ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE

Ders Bilgi Formu ( YBL 512 )


   Temel bilgiler
Ders adı: Çevresel Jeolojisi
Ders kodu: YBL 512
Öğretim üyesi: Prof. Dr. Mehmet Salim ÖNCEL
AKTS kredisi: 7.5
GTÜ kredisi: 3 (3+0+0)
Yılı, Dönemi: 1/2, Bahar
Dersin düzeyi: Yüksek lisans
Dersin tipi: Zorunlu
Öğretim dili: Türkçe
Öğretim şekli:
Ön koşullar: yok
Staj durumu: Yok
Dersin amacı: Çevre jeolojisi ile ilgili kirlilik kaynaklarının tespit edilerek, doğal ve yapay kökenli kirleticiler tanımlanacak ve çevreye etkileri değerlendirilecektir. Jeomorfoloji süreçleri detaylı bir şekilde incelenecek, yer şekilleri ve sedimentlerin tarihlendirilmesinin önemi anlatılacaktır.
   Öğrenme çıktıları Yukarı

Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler, şu yetilere sahip olurlar:

  1. Antropojenik ve doğal kaynaklı kirletici türlerini tanımlayabilir

    Program Çıktılarına Katkıları

    1. İleri düzey Yer ve Deniz Bilimleri kavramlarını teorik ve uygulamalı olarak sentezleyerek yeni bakış açıları getirmek
    2. Alanında karşılaşılan sorunları çözme becerisi kazandırmak
    3. Alanında karmaşık problemleri zamansal ve mekânsal veriler ile destekleyerek istatistik metotlar ve numerik modeller aracılığı ile başarıyla çözüme ulaştırmak
    4. Disiplinlerarası ve uluslararası etkileşim gerektiren projelerde rol almak
    5. Mevcut bilgiyi geliştirecek metotlar üretmek
    6. Fikirlerini farklı referanslar ile destekleyip resmi/gayri resmi şekilde bir grup dinleyiciye çeşitli teknikler kullanarak açık ve net bir biçimde sunmak
    7. Araştırma bulgularını seminer ve konferanslarda savunabilmek
    8. Literatürün takip edilmesi, teknik projelerin sunulması ve makale yazımı için akıcı bir İngilizce sergilemek
    9. Alanının gelişmesinde yer alan önemli kişileri, olay ve olguları, alanının uygulamalarına etkileri açısından değerlendirmek
    10. Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme becerilerini disiplinlerarası çalışmalarda kullanmak
    11. Alanı ile ilgili saha çalışmalarını yaparak verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve deklare edilmesi aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri göz önünde bulundurarak bu değerleri benimsemek

    Değerlendirme Tipi

    1. Yazılı sınav
    2. Ödev
  2. Yer şekilleri ve oluşumunu ayrıntılı olarak açıklayabilir

    Program Çıktılarına Katkıları

    1. İleri düzey Yer ve Deniz Bilimleri kavramlarını teorik ve uygulamalı olarak sentezleyerek yeni bakış açıları getirmek
    2. Öğrencilere problem çözme ve karar vermede yardımcı olacak ve yaşam boyu öğrenmeyi sağlayacak güçlü bir mühendislik temeli vermek
    3. Alanında karşılaşılan sorunları çözme becerisi kazandırmak
    4. Alanında karmaşık problemleri zamansal ve mekânsal veriler ile destekleyerek istatistik metotlar ve numerik modeller aracılığı ile başarıyla çözüme ulaştırmak
    5. Bilimsel bilgiye ulaşmak ve bireysel yeteneklerine katkıda bulunacak araştırma projeleri yönetmek
    6. Alanındaki uygulamalar için farklı teknik ve modern araçları ve yazılımları kullanma bilgisini geliştirmek
    7. Alanındaki bir problemi, bağımsız olarak kurgulamak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek
    8. Mevcut bilgiyi geliştirecek metotlar üretmek
    9. İletişim, problem çözme, takım çalışması yetilerini geliştirmek
    10. Fikirlerini farklı referanslar ile destekleyip resmi/gayri resmi şekilde bir grup dinleyiciye çeşitli teknikler kullanarak açık ve net bir biçimde sunmak
    11. Araştırma bulgularını seminer ve konferanslarda savunabilmek
    12. Literatürün takip edilmesi, teknik projelerin sunulması ve makale yazımı için akıcı bir İngilizce sergilemek
    13. Alanındaki konularda stratejik, politika ve uygulama planları geliştirmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirmek
    14. Alanı ile ilgili saha çalışmalarını yaparak verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve deklare edilmesi aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri göz önünde bulundurarak bu değerleri benimsemek

