ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE

Ders Bilgi Formu ( YDE 623 )


   Temel bilgiler
Ders adı: Stratigrafi ve Sedimantoloji
Ders kodu: YDE 623
Öğretim üyesi: Doç. Dr. Mehmet Korhan Erturaç
AKTS kredisi: 7,5
GTÜ kredisi: 3 (3+0+0)
Yılı, Dönemi: 2024, Güz ve Bahar
Dersin düzeyi: Doktora
Dersin tipi: Enstitü seçmeli
Öğretim dili: İngilizce
Öğretim şekli: Yüz yüze , Grup çalışması , Laboratuvar çalışması
Ön koşullar: yok
Staj durumu: Yok
Dersin amacı: Yerkabuğunda yüzey ve yüzeye yakın bölgelerde büyük alanlar kaplayan ve dış süreçler sonucunda oluşan sedimanter kayaçlar, yerin geçmişten günümüze yaşadığı olayları kaydeden bir arşiv olmasının yanısıra metalik olmayan yer kaynaklarının büyük kısmını içermesi açısından önemlidir. Ders kapsamında sedimanter kayaçlar, oluşum süreçleri ve ortamları ile tüm bu ilişkilerin karşılaştırılmalı kurulmasını sağlayan stratigrafi bilimi ve ilkeleri detaylandırılacaktır.
   Öğrenme çıktıları Yukarı

Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler, şu yetilere sahip olurlar:

  1. Jeolojik zaman kavramını çökelme süreçleri açısından anlama.

    Program Çıktılarına Katkıları

    1. Uzmanlık alanına göre Temel Yer / Deniz Bilimi Kavramlarına Hakim Olmak
    2. Yer-Deniz Biliminin uygulama alanlarını bilmek
    3. Yer veya Deniz Bilimi konusunda güncel bilgiye hakim olmak
    4. Sürekli öğrenime açık bir yaklaşımı benimsemek ve güncel ve güvenilir bilgi kaynaklarını takip etmek

    Değerlendirme Tipi

    1. Yazılı sınav
  2. Ayrışma, aşınma ve toprak oluşumu süreçleri hakkında bilgi sahibi olma.

    Program Çıktılarına Katkıları

    1. Yer-Deniz Biliminin uygulama alanlarını bilmek
    2. Yer-Deniz Biliminin disiplinlerarası yapısını anlamak ve diğer disiplinler ile ilişkilendirebilmek
    3. Uzmanlaştığı Yer Bilimi ve/vaya Deniz Bilimi alanında deneysel çalışma tasarlayıp yürütebilmek ve doğada meydana gelen ilgili fiziksel, kimyasal biyolojik yorumlamasını yapabilmek

    Değerlendirme Tipi

    1. Yazılı sınav
  3. Sedimanter kayaçları tanıma, sınıflama uygulaması gerçekleştirme.

    Program Çıktılarına Katkıları

    1. Uzmanlık alanına göre Temel Yer / Deniz Bilimi Kavramlarına Hakim Olmak
    2. Yer Bilimi ve/vaya Deniz Bilimi kapsamında saha çalışmasını planlayıp uygulayabilmek
    3. Uzmanlaştığı Yer Bilimi ve/vaya Deniz Bilimi alanında deneysel çalışma tasarlayıp yürütebilmek ve doğada meydana gelen ilgili fiziksel, kimyasal biyolojik yorumlamasını yapabilmek
    4. Görevaldığı grup çalışması ve bilimsel projelerde sorumluluklarını tam olaraka ve zamanında yerine getirebilmek
    5. Yer ve Deniz Bilimleri ile ilgili Türkçe ve İngilizce terimlere hakim olmak ve fikirlerini her iki dilde sözlü ve yazılı olarak etkin şekilde ifade edebilmek

    Değerlendirme Tipi

    1. Laboratuvar uygulamaları/sınavları
    2. Dönem projesi
  4. Sedimanter kayaçların oluşum ortamlarını tespit etme.

    Program Çıktılarına Katkıları

    1. Uzmanlık alanına göre Temel Yer / Deniz Bilimi Kavramlarına Hakim Olmak
    2. Yer-Deniz Biliminin uygulama alanlarını bilmek
    3. Üretilen verileri farklı yazılımlar aracılığı ile işleyerek doğada meydana gelen karmaşık süreçler bakımından yorumlayabilmek
    4. Görevaldığı grup çalışması ve bilimsel projelerde sorumluluklarını tam olaraka ve zamanında yerine getirebilmek
    5. Yer ve Deniz Bilimleri ile ilgili Türkçe ve İngilizce terimlere hakim olmak ve fikirlerini her iki dilde sözlü ve yazılı olarak etkin şekilde ifade edebilmek
    6. Etik kurallara uygun olarak uluslararası seviyede rapor, bilimsel makale ve tez yazabilmek

    Değerlendirme Tipi

    1. Ödev
    2. Laboratuvar uygulamaları/sınavları
    3. Dönem projesi
  5. Levha tektoniği ve sedimanter havza oluşumu ilişkisini kurma yetisini edinme.

