Academic Press
Editor: Thomas C. Mettenleiter and Francisco Sobrino Friedrich-Loeffler-Institut, Publication date: January 2008 ISBN: 978-1-904455-22-6

3. Principles of Molecular Virology (Standard Edition), Third Edition [Hardcover] . Alan J. Cann (Author). Academic Press.

4. Non-viral Gene Therapy: Gene Design and Delivery by Kazunari Taira, Kazunori Kataoka and Takuro Niidome (13 Jun 2005)

5. Gene Therapy by Mauro Giacca (22 Apr 2010)
  * 15. ve 16. haftalar arası final sınavına hazırlık haftası bulunmaktadır.
Değerlendirme Yukarı
Değerlendirme tipi Hafta numarası Ağırlık (%)
Ara sınavlar (Vizeler): 8,14 50
Dönem içi diğer çalışmalar: 0
Proje: 0
Ödev: 0
Kısa sınav (Quiz): 0
Final sınavı: 16 50
  Toplam ağırlık:
(%)
   İş yükü Yukarı
Etkinlik Süre (Haftalık saat) Toplam hafta sayısı Dönem boyu toplam iş yükü
Dersler (Yüz yüze öğretme): 3 14
Ders dışı bireysel çalışma: 6 14
Uygulama, Rehberli problem çözme: 0 0
Ödev: 0 0
Dönem projesi: 0 0
Dönem projesi sunumu: 0 0
Kısa sınav (Quiz): 0 0
Ara sınav için bireysel çalışma: 12 2
Ara sınav (Vize): 6 2
Final sınavı için bireysel çalışma: 20 1
Final sınavı: 3 1
    Toplam işyükü:
    Toplam AKTS kredisi:
*
  * AKTS kredisi, toplam iş yükünün 25'e bölümüdür. (1 AKTS = 25 saatlik iş yükü)
-->