    Değerlendirme Tipi

    1. Yazılı sınav
    2. Ödev
  3. Dünya üzerindeki spesifik yerler için özel yöntemleri yorumlayabilir

    Program Çıktılarına Katkıları

    1. İleri düzey Yer ve Deniz Bilimleri kavramlarını teorik ve uygulamalı olarak sentezleyerek yeni bakış açıları getirmek
    2. Öğrencilere problem çözme ve karar vermede yardımcı olacak ve yaşam boyu öğrenmeyi sağlayacak güçlü bir mühendislik temeli vermek
    3. Alanında karşılaşılan sorunları çözme becerisi kazandırmak
    4. Alanında karmaşık problemleri zamansal ve mekânsal veriler ile destekleyerek istatistik metotlar ve numerik modeller aracılığı ile başarıyla çözüme ulaştırmak
    5. Bilimsel bilgiye ulaşmak ve bireysel yeteneklerine katkıda bulunacak araştırma projeleri yönetmek
    6. Alanındaki bir problemi, bağımsız olarak kurgulamak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek
    7. Mevcut bilgiyi geliştirecek metotlar üretmek
    8. İletişim, problem çözme, takım çalışması yetilerini geliştirmek
    9. Fikirlerini farklı referanslar ile destekleyip resmi/gayri resmi şekilde bir grup dinleyiciye çeşitli teknikler kullanarak açık ve net bir biçimde sunmak
    10. Literatürün takip edilmesi, teknik projelerin sunulması ve makale yazımı için akıcı bir İngilizce sergilemek
    11. Alanının gelişmesinde yer alan önemli kişileri, olay ve olguları, alanının uygulamalarına etkileri açısından değerlendirmek
    12. Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme becerilerini disiplinlerarası çalışmalarda kullanmak
    13. Alanı ile ilgili saha çalışmalarını yaparak verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve deklare edilmesi aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri göz önünde bulundurarak bu değerleri benimsemek

    Değerlendirme Tipi

    1. Yazılı sınav
    2. Ödev
   İçerik Yukarı
1. hafta: Çevre Jeolojisine Giriş, Disiplinin Amacı ve Prensipleri

2. hafta: Çevre Jeolojisine Giriş, Disiplinin Amacı ve Prensipleri
3. hafta: Su, Toprak ve Hava Kirliliği Kaynakları ve Etkileri
4. hafta: Doğal Kökenli Kirleticiler ve Çevreye Etkileri - Erozyon, Radyoaktivite, Tehlikeli Madde Konsantrasyonu,
5. hafta: Volkanizma ve Kıyı Süreçleri
6. hafta: Yapay Kökenli Kirleticiler ve Çevreye Etkileri - Yerleşim Alanları ve Mühendislik Yapıları ve Atıklar
7. hafta: Jeomorfoloji ve Jeomorfik Yüzeylere Genel Bakış
8. hafta: Ayrışma ve Jeomorfoloji - Vize
9. hafta: Kıyı Jeomorfolojisi; Büyük Göller ile ilgili Konular
10. hafta: Kıyı Jeomorfolojisi; Büyük Göller ile ilgili Konular (Devam)
11. hafta: Kayaçlar ve mineraller, ana kaya kontrollü yer şekilleri
12. hafta: Kontrollü-Ana Kaya Yer Şekilleri: Tortul Kayaçlar ve Fay Hattı Kayaçları
13. hafta: Göreceli Tarihlendirme Teknikleri: Ayrışma ve Toprak Oluşumu
14. hafta: Numerik Tarihlendirme Teknikleri: kronolojik analizler, 10Be, 14C ve OSL
15. hafta*: Genel değerlendirme
16. hafta*: Final Sınavı
Ders kitapları ve materyaller: 1. Çevre Jeolojisine Giriş, Keller Edward, Gazi Kitabevi, 2006.
2. Modern Physical Geography 4. Baskı Wiley and Sons Publishers.
Önerilen kaynaklar: 1. Çevre Jeolojisine Giriş, Keller Edward, Gazi Kitabevi, 2006.
2. Modern Physical Geography 4. Baskı Wiley and Sons Publishers.
  * 15. ve 16. haftalar arası final sınavına hazırlık haftası bulunmaktadır.
Değerlendirme Yukarı
Değerlendirme tipi Hafta numarası Ağırlık (%)
Ara sınavlar (Vizeler): 8 30
Dönem içi diğer çalışmalar: 0
Proje: 0
Ödev: 4,6,11,13 30
Kısa sınav (Quiz): 0
Final sınavı: 16 40
  Toplam ağırlık:
(%)
   İş yükü Yukarı
Etkinlik Süre (Haftalık saat) Toplam hafta sayısı Dönem boyu toplam iş yükü
Dersler (Yüz yüze öğretme): 2 15
Ders dışı bireysel çalışma: 3 15
Uygulama, Rehberli problem çözme: 3 5
Ödev: 3 5
Dönem projesi: 0 0
Dönem projesi sunumu: 0 0
Kısa sınav (Quiz): 0 0
Ara sınav için bireysel çalışma: 3 8
Ara sınav (Vize): 3 1
Final sınavı için bireysel çalışma: 3 16
Final sınavı: 3 1
    Toplam işyükü:
    Toplam AKTS kredisi:
*
  * AKTS kredisi, toplam iş yükünün 25'e bölümüdür. (1 AKTS = 25 saatlik iş yükü)
-->