Ders Bilgi Formu ( YDE 612 )
|
Temel bilgiler
|
|
Ders adı: |
Jeofizikte Veri İşlem |
Ders kodu: |
YDE 612 |
Öğretim üyesi: |
Dr. Öğr. Üyesi Diğdem ACAREL
|
AKTS kredisi: |
7.5 |
GTÜ kredisi: |
3 (3+0+0) |
Yılı, Dönemi: |
2021-2022, Güz |
Dersin düzeyi: |
Doktora |
Dersin tipi: |
Alan seçmeli
|
Öğretim dili: |
İngilizce
|
Öğretim şekli: |
Yüz yüze
|
Ön koşullar: |
Yok |
Staj durumu: |
Yok |
Dersin amacı: |
Bu dersin amacı başta jeofizik problemleri olmak üzere yer bilimlerinde kullanılan veri işleme yöntemlerini tanımak ve kullanımını kavramaktır |
|
|
|
Öğrenme çıktıları
|
|
Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler, şu yetilere sahip olurlar:
-
veri işlem tekniklerinin kuramları ile tanımlayabilir
Program Çıktılarına Katkıları
-
Uzmanlık alanına göre Temel Yer / Deniz Bilimi Kavramlarına Hakim Olmak
-
Yer-Deniz Biliminin uygulama alanlarını bilmek
-
Üretilen verileri farklı yazılımlar aracılığı ile işleyerek doğada meydana gelen karmaşık süreçler bakımından yorumlayabilmek
-
Görevaldığı grup çalışması ve bilimsel projelerde sorumluluklarını tam olaraka ve zamanında yerine getirebilmek
-
Yer ve Deniz bilimi alanındaki teknolojik ve bilimsel hızlı değişimin farkında olmak ve takip edebilmek
-
Yer ve Deniz Bilimleri ile ilgili Türkçe ve İngilizce terimlere hakim olmak ve fikirlerini her iki dilde sözlü ve yazılı olarak etkin şekilde ifade edebilmek
Değerlendirme Tipi
-
Ödev
-
Bu yöntemleri yer bilimlerinde karşılaşılan problemlere uygulayabilir
Program Çıktılarına Katkıları
-
Uzmanlık alanına göre Temel Yer / Deniz Bilimi Kavramlarına Hakim Olmak
-
Yer-Deniz Biliminin uygulama alanlarını bilmek
-
Yer-Deniz Biliminin disiplinlerarası yapısını anlamak ve diğer disiplinler ile ilişkilendirebilmek
-
Uzmanlaştığı Yer Bilimi ve/vaya Deniz Bilimi alanında deneysel çalışma tasarlayıp yürütebilmek ve doğada meydana gelen ilgili fiziksel, kimyasal biyolojik yorumlamasını yapabilmek
-
Üretilen verileri farklı yazılımlar aracılığı ile işleyerek doğada meydana gelen karmaşık süreçler bakımından yorumlayabilmek
-
Görevaldığı grup çalışması ve bilimsel projelerde sorumluluklarını tam olaraka ve zamanında yerine getirebilmek
-
Yer ve Deniz bilimi alanındaki teknolojik ve bilimsel hızlı değişimin farkında olmak ve takip edebilmek
-
Sürekli öğrenime açık bir yaklaşımı benimsemek ve güncel ve güvenilir bilgi kaynaklarını takip etmek
-
Yer ve Deniz Bilimleri ile ilgili Türkçe ve İngilizce terimlere hakim olmak ve fikirlerini her iki dilde sözlü ve yazılı olarak etkin şekilde ifade edebilmek
-
Etik kurallara uygun olarak uluslararası seviyede rapor, bilimsel makale ve tez yazabilmek
Değerlendirme Tipi
-
Ödev
-
MATLAB veya eşdeğer bir programlama dilinde veri işlem yöntemlerini uygulayabilir.
