Ders Bilgi Formu ( YBL 515 )
|
Temel bilgiler
|
|
Ders adı: |
Yer Biliminde Coğrafi Bilgi Sistemi CBS Uygulamaları |
Ders kodu: |
YBL 515 |
Öğretim üyesi: |
Dr. Öğr. Üyesi Meltem ÇELEN
|
AKTS kredisi: |
7.5 |
GTÜ kredisi: |
3 (3+0+0) |
Yılı, Dönemi: |
1/2, Bahar |
Dersin düzeyi: |
Yüksek lisans |
Dersin tipi: |
Zorunlu
|
Öğretim dili: |
Türkçe
|
Öğretim şekli: |
Yüz yüze
|
Ön koşullar: |
yok |
Staj durumu: |
Yok |
Dersin amacı: |
Bu ders kapsamında, Temel Harita Bilgileri ile Coğrafi Bilgi Sistemi (CBS) konusunda ön bilgi verilecek ve bir CBS yazılımı kullanılarak yer bilimi çalışmalarına yönelik mekânsal analizlerin (spatial analysis) teorisi ve uygulaması konularında bilgi aktarılacaktır. |
|
|
|
Öğrenme çıktıları
|
|
Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler, şu yetilere sahip olurlar:
-
Harita terimlerini (ölçek, lejant, yön, projeksiyon, vb.) bilir ve açıklar.
Program Çıktılarına Katkıları
-
İleri düzey Yer ve Deniz Bilimleri kavramlarını teorik ve uygulamalı olarak sentezleyerek yeni bakış açıları getirmek
-
Öğrencilere problem çözme ve karar vermede yardımcı olacak ve yaşam boyu öğrenmeyi sağlayacak güçlü bir mühendislik temeli vermek
-
Alanında edindiği bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirmek ve yeni bilgiler oluşturmak
-
Alanında karmaşık problemleri zamansal ve mekânsal veriler ile destekleyerek istatistik metotlar ve numerik modeller aracılığı ile başarıyla çözüme ulaştırmak
-
Bilimsel bilgiye ulaşmak ve bireysel yeteneklerine katkıda bulunacak araştırma projeleri yönetmek
-
Alanındaki uygulamalar için farklı teknik ve modern araçları ve yazılımları kullanma bilgisini geliştirmek
-
Alanındaki bir problemi, bağımsız olarak kurgulamak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek
-
Mevcut bilgiyi geliştirecek metotlar üretmek
-
İletişim, problem çözme, takım çalışması yetilerini geliştirmek
-
Fikirlerini farklı referanslar ile destekleyip resmi/gayri resmi şekilde bir grup dinleyiciye çeşitli teknikler kullanarak açık ve net bir biçimde sunmak
-
Literatürün takip edilmesi, teknik projelerin sunulması ve makale yazımı için akıcı bir İngilizce sergilemek
-
Alanının gelişmesinde yer alan önemli kişileri, olay ve olguları, alanının uygulamalarına etkileri açısından değerlendirmek
-
Alanı ile ilgili saha çalışmalarını yaparak verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve deklare edilmesi aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri göz önünde bulundurarak bu değerleri benimsemek
Değerlendirme Tipi
-
Yazılı sınav
-
Ödev
-
Dönem projesi
-
Dijital topoğrafya haritalarını kullanarak CBS yazılımı ile havza sınırı çıkartabilir
Program Çıktılarına Katkıları
-
İleri düzey Yer ve Deniz Bilimleri kavramlarını teorik ve uygulamalı olarak sentezleyerek yeni bakış açıları getirmek
-
Öğrencilere problem çözme ve karar vermede yardımcı olacak ve yaşam boyu öğrenmeyi sağlayacak güçlü bir mühendislik temeli vermek
-
Alanında edindiği bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirmek ve yeni bilgiler oluşturmak
-
Alanında karmaşık problemleri zamansal ve mekânsal veriler ile destekleyerek istatistik metotlar ve numerik modeller aracılığı ile başarıyla çözüme ulaştırmak
-
Bilimsel bilgiye ulaşmak ve bireysel yeteneklerine katkıda bulunacak araştırma projeleri yönetmek
-
Disiplinlerarası ve uluslararası etkileşim gerektiren projelerde rol almak
-
Alanındaki uygulamalar için farklı teknik ve modern araçları ve yazılımları kullanma bilgisini geliştirmek
-
Alanındaki bir problemi, bağımsız olarak kurgulamak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek
-
Mevcut bilgiyi geliştirecek metotlar üretmek
-
İletişim, problem çözme, takım çalışması yetilerini geliştirmek
-
Fikirlerini farklı referanslar ile destekleyip resmi/gayri resmi şekilde bir grup dinleyiciye çeşitli teknikler kullanarak açık ve net bir biçimde sunmak
-
Araştırma bulgularını seminer ve konferanslarda savunabilmek
-
Literatürün takip edilmesi, teknik projelerin sunulması ve makale yazımı için akıcı bir İngilizce sergilemek
-
Alanının gelişmesinde yer alan önemli kişileri, olay ve olguları, alanının uygulamalarına etkileri açısından değerlendirmek
-
Alanı ile ilgili saha çalışmalarını yaparak verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve deklare edilmesi aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri göz önünde bulundurarak bu değerleri benimsemek
Değerlendirme Tipi
-
Yazılı sınav
-
Ödev
-
Dönem projesi
-
Mekânsal verileri kullanarak CBS yazılımı ile vektör veri üretebilir. Bu verileri işleyebilir.
