ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE

Ders Bilgi Formu ( YBL 527 )


   Temel bilgiler
Ders adı: Kuvaterner Jeolojisi
Ders kodu: YBL 527
Öğretim üyesi: Doç. Dr. Mehmet Korhan Erturaç
AKTS kredisi: 7.5
GTÜ kredisi: 3 (3+0+0)
Yılı, Dönemi: 1-2, Güz ve Bahar
Dersin düzeyi: Yüksek lisans
Dersin tipi: Alan seçmeli
Öğretim dili: İngilizce
Öğretim şekli: Yüz yüze
Ön koşullar: yok
Staj durumu: Yok
Dersin amacı: Yerkürenin son 2.58 milyon yıllık geçmişini kapsayan Kuvaterner Dönemi hakkında temel bilgiler sunulacaktır. Bu dönemde depolanmış jeolojik kayıtlardan elde edilen analitik verilerin analizi ile ortaya konulan iklim değişiklikleri, aktif tektonizma, volkanizma, tarih öncesi insan ve canlı faaliyetleri açıklanacaktır.
   Öğrenme çıktıları Yukarı

Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler, şu yetilere sahip olurlar:

  1. Kuvaterner Dönemi içerisinde gerçekleşen olayların genel tanımı, Kuvaterner Jeolojisi konusundaki güncel çalışma, araç ve yöntemler ile yaygın terminoloji bilgisini kavrar.

    Program Çıktılarına Katkıları

    1. İleri düzey Yer ve Deniz Bilimleri kavramlarını teorik ve uygulamalı olarak sentezleyerek yeni bakış açıları getirmek
    2. Öğrencilere problem çözme ve karar vermede yardımcı olacak ve yaşam boyu öğrenmeyi sağlayacak güçlü bir mühendislik temeli vermek
    3. Alanında edindiği bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirmek ve yeni bilgiler oluşturmak
    4. Disiplinlerarası ve uluslararası etkileşim gerektiren projelerde rol almak
    5. Alanındaki uygulamalar için farklı teknik ve modern araçları ve yazılımları kullanma bilgisini geliştirmek
    6. Mevcut bilgiyi geliştirecek metotlar üretmek
    7. Fikirlerini farklı referanslar ile destekleyip resmi/gayri resmi şekilde bir grup dinleyiciye çeşitli teknikler kullanarak açık ve net bir biçimde sunmak
    8. Alanının gelişmesinde yer alan önemli kişileri, olay ve olguları, alanının uygulamalarına etkileri açısından değerlendirmek

    Değerlendirme Tipi

    1. Yazılı sınav
  2. Kuvaterner Dönemi içerisinde gerçekleşen iklimsel olayların farklı depolanma ortamındaki kayıtlarını ilişkilendirerek açıklayabilir. Bu kayıtların analizi ile elde edilen vekil veriler ve bu verilerin zaman serisine dönüştürülmesinde kullanılan mutlak tarihlendirme yöntemleri hakkında bilgiyi kullanabilir.

    Program Çıktılarına Katkıları

    1. İleri düzey Yer ve Deniz Bilimleri kavramlarını teorik ve uygulamalı olarak sentezleyerek yeni bakış açıları getirmek
    2. Alanında karşılaşılan sorunları çözme becerisi kazandırmak
    3. Alanında karmaşık problemleri zamansal ve mekânsal veriler ile destekleyerek istatistik metotlar ve numerik modeller aracılığı ile başarıyla çözüme ulaştırmak
    4. Alanındaki uygulamalar için farklı teknik ve modern araçları ve yazılımları kullanma bilgisini geliştirmek
    5. Mevcut bilgiyi geliştirecek metotlar üretmek
    6. Araştırma bulgularını seminer ve konferanslarda savunabilmek
    7. Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme becerilerini disiplinlerarası çalışmalarda kullanmak

    Değerlendirme Tipi

    1. Yazılı sınav
  3. Kuvaterner Dönemi dünyası ve canlılık (insan) tarihi arasındaki ilişkileri kurabilir ve güncel iklim krizine neden olan küresel ısınmaya yer sisteminin cevabını açıklayabilir.

