ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE

Ders Bilgi Formu ( YBL 528 )


   Temel bilgiler
Ders adı: Jeomorfolojide İleri Konular
Ders kodu: YBL 528
Öğretim üyesi: Doç. Dr. Mehmet Korhan Erturaç
AKTS kredisi: 7.5
GTÜ kredisi: 3 (3+0+0)
Yılı, Dönemi: 1-2, Güz ve Bahar
Dersin düzeyi: Yüksek lisans
Dersin tipi: Alan seçmeli
Öğretim dili: İngilizce
Öğretim şekli: Yüz yüze
Ön koşullar: yok
Staj durumu: Yok
Dersin amacı: Temel jeomorfolojik süreçlerin tanıtımı, detaylandırılması ve örnekler üzerinde uygulamalar ile öğrenciye yer sisteminin işleyişini kavrama ve fiziki Dünyada karşılaşılan problemleri (afet ve arazi kullanımı) tanımlayarak açıklayabilme yetisi kazandırır.
   Öğrenme çıktıları Yukarı

Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler, şu yetilere sahip olurlar:

  1. Yerşekillerinin oluşumunda etkin olan temel süreçlerin neler olduklarını anlar ve karşılıklı ilişkileri kavrar.

    Program Çıktılarına Katkıları

    1. İleri düzey Yer ve Deniz Bilimleri kavramlarını teorik ve uygulamalı olarak sentezleyerek yeni bakış açıları getirmek
    2. Öğrencilere problem çözme ve karar vermede yardımcı olacak ve yaşam boyu öğrenmeyi sağlayacak güçlü bir mühendislik temeli vermek
    3. Alanında karşılaşılan sorunları çözme becerisi kazandırmak
    4. Alanında edindiği bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirmek ve yeni bilgiler oluşturmak
    5. Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bilimsel bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilmek
    6. Disiplinlerarası ve uluslararası etkileşim gerektiren projelerde rol almak
    7. Mevcut bilgiyi geliştirecek metotlar üretmek
    8. Araştırma bulgularını seminer ve konferanslarda savunabilmek
    9. Alanının gelişmesinde yer alan önemli kişileri, olay ve olguları, alanının uygulamalarına etkileri açısından değerlendirmek
    10. Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme becerilerini disiplinlerarası çalışmalarda kullanmak

    Değerlendirme Tipi

    1. Yazılı sınav
  2. Jeomorfik sistemi oluşturan bileşenlerden, jeolojik zaman kavramı, temel yer öğeleri ve süreçlerinin neler olduğunu kapsamlı bir şekilde kavrar.

    Program Çıktılarına Katkıları

    1. İleri düzey Yer ve Deniz Bilimleri kavramlarını teorik ve uygulamalı olarak sentezleyerek yeni bakış açıları getirmek
    2. Öğrencilere problem çözme ve karar vermede yardımcı olacak ve yaşam boyu öğrenmeyi sağlayacak güçlü bir mühendislik temeli vermek
    3. Alanında edindiği bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirmek ve yeni bilgiler oluşturmak
    4. Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bilimsel bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilmek
    5. Bilimsel bilgiye ulaşmak ve bireysel yeteneklerine katkıda bulunacak araştırma projeleri yönetmek
    6. Mevcut bilgiyi geliştirecek metotlar üretmek
    7. Fikirlerini farklı referanslar ile destekleyip resmi/gayri resmi şekilde bir grup dinleyiciye çeşitli teknikler kullanarak açık ve net bir biçimde sunmak
    8. Araştırma bulgularını seminer ve konferanslarda savunabilmek
    9. Alanının gelişmesinde yer alan önemli kişileri, olay ve olguları, alanının uygulamalarına etkileri açısından değerlendirmek
    10. Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme becerilerini disiplinlerarası çalışmalarda kullanmak

    Değerlendirme Tipi

    1. Yazılı sınav
  3. Yer şekillerinin gelişiminde egemen olan iç ve dış süreçlerin şekillendirici etkisinin, mutlak zaman kavramı içerisinde gelişimini anlar.

    Program Çıktılarına Katkıları

    1. İleri düzey Yer ve Deniz Bilimleri kavramlarını teorik ve uygulamalı olarak sentezleyerek yeni bakış açıları getirmek
    2. Öğrencilere problem çözme ve karar vermede yardımcı olacak ve yaşam boyu öğrenmeyi sağlayacak güçlü bir mühendislik temeli vermek
    3. Alanında karşılaşılan sorunları çözme becerisi kazandırmak
    4. Alanında edindiği bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirmek ve yeni bilgiler oluşturmak
    5. Disiplinlerarası ve uluslararası etkileşim gerektiren projelerde rol almak
    6. Alanındaki uygulamalar için farklı teknik ve modern araçları ve yazılımları kullanma bilgisini geliştirmek
    7. Mevcut bilgiyi geliştirecek metotlar üretmek
    8. Araştırma bulgularını seminer ve konferanslarda savunabilmek
    9. Alanının gelişmesinde yer alan önemli kişileri, olay ve olguları, alanının uygulamalarına etkileri açısından değerlendirmek
    10. Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme becerilerini disiplinlerarası çalışmalarda kullanmak

    Değerlendirme Tipi

    1. Yazılı sınav
  4. Ders kapsamında sunulan güncel bilgi birikimini, araç ve yöntemleri bütünleşik olarak kullanarak güncel yer problemlerini tanımlayarak çözümler üretir.

