ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE

Ders Bilgi Formu ( YDE 621 )


   Temel bilgiler
Ders adı: Havza Modellemesi
Ders kodu: YDE 621
Öğretim üyesi: Dr. Öğr. Üyesi Gökhan CÜCELOĞLU
AKTS kredisi: 7,5
GTÜ kredisi: 3 (3+0+0)
Yılı, Dönemi: 1/2, Güz ve Bahar
Dersin düzeyi: Doktora
Dersin tipi: Alan seçmeli
Öğretim dili: İngilizce
Öğretim şekli: Yüz yüze
Ön koşullar: yok
Staj durumu: Yok
Dersin amacı: Bu dersin amacı öğrencilere havzalardaki su hareketleri ve kirletici taşınımını anlamak için gerekli olan temel kavramlar ile birlikte modelleme yaklaşımlarını tanıtmaktadır.
   Öğrenme çıktıları Yukarı

Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler, şu yetilere sahip olurlar:

  1. Havza modellemesine ilişkin temel kavramları ve modelleme yaklaşımlarını anlar.

    Program Çıktılarına Katkıları

    1. Yer-Deniz Biliminin uygulama alanlarını bilmek
    2. Uzmanlaştığı Yer Bilimi ve/vaya Deniz Bilimi alanında deneysel çalışma tasarlayıp yürütebilmek ve doğada meydana gelen ilgili fiziksel, kimyasal biyolojik yorumlamasını yapabilmek
    3. Üretilen verileri farklı yazılımlar aracılığı ile işleyerek doğada meydana gelen karmaşık süreçler bakımından yorumlayabilmek
    4. Sürekli öğrenime açık bir yaklaşımı benimsemek ve güncel ve güvenilir bilgi kaynaklarını takip etmek
    5. Dünya genelindeki doğal afetleri takip etmek ve ulusal düzeyde doğal afetlerin vereceği zararların en aza indirilmesi konusunda öneriler geliştirmek

    Değerlendirme Tipi

    1. Yazılı sınav
    2. Dönem projesi
  2. Havza modellemesinde kullanılan model ve diğer yardımcı araçları tanır.

    Program Çıktılarına Katkıları

    1. Yer-Deniz Biliminin uygulama alanlarını bilmek
    2. Uzmanlaştığı Yer Bilimi ve/vaya Deniz Bilimi alanında deneysel çalışma tasarlayıp yürütebilmek ve doğada meydana gelen ilgili fiziksel, kimyasal biyolojik yorumlamasını yapabilmek
    3. Üretilen verileri farklı yazılımlar aracılığı ile işleyerek doğada meydana gelen karmaşık süreçler bakımından yorumlayabilmek
    4. Yer ve Deniz bilimi alanındaki teknolojik ve bilimsel hızlı değişimin farkında olmak ve takip edebilmek
    5. Dünya genelindeki doğal afetleri takip etmek ve ulusal düzeyde doğal afetlerin vereceği zararların en aza indirilmesi konusunda öneriler geliştirmek

    Değerlendirme Tipi

    1. Yazılı sınav
    2. Dönem projesi
  3. Mevcut çevre sorunlarının çözümüne matematiksel modeller aracılığı ile katkı sağlar.

    Program Çıktılarına Katkıları

    1. Yer-Deniz Biliminin uygulama alanlarını bilmek
    2. Uzmanlaştığı Yer Bilimi ve/vaya Deniz Bilimi alanında deneysel çalışma tasarlayıp yürütebilmek ve doğada meydana gelen ilgili fiziksel, kimyasal biyolojik yorumlamasını yapabilmek
    3. Üretilen verileri farklı yazılımlar aracılığı ile işleyerek doğada meydana gelen karmaşık süreçler bakımından yorumlayabilmek
    4. Yer ve Deniz Bilimleri ile ilgili Türkçe ve İngilizce terimlere hakim olmak ve fikirlerini her iki dilde sözlü ve yazılı olarak etkin şekilde ifade edebilmek
    5. Dünya genelindeki doğal afetleri takip etmek ve ulusal düzeyde doğal afetlerin vereceği zararların en aza indirilmesi konusunda öneriler geliştirmek

    Değerlendirme Tipi

    1. Yazılı sınav
    2. Dönem projesi
   İçerik Yukarı
1. hafta: Havza Modellemesine Giriş
2. hafta: Su Kaynakları Yönetimi ve Planlama
3. hafta: Yağış-Akış Modellemesi
4. hafta: Proses Tabanlı Modelleme
5. hafta: Kirletici Yüklerin Tahmini
6. hafta: Su Kalitesi Simülasyonları
7. hafta: Model Kalibrasyonu ve Değerlendirilmesi
8. hafta: Ara Sınav, Veri Kaynakları
9. hafta: Veri Derleme ve Ön İşleme
10. hafta: Su Kaynakları Sistemleri Modelleme
11. hafta: Bütünleşik Modelleme
12. hafta: Çevresel Değişim Analizleri
13. hafta: Havza Modellemede Özel Konular
14. hafta: Vaka Analizleri ve Uygulamalar, Dönem Projesi Teslimi
15. hafta*: -
16. hafta*: Final Sınavı
Ders kitapları ve materyaller: DP Loucks, E Van Beek, 2017. “Water Resource Systems Planning and Management: An Introduction to Methods, Models, and Application”, Springer.
Chapra, S.C., 2008. "Surface Water-Quality Modelling", Waveland Press.
Thomann, R.V., Mueller, J.A., 1987. "Principles of Surface Water Quality - Modeling and Control", Harper and Row Publishers.


Önerilen kaynaklar: Seppelt, R., 2003, “Computer Based Environmental Management”, Wiley-VCH.
Ven Te Chow, David R. Maidment, Larry W. Mays, 2010,“Applied Hydrology”, McGraw-Hill International Editions.
V.P. Singh, D. K. Frevert, 2010, "Watershed Models", CRC Press.
  * 15. ve 16. haftalar arası final sınavına hazırlık haftası bulunmaktadır.
Değerlendirme Yukarı
Değerlendirme tipi Hafta numarası Ağırlık (%)
Ara sınavlar (Vizeler): 8 25
Dönem içi diğer çalışmalar: 0
Proje: 14 35
Ödev: 0
Kısa sınav (Quiz): 0
Final sınavı: 16 40
  Toplam ağırlık:
(%)
   İş yükü Yukarı
Etkinlik Süre (Haftalık saat) Toplam hafta sayısı Dönem boyu toplam iş yükü
Dersler (Yüz yüze öğretme): 3 14
Ders dışı bireysel çalışma: 1.5 14
Uygulama, Rehberli problem çözme: 0 0
Ödev: 0 0
Dönem projesi: 5 12
Dönem projesi sunumu: 1 1
Kısa sınav (Quiz): 0 0
Ara sınav için bireysel çalışma: 5 6
Ara sınav (Vize): 2 1
Final sınavı için bireysel çalışma: 5 6
Final sınavı: 3 1
    Toplam işyükü:
    Toplam AKTS kredisi:
*
  * AKTS kredisi, toplam iş yükünün 25'e bölümüdür. (1 AKTS = 25 saatlik iş yükü)
-->