Program Çıktılarına Katkıları
-
İleri düzey Yer ve Deniz Bilimleri kavramlarını teorik ve uygulamalı olarak sentezleyerek yeni bakış açıları getirmek
-
Öğrencilere problem çözme ve karar vermede yardımcı olacak ve yaşam boyu öğrenmeyi sağlayacak güçlü bir mühendislik temeli vermek
-
Alanında edindiği bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirmek ve yeni bilgiler oluşturmak
-
Alanında karmaşık problemleri zamansal ve mekânsal veriler ile destekleyerek istatistik metotlar ve numerik modeller aracılığı ile başarıyla çözüme ulaştırmak
-
Bilimsel bilgiye ulaşmak ve bireysel yeteneklerine katkıda bulunacak araştırma projeleri yönetmek
-
Alanındaki uygulamalar için farklı teknik ve modern araçları ve yazılımları kullanma bilgisini geliştirmek
-
Alanındaki bir problemi, bağımsız olarak kurgulamak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek
-
Mevcut bilgiyi geliştirecek metotlar üretmek
-
İletişim, problem çözme, takım çalışması yetilerini geliştirmek
-
Fikirlerini farklı referanslar ile destekleyip resmi/gayri resmi şekilde bir grup dinleyiciye çeşitli teknikler kullanarak açık ve net bir biçimde sunmak
-
Araştırma bulgularını seminer ve konferanslarda savunabilmek
-
Literatürün takip edilmesi, teknik projelerin sunulması ve makale yazımı için akıcı bir İngilizce sergilemek
-
Alanının gelişmesinde yer alan önemli kişileri, olay ve olguları, alanının uygulamalarına etkileri açısından değerlendirmek
-
Alanı ile ilgili saha çalışmalarını yaparak verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve deklare edilmesi aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri göz önünde bulundurarak bu değerleri benimsemek
Değerlendirme Tipi
-
Yazılı sınav
-
Ödev
-
Dönem projesi
-
CBS yazılımı ile enterpolasyon analizleri yapabilir ve sonuçları yorumlayabilir.
Program Çıktılarına Katkıları
-
İleri düzey Yer ve Deniz Bilimleri kavramlarını teorik ve uygulamalı olarak sentezleyerek yeni bakış açıları getirmek
-
Öğrencilere problem çözme ve karar vermede yardımcı olacak ve yaşam boyu öğrenmeyi sağlayacak güçlü bir mühendislik temeli vermek
-
Alanında edindiği bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirmek ve yeni bilgiler oluşturmak
-
Alanında karmaşık problemleri zamansal ve mekânsal veriler ile destekleyerek istatistik metotlar ve numerik modeller aracılığı ile başarıyla çözüme ulaştırmak
-
Bilimsel bilgiye ulaşmak ve bireysel yeteneklerine katkıda bulunacak araştırma projeleri yönetmek
-
Disiplinlerarası ve uluslararası etkileşim gerektiren projelerde rol almak
-
Alanındaki uygulamalar için farklı teknik ve modern araçları ve yazılımları kullanma bilgisini geliştirmek
-
Alanındaki bir problemi, bağımsız olarak kurgulamak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek
-
Mevcut bilgiyi geliştirecek metotlar üretmek
-
İletişim, problem çözme, takım çalışması yetilerini geliştirmek
-
Fikirlerini farklı referanslar ile destekleyip resmi/gayri resmi şekilde bir grup dinleyiciye çeşitli teknikler kullanarak açık ve net bir biçimde sunmak
-
Araştırma bulgularını seminer ve konferanslarda savunabilmek
-
Literatürün takip edilmesi, teknik projelerin sunulması ve makale yazımı için akıcı bir İngilizce sergilemek
-
Alanının gelişmesinde yer alan önemli kişileri, olay ve olguları, alanının uygulamalarına etkileri açısından değerlendirmek
-
Alanı ile ilgili saha çalışmalarını yaparak verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve deklare edilmesi aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri göz önünde bulundurarak bu değerleri benimsemek
Değerlendirme Tipi
-
Yazılı sınav
-
Ödev
-
Dönem projesi
-
CBS yazılımı ile temel kartografik bilgileri içeren harita üretebilir
Program Çıktılarına Katkıları
-
İleri düzey Yer ve Deniz Bilimleri kavramlarını teorik ve uygulamalı olarak sentezleyerek yeni bakış açıları getirmek
-
Öğrencilere problem çözme ve karar vermede yardımcı olacak ve yaşam boyu öğrenmeyi sağlayacak güçlü bir mühendislik temeli vermek
