Ders Bilgi Formu ( UTE 517 )
|
Temel bilgiler
|
|
Ders adı: |
Trafik Mühendisliği |
Ders kodu: |
UTE 517 |
Öğretim üyesi: |
Dr. Öğr. Üyesi Göker AKSOY
|
AKTS kredisi: |
7.5 |
GTÜ kredisi: |
3 (3+0+0) |
Yılı, Dönemi: |
2023, Güz |
Dersin düzeyi: |
Yüksek lisans |
Dersin tipi: |
Enstitü seçmeli
|
Öğretim dili: |
Türkçe
|
Öğretim şekli: |
Yüz yüze
|
Ön koşullar: |
yok |
Staj durumu: |
Yok |
Dersin amacı: |
Trafik akım özellikleri, trafik etüdleri ve temel ışıklı kavşak tasarımının öğretilmesi amaçlanmaktadır. Bu ders kapsamında öğrenciler trafik akım değişkenlerini ve birbirleri arasındaki ilişkileri öğrenmekte, yol tasarımına esas olan trafik hacmi, hizmet düzeyi hesabı, trafik hacim etüdü, nokta hız etüdü, hizmet düzeyi etüdü, yolculuk süresi ve gecikme etüdü, görüş üçgeni etüdü yapabilecektirler. Trafik akımının temel eğrileri öğretilerek talep ve arz değişimleri hakkında, tıkalı ve serbest akım koşulları hakkında bilgiler sunulacaktır. Eş düzey ve katlı kavşaklar, ışıklı kavşaklar, kavşak karışıklık noktaları gibi konularda ayrıntılar ders içerisinde anlatılacaktır. Işıklı kavşaklarda webster yöntemiyle devre süresi hesabı ve gecikme hesabı yapılacaktır |
|
|
|
Öğrenme çıktıları
|
|
Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler, şu yetilere sahip olurlar:
-
Trafik mühendisliğinin temel özelliklerini betimlerler
Program Çıktılarına Katkıları
-
Akıllı Şehir ve Akıllı Ulaşım kavramlarını tanımlamak ve uygulamak (1)
-
Akıllı Şehir ve Ulaşım teknolojileri araştırma alanındaki literatürü dikkatlice gözden geçirip, kendi sonuçları ile mevcut literatür arasında bağlantı kurmak (2)
-
Bilimsel bilgiye ulaşmak (6)
Değerlendirme Tipi
-
Yazılı sınav
-
Ödev
-
Trafik sistemi bileşenleri ve karakteristiklerini tanımlayabilirler
Program Çıktılarına Katkıları
-
Akıllı Şehir ve Akıllı Ulaşım kavramlarını tanımlamak ve uygulamak (1)
-
Veri yönetimi ve analitiği, coğrafi bilgi teknolojileri, ulaşım/trafik yönetimi, sensörler, haberleşme ve ağ altyapısı gibi teknikleri araştırma ve projelerinde tanımlamak, analiz etmek ve çözmek (3)
-
Gelişmiş mühendislik ve planlama problemlerini formüle edip çözmek (4)
Değerlendirme Tipi
-
Yazılı sınav
-
Ödev
-
Trafik akımını, temel parametreler ile inceleyebilir ve trafik etüdü yapabilirler
Program Çıktılarına Katkıları
-
Gelişmiş mühendislik ve planlama problemlerini formüle edip çözmek (4)
-
Akıllı Şehir ve Ulaşım teknolojileri alanındaki modern ekipman ve yazılımları kullanmak, ilgili teknik becerilerden faydalanmak (5)
Değerlendirme Tipi
-
Yazılı sınav
-
Ödev
-
Kavşak karışıklık noktalarını, kavşak temel özelliklerini/farklılıklarını açıklayabilirler
Program Çıktılarına Katkıları
-
