Ders Bilgi Formu ( MBG 646 )
|
Temel bilgiler
|
|
Ders adı: |
İleri Bitki Biyoteknolojisi |
Ders kodu: |
MBG 646 |
Öğretim üyesi: |
Prof. Dr. Yelda ÖZDEN ÇİFTÇİ
|
AKTS kredisi: |
7.5 |
GTÜ kredisi: |
3 (3+0+0) |
Yılı, Dönemi: |
1/2/3/4, Güz ve Bahar |
Dersin düzeyi: |
Doktora |
Dersin tipi: |
Alan seçmeli
|
Öğretim dili: |
Türkçe
|
Öğretim şekli: |
Yüz yüze
|
Ön koşullar: |
Bitki Biyoteknoloji dersini almış olmak. |
Staj durumu: |
Yok |
Dersin amacı: |
Tarımsal üretimin arttırılmasında transgenik teknolojisinden yararlanılması sırasında kullanılan tekniklerin anlaşılması ve bu uygulamanın sosyal, ekonomik ve etik yönden değerlendirilmesi |
|
|
|
Öğrenme çıktıları
|
|
Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler, şu yetilere sahip olurlar:
-
Dersin başarıyla tamamlanması halinde öğrencilerin:
ÖÇ-1: transgenik bitki üretim yöntemleri hakkında bilgi sahibi olmaları,
ÖÇ-2: bitki biyoteknolojisinin tarımsal üretimi arttırma potansiyelini değerlendirmeleri,
ÖÇ-3: transgenik bitki üretimi ile ilgili konuları sınıf arkadaşları ile tartışmaları,
ÖÇ-4: transgenik bitki üretimi konusunda sunum hazırlanmasında tecrübe sahibi olmaları beklenmektedir.
Program Çıktılarına Katkıları
Değerlendirme Tipi
-
Bitki biyoteknolojisinin tarımsal üretimi arttırma potansiyelini değerlendirir.
Program Çıktılarına Katkıları
-
Biyoloji kavramlarını uzmanlık derecesinde açıklamak ve uygulamak
-
Çalışma alanı ile ilgili araştırma metodolojileri ve teknikleri anlayıp uygulayabilmek
-
Modern teknolojiyle sürekli öğrenme bilinci geliştirmek
-
Mevcut bilgiyi geliştirme yöntemleri bulmak
-
Biyolojik kavramları bireysel, sosyal, ekonomik, teknolojik ve etik konulara uygulamak
Değerlendirme Tipi
-
Yazılı sınav
-
Seminer/sunum
-
Gen aktarılan bitkileri ekonomik ve etik yönden tartışır.
Program Çıktılarına Katkıları
-
Biyoloji kavramlarını uzmanlık derecesinde açıklamak ve uygulamak
-
Modern teknolojiyle sürekli öğrenme bilinci geliştirmek
-
Mevcut bilgiyi geliştirme yöntemleri bulmak
Değerlendirme Tipi
-
Seminer/sunum
-
Transgenik teknoloji ile ilgili değişik çalışmaları derleyip sunar.
