Ders Bilgi Formu ( YDE 620 )
|
Temel bilgiler
|
|
Ders adı: |
Maden Jeolojisi Teknik Uygulamaları |
Ders kodu: |
YDE 620 |
Öğretim üyesi: |
Prof. Dr. Mehmet Salim ÖNCEL
|
AKTS kredisi: |
7.5 |
GTÜ kredisi: |
3 (3+0+0) |
Yılı, Dönemi: |
1/2, Güz ve Bahar |
Dersin düzeyi: |
Doktora |
Dersin tipi: |
Alan seçmeli
|
Öğretim dili: |
Türkçe
|
Öğretim şekli: |
Yüz yüze
|
Ön koşullar: |
yok |
Staj durumu: |
Yok |
Dersin amacı: |
Bu dersin amacı maden jeolojisi terminolojisi, maden yataklarının işletilmesi, yapısal unsurlar ile maden yatakları arasındaki ilişki, cevherleşme ve faylanma, cevher oluşumu ve kıvrımlanma, maden yataklarının aranması, hidrotermal alterasyon ve maden aramadaki kullanımı, maden aramada stratigrafik ve litolojik kriterler, jeofiziksel tekniklerin kullanılması ve jeokimyasal arama yöntemlerini tanıtmaktır. |
|
|
|
Öğrenme çıktıları
|
|
Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler, şu yetilere sahip olurlar:
-
Maden jeolojisi ve maden yataklarının aranmasına yönelik farklı yöntemleri tanımlayabilir.
Program Çıktılarına Katkıları
-
Uzmanlık alanına göre Temel Yer / Deniz Bilimi Kavramlarına Hakim Olmak
-
Yer-Deniz Biliminin uygulama alanlarını bilmek
-
Yer Bilimi ve/vaya Deniz Bilimi kapsamında saha çalışmasını planlayıp uygulayabilmek
-
Uzmanlaştığı Yer Bilimi ve/vaya Deniz Bilimi alanında deneysel çalışma tasarlayıp yürütebilmek ve doğada meydana gelen ilgili fiziksel, kimyasal biyolojik yorumlamasını yapabilmek
-
Yer ve/veya Deniz bilimi alanında Ar-Ge projeleri üreterek yazılı olarak ayrıntılı bir şeklde sunabilmek ve yürütebilmek
-
Görevaldığı grup çalışması ve bilimsel projelerde sorumluluklarını tam olaraka ve zamanında yerine getirebilmek
-
Yer ve Deniz bilimi alanındaki teknolojik ve bilimsel hızlı değişimin farkında olmak ve takip edebilmek
-
Sürekli öğrenime açık bir yaklaşımı benimsemek ve güncel ve güvenilir bilgi kaynaklarını takip etmek
-
Yer ve Deniz Bilimleri ile ilgili Türkçe ve İngilizce terimlere hakim olmak ve fikirlerini her iki dilde sözlü ve yazılı olarak etkin şekilde ifade edebilmek
-
Etik kurallara uygun olarak uluslararası seviyede rapor, bilimsel makale ve tez yazabilmek
-
Doğal Kaynakların korunması ve kullanılması konularında gelişmeleri takip etmek ve mevzuata hakim olmak
-
Dünya genelindeki doğal afetleri takip etmek ve ulusal düzeyde doğal afetlerin vereceği zararların en aza indirilmesi konusunda öneriler geliştirmek
Değerlendirme Tipi
-
Yazılı sınav
-
Ödev
-
Jeokimyasal aramalar sonucunda elde edilecek olan verileri kullanarak yorumlayabilir.
Program Çıktılarına Katkıları
-
Uzmanlık alanına göre Temel Yer / Deniz Bilimi Kavramlarına Hakim Olmak
-
Yer-Deniz Biliminin uygulama alanlarını bilmek
-
Yer Bilimi ve/vaya Deniz Bilimi kapsamında saha çalışmasını planlayıp uygulayabilmek
-
Uzmanlaştığı Yer Bilimi ve/vaya Deniz Bilimi alanında deneysel çalışma tasarlayıp yürütebilmek ve doğada meydana gelen ilgili fiziksel, kimyasal biyolojik yorumlamasını yapabilmek
-
Yer ve/veya Deniz bilimi alanında Ar-Ge projeleri üreterek yazılı olarak ayrıntılı bir şeklde sunabilmek ve yürütebilmek
-
Görevaldığı grup çalışması ve bilimsel projelerde sorumluluklarını tam olaraka ve zamanında yerine getirebilmek
-
Yer ve Deniz bilimi alanındaki teknolojik ve bilimsel hızlı değişimin farkında olmak ve takip edebilmek
-
Sürekli öğrenime açık bir yaklaşımı benimsemek ve güncel ve güvenilir bilgi kaynaklarını takip etmek
-
Yer ve Deniz Bilimleri ile ilgili Türkçe ve İngilizce terimlere hakim olmak ve fikirlerini her iki dilde sözlü ve yazılı olarak etkin şekilde ifade edebilmek
-
Etik kurallara uygun olarak uluslararası seviyede rapor, bilimsel makale ve tez yazabilmek
-
Doğal Kaynakların korunması ve kullanılması konularında gelişmeleri takip etmek ve mevzuata hakim olmak
-
Dünya genelindeki doğal afetleri takip etmek ve ulusal düzeyde doğal afetlerin vereceği zararların en aza indirilmesi konusunda öneriler geliştirmek
Değerlendirme Tipi
-
Yazılı sınav
-
Ödev
-
Maden aramada en uygun yöntemleri analiz edebilir.
