ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE

Ders Bilgi Formu ( YDE 613 )


   Temel bilgiler
Ders adı: Tektonik Deformasyon
Ders kodu: YDE 613
Öğretim üyesi: Dr. Öğr. Üyesi Diğdem ACAREL
AKTS kredisi: 7.5
GTÜ kredisi: 3 (3+0+0)
Yılı, Dönemi: 2021-2022, Bahar
Dersin düzeyi: Doktora
Dersin tipi: Alan seçmeli
Öğretim dili: İngilizce
Öğretim şekli: Yüz yüze
Ön koşullar: Yok
Staj durumu: Yok
Dersin amacı: Bu dersin amacı kayaçlarda gözlenen deformasyonu, kıvrımların ve fayların özelliklerini, geometrilerini ve jeolojide deformasyon analizini tanıtmaktır
   Öğrenme çıktıları Yukarı

Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler, şu yetilere sahip olurlar:

  1. Yer kabuğunda gözlenen deformasyonu açıklayabilir.

    Program Çıktılarına Katkıları

    1. Uzmanlık alanına göre Temel Yer / Deniz Bilimi Kavramlarına Hakim Olmak
    2. Yer-Deniz Biliminin uygulama alanlarını bilmek
    3. Yer-Deniz Biliminin disiplinlerarası yapısını anlamak ve diğer disiplinler ile ilişkilendirebilmek
    4. Yer veya Deniz Bilimi konusunda güncel bilgiye hakim olmak
    5. Uzmanlaştığı Yer Bilimi ve/vaya Deniz Bilimi alanında deneysel çalışma tasarlayıp yürütebilmek ve doğada meydana gelen ilgili fiziksel, kimyasal biyolojik yorumlamasını yapabilmek
    6. Üretilen verileri farklı yazılımlar aracılığı ile işleyerek doğada meydana gelen karmaşık süreçler bakımından yorumlayabilmek
    7. Yer ve/veya Deniz bilimi alanında Ar-Ge projeleri üreterek yazılı olarak ayrıntılı bir şeklde sunabilmek ve yürütebilmek
    8. Görevaldığı grup çalışması ve bilimsel projelerde sorumluluklarını tam olaraka ve zamanında yerine getirebilmek
    9. Yer ve Deniz bilimi alanındaki teknolojik ve bilimsel hızlı değişimin farkında olmak ve takip edebilmek
    10. Sürekli öğrenime açık bir yaklaşımı benimsemek ve güncel ve güvenilir bilgi kaynaklarını takip etmek
    11. Yer ve Deniz Bilimleri ile ilgili Türkçe ve İngilizce terimlere hakim olmak ve fikirlerini her iki dilde sözlü ve yazılı olarak etkin şekilde ifade edebilmek
    12. Doğal Kaynakların korunması ve kullanılması konularında gelişmeleri takip etmek ve mevzuata hakim olmak
    13. Dünya genelindeki doğal afetleri takip etmek ve ulusal düzeyde doğal afetlerin vereceği zararların en aza indirilmesi konusunda öneriler geliştirmek

    Değerlendirme Tipi

    1. Ödev
  2. Gerilme ve yamulma ilişkisini tanımlayabilir

    Program Çıktılarına Katkıları

    1. Uzmanlık alanına göre Temel Yer / Deniz Bilimi Kavramlarına Hakim Olmak
    2. Yer-Deniz Biliminin uygulama alanlarını bilmek
    3. Yer-Deniz Biliminin disiplinlerarası yapısını anlamak ve diğer disiplinler ile ilişkilendirebilmek
    4. Yer veya Deniz Bilimi konusunda güncel bilgiye hakim olmak
    5. Yer Bilimi ve/vaya Deniz Bilimi kapsamında saha çalışmasını planlayıp uygulayabilmek
    6. Uzmanlaştığı Yer Bilimi ve/vaya Deniz Bilimi alanında deneysel çalışma tasarlayıp yürütebilmek ve doğada meydana gelen ilgili fiziksel, kimyasal biyolojik yorumlamasını yapabilmek
    7. Yer ve/veya Deniz bilimi alanında Ar-Ge projeleri üreterek yazılı olarak ayrıntılı bir şeklde sunabilmek ve yürütebilmek
    8. Görevaldığı grup çalışması ve bilimsel projelerde sorumluluklarını tam olaraka ve zamanında yerine getirebilmek
    9. Yer ve Deniz bilimi alanındaki teknolojik ve bilimsel hızlı değişimin farkında olmak ve takip edebilmek
    10. Sürekli öğrenime açık bir yaklaşımı benimsemek ve güncel ve güvenilir bilgi kaynaklarını takip etmek
    11. Yer ve Deniz Bilimleri ile ilgili Türkçe ve İngilizce terimlere hakim olmak ve fikirlerini her iki dilde sözlü ve yazılı olarak etkin şekilde ifade edebilmek
    12. Etik kurallara uygun olarak uluslararası seviyede rapor, bilimsel makale ve tez yazabilmek

    Değerlendirme Tipi

    1. Ödev
  3. Fay ve kıvrım mekanizmalarını tanımlayarak kabukta gözlenen deformasyon ile ilişkilendirebilir.