    Program Çıktılarına Katkıları

    1. Uzmanlık alanına göre Temel Yer / Deniz Bilimi Kavramlarına Hakim Olmak
    2. Yer-Deniz Biliminin disiplinlerarası yapısını anlamak ve diğer disiplinler ile ilişkilendirebilmek
    3. Yer veya Deniz Bilimi konusunda güncel bilgiye hakim olmak
    4. Sürekli öğrenime açık bir yaklaşımı benimsemek ve güncel ve güvenilir bilgi kaynaklarını takip etmek
    5. Yer ve Deniz Bilimleri ile ilgili Türkçe ve İngilizce terimlere hakim olmak ve fikirlerini her iki dilde sözlü ve yazılı olarak etkin şekilde ifade edebilmek

    Değerlendirme Tipi

    1. Yazılı sınav
   İçerik Yukarı
1. hafta: Ayrışma-Aşınma ve Toprak Oluşumu
2. hafta: Sedimanların taşıma süreçleri
3. hafta: Sedimanter Kayaçların fiziksel özellikleri, dokular ve yapılar
4. hafta: Kırıntılı Sedimanter kayaçlar
5. hafta: Karbonat Sedimanter kayaçlar
6. hafta: Karasal depolanma ortamları
7. hafta: Denizel depolanma ortamları
8. hafta: Ara Sınav ve Karbonat ve evaporit depolanma ortamları
9. hafta: Stratigrafi ilkeleri - Jeolojik Zaman - Kronostratigrafi
10. hafta: Litostratigrafi
11. hafta: Havza Analizi: Levha tektoniği ve çökelme ortamları
12. hafta: Stratigrafik karşılaştırma-korelasyon
13. hafta: Laboratuvar Uygulaması-1 Çökel kayaçların tanınması
14. hafta: Laboratuvar Uygulaması-2: Tane boyu dağılım ve analizi
15. hafta*: -
16. hafta*: Final sınavı
Ders kitapları ve materyaller: Boggs, S. (2014). Principles of sedimentology and stratigraphy (5th edition), Pearson.
Nichols, G. (2009). Sedimentology and stratigraphy (2nd Edition). John Wiley & Sons.
Önerilen kaynaklar: Miall, A. D. (2013). The geology of fluvial deposits: sedimentary facies, basin analysis, and petroleum geology. Springer.
Davis, R. J. (Ed.). (2012). Coastal sedimentary environments. Springer Science & Business Media.
Gradstein, F. M., Ogg, J. G., Schmitz, M. D., & Ogg, G. M. (Eds.). (2020). Geologic time scale 2020. Elsevier.
Leng, M. J., & Marshall, J. D. (2004). Palaeoclimate interpretation of stable isotope data from lake sediment archives. Quaternary Science Reviews, 23(7-8), 811-831.
  * 15. ve 16. haftalar arası final sınavına hazırlık haftası bulunmaktadır.
Değerlendirme Yukarı
Değerlendirme tipi Hafta numarası Ağırlık (%)
Ara sınavlar (Vizeler): 8 30
Dönem içi diğer çalışmalar: 0
Proje: 12-13-14 20
Ödev: 14 10
Kısa sınav (Quiz): 0
Final sınavı: 16 40
  Toplam ağırlık:
(%)
   İş yükü Yukarı
Etkinlik Süre (Haftalık saat) Toplam hafta sayısı Dönem boyu toplam iş yükü
Dersler (Yüz yüze öğretme): 3 15
Ders dışı bireysel çalışma: 3 15
Uygulama, Rehberli problem çözme: 3 3
Ödev: 4 2
Dönem projesi: 4 2
Dönem projesi sunumu: 1 1
Kısa sınav (Quiz): 0 0
Ara sınav için bireysel çalışma: 4 6
Ara sınav (Vize): 1 1
Final sınavı için bireysel çalışma: 4 10
Final sınavı: 1 1
    Toplam işyükü:
    Toplam AKTS kredisi:
*
  * AKTS kredisi, toplam iş yükünün 25'e bölümüdür. (1 AKTS = 25 saatlik iş yükü)
-->