ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE

Ders Bilgi Formu ( YBL 514 )


   Temel bilgiler
Ders adı: İleri Jeokimya
Ders kodu: YBL 514
Öğretim üyesi: Prof. Dr. Mehmet Salim ÖNCEL
AKTS kredisi: 7.5
GTÜ kredisi: 3 (3+0+0)
Yılı, Dönemi: 1/2, Bahar
Dersin düzeyi: Yüksek lisans
Dersin tipi: Zorunlu
Öğretim dili: Türkçe
Öğretim şekli: Yüz yüze
Ön koşullar: yok
Staj durumu: Yok
Dersin amacı: Bu derste toprak, yüzey ve yeraltı sularının kirlenmesine odaklanılacaktır. Atmosfer- su- toprak arasındaki değişimler, yer altı suları için rehabilitasyon teknikleri. Jeokimyasal rezervuarlar ve döngüler, reaksiyon kinetikleri gibi konular anlatılacaktır.
   Öğrenme çıktıları Yukarı

Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler, şu yetilere sahip olurlar:

  1. Yer altı sularının antropojenik kullanımı hakkında bilgi sahibi olur,

    Program Çıktılarına Katkıları

    1. Öğrencilere problem çözme ve karar vermede yardımcı olacak ve yaşam boyu öğrenmeyi sağlayacak güçlü bir mühendislik temeli vermek
    2. Alanında edindiği bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirmek ve yeni bilgiler oluşturmak
    3. Alanında karmaşık problemleri zamansal ve mekânsal veriler ile destekleyerek istatistik metotlar ve numerik modeller aracılığı ile başarıyla çözüme ulaştırmak
    4. Bilimsel bilgiye ulaşmak ve bireysel yeteneklerine katkıda bulunacak araştırma projeleri yönetmek
    5. Disiplinlerarası ve uluslararası etkileşim gerektiren projelerde rol almak
    6. Alanındaki uygulamalar için farklı teknik ve modern araçları ve yazılımları kullanma bilgisini geliştirmek
    7. Alanındaki bir problemi, bağımsız olarak kurgulamak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek
    8. Mevcut bilgiyi geliştirecek metotlar üretmek
    9. İletişim, problem çözme, takım çalışması yetilerini geliştirmek
    10. Fikirlerini farklı referanslar ile destekleyip resmi/gayri resmi şekilde bir grup dinleyiciye çeşitli teknikler kullanarak açık ve net bir biçimde sunmak
    11. Araştırma bulgularını seminer ve konferanslarda savunabilmek
    12. Literatürün takip edilmesi, teknik projelerin sunulması ve makale yazımı için akıcı bir İngilizce sergilemek
    13. Alanının gelişmesinde yer alan önemli kişileri, olay ve olguları, alanının uygulamalarına etkileri açısından değerlendirmek
    14. Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme becerilerini disiplinlerarası çalışmalarda kullanmak

    Değerlendirme Tipi

    1. Yazılı sınav
    2. Ödev
  2. Katı - sıvı - gaz fazdaki maddeler arasında etkileşim hakkında teorik bilgi sahibi olur,

    Program Çıktılarına Katkıları

    1. İleri düzey Yer ve Deniz Bilimleri kavramlarını teorik ve uygulamalı olarak sentezleyerek yeni bakış açıları getirmek
    2. Öğrencilere problem çözme ve karar vermede yardımcı olacak ve yaşam boyu öğrenmeyi sağlayacak güçlü bir mühendislik temeli vermek
    3. Alanında edindiği bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirmek ve yeni bilgiler oluşturmak
    4. Alanında karmaşık problemleri zamansal ve mekânsal veriler ile destekleyerek istatistik metotlar ve numerik modeller aracılığı ile başarıyla çözüme ulaştırmak
    5. Bilimsel bilgiye ulaşmak ve bireysel yeteneklerine katkıda bulunacak araştırma projeleri yönetmek
    6. Disiplinlerarası ve uluslararası etkileşim gerektiren projelerde rol almak
    7. Alanındaki uygulamalar için farklı teknik ve modern araçları ve yazılımları kullanma bilgisini geliştirmek
    8. Alanındaki bir problemi, bağımsız olarak kurgulamak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek
    9. Mevcut bilgiyi geliştirecek metotlar üretmek
    10. İletişim, problem çözme, takım çalışması yetilerini geliştirmek
    11. Fikirlerini farklı referanslar ile destekleyip resmi/gayri resmi şekilde bir grup dinleyiciye çeşitli teknikler kullanarak açık ve net bir biçimde sunmak
    12. Araştırma bulgularını seminer ve konferanslarda savunabilmek
    13. Alanının gelişmesinde yer alan önemli kişileri, olay ve olguları, alanının uygulamalarına etkileri açısından değerlendirmek

