Ders Bilgi Formu ( MBM 522 )
|
Temel bilgiler
|
|
Ders adı: |
Cam Bilimi ve Teknolojisi |
Ders kodu: |
MBM 522 |
Öğretim üyesi: |
Prof. Dr. Ahmet ÇAPOĞLU
|
AKTS kredisi: |
7.5 |
GTÜ kredisi: |
3 (3+0+0) |
Yılı, Dönemi: |
1,2, Güz ve Bahar |
Dersin düzeyi: |
Yüksek lisans |
Dersin tipi: |
Alan seçmeli
|
Öğretim dili: |
Türkçe
|
Öğretim şekli: |
Yüz yüze , Laboratuvar çalışması
|
Ön koşullar: |
YOK |
Staj durumu: |
Yok |
Dersin amacı: |
Cam oluşumunda etkin olan mekanizmaların öğretilmesi ve farklı özellikler sergileyen camların bu özellikler altında yatan mekanizmaların bilimsel olarak açıklanması ve cam üretim süreçlerinin tanıtılması. |
|
|
|
Öğrenme çıktıları
|
|
Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler, şu yetilere sahip olurlar:
-
Cam oluşturan ve oluşturmayan oksit sistemler arasındaki farkı tanımlayabilir.
Program Çıktılarına Katkıları
-
İleri düzey Malzeme Bilimi ve Mühendisliği kavramlarını tanımlamak ve uygulamak
-
Araştırma projesi doğrultusunda literatürü dikkatlice gözden geçirip, kendi sonuçları ile önceki literatür arasında bağlantı kurmak
-
Bilimsel bilgiye ulaşmak
-
Modern teknolojiyle sürekli öğrenme bilinci geliştirmek
-
İlerleme raporlarını yayınlanmış doküman, tez, makalelere dayandırarak yazmak.
Değerlendirme Tipi
-
Yazılı sınav
-
Seminer/sunum
-
Camların farklı kimyasal ve fiziksel özellikler göstermesine neden olan temel mekanizmaları açıklar.
Program Çıktılarına Katkıları
-
İleri düzey Malzeme Bilimi ve Mühendisliği kavramlarını tanımlamak ve uygulamak
-
Bilimsel bilgiye ulaşmak
-
Modern teknolojiyle sürekli öğrenme bilinci geliştirmek
-
Mevcut bilgiyi geliştirme yöntemleri bulmak
-
İlerleme raporlarını yayınlanmış doküman, tez, makalelere dayandırarak yazmak.
Değerlendirme Tipi
-
Yazılı sınav
-
Seminer/sunum
-
Bir uygulama alanı için cam kompozisyonu tasarlayabilir.
Program Çıktılarına Katkıları
-
İleri düzey Malzeme Bilimi ve Mühendisliği kavramlarını tanımlamak ve uygulamak
-
Bilimsel bilgiye ulaşmak
-
Modern teknolojiyle sürekli öğrenme bilinci geliştirmek
-
Mevcut bilgiyi geliştirme yöntemleri bulmak
-
İlerleme raporlarını yayınlanmış doküman, tez, makalelere dayandırarak yazmak.
Değerlendirme Tipi
-
Ödev
-
Dönem projesi
|
|
İçerik
|
|
1. hafta: |
İnorganik camların Kimyası |
2. hafta: |
Cam ergiyiklerinin akışkanlık davranışı, ölçümü ve bu özelliğini etkileyen faktörler |
3. hafta: |
Camların ısıl özellikleri / Isıl genleşme |
4. hafta: |
Isıl gerilimler, ölçümü ve giderilmesi için önlemler |
5. hafta: |
Camların mukavemeti, ölçüm metodları ve mukavemeti etkileyen faktörler |
6. hafta: |
Cam ürünlerinin mukavemeti, Kırılma analizi |
7. hafta: |
Kırınım indisi ve saçılım |
8. hafta: |
Optik camlar ve Uygulamaları |
9. hafta: |
Ara sınav |
10. hafta: |
Radyasyonun camlar tarafından soğurulması |
11. hafta: |
Camların renklendirilmesi, kolloidal renk katkıları ve renksizleştirme |
12. hafta: |
Camların elektriksel özellikleri, Camlarda iletkenlik mekanizması ve etkileyen faktörler |
13. hafta: |
Yarı iletken camlar, Oksit esaslı camlarda dielektrik kaybı |
14. hafta: |
Camın kimyasal kararlığı, mekanizması ve etkileyen faktörler |
15. hafta*: |
Genel Tekrar |
16. hafta*: |
Final Sınavı |
Ders kitapları ve materyaller: |
The properties and applications of Glass, H. Rawson and the lecture notes prepared from different glass textbooks in the form of Power point presentations. |
Önerilen kaynaklar: |
The properties and applications of Glass, H. Rawson |
|
* 15. ve 16. haftalar arası final sınavına hazırlık haftası bulunmaktadır.
|
|
|
|
Değerlendirme
|
|
|
Değerlendirme tipi |
Hafta numarası |
Ağırlık (%) |
|
Ara sınavlar (Vizeler): |
9 |
20 |
Dönem içi diğer çalışmalar: |
|
0 |
Proje: |
6, 12 |
10 |
Ödev: |
2-11 |
10 |
Kısa sınav (Quiz): |
|
0 |
Final sınavı: |
16 |
60 |
|
Toplam ağırlık: |
(%) |
|
|
|
İş yükü
|
|
|
Etkinlik |
Süre (Haftalık saat) |
Toplam hafta sayısı |
Dönem boyu toplam iş yükü |
|
Dersler (Yüz yüze öğretme): |
3 |
14 |
|
Ders dışı bireysel çalışma: |
4 |
14 |
|
Uygulama, Rehberli problem çözme: |
0 |
0 |
|
Ödev: |
4 |
10 |
|
Dönem projesi: |
10 |
2 |
|
Dönem projesi sunumu: |
1 |
1 |
|
Kısa sınav (Quiz): |
0 |
0 |
|
Ara sınav için bireysel çalışma: |
10 |
1 |
|
Ara sınav (Vize): |
2 |
1 |
|
Final sınavı için bireysel çalışma: |
10 |
1 |
|
Final sınavı: |
2 |
1 |
|
|
|
Toplam işyükü: |
|
|
|
Toplam AKTS kredisi: |
* |
|
* AKTS kredisi, toplam iş yükünün 25'e bölümüdür. (1 AKTS = 25 saatlik iş yükü)
|
|
|
-->