Program Çıktılarına Katkıları
-
Uzmanlık alanına göre Temel Yer / Deniz Bilimi Kavramlarına Hakim Olmak
-
Yer-Deniz Biliminin uygulama alanlarını bilmek
-
Yer Bilimi ve/vaya Deniz Bilimi kapsamında saha çalışmasını planlayıp uygulayabilmek
-
Uzmanlaştığı Yer Bilimi ve/vaya Deniz Bilimi alanında deneysel çalışma tasarlayıp yürütebilmek ve doğada meydana gelen ilgili fiziksel, kimyasal biyolojik yorumlamasını yapabilmek
-
Yer ve/veya Deniz bilimi alanında Ar-Ge projeleri üreterek yazılı olarak ayrıntılı bir şeklde sunabilmek ve yürütebilmek
-
Görevaldığı grup çalışması ve bilimsel projelerde sorumluluklarını tam olaraka ve zamanında yerine getirebilmek
-
Yer ve Deniz bilimi alanındaki teknolojik ve bilimsel hızlı değişimin farkında olmak ve takip edebilmek
-
Sürekli öğrenime açık bir yaklaşımı benimsemek ve güncel ve güvenilir bilgi kaynaklarını takip etmek
-
Yer ve Deniz Bilimleri ile ilgili Türkçe ve İngilizce terimlere hakim olmak ve fikirlerini her iki dilde sözlü ve yazılı olarak etkin şekilde ifade edebilmek
-
Etik kurallara uygun olarak uluslararası seviyede rapor, bilimsel makale ve tez yazabilmek
-
Doğal Kaynakların korunması ve kullanılması konularında gelişmeleri takip etmek ve mevzuata hakim olmak
-
Dünya genelindeki doğal afetleri takip etmek ve ulusal düzeyde doğal afetlerin vereceği zararların en aza indirilmesi konusunda öneriler geliştirmek
Değerlendirme Tipi
-
Yazılı sınav
-
Ödev
|
|
İçerik
|
|
1. hafta: |
Maden Jeolojisi Teknik Uygulamaları Giriş: Genel tanımlama ve terminoloji |
2. hafta: |
Maden yataklarının değerlendirilmesine etki eden faktörler |
3. hafta: |
Cevherleşmenin yapısal jeoloji ile ilişkisi |
4. hafta: |
Deformasyon elipsoidi ve bunun maden yataklarının oluşumu ve yönlenmesinde kullanılması |
5. hafta: |
Kıvrımlı yapılarla cevherleşme ilişkileri |
6. hafta: |
Maden yataklarının aranması, mineralojik kılavuz ve kontroller |
7. hafta: |
Hidrotermal yataklar ve maden aramalarında kullanımı |
8. hafta: |
Ara sınav - Hidrotermal yataklar ve maden aramalarında kullanımı |
9. hafta: |
Stratigrafik ve litolojik kılavuz ve kontroller |
10. hafta: |
Jeofiziksel prospeksiyon metodları: Gravite, manyetik ve elektrik yöntemler |
11. hafta: |
Ağır mineral prospeksiyonu, dere kumu örneklemesi, toprak ve bitki jeokimyasının uygulanması |
12. hafta: |
Maden yataklarında değişim |
13. hafta: |
Cevher yatağının sınırlaması ve etki alanı, Rezerv hesaplama yöntemleri |
14. hafta: |
Yeşil ve Sürdürülebilir Madencilik Uygulamaları |
15. hafta*: |
- |
16. hafta*: |
Final sınavı |
Ders kitapları ve materyaller: |
Gümüş, Altan. 1995; Maden Jeolojisi-Jeolojik prospeksiyon ve rezerv hesapları, İzmir |
Önerilen kaynaklar: |
Ayhan, A., 1991; Maden Jeolojisi-Arama ve etüd teknikleri, Konya
|
|
* 15. ve 16. haftalar arası final sınavına hazırlık haftası bulunmaktadır.
|
|
|
|
Değerlendirme
|
|
|
Değerlendirme tipi |
Hafta numarası |
Ağırlık (%) |
|
Ara sınavlar (Vizeler): |
8 |
30 |
Dönem içi diğer çalışmalar: |
|
0 |
Proje: |
|
0 |
Ödev: |
5,10,12 |
30 |
Kısa sınav (Quiz): |
|
0 |
Final sınavı: |
16 |
40 |
|
Toplam ağırlık: |
(%) |
|
|
|
İş yükü
|
|
|
Etkinlik |
Süre (Haftalık saat) |
Toplam hafta sayısı |
Dönem boyu toplam iş yükü |
|
Dersler (Yüz yüze öğretme): |
3 |
14 |
|
Ders dışı bireysel çalışma: |
3 |
15 |
|
Uygulama, Rehberli problem çözme: |
0 |
0 |
|
Ödev: |
2 |
6 |
|
Dönem projesi: |
0 |
0 |
|
Dönem projesi sunumu: |
0 |
0 |
|
Kısa sınav (Quiz): |
0 |
0 |
|
Ara sınav için bireysel çalışma: |
2 |
9 |
|
Ara sınav (Vize): |
2 |
1 |
|
Final sınavı için bireysel çalışma: |
4 |
15 |
|
Final sınavı: |
3 |
1 |
|
|
|
Toplam işyükü: |
|
|
|
Toplam AKTS kredisi: |
* |
|
* AKTS kredisi, toplam iş yükünün 25'e bölümüdür. (1 AKTS = 25 saatlik iş yükü)
|
|
|
-->