Program Çıktılarına Katkıları
-
Uzmanlık alanına göre Temel Yer / Deniz Bilimi Kavramlarına Hakim Olmak
-
Yer-Deniz Biliminin uygulama alanlarını bilmek
-
Yer-Deniz Biliminin disiplinlerarası yapısını anlamak ve diğer disiplinler ile ilişkilendirebilmek
-
Yer veya Deniz Bilimi konusunda güncel bilgiye hakim olmak
-
Yer Bilimi ve/vaya Deniz Bilimi kapsamında saha çalışmasını planlayıp uygulayabilmek
-
Üretilen verileri farklı yazılımlar aracılığı ile işleyerek doğada meydana gelen karmaşık süreçler bakımından yorumlayabilmek
-
Görevaldığı grup çalışması ve bilimsel projelerde sorumluluklarını tam olaraka ve zamanında yerine getirebilmek
-
Yer ve Deniz bilimi alanındaki teknolojik ve bilimsel hızlı değişimin farkında olmak ve takip edebilmek
-
Sürekli öğrenime açık bir yaklaşımı benimsemek ve güncel ve güvenilir bilgi kaynaklarını takip etmek
-
Yer ve Deniz Bilimleri ile ilgili Türkçe ve İngilizce terimlere hakim olmak ve fikirlerini her iki dilde sözlü ve yazılı olarak etkin şekilde ifade edebilmek
-
Etik kurallara uygun olarak uluslararası seviyede rapor, bilimsel makale ve tez yazabilmek
Değerlendirme Tipi
-
Yazılı sınav
-
Ödev
|
|
İçerik
|
|
1. hafta: |
Giriş |
2. hafta: |
Veri tanımı; ayrık ve sürekli veriler. Rastgele veriler. Dalgacık ve özellikleri. |
3. hafta: |
Olasılık. Binom, Poisson ve Gauss dağılımı. |
4. hafta: |
Fourier dönüşümü. Örnekleme |
5. hafta: |
Ayrık Fourier dönüşümü |
6. hafta: |
Z dönüşümü. Hilbert dönüşümü. |
7. hafta: |
Evrişim (konvolusyon) |
8. hafta: |
Ara sınav ve evrişim |
9. hafta: |
Korelasyon (ilişki). Güç spektrumu |
10. hafta: |
Filtreleme. Dekonvolusyon. |
11. hafta: |
Yaklaştırma yöntemleri; en küçük kareler, polinomlara yaklaştırma |
12. hafta: |
Pencereler. Kosinüs, Tukey, Bartlett, Hanning ve Hamming pencereleri |
13. hafta: |
İki boyutlu dönüşümler: f-k dönüşümü |
14. hafta: |
İki boyutlu dönüşümler: tau-pi dönüşümü |
15. hafta*: |
- |
16. hafta*: |
Final sınavı |
Ders kitapları ve materyaller: |
"Spectral Analysis and Filter Theory in Applied Geophysics” by Buttkus, B., 2000, Springer. “The Fast Fourier Transform” by Brigham, E.O., 1974, Prentice Hall. |
Önerilen kaynaklar: |
Jeofizikte Veri Islem by Nezihi Canitez, 1984, ITU Matbaasi. Seismic Data Processing” by Yilmaz. Ö., 1997, Society of Exploration Geophysics. |
|
* 15. ve 16. haftalar arası final sınavına hazırlık haftası bulunmaktadır.
|
|
|
|
Değerlendirme
|
|
|
Değerlendirme tipi |
Hafta numarası |
Ağırlık (%) |
|
Ara sınavlar (Vizeler): |
8 |
20 |
Dönem içi diğer çalışmalar: |
|
0 |
Proje: |
|
0 |
Ödev: |
4, 5, 10, 13 |
40 |
Kısa sınav (Quiz): |
- |
0 |
Final sınavı: |
16 |
40 |
|
Toplam ağırlık: |
(%) |
|
|
|
İş yükü
|
|
|
Etkinlik |
Süre (Haftalık saat) |
Toplam hafta sayısı |
Dönem boyu toplam iş yükü |
|
Dersler (Yüz yüze öğretme): |
3 |
14 |
|
Ders dışı bireysel çalışma: |
3 |
15 |
|
Uygulama, Rehberli problem çözme: |
0 |
0 |
|
Ödev: |
4 |
4 |
|
Dönem projesi: |
0 |
0 |
|
Dönem projesi sunumu: |
0 |
0 |
|
Kısa sınav (Quiz): |
0 |
0 |
|
Ara sınav için bireysel çalışma: |
3 |
7 |
|
Ara sınav (Vize): |
2 |
1 |
|
Final sınavı için bireysel çalışma: |
4 |
15 |
|
Final sınavı: |
2 |
1 |
|
|
|
Toplam işyükü: |
|
|
|
Toplam AKTS kredisi: |
* |
|
* AKTS kredisi, toplam iş yükünün 25'e bölümüdür. (1 AKTS = 25 saatlik iş yükü)
|
|
|
-->