Program Çıktılarına Katkıları
-
Biyoloji kavramlarını uzmanlık derecesinde açıklamak ve uygulamak
-
Sorgulayıcı, yenilikçi yaklaşımlar ortaya koymak
-
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
-
Modern teknolojiyle sürekli öğrenme bilinci geliştirmek
-
Mevcut bilgiyi geliştirme yöntemleri bulmak
-
Araştırma konusu ile ilgili fikir ve bulgularını sözlü ve yazılı olarak etkin şekilde ifade edebilmek
Değerlendirme Tipi
-
Seminer/sunum
|
|
İçerik
|
|
1. hafta: |
Tarımsal Teknoloji -Potansiyeli -Riskleri
|
2. hafta: |
Bitkilerde Polimorfizmlerin Belirlenmesinde Kullanılan Son Teknolojiler -Eksprese olmuş dizi işaretleri (EST) -Mikroarray (çip) teknolojisi -Array çeşitlilik teknolojisi (DArT) -Tek nükleotid polimorfizmi (SNP
|
3. hafta: |
Bitkilerde Kuraklık ve Tuzluluk Stresine Karşı Direncin Arttırılması -Kuraklık ve tuzluluk stresi -Gen aktarımı ile direncin arttırılması -Osmokoruyucu bileşenlerin ve antioksidanların etkisi
|
4. hafta: |
Bitkilerde Herbisit ve Böceklere Karşı Direncin Arttırılması -Agrokimyasal çözüm -Agrokimyasallara alternatifler
|
5. hafta: |
Transgenik Bitkilerin Belirlenmesi (I) -DNA’ ya dayalı belirleme yöntemleri
|
6. hafta: |
Transgenik Bitkilerin Belirlenmesi (II) -Proteinlere dayalı belirleme yöntemleri
|
7. hafta: |
Ara Sınav |
8. hafta: |
Kloroplast Mühendisliği -Avantajları ve sınırlılıkları -Kullanılan vektör ve markır genler |
9. hafta: |
Kloroplast Mühendisliği -Çeşitli bitki türlerinde plastid transformasyonu ile elde edilen sonuçlar |
10. hafta: |
Kloroplast Mühendisliği ile Üretilen Rekombinant Proteinler -Aşı antijenleri -Törapatik proteinler
|
11. hafta: |
Bitkilerde antikor üretimi -Avantajları ve sınırlılıkları -Bitkilerde kullanım alanları
|
12. hafta: |
Bitkilerde Antisens Teknolojisi -RNA düzenlenme mekanizması -Gen inaktivasyonunu etkileyen faktörler
|
13. hafta: |
Bitki Savunmasında DNA Mikroarrayleri -DNA mikroarray teknolojisi -Bitkilerde transkript profilleri -Bitki savunmasında ekspresyon profilleri
|
14. hafta: |
Fitoremeditasyon -Biyoteknolojik yaklaşımlar -Bitkilerde Biyodizel Üretimi -Üretim için uygun bitkiler -Üretim yöntemleri -Ekonomik önemi
|
15. hafta*: |
-
|
16. hafta*: |
Final sınavı |
Ders kitapları ve materyaller: |
-Transgenic plants and crops, George G. Khachatourians et al., CRC Press, 2002. |
Önerilen kaynaklar: |
1. Advances in Insect control: the role of transgenic plants, Nadine Carozzi and Michael Koziev, CRC Press, 1997. 2. Plant Biotechnology and Transgenic Plants, Kirshi-Marja oksman-Caldentey, Wolfgang H. Barz, CRC Pres, 2002.
|
|
* 15. ve 16. haftalar arası final sınavına hazırlık haftası bulunmaktadır.
|
|
|
|
Değerlendirme
|
|
|
Değerlendirme tipi |
Hafta numarası |
Ağırlık (%) |
|
Ara sınavlar (Vizeler): |
8 |
10 |
Dönem içi diğer çalışmalar: |
|
0 |
Proje: |
2,4,10 |
10 |
Ödev: |
4,7,14,15 |
10 |
Kısa sınav (Quiz): |
3,4,5,6,10,11,12,13 |
10 |
Final sınavı: |
16 |
60 |
|
Toplam ağırlık: |
(%) |
|
|
|
İş yükü
|
|
|
Etkinlik |
Süre (Haftalık saat) |
Toplam hafta sayısı |
Dönem boyu toplam iş yükü |
|
Dersler (Yüz yüze öğretme): |
3 |
14 |
|
Ders dışı bireysel çalışma: |
4 |
10 |
|
Uygulama, Rehberli problem çözme: |
0 |
0 |
|
Ödev: |
6 |
4 |
|
Dönem projesi: |
6 |
3 |
|
Dönem projesi sunumu: |
0 |
0 |
|
Kısa sınav (Quiz): |
0.5 |
8 |
|
Ara sınav için bireysel çalışma: |
8 |
3 |
|
Ara sınav (Vize): |
3 |
1 |
|
Final sınavı için bireysel çalışma: |
10 |
3 |
|
Final sınavı: |
3 |
1 |
|
|
|
Toplam işyükü: |
|
|
|
Toplam AKTS kredisi: |
* |
|
* AKTS kredisi, toplam iş yükünün 25'e bölümüdür. (1 AKTS = 25 saatlik iş yükü)
|
|
|
-->