    Program Çıktılarına Katkıları

    1. İleri düzey Yer ve Deniz Bilimleri kavramlarını teorik ve uygulamalı olarak sentezleyerek yeni bakış açıları getirmek
    2. Öğrencilere problem çözme ve karar vermede yardımcı olacak ve yaşam boyu öğrenmeyi sağlayacak güçlü bir mühendislik temeli vermek
    3. Alanında karşılaşılan sorunları çözme becerisi kazandırmak
    4. Alanında edindiği bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirmek ve yeni bilgiler oluşturmak
    5. Disiplinlerarası ve uluslararası etkileşim gerektiren projelerde rol almak
    6. Mevcut bilgiyi geliştirecek metotlar üretmek
    7. Araştırma bulgularını seminer ve konferanslarda savunabilmek
    8. Alanının gelişmesinde yer alan önemli kişileri, olay ve olguları, alanının uygulamalarına etkileri açısından değerlendirmek
    9. Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme becerilerini disiplinlerarası çalışmalarda kullanmak

    Değerlendirme Tipi

    1. Yazılı sınav
   İçerik Yukarı
1. hafta: Kuvaterner dönemi ve yer tarihi açısından önemli
2. hafta: Kuvaterner Stratigrafisi
3. hafta: Kuvaterner boyunca iklim değişiklikleri
4. hafta: Deniz seviyesi ve değişiklikleri
5. hafta: Kısa Sınav- Levha tektoniği kuramı ve genel kavramlar
6. hafta: Yerin Kuvaterner kayıtları ve Kuvaterner haritaları
7. hafta: Kısa Sınav- Denizel Kayıtlar
8. hafta: Ara Sınav Karasal Kayıtlar-1
9. hafta: Karasal Kayıtlar-2
10. hafta: Kısa Sınav- Kuvaterner Tarihlendirme yöntemleri -1
11. hafta: Kuvaterner Tarihlendirme yöntemleri – 2
12. hafta: Kısa Sınav- Genç tektonik, paleosismoloji ve deprem tehlikesi
13. hafta: Kuvaterner Paleontolojisi ve Arkeolojisi
14. hafta: Küresel Isınma / İklim Değişikliği /Antroposen
15. hafta*: *
16. hafta*: Final Sınavı
Ders kitapları ve materyaller: Elias, S. A. (2006). Encyclopedia of Quaternary Science. Elsevier.
Kazancı, N. (2012). Kuvaterner Bilimi; Kapsamı ve Gelişimi. Kuvaterner Bilimi, Ankara Üniversitesi Yayınları, 350, 1-16.
Catt, J. A. (1988). Quaternary geology for scientists and engineers (No. 551.79 CAT).
Walker, M. (2005). Quaternary dating methods. John Wiley and Sons.
Roberts, N. (2013). The Holocene: an environmental history. John Wiley & Sons.
Önerilen kaynaklar: Huddart, D., & Stott, T. A. (2020). Earth environments. John Wiley & Sons.
Burroughs, W. J. (2005). Climate change in prehistory: The end of the reign of chaos. Cambridge University Press.
Zalasiewicz, J. (2009). The earth after us: What legacy will humans leave in the rocks?. OUP Oxford.
  * 15. ve 16. haftalar arası final sınavına hazırlık haftası bulunmaktadır.
Değerlendirme Yukarı
Değerlendirme tipi Hafta numarası Ağırlık (%)
Ara sınavlar (Vizeler): 8 20
Dönem içi diğer çalışmalar: 0
Proje: 0
Ödev: 0
Kısa sınav (Quiz): 5-7-10-12 40
Final sınavı: 16 40
  Toplam ağırlık:
(%)
   İş yükü Yukarı
Etkinlik Süre (Haftalık saat) Toplam hafta sayısı Dönem boyu toplam iş yükü
Dersler (Yüz yüze öğretme): 3 14
Ders dışı bireysel çalışma: 5 12
Uygulama, Rehberli problem çözme: 0 0
Ödev: 0 0
Dönem projesi: 0 0
Dönem projesi sunumu: 0 0
Kısa sınav (Quiz): 1 4
Ara sınav için bireysel çalışma: 10 3
Ara sınav (Vize): 2 1
Final sınavı için bireysel çalışma: 15 3
Final sınavı: 2 1
    Toplam işyükü:
    Toplam AKTS kredisi:
*
  * AKTS kredisi, toplam iş yükünün 25'e bölümüdür. (1 AKTS = 25 saatlik iş yükü)
-->