Ders Bilgi Formu ( UTF 507 )
|
Temel bilgiler
|
|
Ders adı: |
Büyüme ve Kalkınma |
Ders kodu: |
UTF 507 |
Öğretim üyesi: |
Prof. Dr. Halit YANIKKAYA
|
AKTS kredisi: |
7.5 |
GTÜ kredisi: |
0 (3+0+0) |
Yılı, Dönemi: |
1,2, Güz ve Bahar |
Dersin düzeyi: |
Yüksek lisans |
Dersin tipi: |
Alan seçmeli
|
Öğretim dili: |
Türkçe
|
Öğretim şekli: |
Yüz yüze
|
Ön koşullar: |
Yok |
Staj durumu: |
Yok |
Dersin amacı: |
Bu dersin temel amacı, öğrencilere ekonomik büyüme ve kalkınma teorilerini tanıtmaktır. Aynı zamanda bu ders öğrencileri ekonomik gelişmenin ampirik analiziyle tanıştırmakta ve ülkelerin performanslarına ve uyguladıkları politikalara ilişkin kantitatif veriler sunmaktadır. Ders genel itibarıyla iki kısımdan oluşmaktadır. Birinci kısımda, ekonomik büyüme teorileri anlatılmaktadır. Cevaplanılmaya çalışılan temel soru ekonomik teorinin gerçek verilerle ne kadar uyumlu olduğu araştırılmaktadır. İkinci kısımda, öğrencilerin temel kavramları anlayabilme, belirli ülke örneklerinden hareketle büyümenin niteliği ve kurumsal altyapıda dahil olmak üzere büyüme ve kalkınmanın doğasını anlayabilme ve büyüme muhasebesi gibi literatüreki bazı enstrümanları geliştirebilme becerisi geliştirmesi amaçlanmaktadır. |
|
|
|
Öğrenme çıktıları
|
|
Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler, şu yetilere sahip olurlar:
-
Büyüme ve kalkınmanın sürecini; büyüme ve gelir farkliliklarinin nedenlerini anlayabilmek için gerekli temel kavram ve konularını tanımlarlar.
Program Çıktılarına Katkıları
-
Temel iktisat, finans ve yönetim terminolojisi, kuram ve kavramlarını tanımlamak
-
İktisadi verileri bulmak, sınıflandırmak ve analiz etmek
-
Araştırma projesi doğrultusunda literatürü dikkatlice gözden geçirip, kendi sonuçları ile önceki literatür arasında bağlantı kurmak
-
Öğrenme Yetkinliği
-
Fikirlerini farklı argümanlar ile destekleyip resmi/gayri resmi şekilde bir grup dinleyiciye çeşitli teknikler kullanarak açık ve net bir biçimde sunmak
Değerlendirme Tipi
-
Yazılı sınav
-
Seminer/sunum
-
Ülkelerde kurumsal altyapı uzun yıllar boyunca oluşma sürecini ve kurumsal ve sosyal altyapinin ekonomik gelişme açısından önemini kavrarlar.
Program Çıktılarına Katkıları
-
Temel iktisat, finans ve yönetim terminolojisi, kuram ve kavramlarını tanımlamak
-
İktisadi verileri bulmak, sınıflandırmak ve analiz etmek
-
Araştırma projesi doğrultusunda literatürü dikkatlice gözden geçirip, kendi sonuçları ile önceki literatür arasında bağlantı kurmak
-
YETKİNLİK
-
Öğrenme Yetkinliği
-
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Değerlendirme Tipi
-
Yazılı sınav
-
Türkiye’deki ekonomik gelişme sürecini, kurumsal altyapının temel unsurları ışığında analiz edebilirler.
Program Çıktılarına Katkıları
-
İktisadi verileri bulmak, sınıflandırmak ve analiz etmek
-
Araştırma projesi doğrultusunda literatürü dikkatlice gözden geçirip, kendi sonuçları ile önceki literatür arasında bağlantı kurmak
-
YETKİNLİK
-
Öğrenme Yetkinliği
-
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
-
Fikirlerini farklı argümanlar ile destekleyip resmi/gayri resmi şekilde bir grup dinleyiciye çeşitli teknikler kullanarak açık ve net bir biçimde sunmak
Değerlendirme Tipi
-
Ödev
-
Seminer/sunum
|
|
İçerik
|
|
1. hafta: |
Büyüme ve kalkınmanın konusu |
2. hafta: |
Büyüme ve kalkınmanın ölçülmesi |
3. hafta: |
Faktör Birikimi: Fiziki sermaye |
4. hafta: |
Faktör Birikimi: Beşeri sermaye |
5. hafta: |
Verimlilik ve ölçülmesi |
6. hafta: |
Teknolojinin ekonomik gelişmedeki rolü |
7. hafta: |
Yeni büyüme teorileri |
8. hafta: |
Yeni büyüme teorileri ve Ara sınav |
9. hafta: |
Etkinlik |
10. hafta: |
Uluslararası ticaret ve kalkınma |
11. hafta: |
Kamunun kalkınmadaki rolü |
12. hafta: |
Sosyal altyapı ve uzun dönemli ekonomik performans |
13. hafta: |
Kurumsal altyapı ve kalkınma |
14. hafta: |
Türkiye’de kurumsal altyapının gelişimi |
15. hafta*: |
. |
16. hafta*: |
Final Sınavı |
Ders kitapları ve materyaller: |
Jones, Charles I. (Çev. Sanlı Ateş ve İsmail Tuncer) (2001) İktisadi Büyümeye Giriş. İstanbul:Literatür Yayınları. Economic Development, 10th edition, Michael P. Todaro and Stephen C. Smith, 2009.
|
Önerilen kaynaklar: |
Economics of Development, 6th edition, Dwight H.Perkins, Steven Radelet and David L. Lindauer, 2006. |
|
* 15. ve 16. haftalar arası final sınavına hazırlık haftası bulunmaktadır.
|
|
|
|
Değerlendirme
|
|
|
Değerlendirme tipi |
Hafta numarası |
Ağırlık (%) |
|
Ara sınavlar (Vizeler): |
8 |
40 |
Dönem içi diğer çalışmalar: |
|
0 |
Proje: |
|
0 |
Ödev: |
3, 5, 10 |
10 |
Kısa sınav (Quiz): |
|
0 |
Final sınavı: |
16 |
50 |
|
Toplam ağırlık: |
(%) |
|
|
|
İş yükü
|
|
|
Etkinlik |
Süre (Haftalık saat) |
Toplam hafta sayısı |
Dönem boyu toplam iş yükü |
|
Dersler (Yüz yüze öğretme): |
3 |
14 |
|
Ders dışı bireysel çalışma: |
7 |
14 |
|
Uygulama, Rehberli problem çözme: |
0 |
0 |
|
Ödev: |
5 |
3 |
|
Dönem projesi: |
0 |
0 |
|
Dönem projesi sunumu: |
0 |
0 |
|
Kısa sınav (Quiz): |
0 |
0 |
|
Ara sınav için bireysel çalışma: |
15 |
1 |
|
Ara sınav (Vize): |
2 |
1 |
|
Final sınavı için bireysel çalışma: |
15 |
1 |
|
Final sınavı: |
2 |
1 |
|
|
|
Toplam işyükü: |
|
|
|
Toplam AKTS kredisi: |
* |
|
* AKTS kredisi, toplam iş yükünün 25'e bölümüdür. (1 AKTS = 25 saatlik iş yükü)
|
|
|
-->