    Program Çıktılarına Katkıları

    1. Uzmanlık alanına göre Temel Yer / Deniz Bilimi Kavramlarına Hakim Olmak
    2. Yer-Deniz Biliminin uygulama alanlarını bilmek
    3. Yer-Deniz Biliminin disiplinlerarası yapısını anlamak ve diğer disiplinler ile ilişkilendirebilmek
    4. Yer veya Deniz Bilimi konusunda güncel bilgiye hakim olmak
    5. Yer Bilimi ve/vaya Deniz Bilimi kapsamında saha çalışmasını planlayıp uygulayabilmek
    6. Uzmanlaştığı Yer Bilimi ve/vaya Deniz Bilimi alanında deneysel çalışma tasarlayıp yürütebilmek ve doğada meydana gelen ilgili fiziksel, kimyasal biyolojik yorumlamasını yapabilmek
    7. Yer ve/veya Deniz bilimi alanında Ar-Ge projeleri üreterek yazılı olarak ayrıntılı bir şeklde sunabilmek ve yürütebilmek
    8. Görevaldığı grup çalışması ve bilimsel projelerde sorumluluklarını tam olaraka ve zamanında yerine getirebilmek
    9. Yer ve Deniz bilimi alanındaki teknolojik ve bilimsel hızlı değişimin farkında olmak ve takip edebilmek
    10. Sürekli öğrenime açık bir yaklaşımı benimsemek ve güncel ve güvenilir bilgi kaynaklarını takip etmek
    11. Yer ve Deniz Bilimleri ile ilgili Türkçe ve İngilizce terimlere hakim olmak ve fikirlerini her iki dilde sözlü ve yazılı olarak etkin şekilde ifade edebilmek
    12. Etik kurallara uygun olarak uluslararası seviyede rapor, bilimsel makale ve tez yazabilmek

    Değerlendirme Tipi

    1. Yazılı sınav
    2. Ödev
   İçerik Yukarı
1. hafta: Giriş
2. hafta: Deformasyon, gerilme-yamulma ilişkisi, deformasyon sırasında meydana gelen değişimler
3. hafta: Gerilme ve yamulma, yamulma ellipsi kavramı ve jeolojide uygulamaları
4. hafta: Yamulma elipsi alanları, 3 boyutlu yamulma, yamulma elipsoidi
5. hafta: Gerilme, Mohr çemberi
6. hafta: Foliasyon: klivaj, şistozite, foliasyon. Foliasyon ve yamulma elipsoidi ilişkisi. Lineasyon: fay kertikleri, mineral lineasyonu, kesişme lineasyonu, budinaj, kıvrım ekseni. Lineasyon ve yamulma elipsoidi ilişkisi
7. hafta: Sünek deformasyon, kıvrımlar, kıvrım geometrisi
8. hafta: Ara sınav ve kıvrım geometrisi
9. hafta: Kıvrımlar, poliharmonik kıvrımlanma, parasitik kıvrımlar, S, Z ve M kıvrımları, çevron ve kink kıvrımları, simetrik ve asimetrik kıvrımlar
10. hafta: Faylar, fayların sınıflandırılması, normal faylar
11. hafta: Listrik faylar, ters faylar ve bindirme, doğrultu atımlı faylar, çatlaklar, faylanma sonucu oluşan kayaçlar; milonit
12. hafta: Levha Tektoniği, temel kavramlar, levha sınırları
13. hafta: Yaklaşan, uzaklaşan, transform levha sınırları
14. hafta: Dağ Oluşumu
15. hafta*: -
16. hafta*: Final sınavı
Ders kitapları ve materyaller: “Structural Geology” by Twiss, R. J. and Moores, E. M., 2007, New York: W. H. Freeman.


Önerilen kaynaklar: “Structural Geology of Rocks and Regions” by Davis, G.H., 1984, John Wiley-Sons, New York

  * 15. ve 16. haftalar arası final sınavına hazırlık haftası bulunmaktadır.
Değerlendirme Yukarı
Değerlendirme tipi Hafta numarası Ağırlık (%)
Ara sınavlar (Vizeler): 8 30
Dönem içi diğer çalışmalar: 0
Proje: 0
Ödev: 3, 4, 11 30
Kısa sınav (Quiz): - 0
Final sınavı: 16 40
  Toplam ağırlık:
(%)
   İş yükü Yukarı
Etkinlik Süre (Haftalık saat) Toplam hafta sayısı Dönem boyu toplam iş yükü
Dersler (Yüz yüze öğretme): 3 14
Ders dışı bireysel çalışma: 3 15
Uygulama, Rehberli problem çözme: 0 0
Ödev: 4 3
Dönem projesi: 0 0
Dönem projesi sunumu: 0 0
Kısa sınav (Quiz): 0 0
Ara sınav için bireysel çalışma: 3 7
Ara sınav (Vize): 2 1
Final sınavı için bireysel çalışma: 4 15
Final sınavı: 2 1
    Toplam işyükü:
    Toplam AKTS kredisi:
*
  * AKTS kredisi, toplam iş yükünün 25'e bölümüdür. (1 AKTS = 25 saatlik iş yükü)
-->