-
Alanında edindiği bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirmek ve yeni bilgiler oluşturmak
-
Alanında karmaşık problemleri zamansal ve mekânsal veriler ile destekleyerek istatistik metotlar ve numerik modeller aracılığı ile başarıyla çözüme ulaştırmak
-
Bilimsel bilgiye ulaşmak ve bireysel yeteneklerine katkıda bulunacak araştırma projeleri yönetmek
-
Disiplinlerarası ve uluslararası etkileşim gerektiren projelerde rol almak
-
Alanındaki uygulamalar için farklı teknik ve modern araçları ve yazılımları kullanma bilgisini geliştirmek
-
Alanındaki bir problemi, bağımsız olarak kurgulamak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek
-
Mevcut bilgiyi geliştirecek metotlar üretmek
-
İletişim, problem çözme, takım çalışması yetilerini geliştirmek
-
Fikirlerini farklı referanslar ile destekleyip resmi/gayri resmi şekilde bir grup dinleyiciye çeşitli teknikler kullanarak açık ve net bir biçimde sunmak
-
Araştırma bulgularını seminer ve konferanslarda savunabilmek
-
Literatürün takip edilmesi, teknik projelerin sunulması ve makale yazımı için akıcı bir İngilizce sergilemek
-
Alanının gelişmesinde yer alan önemli kişileri, olay ve olguları, alanının uygulamalarına etkileri açısından değerlendirmek
-
Alanı ile ilgili saha çalışmalarını yaparak verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve deklare edilmesi aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri göz önünde bulundurarak bu değerleri benimsemek
Değerlendirme Tipi
-
Yazılı sınav
-
Ödev
-
Dönem projesi
|
|
İçerik
|
|
1. hafta: |
Giriş ve Temel Harita bilgileri
|
2. hafta: |
Veri Modelleri- Vektör Veriler
|
3. hafta: |
Veri Modelleri- Raster Veriler
|
4. hafta: |
Vektörel veri üretimi ve işleme
|
5. hafta: |
Kampüs içi mekânsal örnek toplama çalışması
|
6. hafta: |
Mekansal analizler-1 (Seçme, Sınıflandırma, Yakınlık ve Tampon alan fonksiyonları) ve Yer Bilimi uygulaması
|
7. hafta: |
Mekansal analizler-2 (Örtüştürme analizleri ve Ağ analizleri) ve Yer Bilimi uygulaması
|
8. hafta: |
Mekansal analizler-2 (Örtüştürme analizleri ve Ağ analizleri) ve Yer Bilimi uygulaması (Devam) - Vize Sınavı |
9. hafta: |
Raster analizleri (Yeniden sınıflama, overlay)
|
10. hafta: |
Arazi analizleri (Terrain Analysis)
|
11. hafta: |
Alansal tahminler (Enterpolasyon, Tahmin metotları – Kriging, Regresyon analizleri, sıcak nokta analizleri)
|
12. hafta: |
CBS de amaç odaklı model uygulaması
|
13. hafta: |
CBS yazılımı yardımıyla Harita üretimi
|
14. hafta: |
Proje sunumları
|
15. hafta*: |
Genel değerlendirme
|
16. hafta*: |
Final Sınavı |
Ders kitapları ve materyaller: |
Yomralıoğlu, T., (2000), “Coğrafi Bilgi Sistemleri: Temel Kavramlar ve Uygulamalar”, 5.Baskı (2009), |
Önerilen kaynaklar: |
Demirci, Ali (2011). Öğretmenler için CBS: Coğrafi Bilgi Sistemleri (GIS for Teachers) İkinci Baskı, İstanbul: Fatih University Publication, 2008 |
|
* 15. ve 16. haftalar arası final sınavına hazırlık haftası bulunmaktadır.
|
|
|
|
Değerlendirme
|
|
|
Değerlendirme tipi |
Hafta numarası |
Ağırlık (%) |
|
Ara sınavlar (Vizeler): |
8 |
20 |
Dönem içi diğer çalışmalar: |
|
0 |
Proje: |
14 |
20 |
Ödev: |
5, 10 |
20 |
Kısa sınav (Quiz): |
|
10 |
Final sınavı: |
16 |
30 |
|
Toplam ağırlık: |
(%) |
|
|
|
İş yükü
|
|
|
Etkinlik |
Süre (Haftalık saat) |
Toplam hafta sayısı |
Dönem boyu toplam iş yükü |
|
Dersler (Yüz yüze öğretme): |
3 |
15 |
|
Ders dışı bireysel çalışma: |
3 |
15 |
|
Uygulama, Rehberli problem çözme: |
0 |
0 |
|
Ödev: |
3 |
2 |
|
Dönem projesi: |
2 |
14 |
|
Dönem projesi sunumu: |
0 |
0 |
|
Kısa sınav (Quiz): |
3 |
1 |
|
Ara sınav için bireysel çalışma: |
3 |
5 |
|
Ara sınav (Vize): |
3 |
1 |
|
Final sınavı için bireysel çalışma: |
3 |
15 |
|
Final sınavı: |
3 |
1 |
|
|
|
Toplam işyükü: |
|
|
|
Toplam AKTS kredisi: |
* |
|
* AKTS kredisi, toplam iş yükünün 25'e bölümüdür. (1 AKTS = 25 saatlik iş yükü)
|
|
|
-->