Ders Bilgi Formu ( YDE 619 )
|
Temel bilgiler
|
|
Ders adı: |
Deniz Jeolojisi |
Ders kodu: |
YDE 619 |
Öğretim üyesi: |
Prof. Dr. Mehmet Salim ÖNCEL
|
AKTS kredisi: |
7.5 |
GTÜ kredisi: |
3 (3+0+0) |
Yılı, Dönemi: |
1/2, Güz ve Bahar |
Dersin düzeyi: |
Doktora |
Dersin tipi: |
Alan seçmeli
|
Öğretim dili: |
Türkçe
|
Öğretim şekli: |
Yüz yüze
|
Ön koşullar: |
yok |
Staj durumu: |
Yok |
Dersin amacı: |
Bu dersin amacı; Dünyanın oluşumundan günümüze kadar denizlerde oluşan değişimlerin nedenlerini, deniz tabanının morfolojik yapısı, taban altını oluşturan kaya ve sedimanların niteliği, kalınlığı, dağılımı ve jeokimyasal yapısını, denizlerin kara jeolojisi ile ilişkisini, paleoşinografik ve iklimsel değişimleri tanıtmaktır. |
|
|
|
Öğrenme çıktıları
|
|
Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler, şu yetilere sahip olurlar:
-
Deniz jeolojisi çalışmalarının önemini tarihsel açıdan tanımlayabilir.
Program Çıktılarına Katkıları
-
Uzmanlık alanına göre Temel Yer / Deniz Bilimi Kavramlarına Hakim Olmak
-
Yer-Deniz Biliminin uygulama alanlarını bilmek
-
Yer Bilimi ve/vaya Deniz Bilimi kapsamında saha çalışmasını planlayıp uygulayabilmek
-
Uzmanlaştığı Yer Bilimi ve/vaya Deniz Bilimi alanında deneysel çalışma tasarlayıp yürütebilmek ve doğada meydana gelen ilgili fiziksel, kimyasal biyolojik yorumlamasını yapabilmek
-
Yer ve/veya Deniz bilimi alanında Ar-Ge projeleri üreterek yazılı olarak ayrıntılı bir şeklde sunabilmek ve yürütebilmek
-
Görevaldığı grup çalışması ve bilimsel projelerde sorumluluklarını tam olaraka ve zamanında yerine getirebilmek
-
Yer ve Deniz bilimi alanındaki teknolojik ve bilimsel hızlı değişimin farkında olmak ve takip edebilmek
-
Sürekli öğrenime açık bir yaklaşımı benimsemek ve güncel ve güvenilir bilgi kaynaklarını takip etmek
-
Yer ve Deniz Bilimleri ile ilgili Türkçe ve İngilizce terimlere hakim olmak ve fikirlerini her iki dilde sözlü ve yazılı olarak etkin şekilde ifade edebilmek
-
Etik kurallara uygun olarak uluslararası seviyede rapor, bilimsel makale ve tez yazabilmek
-
Doğal Kaynakların korunması ve kullanılması konularında gelişmeleri takip etmek ve mevzuata hakim olmak
-
Dünya genelindeki doğal afetleri takip etmek ve ulusal düzeyde doğal afetlerin vereceği zararların en aza indirilmesi konusunda öneriler geliştirmek
Değerlendirme Tipi
-
Yazılı sınav
-
Ödev
-
Levha tektoniği ve oşinografi ilişkisini, tarihsel süreçte paleoşinografik değişimlerin nedenleri ve sonuçlarını yorumlayabilir.
Program Çıktılarına Katkıları
-
Uzmanlık alanına göre Temel Yer / Deniz Bilimi Kavramlarına Hakim Olmak
-
Yer-Deniz Biliminin uygulama alanlarını bilmek
-
Yer Bilimi ve/vaya Deniz Bilimi kapsamında saha çalışmasını planlayıp uygulayabilmek
-
Uzmanlaştığı Yer Bilimi ve/vaya Deniz Bilimi alanında deneysel çalışma tasarlayıp yürütebilmek ve doğada meydana gelen ilgili fiziksel, kimyasal biyolojik yorumlamasını yapabilmek
-
Yer ve/veya Deniz bilimi alanında Ar-Ge projeleri üreterek yazılı olarak ayrıntılı bir şeklde sunabilmek ve yürütebilmek
-
Görevaldığı grup çalışması ve bilimsel projelerde sorumluluklarını tam olaraka ve zamanında yerine getirebilmek
-
Yer ve Deniz bilimi alanındaki teknolojik ve bilimsel hızlı değişimin farkında olmak ve takip edebilmek
-
Sürekli öğrenime açık bir yaklaşımı benimsemek ve güncel ve güvenilir bilgi kaynaklarını takip etmek
-
Yer ve Deniz Bilimleri ile ilgili Türkçe ve İngilizce terimlere hakim olmak ve fikirlerini her iki dilde sözlü ve yazılı olarak etkin şekilde ifade edebilmek
-
Etik kurallara uygun olarak uluslararası seviyede rapor, bilimsel makale ve tez yazabilmek
-
Doğal Kaynakların korunması ve kullanılması konularında gelişmeleri takip etmek ve mevzuata hakim olmak
-
Dünya genelindeki doğal afetleri takip etmek ve ulusal düzeyde doğal afetlerin vereceği zararların en aza indirilmesi konusunda öneriler geliştirmek
Değerlendirme Tipi
-
Yazılı sınav
-
Ödev
-
İklimsel değişimlerin denizlerde jeolojik oşinografi açısından neden olduğu değişimleri analiz edebilir.