    Değerlendirme Tipi

    1. Yazılı sınav
    2. Ödev
  3. Jeolojik örneklerin toplanması ve analiz edilmesi konusunda bilgi sahibi olur

    Program Çıktılarına Katkıları

    1. İleri düzey Yer ve Deniz Bilimleri kavramlarını teorik ve uygulamalı olarak sentezleyerek yeni bakış açıları getirmek
    2. Öğrencilere problem çözme ve karar vermede yardımcı olacak ve yaşam boyu öğrenmeyi sağlayacak güçlü bir mühendislik temeli vermek
    3. Alanında edindiği bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirmek ve yeni bilgiler oluşturmak
    4. Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bilimsel bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilmek
    5. Bilimsel bilgiye ulaşmak ve bireysel yeteneklerine katkıda bulunacak araştırma projeleri yönetmek
    6. Disiplinlerarası ve uluslararası etkileşim gerektiren projelerde rol almak
    7. Alanındaki uygulamalar için farklı teknik ve modern araçları ve yazılımları kullanma bilgisini geliştirmek
    8. Alanındaki bir problemi, bağımsız olarak kurgulamak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek
    9. Mevcut bilgiyi geliştirecek metotlar üretmek
    10. İletişim, problem çözme, takım çalışması yetilerini geliştirmek
    11. Fikirlerini farklı referanslar ile destekleyip resmi/gayri resmi şekilde bir grup dinleyiciye çeşitli teknikler kullanarak açık ve net bir biçimde sunmak
    12. Araştırma bulgularını seminer ve konferanslarda savunabilmek
    13. Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme becerilerini disiplinlerarası çalışmalarda kullanmak
    14. Alanı ile ilgili saha çalışmalarını yaparak verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve deklare edilmesi aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri göz önünde bulundurarak bu değerleri benimsemek

    Değerlendirme Tipi

    1. Yazılı sınav
    2. Ödev
   İçerik Yukarı
1. hafta: Termodinamik Yasaları


2. hafta: Katı- Sıvı- Gaz Sınırındaki Etkileşimler
3. hafta: Sıvı Fazdaki Etkileşimler
4. hafta: Reaktif Kütle Transferi
5. hafta: Yeraltı Sularının Antropojenik Kullanımı
6. hafta: Yeraltı Sularının Rehabilitasyonu
7. hafta: Demir, Karbon ve Kükürt Sistemi için pE-pH Diyagramları
8. hafta: Demir, Karbon ve Kükürt Sistemi için pE-pH Diyagramları (Devamı) - Vize
9. hafta: Difüzyon, Adveksiyon, Dispersiyon da Dahil Olmak Üzere Doğal Süreçler Sırasında Kimyasal Taşınma
10. hafta: Jeokimyasal Rezervuarlar, Döngüler
11. hafta: Jeokimyasal Kütle Dengesi
12. hafta: Reaksiyon Kinetikleri
13. hafta: Akifer İçindeki Organik Maddelerin Bozulması (Fe, As, U, Cu, Mn, S)
14. hafta: Pirit Ayrışması ve Kuartz – Feldspat Çözünmesi
15. hafta*: Genel Değerlendirme
16. hafta*: Final
Ders kitapları ve materyaller: “Groundwater Geochemistry” Darrell Kirk Nordstrom.
“Principles and Applications of Organic Geochemistry” Michael H. Engel, 2006.
Önerilen kaynaklar: “Groundwater Geochemistry” Darrell Kirk Nordstrom.
“Principles and Applications of Organic Geochemistry” Michael H. Engel, 2006.
  * 15. ve 16. haftalar arası final sınavına hazırlık haftası bulunmaktadır.
Değerlendirme Yukarı
Değerlendirme tipi Hafta numarası Ağırlık (%)
Ara sınavlar (Vizeler): 8 30
Dönem içi diğer çalışmalar: 0
Proje: 0
Ödev: 4, 7, 10 30
Kısa sınav (Quiz): 0
Final sınavı: 16 40
  Toplam ağırlık:
(%)
   İş yükü Yukarı
Etkinlik Süre (Haftalık saat) Toplam hafta sayısı Dönem boyu toplam iş yükü
Dersler (Yüz yüze öğretme): 3 16
Ders dışı bireysel çalışma: 4 16
Uygulama, Rehberli problem çözme: 0 0
Ödev: 3 3
Dönem projesi: 0 0
Dönem projesi sunumu: 0 0
Kısa sınav (Quiz): 0 0
Ara sınav için bireysel çalışma: 3 8
Ara sınav (Vize): 3 1
Final sınavı için bireysel çalışma: 3 14
Final sınavı: 2 1
    Toplam işyükü:
    Toplam AKTS kredisi:
*
  * AKTS kredisi, toplam iş yükünün 25'e bölümüdür. (1 AKTS = 25 saatlik iş yükü)
-->