Ders Bilgi Formu ( MBM 403 )
|
Temel bilgiler
|
|
Ders adı: |
X-Işınları Kırınımı |
Ders kodu: |
MBM 403 |
Öğretim üyesi: |
Prof. Dr. Orhan ŞAHİN
|
AKTS kredisi: |
5 |
GTÜ kredisi: |
3 (3+0+0) |
Yılı, Dönemi: |
4, Güz |
Dersin düzeyi: |
Lisans |
Dersin tipi: |
Alan seçmeli
|
Öğretim dili: |
Türkçe
|
Öğretim şekli: |
Yüz yüze
|
Ön koşullar: |
Yok |
Staj durumu: |
Yok |
Dersin amacı: |
Malzemelerin yapısını x-ışını kırınımı tekniği ile nasıl tayin edilebildiğini anlatmak. |
|
|
|
Öğrenme çıktıları
|
|
Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler, şu yetilere sahip olurlar:
-
Malzemelerin yapısını x-ışını kırınımı tekniği ile nasıl tayin edilebildiğini kavrar
Program Çıktılarına Katkıları
-
Temel düzey Malzeme Bilimi ve Mühendisliği bilgisi edinmek
-
Malzeme bilimi ve mühendisliği alanındaki modern yöntem ve araçları kullanmak
-
Malzeme tasarım ve özellikleri ile ilgili veriyi analiz edip yorumlamak, deneyleri tasarlayıp yürütmek
-
Modern teknolojiyle sürekli öğrenme bilinci geliştirmek
Değerlendirme Tipi
-
Yazılı sınav
-
Malzemelerin kristal yapılarını tanımlar
Program Çıktılarına Katkıları
-
Malzeme bilimi ve mühendisliği alanındaki modern yöntem ve araçları kullanmak
-
Malzeme karakteristik ve özellikleri ile ilgili mühendislik problemlerini tanımlamak, formüle etmek ve çözmek
-
Mühendislik uygulamaları için farklı teknik ve modern araçları kullanma bilgisini geliştirmek
-
Modern teknolojiyle sürekli öğrenme bilinci geliştirmek
-
Mevcut bilgiyi geliştirme yöntemleri bulmak
Değerlendirme Tipi
-
Yazılı sınav
-
X-ışınları analiz metotlarından toz metodu ile bilinmeyen bir maddenin fazını tespit edebilir
Program Çıktılarına Katkıları
-
Temel düzey Malzeme Bilimi ve Mühendisliği bilgisi edinmek
-
Malzeme bilimi ve mühendisliği alanındaki modern yöntem ve araçları kullanmak
-
Malzeme karakteristik ve özellikleri ile ilgili mühendislik problemlerini tanımlamak, formüle etmek ve çözmek
-
Mevcut bilgiyi geliştirme yöntemleri bulmak
Değerlendirme Tipi
-
Yazılı sınav
-
X-ışınları spektrometre metodu ile elementel analiz yapabilir
Program Çıktılarına Katkıları
-
Temel düzey Malzeme Bilimi ve Mühendisliği bilgisi edinmek
-
Malzeme bilimi ve mühendisliği alanındaki modern yöntem ve araçları kullanmak
-
Malzeme karakteristik ve özellikleri ile ilgili mühendislik problemlerini tanımlamak, formüle etmek ve çözmek
-
Mühendislik uygulamaları için farklı teknik ve modern araçları kullanma bilgisini geliştirmek
-
Modern teknolojiyle sürekli öğrenme bilinci geliştirmek
-
Mevcut bilgiyi geliştirme yöntemleri bulmak
Değerlendirme Tipi
-
Yazılı sınav
|
|
İçerik
|
|
1. hafta: |
Krİstallerin yapıları |
2. hafta: |
Stereografik projeksiyon |
3. hafta: |
X-ışınları üretimi |
4. hafta: |
X-ışın demetinin kırınımı |
5. hafta: |
Kırınıma uğrayan x-ışın demetinin şiddeti |
6. hafta: |
Kristal yapıların tayini |
7. hafta: |
LAB. 1, Toz metodu, bilinen numunenin incelenmesi |
8. hafta: |
LAB. 2, Toz metodu, bilinmeyen numunenin incelenmesi |
9. hafta: |
Vize sınavı |
10. hafta: |
X-ışınlarının algılanması |
11. hafta: |
Kristalografik yönlenme, Geri yansımalı Laue methodu |
12. hafta: |
Karşıt latis |
13. hafta: |
Kimyasal analiz, X-ışını spektrometresi |
14. hafta: |
Kimyasal analiz, X-ışını spektrometresi LAB1 |
15. hafta*: |
. |
16. hafta*: |
Final sınavı |
Ders kitapları ve materyaller: |
|
Önerilen kaynaklar: |
Elements of x-ray diffraction B. D. Cullity |
|
* 15. ve 16. haftalar arası final sınavına hazırlık haftası bulunmaktadır.
|
|
|
|
Değerlendirme
|
|
|
Değerlendirme tipi |
Hafta numarası |
Ağırlık (%) |
|
Ara sınavlar (Vizeler): |
9 |
40 |
Dönem içi diğer çalışmalar: |
|
0 |
Proje: |
|
0 |
Ödev: |
|
0 |
Kısa sınav (Quiz): |
|
0 |
Final sınavı: |
16 |
60 |
|
Toplam ağırlık: |
(%) |
|
|
|
İş yükü
|
|
|
Etkinlik |
Süre (Haftalık saat) |
Toplam hafta sayısı |
Dönem boyu toplam iş yükü |
|
Dersler (Yüz yüze öğretme): |
3 |
14 |
|
Ders dışı bireysel çalışma: |
2 |
14 |
|
Uygulama, Rehberli problem çözme: |
0 |
0 |
|
Ödev: |
0 |
0 |
|
Dönem projesi: |
0 |
0 |
|
Dönem projesi sunumu: |
0 |
0 |
|
Kısa sınav (Quiz): |
0 |
0 |
|
Ara sınav için bireysel çalışma: |
2 |
8 |
|
Ara sınav (Vize): |
2 |
1 |
|
Final sınavı için bireysel çalışma: |
2 |
16 |
|
Final sınavı: |
2 |
1 |
|
|
|
Toplam işyükü: |
|
|
|
Toplam AKTS kredisi: |
* |
|
* AKTS kredisi, toplam iş yükünün 25'e bölümüdür. (1 AKTS = 25 saatlik iş yükü)
|
|
|
-->