    Program Çıktılarına Katkıları

    1. İleri düzey Yer ve Deniz Bilimleri kavramlarını teorik ve uygulamalı olarak sentezleyerek yeni bakış açıları getirmek
    2. Öğrencilere problem çözme ve karar vermede yardımcı olacak ve yaşam boyu öğrenmeyi sağlayacak güçlü bir mühendislik temeli vermek
    3. Alanında karşılaşılan sorunları çözme becerisi kazandırmak
    4. Alanında edindiği bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirmek ve yeni bilgiler oluşturmak
    5. Disiplinlerarası ve uluslararası etkileşim gerektiren projelerde rol almak
    6. Alanındaki bir problemi, bağımsız olarak kurgulamak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek
    7. Mevcut bilgiyi geliştirecek metotlar üretmek
    8. Fikirlerini farklı referanslar ile destekleyip resmi/gayri resmi şekilde bir grup dinleyiciye çeşitli teknikler kullanarak açık ve net bir biçimde sunmak
    9. Alanı ile ilgili saha çalışmalarını yaparak verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve deklare edilmesi aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri göz önünde bulundurarak bu değerleri benimsemek

    Değerlendirme Tipi

    1. Yazılı sınav
   İçerik Yukarı
1. hafta: Jeomorfoloji nedir? Yer süreçleri ve şekillerinin tanıtımı
2. hafta: Jeomorfik sistem ve zaman
3. hafta: Yer malzemelerine giriş
4. hafta: Günlenme, toprak oluşumu ve ilişkili yer şekilleri
5. hafta: Kısa Sınav- Levha tektoniği ve ilişkili yapısal yer şekilleri
6. hafta: Aktif tektonik ve tektonik jeomorfoloji
7. hafta: Kısa Sınav- Volkanizma ve volkanik jeomorfoloji
8. hafta: Ara Sınav Flüvyal jeomorfoloji ve yerşekilleri
9. hafta: Kıyı süreçleri ve jeomorfolojisi
10. hafta: Kısa Sınav- Eoliyen süreçler ve yerşekilleri
11. hafta: Buzul ve buzul çevresi bölgeler jeomorfolojisi
12. hafta: Kısa Sınav- Yamaç süreçleri
13. hafta: Karst jeomorfolojisi
14. hafta: Yerşekillerinin mutlak tarihlendirilmesi
15. hafta*: *
16. hafta*: Final Sınavı
Ders kitapları ve materyaller: Huggett, R. J. (2016). Fundamentals of geomorphology. Routledge.
Charlton, R. (2007). Fundamentals of fluvial geomorphology. Routledge.
Bird, E. C. (2011). Coastal geomorphology: an introduction. John Wiley & Sons.
Burbank, D. W., & Anderson, R. S. (2009). Tectonic geomorphology. John Wiley & Sons.
Schumm, S. A., Dumont, J. F., & Holbrook, J. M. (2000). Active tectonics and alluvial rivers (Vol. 276). Cambridge: Cambridge University Press.
Önerilen kaynaklar: Summerfield, M. A. (2014). Global geomorphology. Routledge.
Thornbury, W. D. (1954). Principles of geomorphology (Vol. 78, No. 2, p. 157). LWW.
Strahler, A. N. (1957). Quantitative analysis of watershed geomorphology. Eos, Transactions American Geophysical Union, 38(6), 913-920.
Goudie, A. G. (2004). Encyclopedia of geomorphology (Vol. 2). Psychology Press.
Leopold, L. B., Wolman, M. G., Miller, J. P., & Wohl, E. (2020). Fluvial processes in geomorphology. Courier Dover Publications.
  * 15. ve 16. haftalar arası final sınavına hazırlık haftası bulunmaktadır.
Değerlendirme Yukarı
Değerlendirme tipi Hafta numarası Ağırlık (%)
Ara sınavlar (Vizeler): 8 20
Dönem içi diğer çalışmalar: 0
Proje: 0
Ödev: 0
Kısa sınav (Quiz): 5-7-10-12 40
Final sınavı: 16 40
  Toplam ağırlık:
(%)
   İş yükü Yukarı
Etkinlik Süre (Haftalık saat) Toplam hafta sayısı Dönem boyu toplam iş yükü
Dersler (Yüz yüze öğretme): 3 14
Ders dışı bireysel çalışma: 5 12
Uygulama, Rehberli problem çözme: 0 0
Ödev: 0 0
Dönem projesi: 0 0
Dönem projesi sunumu: 0 0
Kısa sınav (Quiz): 1 4
Ara sınav için bireysel çalışma: 10 3
Ara sınav (Vize): 2 1
Final sınavı için bireysel çalışma: 15 3
Final sınavı: 2 1
    Toplam işyükü:
    Toplam AKTS kredisi:
*
  * AKTS kredisi, toplam iş yükünün 25'e bölümüdür. (1 AKTS = 25 saatlik iş yükü)
-->