ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE

Ders Bilgi Formu ( YBL 501 )


   Temel bilgiler
Ders adı: Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Yayın Etiği
Ders kodu: YBL 501
Öğretim üyesi: Prof. Dr. Mehmet Salim ÖNCEL
AKTS kredisi: 7.5
GTÜ kredisi: 0 (3+0+0)
Yılı, Dönemi: 1/2, Bahar
Dersin düzeyi: Yüksek lisans
Dersin tipi: Zorunlu
Öğretim dili: Türkçe
Öğretim şekli: Yüz yüze
Ön koşullar: yok
Staj durumu: Yok
Dersin amacı: Bu dersin amacı, öğrencilerin bir araştırmayı tasarlama, nitel ve nicel araştırma yöntemlerini kullanma konusundaki bilgilerini arttırmak ve bu süreçte göz önünde bulundurulması gereken etik kurallar hakkında bilgilendirmektir.
   Öğrenme çıktıları Yukarı

Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler, şu yetilere sahip olurlar:

  1. Nitel yöntemleri ve farklı bilim geleneklerini tanımlayabilir.

    Program Çıktılarına Katkıları

    1. Öğrencilere problem çözme ve karar vermede yardımcı olacak ve yaşam boyu öğrenmeyi sağlayacak güçlü bir mühendislik temeli vermek
    2. Alanında karşılaşılan sorunları çözme becerisi kazandırmak
    3. İletişim, problem çözme, takım çalışması yetilerini geliştirmek
    4. Literatürün takip edilmesi, teknik projelerin sunulması ve makale yazımı için akıcı bir İngilizce sergilemek
    5. Alanının gelişmesinde yer alan önemli kişileri, olay ve olguları, alanının uygulamalarına etkileri açısından değerlendirmek

    Değerlendirme Tipi

    1. Yazılı sınav
    2. Dönem projesi
  2. Diğer mühendislik ve temel bilimler alanında kullanılan araştırma metodolojilerini belirler ve eleştirel olarak değerlendirebilir,

    Program Çıktılarına Katkıları

    1. Öğrencilere problem çözme ve karar vermede yardımcı olacak ve yaşam boyu öğrenmeyi sağlayacak güçlü bir mühendislik temeli vermek
    2. İletişim, problem çözme, takım çalışması yetilerini geliştirmek
    3. Literatürün takip edilmesi, teknik projelerin sunulması ve makale yazımı için akıcı bir İngilizce sergilemek
    4. Alanı ile ilgili saha çalışmalarını yaparak verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve deklare edilmesi aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri göz önünde bulundurarak bu değerleri benimsemek

    Değerlendirme Tipi

    1. Yazılı sınav
    2. Dönem projesi
  3. Etik kuralları, etik kavramları ve önemini açıklayabilir.

    Program Çıktılarına Katkıları

    1. Öğrencilere problem çözme ve karar vermede yardımcı olacak ve yaşam boyu öğrenmeyi sağlayacak güçlü bir mühendislik temeli vermek
    2. Alanındaki uygulamalar için farklı teknik ve modern araçları ve yazılımları kullanma bilgisini geliştirmek
    3. Literatürün takip edilmesi, teknik projelerin sunulması ve makale yazımı için akıcı bir İngilizce sergilemek
    4. Alanının gelişmesinde yer alan önemli kişileri, olay ve olguları, alanının uygulamalarına etkileri açısından değerlendirmek

    Değerlendirme Tipi

    1. Yazılı sınav
    2. Dönem projesi
   İçerik Yukarı
1. hafta: Bilimsel Bilgi ve Bilimsel Araştırma Yöntemleri
2. hafta: Etik ve Bilimsel Araştırmada Temel İlkeler
3. hafta: Bilimsel araştırma yöntemleri
4. hafta: Bilimsel araştırmaların tasarımı-temel ilkeler
5. hafta: Bilimsel araştırmaların tasarımı-örnek incelemeleri

6. hafta: Bilgiye erişim yöntemleri ve dijital veri tabanlarının kullanımı
7. hafta: Ölçme Bilgisi
8. hafta: Veri değerlendirme yöntemleri
9. hafta: Veri değerlendirme yöntemleri (Devamı) - Vize Sınavı
10. hafta: Veri güvenilirliği
11. hafta: Araştırma önerisi yazımı temel ilkeler
12. hafta: Raporlama temel ilkeleri
13. hafta: Araştırmada etik sorunlar ve önlemler
14. hafta: Yükseköğretim Kurulu Bilimsel Araştırma Ve Yayın Etiği Yönergesi
15. hafta*: Genel değerlendirme
16. hafta*: Final Sınavı
Ders kitapları ve materyaller: Şener Büyüköztürk , Özcan Aygün, Ebru Kılıç Çakmak, Şirin Karadeniz, “Bilimsel Araştırma Yöntemleri”, Pegem Yayıncılık, ISBN: 9944919289, 2014
Önerilen kaynaklar: Şener Büyüköztürk , Özcan Aygün, Ebru Kılıç Çakmak, Şirin Karadeniz, “Bilimsel Araştırma Yöntemleri”, Pegem Yayıncılık, ISBN: 9944919289, 2014
  * 15. ve 16. haftalar arası final sınavına hazırlık haftası bulunmaktadır.
Değerlendirme Yukarı
Değerlendirme tipi Hafta numarası Ağırlık (%)
Ara sınavlar (Vizeler): 9 30
Dönem içi diğer çalışmalar: 0
Proje: 11,12,13 30
Ödev: 0
Kısa sınav (Quiz): 0
Final sınavı: 16 40
  Toplam ağırlık:
(%)
   İş yükü Yukarı
Etkinlik Süre (Haftalık saat) Toplam hafta sayısı Dönem boyu toplam iş yükü
Dersler (Yüz yüze öğretme): 3 16
Ders dışı bireysel çalışma: 3 4
Uygulama, Rehberli problem çözme: 0 0
Ödev: 0 0
Dönem projesi: 2 3
Dönem projesi sunumu: 2 3
Kısa sınav (Quiz): 0 0
Ara sınav için bireysel çalışma: 3 8
Ara sınav (Vize): 2 1
Final sınavı için bireysel çalışma: 6 15
Final sınavı: 2 1
    Toplam işyükü:
    Toplam AKTS kredisi:
*
  * AKTS kredisi, toplam iş yükünün 25'e bölümüdür. (1 AKTS = 25 saatlik iş yükü)
-->