Gelişmiş mühendislik ve planlama problemlerini formüle edip çözmek (4)
-
Akıllı Şehir ve Ulaşım teknolojileri alanındaki modern ekipman ve yazılımları kullanmak, ilgili teknik becerilerden faydalanmak (5)
-
Bilimsel bilgiye ulaşmak (6)
Değerlendirme Tipi
-
Yazılı sınav
-
Ödev
-
Sinyalizasyon tasarımının terimlerini ve temellerini açıklayabilirler
Program Çıktılarına Katkıları
-
Akıllı Şehir ve Akıllı Ulaşım kavramlarını tanımlamak ve uygulamak (1)
-
Gelişmiş mühendislik ve planlama problemlerini formüle edip çözmek (4)
-
Akıllı Şehir ve Ulaşım teknolojileri alanındaki modern ekipman ve yazılımları kullanmak, ilgili teknik becerilerden faydalanmak (5)
-
Bilimsel bilgiye ulaşmak (6)
Değerlendirme Tipi
-
Yazılı sınav
-
Ödev
|
|
İçerik
|
|
1. hafta: |
Trafik mühendisliğine giriş |
2. hafta: |
Trafik akımının özellikleri |
3. hafta: |
Trafik akım modelleri, temel grafikler |
4. hafta: |
Trafik akım değişkenleri arasındaki ilişkiler, ÖDEV 1 |
5. hafta: |
Trafik hacim etüdü, Nokta hız etüdü, ÖDEV 2 |
6. hafta: |
Arz-Talep, Hizmet düzeyi |
7. hafta: |
Yolculuk süresi ve gecikme etüdü, ÖDEV 3 |
8. hafta: |
1. Ara sınav, Kavşaklar |
9. hafta: |
Eş düzey kavşaklar |
10. hafta: |
Kavşak karışıklık noktaları |
11. hafta: |
Kavşak görüş uzunluları, Görüş üçgeni etüdü ÖDEV 4 |
12. hafta: |
Işıklı kavşak tasarımının temelleri |
13. hafta: |
Webster yöntemi ile devre süresi hesabı, devre diyagramı çizimi |
14. hafta: |
2. Ara sınav, Faz ve devre diyagramı çizimi |
15. hafta*: |
- |
16. hafta*: |
Final Sınavı. |
Ders kitapları ve materyaller: |
Lecture notes and presentations |
Önerilen kaynaklar: |
Roger P. Roess , Elena S. Prassas , and William R. McShane, Traffic Engineering, 4/E, Pearson (2011). |
|
* 15. ve 16. haftalar arası final sınavına hazırlık haftası bulunmaktadır.
|
|
|
|
Değerlendirme
|
|
|
Değerlendirme tipi |
Hafta numarası |
Ağırlık (%) |
|
Ara sınavlar (Vizeler): |
8, 14 |
30 |
Dönem içi diğer çalışmalar: |
|
0 |
Proje: |
|
0 |
Ödev: |
4,5,7,11 |
20 |
Kısa sınav (Quiz): |
|
0 |
Final sınavı: |
16 |
50 |
|
Toplam ağırlık: |
(%) |
|
|
|
İş yükü
|
|
|
Etkinlik |
Süre (Haftalık saat) |
Toplam hafta sayısı |
Dönem boyu toplam iş yükü |
|
Dersler (Yüz yüze öğretme): |
3 |
14 |
|
Ders dışı bireysel çalışma: |
6 |
14 |
|
Uygulama, Rehberli problem çözme: |
0 |
0 |
|
Ödev: |
7 |
4 |
|
Dönem projesi: |
0 |
0 |
|
Dönem projesi sunumu: |
0 |
0 |
|
Kısa sınav (Quiz): |
0 |
0 |
|
Ara sınav için bireysel çalışma: |
8 |
2 |
|
Ara sınav (Vize): |
2 |
2 |
|
Final sınavı için bireysel çalışma: |
10 |
1 |
|
Final sınavı: |
2 |
1 |
|
|
|
Toplam işyükü: |
|
|
|
Toplam AKTS kredisi: |
* |
|
* AKTS kredisi, toplam iş yükünün 25'e bölümüdür. (1 AKTS = 25 saatlik iş yükü)
|
|
|
-->