ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE

Ders Bilgi Formu ( ME 107 )


   Temel bilgiler
Ders adı: Makine Mühendisliğinde Bilgisayar Sistemleri
Ders kodu: ME 107
Öğretim üyesi: Prof. Dr. İlyas KANDEMİR
AKTS kredisi: 4
GTÜ kredisi: 2.5 ()
Yılı, Dönemi: 1, Güz
Dersin düzeyi: Lisans
Dersin tipi: Zorunlu
Öğretim dili: İngilizce
Öğretim şekli: Yüz yüze
Ön koşullar: yok
Staj durumu: Yok
Dersin amacı: Temel bilgisayar programlama becerisini kazandırmak, kontrol elemanlarını, sensörleri ve donanımları kullanmak amaçlanmaktadır.
   Öğrenme çıktıları Yukarı

Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler, şu yetilere sahip olurlar:

  1. Bilgisayar sistemlerini tanıma

    Program Çıktılarına Katkıları

    1. Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
    2. Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
    3. Çok değişkenli matematik ve türevsel denklemlere, istatistik ve optimizasyon konularına aşina olmak, bu bilgileri kullanarak makine mühendisliği ile ilgili problemleri matematiksel olarak tanımlayan modeller geliştirebilme; bilgisayar programlama ve hesaplamalı yöntemleri kullanarak makine mühendisliği ile ilgili problemleri çözümleyebilme; makine mühendisliği ile ilgili tasarım ve analiz programlarını kullanabilme becerisi
    4. Mekanik, termal sistemler veya otomatik kontrol alanlarında projeler hazırlayıp, yöneterek bu alanlarda profesyonel olarak çalışabilme yeteneği

    Değerlendirme Tipi

    1. Yazılı sınav
    2. Ödev
  2. Temel kontrol sistemlerini tanıma

    Program Çıktılarına Katkıları

    1. Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
    2. Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
    3. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
    4. Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
    5. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
    6. Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
    7. Çok değişkenli matematik ve türevsel denklemlere, istatistik ve optimizasyon konularına aşina olmak, bu bilgileri kullanarak makine mühendisliği ile ilgili problemleri matematiksel olarak tanımlayan modeller geliştirebilme; bilgisayar programlama ve hesaplamalı yöntemleri kullanarak makine mühendisliği ile ilgili problemleri çözümleyebilme; makine mühendisliği ile ilgili tasarım ve analiz programlarını kullanabilme becerisi
    8. Analitik düşünme yeteneği, fikirleri uygulamaya dönüştürebilme, tasarlama yeteneği, üç boyutlu düşünebilme yeteneği

    Değerlendirme Tipi

    1. Yazılı sınav
    2. Ödev
    3. Laboratuvar uygulamaları/sınavları
  3. Bilgisayar programları geliştirme

    Program Çıktılarına Katkıları

    1. Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
    2. Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
    3. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
    4. Çok değişkenli matematik ve türevsel denklemlere, istatistik ve optimizasyon konularına aşina olmak, bu bilgileri kullanarak makine mühendisliği ile ilgili problemleri matematiksel olarak tanımlayan modeller geliştirebilme; bilgisayar programlama ve hesaplamalı yöntemleri kullanarak makine mühendisliği ile ilgili problemleri çözümleyebilme; makine mühendisliği ile ilgili tasarım ve analiz programlarını kullanabilme becerisi
    5. Mekanik, termal sistemler veya otomatik kontrol alanlarında projeler hazırlayıp, yöneterek bu alanlarda profesyonel olarak çalışabilme yeteneği

    Değerlendirme Tipi

    1. Yazılı sınav
    2. Ödev
   İçerik Yukarı
1. hafta: Temel bilgisayar sistemi bileşenleri
2. hafta: Veri tipleri ve değişkenler
3. hafta: Öznitelikler, olay prosedürleri, kontroller, Ödev 1
4. hafta: Atamalar; aritmetik, karşılaştırmalı ve mantıksal işleçler
5. hafta: Kontrol yapıları, if-then-else, case select
6. hafta: Temel algoritmalar, sıralama algoritmaları, Ödev 2
7. hafta: Dosya erişimi, veri transferi, i2c, spi, paralel, seri
8. hafta: Ara sınav, haberleşme
9. hafta: Mikrodenetleyici programlamaya giriş, Arduino, Ödev 3
10. hafta: Kontrol elemanları, valfler, servolar, motorlar, eyleyiciler
11. hafta: Sensörler: Mesafe, kuvvet, ışık, elektrik, sıcaklık, nem, vs.
12. hafta: Olay-özel durum işleme, Ödev 4
13. hafta: Laboratuvar ve veri toplama
14. hafta: Temel elektronik bilgileri, devre elemanları, Ödevlerin gözden geçirilmesi
15. hafta*: -
16. hafta*: Final (min. 20 gerekir)
Ders kitapları ve materyaller: Programming with Microsoft Visual Basic 2017 8th Edition, Diane Zak
Önerilen kaynaklar: Introduction to Arduino, Alan G. Smith, 2011
Control sensors and actuators, Clarence W. De Silva, 1989
  * 15. ve 16. haftalar arası final sınavına hazırlık haftası bulunmaktadır.
Değerlendirme Yukarı
Değerlendirme tipi Hafta numarası Ağırlık (%)
Ara sınavlar (Vizeler): 8 40
Dönem içi diğer çalışmalar: 0
Proje: 0
Ödev: 3, 6, 9, 12 10
Kısa sınav (Quiz): 0
Final sınavı: 16 50
  Toplam ağırlık:
(%)
   İş yükü Yukarı
Etkinlik Süre (Haftalık saat) Toplam hafta sayısı Dönem boyu toplam iş yükü
Dersler (Yüz yüze öğretme): 2 10
Ders dışı bireysel çalışma: 0 0
Uygulama, Rehberli problem çözme: 1 10
Ödev: 4 4
Dönem projesi: 0 0
Dönem projesi sunumu: 0 0
Kısa sınav (Quiz): 0 0
Ara sınav için bireysel çalışma: 10 1
Ara sınav (Vize): 2 1
Final sınavı için bireysel çalışma: 10 1
Final sınavı: 2 1
    Toplam işyükü:
    Toplam AKTS kredisi:
*
  * AKTS kredisi, toplam iş yükünün 25'e bölümüdür. (1 AKTS = 25 saatlik iş yükü)
-->