Ders Bilgi Formu ( YBL 514 )
|
Temel bilgiler
|
|
Ders adı: |
İleri Jeokimya |
Ders kodu: |
YBL 514 |
Öğretim üyesi: |
Prof. Dr. Mehmet Salim ÖNCEL
|
AKTS kredisi: |
7.5 |
GTÜ kredisi: |
3 (3+0+0) |
Yılı, Dönemi: |
1/2, Bahar |
Dersin düzeyi: |
Yüksek lisans |
Dersin tipi: |
Zorunlu
|
Öğretim dili: |
Türkçe
|
Öğretim şekli: |
Yüz yüze
|
Ön koşullar: |
yok |
Staj durumu: |
Yok |
Dersin amacı: |
Bu derste toprak, yüzey ve yeraltı sularının kirlenmesine odaklanılacaktır. Atmosfer- su- toprak arasındaki değişimler, yer altı suları için rehabilitasyon teknikleri. Jeokimyasal rezervuarlar ve döngüler, reaksiyon kinetikleri gibi konular anlatılacaktır. |
|
|
|
Öğrenme çıktıları
|
|
Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler, şu yetilere sahip olurlar:
-
Yer altı sularının antropojenik kullanımı hakkında bilgi sahibi olur,
Program Çıktılarına Katkıları
-
Öğrencilere problem çözme ve karar vermede yardımcı olacak ve yaşam boyu öğrenmeyi sağlayacak güçlü bir mühendislik temeli vermek
-
Alanında edindiği bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirmek ve yeni bilgiler oluşturmak
-
Alanında karmaşık problemleri zamansal ve mekânsal veriler ile destekleyerek istatistik metotlar ve numerik modeller aracılığı ile başarıyla çözüme ulaştırmak
-
Bilimsel bilgiye ulaşmak ve bireysel yeteneklerine katkıda bulunacak araştırma projeleri yönetmek
-
Disiplinlerarası ve uluslararası etkileşim gerektiren projelerde rol almak
-
Alanındaki uygulamalar için farklı teknik ve modern araçları ve yazılımları kullanma bilgisini geliştirmek
-
Alanındaki bir problemi, bağımsız olarak kurgulamak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek
-
Mevcut bilgiyi geliştirecek metotlar üretmek
-
İletişim, problem çözme, takım çalışması yetilerini geliştirmek
-
Fikirlerini farklı referanslar ile destekleyip resmi/gayri resmi şekilde bir grup dinleyiciye çeşitli teknikler kullanarak açık ve net bir biçimde sunmak
-
Araştırma bulgularını seminer ve konferanslarda savunabilmek
-
Literatürün takip edilmesi, teknik projelerin sunulması ve makale yazımı için akıcı bir İngilizce sergilemek
-
Alanının gelişmesinde yer alan önemli kişileri, olay ve olguları, alanının uygulamalarına etkileri açısından değerlendirmek
-
Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme becerilerini disiplinlerarası çalışmalarda kullanmak
Değerlendirme Tipi
-
Yazılı sınav
-
Ödev
-
Katı - sıvı - gaz fazdaki maddeler arasında etkileşim hakkında teorik bilgi sahibi olur,
Program Çıktılarına Katkıları
-
İleri düzey Yer ve Deniz Bilimleri kavramlarını teorik ve uygulamalı olarak sentezleyerek yeni bakış açıları getirmek
-
Öğrencilere problem çözme ve karar vermede yardımcı olacak ve yaşam boyu öğrenmeyi sağlayacak güçlü bir mühendislik temeli vermek
-
Alanında edindiği bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirmek ve yeni bilgiler oluşturmak
-
Alanında karmaşık problemleri zamansal ve mekânsal veriler ile destekleyerek istatistik metotlar ve numerik modeller aracılığı ile başarıyla çözüme ulaştırmak
-
Bilimsel bilgiye ulaşmak ve bireysel yeteneklerine katkıda bulunacak araştırma projeleri yönetmek
-
Disiplinlerarası ve uluslararası etkileşim gerektiren projelerde rol almak
-
Alanındaki uygulamalar için farklı teknik ve modern araçları ve yazılımları kullanma bilgisini geliştirmek
-
Alanındaki bir problemi, bağımsız olarak kurgulamak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek
-
Mevcut bilgiyi geliştirecek metotlar üretmek
-
İletişim, problem çözme, takım çalışması yetilerini geliştirmek
-
Fikirlerini farklı referanslar ile destekleyip resmi/gayri resmi şekilde bir grup dinleyiciye çeşitli teknikler kullanarak açık ve net bir biçimde sunmak
-
Araştırma bulgularını seminer ve konferanslarda savunabilmek
-
Alanının gelişmesinde yer alan önemli kişileri, olay ve olguları, alanının uygulamalarına etkileri açısından değerlendirmek
Değerlendirme Tipi
-