Program Çıktılarına Katkıları
-
Uzmanlık alanına göre Temel Yer / Deniz Bilimi Kavramlarına Hakim Olmak
-
Yer-Deniz Biliminin uygulama alanlarını bilmek
-
Yer Bilimi ve/vaya Deniz Bilimi kapsamında saha çalışmasını planlayıp uygulayabilmek
-
Uzmanlaştığı Yer Bilimi ve/vaya Deniz Bilimi alanında deneysel çalışma tasarlayıp yürütebilmek ve doğada meydana gelen ilgili fiziksel, kimyasal biyolojik yorumlamasını yapabilmek
-
Yer ve/veya Deniz bilimi alanında Ar-Ge projeleri üreterek yazılı olarak ayrıntılı bir şeklde sunabilmek ve yürütebilmek
-
Görevaldığı grup çalışması ve bilimsel projelerde sorumluluklarını tam olaraka ve zamanında yerine getirebilmek
-
Yer ve Deniz bilimi alanındaki teknolojik ve bilimsel hızlı değişimin farkında olmak ve takip edebilmek
-
Sürekli öğrenime açık bir yaklaşımı benimsemek ve güncel ve güvenilir bilgi kaynaklarını takip etmek
-
Yer ve Deniz Bilimleri ile ilgili Türkçe ve İngilizce terimlere hakim olmak ve fikirlerini her iki dilde sözlü ve yazılı olarak etkin şekilde ifade edebilmek
-
Etik kurallara uygun olarak uluslararası seviyede rapor, bilimsel makale ve tez yazabilmek
-
Doğal Kaynakların korunması ve kullanılması konularında gelişmeleri takip etmek ve mevzuata hakim olmak
-
Dünya genelindeki doğal afetleri takip etmek ve ulusal düzeyde doğal afetlerin vereceği zararların en aza indirilmesi konusunda öneriler geliştirmek
Değerlendirme Tipi
-
Yazılı sınav
-
Ödev
|
|
İçerik
|
|
1. hafta: |
Deniz Jeolojisine Giriş: Deniz jeolojisinin tarihçesi |
2. hafta: |
Levha tektoniği, kıtaların sürüklenmesi, depremler, volkanizmalar |
3. hafta: |
Deniz ve kıyı jeolojisi |
4. hafta: |
Deniz ve okyanus tabanı özellikleri |
5. hafta: |
Çökelme ortamları, açık ve derin deniz ortamları |
6. hafta: |
İklimsel değişimler |
7. hafta: |
Deniz seviyesinin değişim nedenleri |
8. hafta: |
Ara sınav – Deniz ve kara jeolojisi ilişkisi |
9. hafta: |
Sedimanların kökenleri |
10. hafta: |
Paleoşinografinin temel konularının açıklanması |
11. hafta: |
Paleoşinografik değişimlerin tarihsel süreçlerde anlatımı |
12. hafta: |
İklimlerin denizlerde değişimlere neden olduğu ilişkiler |
13. hafta: |
Ağır mineral kavramı, ağır metal kavramı ve doğal atıklar |
14. hafta: |
Denizlerdeki ve kıyılardaki riskler |
15. hafta*: |
- |
16. hafta*: |
Final sınavı |
Ders kitapları ve materyaller: |
Kenneth, J. 1982. Marine Geology, Prentice-Hall, Inc. |
Önerilen kaynaklar: |
Ericson, J. 2003. Marine Geology Exploring the new Frontiers of the Ocean. Revised Edition.
|
|
* 15. ve 16. haftalar arası final sınavına hazırlık haftası bulunmaktadır.
|
|
|
|
Değerlendirme
|
|
|
Değerlendirme tipi |
Hafta numarası |
Ağırlık (%) |
|
Ara sınavlar (Vizeler): |
8 |
30 |
Dönem içi diğer çalışmalar: |
|
0 |
Proje: |
|
0 |
Ödev: |
5,10,12 |
30 |
Kısa sınav (Quiz): |
- |
0 |
Final sınavı: |
16 |
40 |
|
Toplam ağırlık: |
(%) |
|
|
|
İş yükü
|
|
|
Etkinlik |
Süre (Haftalık saat) |
Toplam hafta sayısı |
Dönem boyu toplam iş yükü |
|
Dersler (Yüz yüze öğretme): |
3 |
14 |
|
Ders dışı bireysel çalışma: |
3 |
15 |
|
Uygulama, Rehberli problem çözme: |
0 |
0 |
|
Ödev: |
2 |
6 |
|
Dönem projesi: |
0 |
0 |
|
Dönem projesi sunumu: |
0 |
0 |
|
Kısa sınav (Quiz): |
0 |
0 |
|
Ara sınav için bireysel çalışma: |
2 |
9 |
|
Ara sınav (Vize): |
2 |
1 |
|
Final sınavı için bireysel çalışma: |
4 |
15 |
|
Final sınavı: |
3 |
1 |
|
|
|
Toplam işyükü: |
|
|
|
Toplam AKTS kredisi: |
* |
|
* AKTS kredisi, toplam iş yükünün 25'e bölümüdür. (1 AKTS = 25 saatlik iş yükü)
|
|
|
-->