ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE

Ders Bilgi Formu ( YBL 529 )


   Temel bilgiler
Ders adı: Yerbilimlerinde Modern Haritalama Teknikleri
Ders kodu: YBL 529
Öğretim üyesi: Doç. Dr. Mehmet Korhan Erturaç
AKTS kredisi: 7.5
GTÜ kredisi: 3 (3+0+0)
Yılı, Dönemi: 1-2, Güz ve Bahar
Dersin düzeyi: Yüksek lisans
Dersin tipi: Alan seçmeli
Öğretim dili: İngilizce
Öğretim şekli: Yüz yüze , Laboratuvar çalışması
Ön koşullar: yok
Staj durumu: Yok
Dersin amacı: Bu ders kapsamında güncel uydu görüntüleri, sayısal arazi modelleri ile sayısal hava fotogrametrisi ile üretilen verilerin güncel yerbilimleri problemlerinin çözümünde kullanılması uygulamalı olarak örneklerle açıklanacaktır.
   Öğrenme çıktıları Yukarı

Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler, şu yetilere sahip olurlar:

  1. Modern Haritalama tekniklerinin günümüzdeki konumu ve uygulamaları hakkında temel bilgileri sıralayabilme

    Program Çıktılarına Katkıları

    1. İleri düzey Yer ve Deniz Bilimleri kavramlarını teorik ve uygulamalı olarak sentezleyerek yeni bakış açıları getirmek
    2. Öğrencilere problem çözme ve karar vermede yardımcı olacak ve yaşam boyu öğrenmeyi sağlayacak güçlü bir mühendislik temeli vermek
    3. Alanında karşılaşılan sorunları çözme becerisi kazandırmak
    4. Alanında edindiği bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirmek ve yeni bilgiler oluşturmak
    5. Disiplinlerarası ve uluslararası etkileşim gerektiren projelerde rol almak
    6. Alanındaki uygulamalar için farklı teknik ve modern araçları ve yazılımları kullanma bilgisini geliştirmek
    7. Mevcut bilgiyi geliştirecek metotlar üretmek
    8. Araştırma bulgularını seminer ve konferanslarda savunabilmek
    9. Alanının gelişmesinde yer alan önemli kişileri, olay ve olguları, alanının uygulamalarına etkileri açısından değerlendirmek
    10. Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme becerilerini disiplinlerarası çalışmalarda kullanmak

    Değerlendirme Tipi

    1. Yazılı sınav
    2. Laboratuvar uygulamaları/sınavları
  2. Sayısal Fotogrametri uygulamaları amaçlı farklı çözünürlüklerde veri üretim platformlarının neler olduğunu bilgisini edinme ve örnek verileri temel seviyede değerlendirebilme.

    Program Çıktılarına Katkıları

    1. İleri düzey Yer ve Deniz Bilimleri kavramlarını teorik ve uygulamalı olarak sentezleyerek yeni bakış açıları getirmek
    2. Öğrencilere problem çözme ve karar vermede yardımcı olacak ve yaşam boyu öğrenmeyi sağlayacak güçlü bir mühendislik temeli vermek
    3. Alanında edindiği bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirmek ve yeni bilgiler oluşturmak
    4. Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bilimsel bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilmek
    5. Disiplinlerarası ve uluslararası etkileşim gerektiren projelerde rol almak
    6. Alanındaki uygulamalar için farklı teknik ve modern araçları ve yazılımları kullanma bilgisini geliştirmek
    7. Mevcut bilgiyi geliştirecek metotlar üretmek
    8. Araştırma bulgularını seminer ve konferanslarda savunabilmek
    9. Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme becerilerini disiplinlerarası çalışmalarda kullanmak
    10. Alanı ile ilgili saha çalışmalarını yaparak verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve deklare edilmesi aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri göz önünde bulundurarak bu değerleri benimsemek

    Değerlendirme Tipi

    1. Yazılı sınav
    2. Laboratuvar uygulamaları/sınavları
  3. Güncel yerbilimleri problemlerine çözüm olarak modern harita tekniklerini uygulayabilme.

    Program Çıktılarına Katkıları

    1. İleri düzey Yer ve Deniz Bilimleri kavramlarını teorik ve uygulamalı olarak sentezleyerek yeni bakış açıları getirmek
    2. Öğrencilere problem çözme ve karar vermede yardımcı olacak ve yaşam boyu öğrenmeyi sağlayacak güçlü bir mühendislik temeli vermek
    3. Alanında karşılaşılan sorunları çözme becerisi kazandırmak
    4. Alanında edindiği bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirmek ve yeni bilgiler oluşturmak
    5. Disiplinlerarası ve uluslararası etkileşim gerektiren projelerde rol almak
    6. Alanındaki uygulamalar için farklı teknik ve modern araçları ve yazılımları kullanma bilgisini geliştirmek
    7. Mevcut bilgiyi geliştirecek metotlar üretmek
    8. Fikirlerini farklı referanslar ile destekleyip resmi/gayri resmi şekilde bir grup dinleyiciye çeşitli teknikler kullanarak açık ve net bir biçimde sunmak
    9. Araştırma bulgularını seminer ve konferanslarda savunabilmek
    10. Alanının gelişmesinde yer alan önemli kişileri, olay ve olguları, alanının uygulamalarına etkileri açısından değerlendirmek
    11. Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme becerilerini disiplinlerarası çalışmalarda kullanmak