Yazılı sınav
-
Ödev
-
Jeolojik örneklerin toplanması ve analiz edilmesi konusunda bilgi sahibi olur
Program Çıktılarına Katkıları
-
İleri düzey Yer ve Deniz Bilimleri kavramlarını teorik ve uygulamalı olarak sentezleyerek yeni bakış açıları getirmek
-
Öğrencilere problem çözme ve karar vermede yardımcı olacak ve yaşam boyu öğrenmeyi sağlayacak güçlü bir mühendislik temeli vermek
-
Alanında edindiği bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirmek ve yeni bilgiler oluşturmak
-
Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bilimsel bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilmek
-
Bilimsel bilgiye ulaşmak ve bireysel yeteneklerine katkıda bulunacak araştırma projeleri yönetmek
-
Disiplinlerarası ve uluslararası etkileşim gerektiren projelerde rol almak
-
Alanındaki uygulamalar için farklı teknik ve modern araçları ve yazılımları kullanma bilgisini geliştirmek
-
Alanındaki bir problemi, bağımsız olarak kurgulamak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek
-
Mevcut bilgiyi geliştirecek metotlar üretmek
-
İletişim, problem çözme, takım çalışması yetilerini geliştirmek
-
Fikirlerini farklı referanslar ile destekleyip resmi/gayri resmi şekilde bir grup dinleyiciye çeşitli teknikler kullanarak açık ve net bir biçimde sunmak
-
Araştırma bulgularını seminer ve konferanslarda savunabilmek
-
Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme becerilerini disiplinlerarası çalışmalarda kullanmak
-
Alanı ile ilgili saha çalışmalarını yaparak verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve deklare edilmesi aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri göz önünde bulundurarak bu değerleri benimsemek
Değerlendirme Tipi
-
Yazılı sınav
-
Ödev
|
|
İçerik
|
|
1. hafta: |
Termodinamik Yasaları
|
2. hafta: |
Katı- Sıvı- Gaz Sınırındaki Etkileşimler
|
3. hafta: |
Sıvı Fazdaki Etkileşimler
|
4. hafta: |
Reaktif Kütle Transferi
|
5. hafta: |
Yeraltı Sularının Antropojenik Kullanımı
|
6. hafta: |
Yeraltı Sularının Rehabilitasyonu
|
7. hafta: |
Demir, Karbon ve Kükürt Sistemi için pE-pH Diyagramları
|
8. hafta: |
Demir, Karbon ve Kükürt Sistemi için pE-pH Diyagramları (Devamı) - Vize
|
9. hafta: |
Difüzyon, Adveksiyon, Dispersiyon da Dahil Olmak Üzere Doğal Süreçler Sırasında Kimyasal Taşınma
|
10. hafta: |
Jeokimyasal Rezervuarlar, Döngüler
|
11. hafta: |
Jeokimyasal Kütle Dengesi
|
12. hafta: |
Reaksiyon Kinetikleri
|
13. hafta: |
Akifer İçindeki Organik Maddelerin Bozulması (Fe, As, U, Cu, Mn, S)
|
14. hafta: |
Pirit Ayrışması ve Kuartz – Feldspat Çözünmesi
|
15. hafta*: |
Genel Değerlendirme |
16. hafta*: |
Final |
Ders kitapları ve materyaller: |
“Groundwater Geochemistry” Darrell Kirk Nordstrom. “Principles and Applications of Organic Geochemistry” Michael H. Engel, 2006.
|
Önerilen kaynaklar: |
“Groundwater Geochemistry” Darrell Kirk Nordstrom. “Principles and Applications of Organic Geochemistry” Michael H. Engel, 2006. |
|
* 15. ve 16. haftalar arası final sınavına hazırlık haftası bulunmaktadır.
|
|
|
|
Değerlendirme
|
|
|
Değerlendirme tipi |
Hafta numarası |
Ağırlık (%) |
|
Ara sınavlar (Vizeler): |
8 |
30 |
Dönem içi diğer çalışmalar: |
|
0 |
Proje: |
|
0 |
Ödev: |
4, 7, 10 |
30 |
Kısa sınav (Quiz): |
|
0 |
Final sınavı: |
16 |
40 |
|
Toplam ağırlık: |
(%) |
|
|
|
İş yükü
|
|
|
Etkinlik |
Süre (Haftalık saat) |
Toplam hafta sayısı |
Dönem boyu toplam iş yükü |
|
Dersler (Yüz yüze öğretme): |
3 |
16 |
|
Ders dışı bireysel çalışma: |
4 |
16 |
|
Uygulama, Rehberli problem çözme: |
0 |
0 |
|
Ödev: |
3 |
3 |
|
Dönem projesi: |
0 |
0 |
|
Dönem projesi sunumu: |
0 |
0 |
|
Kısa sınav (Quiz): |
0 |
0 |
|
Ara sınav için bireysel çalışma: |
3 |
8 |
|
Ara sınav (Vize): |
3 |
1 |
|
Final sınavı için bireysel çalışma: |
3 |
14 |
|
Final sınavı: |
2 |
1 |
|
|
|
Toplam işyükü: |
|
|
|
Toplam AKTS kredisi: |
* |
|
* AKTS kredisi, toplam iş yükünün 25'e bölümüdür. (1 AKTS = 25 saatlik iş yükü)
|
|
|
-->