    Değerlendirme Tipi

    1. Laboratuvar uygulamaları/sınavları
   İçerik Yukarı
1. hafta: Uzaktan algılama ve sayısal haritalama yöntemleri: temel kavramlar
2. hafta: Görüntüleme uyduları ve sistemleri-1: Küresel yersistem bilimi uygulamaları
3. hafta: Görüntüleme uyduları ve sistemleri-2: Yüksek çözünürlüklü yerel uygulamalar
4. hafta: Sayısal Haritalama-1: CBS ve veri dağıtım sistemleri
5. hafta: Sayısal Haritalama-2: Analogdan gerçek zamanlı uydu görüntüleri uygulamaları
6. hafta: Sayısal Haritalama-3: Sayısal Yükseklik Modelleri
7. hafta: Sayısal Fotogrametri: Temel Kavramlar ve Güncel Gelişmeler
8. hafta: Düşük-Yüksek İrtifa Hava Fotogrametri Sistemleri
9. hafta: Sayısal Fotoğrafların SfM değerlendirilmesi ve ürünler
10. hafta: Proje Uygulaması - Pix4D Mapper yazılımı ve örnek uygulama
11. hafta: Proje -Yerbilimi uygulamaları-1: Çevresel değişimlerin uzun dönem haritalanması
12. hafta: Proje -Yerbilimi uygulamaları-2: Yer yapılarının yüksek çözünürlüklü verilerle haritalanması
13. hafta: Proje -Yerbilimi uygulaması-3: Akarsu havzalarında morfometrik uygulamalar
14. hafta: Proje -Yerbilimi uygulaması-4: Uzun dönem kıyı değişiminin haritalanması ve hız/etkisinin belirlenmesi
15. hafta*: *
16. hafta*: Final SInavı
Ders kitapları ve materyaller: Linder, W. (2013). Digital photogrammetry: theory and applications. Springer Science & Business Media.
Chuvieco, E. (2016). Fundamentals of satellite remote sensing: An environmental approach. CRC press.
Chandler, J. (1999). Effective application of automated digital photogrammetry for geomorphological research. Earth surface processes and landforms, 24(1), 51-63.
Woodget, A. S., Austrums, R., Maddock, I. P., & Habit, E. (2017). Drones and digital photogrammetry: from classifications to continuums for monitoring river habitat and hydromorphology. Wiley Interdisciplinary Reviews: Water, 4(4), e1222.
Hayakawa, Y. S., Oguchi, T., & Lin, Z. (2008). Comparison of new and existing global digital elevation models: ASTER G-DEM and SRTM-3. Geophysical Research Letters, 35(17).
Önerilen kaynaklar: Farr, T. G., et al. (2007), The Shuttle Radar Topography Mission,Rev.Geophys.,45, RG2004, doi:10.1029/2005RG000183.
Guth, P. (2006), Geomorphometry from SRTM: Comparison to NED, Photogramm. Eng. Remote Sens.,72, 269–277.
Lane,S.N.(1998).`The use of digital terrain modelling in the understanding of dynamic river channel systems',in Lane,S.N.,Richards, K.S.and ChandlerJ.H.(Eds),Landform Monitoring,Modelling and Analysis,Wiley,Chichester,311±342.
Micheletti, N., Chandler, J.H., Lane, S.N. (2015). Section 2.2.2: Structure from Motion (SfM) Photogrammetry In: Cook, S.J., Clarke, L.E. & Nield, J.M. (Eds.) Geomorphological Techniques (Online Edition). British Society for Geomorphology; London, UK. ISSN: 2047-0371.
Westoby, M. J., Brasington, J., Glasser, N. F., Hambrey, M. J., & Reynolds, J. M. (2012). ‘Structure-from-Motion’photogrammetry: A low-cost, effective tool for geoscience applications. Geomorphology, 179, 300-314. https://doi.org/10.1016/j.geomorph.2012.08.021
  * 15. ve 16. haftalar arası final sınavına hazırlık haftası bulunmaktadır.
Değerlendirme Yukarı
Değerlendirme tipi Hafta numarası Ağırlık (%)
Ara sınavlar (Vizeler): 8 20
Dönem içi diğer çalışmalar: 0
Proje: 10-11-12-13-14 40
Ödev: 0
Kısa sınav (Quiz): 0
Final sınavı: 16 40
  Toplam ağırlık:
(%)
   İş yükü Yukarı
Etkinlik Süre (Haftalık saat) Toplam hafta sayısı Dönem boyu toplam iş yükü
Dersler (Yüz yüze öğretme): 3 14
Ders dışı bireysel çalışma: 5 12
Uygulama, Rehberli problem çözme: 0 0
Ödev: 0 0
Dönem projesi: 6 4
Dönem projesi sunumu: 0 0
Kısa sınav (Quiz): 0 0
Ara sınav için bireysel çalışma: 10 3
Ara sınav (Vize): 2 1
Final sınavı için bireysel çalışma: 10 3
Final sınavı: 2 1
    Toplam işyükü:
    Toplam AKTS kredisi:
*
  * AKTS kredisi, toplam iş yükünün 25'e bölümüdür. (1 AKTS = 25 saatlik iş yükü)
-->